Onlangs m'n V40 (D2 1.6 114pk) bouwjr. 2013 ingeruild voor een V40 (D2 2.0 120 pk) bouwjr. 2016.
De eerstgenoemde had een opvallend soepele versnellingsbak, te herkennen aan de wat forsere pook en de
achteruitversnelling links.
Echter m'n huidige V40 heeft kennelijk een andere versnellingsbak. Te herkennen aan de ielere pook
en de achteruitversnelling aan de rechterzijde.
Waarom deze keuze? Van soepel schakelen is absoluut geen sprake meer. Alsof ik in een Peugeot of Citröen rij.
Zo zonde en jammer..... Voor mij een reden om geen Volvo meer te rijden als dit zo blijft.
Wie heeft hier ook last van?
Grtz Ernie
Versnellingsbak V40
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
Er zit inderdaad een andere versnellingsbak onder, er ligt nu een Volvo motor in en ook een Volvo versnellingsbak deze zijn een stuk zwaarder en degelijker uitgevoerd en kan inderdaad wat stroever aanvoelen.
Maar moet wel soepel kunnen schakelen als dit niet zo is zou ik even naar de aftelling laten kijken bij de dealer.
Maar moet wel soepel kunnen schakelen als dit niet zo is zou ik even naar de aftelling laten kijken bij de dealer.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik ben ook van een V40 1.6D2 naar een V40 2.0D2 gegaan en beiden schakel(d)en prima.
Het enige echte verschil (naast de achteruitrijpositie) is dat je bij een 2.0D2 later moet schakelen, m.a.w. in zijn 6 moet je niet minstens 78 maar minstens 88 km/u rijden.
Het enige echte verschil (naast de achteruitrijpositie) is dat je bij een 2.0D2 later moet schakelen, m.a.w. in zijn 6 moet je niet minstens 78 maar minstens 88 km/u rijden.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De nieuwe bakken schakelen inderdaad niet altijd even soepel. De M66 bak (de 6 bak van Volvo) heeft een aantal verschillende wijzigingen gekregen door de tijd. Ze hebben de bak een wat preciezer schakelgedrag mee willen geven met als gevolg dat hij soms wat moeilijk in de versnelling is te leggen. Ik heb zelf mijn V70 ervoor weg gedaan na 2 maanden en ingeruild op een automaat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Ik vond mijn V40 D4 van oktober 2014 ook niet bijster fijn schakelen. Hakerig en niet heel precies. De ratel in de pook heeft de dealer er ook nooit uit kunnen halen tot ik de V40 weg deed.
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
Dat eerste heeft niets met de versnellingsbak zelf te maken, is een design-dingetje. Dat tweede uiteraard wel.Ernie25 schreef: Te herkennen aan de ielere pook
en de achteruitversnelling aan de rechterzijde.
Ik ben ook van een D2 (1.6 2012) naar een D2 (2.0 2015) gegaan, maar heb nooit een verschil gemerkt eerlijk gezegd. Ik vind tot op heden vooral veel fijner in alle opzichten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11
Naar zn 6 gaan is pas zuiniger vanaf de 115 km/u....(in mijn 2.0d2)Longone schreef: Ik ben ook van een V40 1.6D2 naar een V40 2.0D2 gegaan en beiden schakel(d)en prima.
Het enige echte verschil (naast de achteruitrijpositie) is dat je bij een 2.0D2 later moet schakelen, m.a.w. in zijn 6 moet je niet minstens 78 maar minstens 88 km/u rijden.
Laatst gewijzigd door RB64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter