V50/S40 2.4I toerentallen

Geleverd vanaf 2003
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

sebastiaan84 schreef:
Bella schreef: Waarom een handbak? T5 met geartronic werkt perfect door het prachtige koppel! Zesbak op zich is niet slecht maar de koppeling i.c.m. het dure dual vliegwiel is wel een dingetje.... Als de automaat normaal behandeld wordt en op tijd geflushed wordt is die haast onverwoestbaar. Nadeel is dat die maximaal 400 nm mag hebben, waar je met een beetje chippen zo aan zit. Wat dat betreft is de handbak sterker. Maar het gaat je niet om de pk's.... O-) :D

Gr, Frans (die van mij is voorlopig niet te koop, waarom geen duitser?)

En als je dan voor een GT gaat dan msskt de 140 pk, 170 pk of 220 pk geen reet meer uit omdat er op alle 3 dezelfde automaat bak hangt.
Dat maakt dan wel degelijk uit, het toerental verschilt dan wat voor LPG wel van belang is (en LPG is wat Bella heeft).
Dat zal bij de T5 wat beter afgesteld staan, misschien kan dat wel getuned worden weet ik niet houd ik me niet mee bezig.

Ik las trouwens her en der, ook Autoweek, dat de 140PK het net niet is.
Het mist gewoon PK's om vlot mee te komen met het verkeer.
Het is toch bijna 1400KG wat door die 140PK voortgestuwd moet worden en dan schijnt dat net te weinig te zijn.
V50 2.4 Summum MY2005
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Wat mij raar klinkt. De 2.4 moet zn koppel veel meer onderin hebben en daarmee een heerlijke motor zijn voor meekomen met het verkeer.
De 2.4i heeft zn max koppel later en ja, meer vermogen maar wanneer gebruik je dat nou echt...
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Die 140pk is voor heel weinig geld op te peppen naar 170pk. Is alleen een software dingetje.

De computer die je noemt, daar zal je het brein mee bedoelen? De tcm gaat niet vaak stuk iniedergeval.

Goed onderhoud is essentieel, ook bij de handbak versies.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

De 170 pk versie is ook een vijfbak....... <_<
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
maulusV50
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.10.2017 - 13:22

Ik heb 140pk versie.....heb niet echt een probleem met mee komen met het overige verkeer, ben dan ook een Caddy 2.0L TDI met 75pk gewend, zie niet in waarom ik hem zou moeten opfokken dan wordt mijn voet nog zwaarder :D. 1:10 doet ie bij mij meerendeel stad rijden. 5bak geartronic. Heerlijk relaxed rijden richting België 1x in de zoveel tijd.
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

Bella schreef: De 170 pk versie is ook een vijfbak....... <_<
Dat weet ik dat zei ik ook.
Alleen de T5 is een 6bak (mits handgeschakeld).

Ik overweeg mogelijk, bij gebrek aan een T5, een 2.4 of 2.4i.
Bij de 140pk laat ik hem mogelijk upgraden (tunen) naar 170pk met als uitgangspunt een lage toerental bij 130kmh fine tunen.
Laatst gewijzigd door Suunto op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Summum MY2005
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Je bakverhouding bepaald je toerental bij een gegeven snelheid niet je tune.

Een 140 pk handbak heeft andere verhoudingen dan de 170 pk handbak hou daar ook rekening mee.

Ik ken een 2.4 140 pk op lpg die inmiddels aan de 450.000 km zit, dus ook die blokken kunnen dat prima aan.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Suunto schreef:
sebastiaan84 schreef:
Bella schreef: Waarom een handbak? T5 met geartronic werkt perfect door het prachtige koppel! Zesbak op zich is niet slecht maar de koppeling i.c.m. het dure dual vliegwiel is wel een dingetje.... Als de automaat normaal behandeld wordt en op tijd geflushed wordt is die haast onverwoestbaar. Nadeel is dat die maximaal 400 nm mag hebben, waar je met een beetje chippen zo aan zit. Wat dat betreft is de handbak sterker. Maar het gaat je niet om de pk's.... O-) :D

Gr, Frans (die van mij is voorlopig niet te koop, waarom geen duitser?)

En als je dan voor een GT gaat dan msskt de 140 pk, 170 pk of 220 pk geen reet meer uit omdat er op alle 3 dezelfde automaat bak hangt.
Dat maakt dan wel degelijk uit, het toerental verschilt dan wat voor LPG wel van belang is (en LPG is wat Bella heeft).
Dat zal bij de T5 wat beter afgesteld staan, misschien kan dat wel getuned worden weet ik niet houd ik me niet mee bezig.

Ik las trouwens her en der, ook Autoweek, dat de 140PK het net niet is.
Het mist gewoon PK's om vlot mee te komen met het verkeer.
Het is toch bijna 1400KG wat door die 140PK voortgestuwd moet worden en dan schijnt dat net te weinig te zijn.
Nogmaals een toerental bij een bepaalde snelheid word bepaalde door de overbengingsverhouding van je tandwielen en niet door je motor afstelling.

Het maakt ook niet uit of je fabian cancelara of jijzelf op een racefiets zet bij beide ga je even hard in een gekozen versnelling en een aantal.omwentelingen per minuut. Jij bent de 140 pk automaat en cancelara de 170 pk automaat.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Sebastiaan 84: Misschien dat de gt hetzelfde is bij de verschillende vermogens maar dat de eindoverbrenging wat langer gemaakt is met het toenemen van het koppel. Jij hebt 2800 toeren bij 130 km. Ik heb 3000 toeren bij 150 km. (Gisteravond nog gecontroleerd (en 4000 toeren bij 200 km.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Sebastiaan 84: Misschien dat de gt hetzelfde is bij de verschillende vermogens maar dat de eindoverbrenging wat langer gemaakt is met het toenemen van het koppel. Jij hebt 2800 toeren bij 130 km. Ik heb 3000 toeren bij 150 km. (Gisteravond nog gecontroleerd (en 4000 toeren bij 200 km.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Net even gekeken in de volvo documentatie.

