Winterbanden, winterbanden en nog eens winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Veezeventig
2nd Gear member

Winterbanden.
Er is zoveel over te doen. Wel of niet? Moet het in Duitsland of niet? Enz., enz., enz..
Wel of niet?
Ja, heel simpel, moet je eigenlijk zelf weten. Maar!!!!! Er zijn uiteraard voordelen. Bij temperaturen kouder dan ongeveer +5 graden Celsius, werkt het rubber van de winterband veel beter dan het rubber van de zomerband op de weg. Uiteraard komt dit door de samenstelling van het rubber. Maar, zullen jullie je vragen, wat bedoelt Estachtig nu. Nou heel simpel. O.a. je remweg wordt bijv. in de winter met winterbanden korter dan met zomerbanden. Als het regent heb je een betere afvoer van het water, dus minder snel kans op aquaplaning. En uiteraard als er sneeuw ligt of ijzel, is de grip beter.
Natuurlijk kost het geld als je winterbanden koopt, je krijgt ze niet voor niets, maar wees dan wel zo eerlijk om ook mee te rekenen dat je in die periode je zomerbanden niet gebruikt, dus daarop weer bespaard.
Ik zelf gebruik winterbanden sinds 1987 (heb toen 6 jaren in Duitsland gewoond) en wil niet meer anders.
Winterbanden en Duitsland. Er wordt zoveel over geschreven en gesproken. Maar het is heel simpel. Als je naar Duitsland gaat moet je geen winterbanden gebruiken. Echter het is verstandiger om ze wel te gebruiken in de winter periode. Als je nl. geen winterbanden gemonteerd hebt en er komt sneeuw of een andere weersomstandigheden, waarbij winterbanden beter zijn, dan is het verstandiger om ze onder de auto te hebben. Mocht dit niet het geval zijn, dan bestaat de kans dat je een bekeuring krijgt van de Duitse politie omdat je in die weersomstandigheden geen winterbanden gebruikt. Verder zal het zo zijn bij die weersomstandigheden dat als je bij een ongeval betrokken raakt je een deelschuld zult krijgen (ook al was je niet de schuldige van de aanrijding) omdat je geen winterbanden had gemonteerd.
Ik ben zelf afgelopen weekend (juist, kerstweekend) in Duitsland geweest. (Luneburgerheide) Daar ik wist dat er geen sneeuw voorspeld was, heb ik de winterbanden niet gemonteerd. Geen problemen dus gehad. Als de voorspelling anders was geweest of bij twijfel, had ik ze wel gemonteerd.
Ook nu in NL op dit moment heb ik ze nog niet gemonteerd. Ik wacht nog ff af. Mocht het weer zo 'zacht' blijven, dan blijven de winterbanden op de 'dennenboom' in de schuur staan. Mocht het weer omslaan in wintersweer, dan is het een half uurtje werk om ze te monteren.
Opslag!!! Nooit banden zo op beton leggen of neer zetten. Beton heeft de eigenschap om het 'vocht' uit het rubber te trekken. Hierdoor drogen je banden op die plekken uit. Bij neerzetten, kun je zelfs 'vlakke' plekken op je banden krijgen. Ik gebruik al jaren een zgn. 'dennenboom' waar ik de banden die ik niet in gebruik heb op opstapel. Kosten niet zo duur, bij Hornbach bouwmarkt kosten ze niet meer dan 15 euro.
Zo, volgens mij heb ik hier genoeg mee vermeld over winterbanden.
Mocht er iemand aanvullingen of opmerkingen hebben, voeg ze gaarne toe aan deze topic.
Hopende jullie hier een plezier mee gedaan te hebben.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Je vergeet nog dat winterbanden beter smaller dan breder kunnen zijn ivm aqua planning etc.. Verder een perfect verhaal. Het is dat ik ze al heb want anders.... ::wink:

Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Veezeventig
2nd Gear member

YEP
Barry, je hebt helemaal gelijk, was ik nog vergeten. Zo zie ja maar weer, 2 weten meer dan 1.
Kom maar, kom maar, kom maar.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”