Beste vrienden,
Mijn Volvo V50 1.6D uit 2006 geeft storing "minder motorvermogen", dus traag als dikke stront en levensgevaarlijk op de snelweg. Uitlezen geeft aan: ECM 1517 Turboregeling - Druk te hoog.
Kan iemand mij vertellen waar ik de turbodrukregelaar alias "gangmaker" kan vinden onder de motorkap ? En is deze klus zelf te klaren maw kan ik er makkelijk bij komen ?
Alvast dank !
Turbodruk regelaar V50 1.6D
-
- Starter
ik had al ergens gelezen dat de motorolie te hoog/veel is of dat er iets in de motor zodat er diesel bij de olie komt en daardoor druk te hoog en de oliesmering te dun/fout, turbo is gevoelig hiervoor lagers lopen vast
niet mee door rijden want dan is de hele motor stuk
niet mee door rijden want dan is de hele motor stuk
Volvo V50 ’08 1.6 D (sinds 2015) + Audi A2 '05
Audi A3 + Suzuki Grand Vitara X7, Ford Fiesta 1.6D, Ford Transit MK2 pickup/camper,
Suzuki Wagon 1.3 GLS, 4x Corsa 1.4, Opel Rekord, 2x Simca 1100GLS, 3x Renault 5, 4x Renault 4, Fiat 127, Fiat 850, Citroen Dyane, Citroen BX, Opel Astra, Opel Kadett, 2x Volkswagen Golf.
Suzuki GSX1100G, GS1100GL, GS1000GL, GT750, GT250, Kawasaki Voyager XII, GTR1000, Honda CB125, CB750 four, 2x Yamaha FJ1100,
Audi A3 + Suzuki Grand Vitara X7, Ford Fiesta 1.6D, Ford Transit MK2 pickup/camper,
Suzuki Wagon 1.3 GLS, 4x Corsa 1.4, Opel Rekord, 2x Simca 1100GLS, 3x Renault 5, 4x Renault 4, Fiat 127, Fiat 850, Citroen Dyane, Citroen BX, Opel Astra, Opel Kadett, 2x Volkswagen Golf.
Suzuki GSX1100G, GS1100GL, GS1000GL, GT750, GT250, Kawasaki Voyager XII, GTR1000, Honda CB125, CB750 four, 2x Yamaha FJ1100,
-
- 3rd Gear member
Ik denk niet dat dat met deze storing te maken heeft. Technisch gezien klopt het wel, dat door foutief regenereren het oliepeil met diesel verhoogt wordt, waardoor de smering van de olie aanzienlijk verminderd. De turbo kan hier schade door oplopen, aangezien een goede smering vooral voor de turbo erg belangrijk is. Bij de eerste serie V50 diesel is het daarom raadzaam het oliepeil regelmatig te controleren.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 2nd Gear member
Beste vrienden,
Dank voor jullie reacties. Oliepeil check ik dagelijks, blijft hetzelfde, gewoon onder max. Een paar maanden geleden de LMM vervangen en hij reed weer als een jonge hond. Echter van korte duur, helaas.
Er is sprake van minder motorvermogen en de auto komt niet boven 3000 trm. Tijdens het rijden heeft de auto een soort van sleep/swing effect, hij komt swingend en slepend langzaam op snelheid.
Wat ook opvalt is dat de auto een hoog brandstof verbruik heeft en stinkt, dan bedoel ik echt een brand/roet geur.
Heb de auto nu voor inruil aangeboden voor een v50 benzine exemplaar. Fingers crossed ! Heb al teveel geld in die verdomde diesel zitten.
Dank voor jullie reacties. Oliepeil check ik dagelijks, blijft hetzelfde, gewoon onder max. Een paar maanden geleden de LMM vervangen en hij reed weer als een jonge hond. Echter van korte duur, helaas.
Er is sprake van minder motorvermogen en de auto komt niet boven 3000 trm. Tijdens het rijden heeft de auto een soort van sleep/swing effect, hij komt swingend en slepend langzaam op snelheid.
Wat ook opvalt is dat de auto een hoog brandstof verbruik heeft en stinkt, dan bedoel ik echt een brand/roet geur.
Heb de auto nu voor inruil aangeboden voor een v50 benzine exemplaar. Fingers crossed ! Heb al teveel geld in die verdomde diesel zitten.
-
- 6th Gear member
Golvend accelereren kan veroorzaakt worden door een eigenwijze TCV.