2.4/2.4i hebben dezelfde final drive de T5 wijkt iets af maar niet veel. (GT)

Handbakken wijken meer af.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13556
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

maulusV50 schreef: Ik heb 140pk versie.....heb niet echt een probleem met mee komen met het overige verkeer, ben dan ook een Caddy 2.0L TDI met 75pk gewend, zie niet in waarom ik hem zou moeten opfokken dan wordt mijn voet nog zwaarder :D. 1:10 doet ie bij mij meerendeel stad rijden. 5bak geartronic. Heerlijk relaxed rijden richting België 1x in de zoveel tijd.
dat niet meekomen is ook volkomen onzin, een 2.4 zou iig mijn voorkeur hebben boven de 2.4i, de 2.4 is rustiger, dat past mooi bij het karakter van een 5 pitter
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

sebastiaan84 schreef:
Suunto schreef:
sebastiaan84 schreef:
En als je dan voor een GT gaat dan msskt de 140 pk, 170 pk of 220 pk geen reet meer uit omdat er op alle 3 dezelfde automaat bak hangt.
Dat maakt dan wel degelijk uit, het toerental verschilt dan wat voor LPG wel van belang is (en LPG is wat Bella heeft).
Dat zal bij de T5 wat beter afgesteld staan, misschien kan dat wel getuned worden weet ik niet houd ik me niet mee bezig.

Ik las trouwens her en der, ook Autoweek, dat de 140PK het net niet is.
Het mist gewoon PK's om vlot mee te komen met het verkeer.
Het is toch bijna 1400KG wat door die 140PK voortgestuwd moet worden en dan schijnt dat net te weinig te zijn.
Nogmaals een toerental bij een bepaalde snelheid word bepaalde door de overbengingsverhouding van je tandwielen en niet door je motor afstelling.

Het maakt ook niet uit of je fabian cancelara of jijzelf op een racefiets zet bij beide ga je even hard in een gekozen versnelling en een aantal.omwentelingen per minuut. Jij bent de 140 pk automaat en cancelara de 170 pk automaat.
Aangezien ze alle drie dezelfde automaat zouden hebben volgens jou dan zouden de 140pk & 170pk net als de T5 (van Bella) slechts 3000 toeren maken bij 150(!)kmh???
Dat lijkt me niet.
V50 2.4 Summum MY2005
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

sebastiaan84 schreef: Je bakverhouding bepaald je toerental bij een gegeven snelheid niet je tune.

Een 140 pk handbak heeft andere verhoudingen dan de 170 pk handbak hou daar ook rekening mee.

Ik ken een 2.4 140 pk op lpg die inmiddels aan de 450.000 km zit, dus ook die blokken kunnen dat prima aan.
Op LPG? ;)
Want dat is voor mij dus relevant.
V50 2.4 Summum MY2005
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik had voor de V50 T5 een V70 bifuel 140 pk met ruim 430.000 km op de klok toen die wegging. Nooit serieuze problemen (gas gerelateerd) mee gehad. Volvo vijfcilinders doen het gewoon goed op lpg. Ik zou persoonlijk wel voor de 170pk uitvoering gaan omdat die gewoon wat levendiger is en gewoon wat lekkerder doorloopt omdat die niet softwarematig geknepen wordt.

Gr, Frans 8-)
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Door dit topic ook maar eens naar toerentallen gekeken in de toyo. Valt niks tegen.

Misschien naar een blade kijken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Het verbruik van die V6 zal nog wat hoger liggen dan de 2.4 Volvo motor gok ik.
Bovendien, de TS zoekt een V50, waarom dan een Toyota adviseren op het Volvo forum en dan alleen om een toerental van de motor bij 140km/u :-)
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik had er wat smileys achter geplaatst via de iphone, maar die doen het blijkbaar niet op dit forum. Was dus niet serieus bedoelt. Never mind... soms heb je je dag niet. Verbruik? Who cares met zulke vermogens (incl de t5) Maar de toyo doet makkelijk 1 op 10.
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

Poika schreef: Door dit topic ook maar eens naar toerentallen gekeken in de toyo. Valt niks tegen.

Misschien naar een blade kijken?
Dat ziet er qua toerental netjes uit.
Nee geen Toyota, weet trouwens niet eens hoe Toyota het doet op LPG.
V50 2.4 Summum MY2005
Suunto
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 31.10.2017 - 19:14

Bella schreef: Ik had voor de V50 T5 een V70 bifuel 140 pk met ruim 430.000 km op de klok toen die wegging. Nooit serieuze problemen (gas gerelateerd) mee gehad. Volvo vijfcilinders doen het gewoon goed op lpg. Ik zou persoonlijk wel voor de 170pk uitvoering gaan omdat die gewoon wat levendiger is en gewoon wat lekkerder doorloopt omdat die niet softwarematig geknepen wordt.

Gr, Frans 8-)
Welke LPG installatie heb jij en heb je er Flashlube of JLM bij?
Voor mij wordt het dan toch Flashlube aangezien die per cilinder evenveel electronisch ingespoten krijgt (mits je de electronische kit laat inbouwen ipv de manuele).
Dat heeft JLM niet (vreemd).
V50 2.4 Summum MY2005
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”