30711101
30711101
-
- 2nd Gear member
Beste Jelmer,
Dank voor je reactie. Ik had ook al zo'n vermoeden, probleem met de TCV alias de "gangmaker".
Het vervelende van de v50 1.6d (bj. 2006) is dat ik de TCV niet zie zitten als ik de motorkap open maak, waar zit ie uberhaubt ?? Anders had ik 'm zelf kunnen vervangen, denk ik. Vrees dat ie echt de brug op moet ?!
Hoor graag nog tips en adviezen...TCV vervangen zou een inruil alleen maar ten goede komen.
Dank voor je reactie. Ik had ook al zo'n vermoeden, probleem met de TCV alias de "gangmaker".
Het vervelende van de v50 1.6d (bj. 2006) is dat ik de TCV niet zie zitten als ik de motorkap open maak, waar zit ie uberhaubt ?? Anders had ik 'm zelf kunnen vervangen, denk ik. Vrees dat ie echt de brug op moet ?!
Hoor graag nog tips en adviezen...TCV vervangen zou een inruil alleen maar ten goede komen.
- MartijnAbel
- 4th Gear member
TCV zit vaak in de buurr van de turbo
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 6th Gear member
Zou aan de accu moeten hangen.
-
- 2nd Gear member
Denk niet dat de TCV aan de accu hangt. Aan de accu hangt een of andere kunststof sensor met 2 slangetjes. De TCV is van staal en beetje bruinachtig van kleur. denk dat ie ergens verscholen onder/nabij de turbo zit...
Ik heb overigens de EGR stekker eruit getrokken, auto rijdt weer normaal, accelereert gewoon...ehhhh, nu komt de prangende vraag: kan ik zo door blijven rijden, dus met stekker los ?
Als ik de stekker er weer in doe, dan spuwt de auto veel witte rook.
Ik heb overigens de EGR stekker eruit getrokken, auto rijdt weer normaal, accelereert gewoon...ehhhh, nu komt de prangende vraag: kan ik zo door blijven rijden, dus met stekker los ?
Als ik de stekker er weer in doe, dan spuwt de auto veel witte rook.
-
- 2nd Gear member
Het moet niet gekker worden met de Volvo V50 1.6D uit 2006. Gisteren langs een universele garage gereden om te vragen waar de turbodruk regelaar zit en of ie getest kan worden, nou zet je schrap....van boven alles bekeken, nabij turbo e.d, geen TCV te zien. Onderplaat los geschroefd, geen TCV te zien! Ik vraag me toch sterk af of de 1.6D wel een TCV heeft, maw dat stalen bruinachtige gekleurde onderdeel met 2 slangetjes ???
Alle reacties worden zeer op prijs gesteld!
Alle reacties worden zeer op prijs gesteld!
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Bij deze.
Wanneer besluit je om er iemand naar te laten kijken die er wel verstand van heeft?
Zo blijf je kutten natuurlijk.
Stekker van egr los halen is vragen om problemen natuurlijk, beter om hem weg te laten schrijven.
Wanneer besluit je om er iemand naar te laten kijken die er wel verstand van heeft?
Zo blijf je kutten natuurlijk.
Stekker van egr los halen is vragen om problemen natuurlijk, beter om hem weg te laten schrijven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Overigens zit er op de turbo ook een stukje electronica. Hij word mechanisch versteld dmv vacuum (regelklep), maar de controle is electrisch. Er zit dus ook een stekker op de turbo.
-
- 2nd Gear member
Klopt, dat is de druksensor van je roetfilterMatadin schreef: Denk niet dat de TCV aan de accu hangt. Aan de accu hangt een of andere kunststof sensor met 2 slangetjes.
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 2nd Gear member
Beste Volvo vrienden,
Inmiddels ben ik bij forum member Poika langs geweest. Heeft me verlost van alle EGR ellende van mijn V50 1.6D.
Goede service, goed advies en bovenal zeer betaalbaar ! Top ! Wil Poika Volvo service van harte aanbevelen. Rij er graag 40 minuten voor naar Nieuwveen....
Inmiddels ben ik bij forum member Poika langs geweest. Heeft me verlost van alle EGR ellende van mijn V50 1.6D.
Goede service, goed advies en bovenal zeer betaalbaar ! Top ! Wil Poika Volvo service van harte aanbevelen. Rij er graag 40 minuten voor naar Nieuwveen....