Goedenavond allemaal,
Ik heb een Volvo S40 2.4 benzine uit 2004 met 140 pk en net 201000dkm gelopen. Hier heb ik een probleem mee heb waar niemand duidelijk over kan geven. De problemen heb ik proberen te omschrijven in de onderstaande punten. Ik en twee monteurs twijfelen tussen 2 massa vliegwiel of motorsteun. Echter zelfs met een groot bandijzer is er weinig beweging in het blok te krijgen. bij gas geven kantelt het misschien maar 2 cm. ik weet niet of dit teveel is? De onderstaande punten heb ik in ieder geval zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven.
1. Stilstaan, koppeling ingetrapt stevig gasgeven tot 3500RPM en dan gelijk gas los ->> je voelt dan een fractie later een schok door de auto, een duw in je rug zeg maar. (net of vliegwiel later in komt)
2. Punt 1 merk ik tijdens het rijden, even in 4e versnelling van onderuit gasgeven tot 3000RPM, dan gas los ->> je voelt wederom duw na.
3. Het trillen tijdens het rijden heb ik ook stilstaand. In neutraal toerental op ca. 2200RPM houden ->> motor lijkt in onbalans (vliegwiel?), stevige trilling door auto. Deze voel je ook rijdend. Lijkt mij geen onbalans in aandrijfas.
4. Bij rijden constante snelheid in lage toeren en dan iets gas los ->> De auto schokt, lijkt wel of er een aanhanger zachtjes achter de auto hobbelt. Wellicht dezelfde speling die je ook voelt bij punt 2?
5. Bij stationair toerental zacht tikkend geluid bij versnellingsbak vandaan. Hier moet je wel voor onder de auto liggen om het goed te horen. bij intrappen koppeling is het weg.
6. Bij wisselend gasgeven in neutraal trilt auto tijdens het toeren maken. Bij intrappen koppeling is dit erger.
Wellicht kan iemand mij opweg helpen in de juiste denkrichting?
Volvo S40 2.4 twijfel motorsteun of 2 massa vliegwiel..
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Duidelijk vliegwiel. Word bevestigd door dat dat tikken weg is bij ingetrapte koppeling.
Vreemd dat die monteurs dat niet weten...
Vreemd dat die monteurs dat niet weten...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Lijkt mij toch sterk: 2 ton gelopen en "maar" 140 pk! Gezien het relatief lage koppel en km stand zou toch het dure dualmassa vliegwiel niet versleten mogen zijn. Mocht het toch zo zijn dan zou ik voor het vaste vliegwiel gaan: stukken goedkoper en nagenoeg hetzelfde comfort. Persoonlijk zou ik eerst de goedkopere motorsteun vervangen om het een en ander uit te sluiten. Kosten koppeling met vliegwiel liggen toch rond de 700 euro!
Laatst gewijzigd door Bella op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
wat heeft ‘maar 140pk’ daar mee te maken? Juist de 5 cilinder heeft een lekker koppel.....
wil jij dan uitleggen waarom het getik (typische dual massa geluid) weg is bij ingetrapte koppeling.
Die vliegwielen overlijden zelfs sneller dan ‘maar 2ton’
Heb je zelf ervaring met dat vaste vliegwiel?
wil jij dan uitleggen waarom het getik (typische dual massa geluid) weg is bij ingetrapte koppeling.
Die vliegwielen overlijden zelfs sneller dan ‘maar 2ton’
Heb je zelf ervaring met dat vaste vliegwiel?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Ik heb zelf geen ervaring met het vaste vliegwiel, maar dit overwogen toen ik bij mijn vorige V70 bifuel de koppeling heb vervangen. Het dual massa vliegwiel zag er nog gewoon goed uit en maakte geen lawaai. Deze had toen 350.000 km gelopen en koppelde nog prima maar met het oog op lange vakantieritten door de bergen etcetera preventief vervangen.
Meestal hebben de motoren met het koppel boven de 300 nm (diesel en benzine) problemen met het dualmassa vliegwiel.
Het tikken kan mogelijk ook van het toplagertje afkomen. Ik heb alleen gekeken naar het kostenplaatje voor de TS. Op zich kun je nog heel lang doorrijden met het euvel mits je je niet stoort aan het geluid....Gezien de economische waarde van de auto vind ik het persoonlijk een nogal dure ingreep (als je het niet zelf kunt/doet) Maar meestal heerst de emotionele waarde (in mijn geval tenminste, maar ik doe alles zelf
)
Meestal hebben de motoren met het koppel boven de 300 nm (diesel en benzine) problemen met het dualmassa vliegwiel.
Het tikken kan mogelijk ook van het toplagertje afkomen. Ik heb alleen gekeken naar het kostenplaatje voor de TS. Op zich kun je nog heel lang doorrijden met het euvel mits je je niet stoort aan het geluid....Gezien de economische waarde van de auto vind ik het persoonlijk een nogal dure ingreep (als je het niet zelf kunt/doet) Maar meestal heerst de emotionele waarde (in mijn geval tenminste, maar ik doe alles zelf

Laatst gewijzigd door Bella op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
- Woudie
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25.01.2018 - 10:37
Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn vermoeden wordt hiermee wel bevestigd. Het geluid valt nog wel mee opzich. Het is meer de trilling door de auto die de nodig irritatie opwekt, vooral tussen de 2000 en 3000 toeren, zowel rijdend als stilstaand.
Vliegwiel met koppeling etc incl montage kost me na navragen ca. 1100 als ik het laat doen in avonduren.
Vliegwiel met koppeling etc incl montage kost me na navragen ca. 1100 als ik het laat doen in avonduren.
Laatst gewijzigd door Woudie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Ik zou toch eens kijken naar de onderste motorsteun. Deze zijn bij de V50/S40/C30 zeer en zeer belabberd. De mijne heb ik vervangen door een steun van een Ford Focus Electric uit Amerika. Ik had vergelijkbare problemen zoals jij ervaart en heb nu nergens meer last van. Er zijn wel youtube filmpjes te vinden van hoe slap de onderste steun is
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48
Hallo Martijn,
Heeft een V50 T5 geartronic dezelfde steun tussen bak en subframe?
Of hebben alleen de handbakken hier last van?
Mvg, Frans
Ter aanvulling: zie dat powerflex hiervoor ook pu rubber inlays voor heeft.(ca.40 euro)
Heeft een V50 T5 geartronic dezelfde steun tussen bak en subframe?
Of hebben alleen de handbakken hier last van?
Mvg, Frans
Ter aanvulling: zie dat powerflex hiervoor ook pu rubber inlays voor heeft.(ca.40 euro)
Laatst gewijzigd door Bella op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Als het probleem weg is bij intrappen koppeling, dan is het zeker het vliegwiel. Ik heb deze onlangs zelf vervangen en was aan materialen al een kleine E600,- kwijt. Kostte mij 6 uur inclusief koffiepauze, lunch, schoonspuiten versnellingsbak en het vervangen van de andere onderdelen (koppeling, drukgroep en druklager.
Volvoless, nu Golf VII
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Ik gok dat het hetzelfde is, maar zeker weten doe ik het niet. Er zijn idd ook rubbers voor te krijgen als het goed isBella schreef: Hallo Martijn,
Heeft een V50 T5 geartronic dezelfde steun tussen bak en subframe?
Of hebben alleen de handbakken hier last van?
Mvg, Frans
Ter aanvulling: zie dat powerflex hiervoor ook pu rubber inlays voor heeft.(ca.40 euro)
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46
Als ik dit verhaal zo lees is die van mij ook bijna aan de beurt. Het is nu nog subtiel schokken als die warm is. Als ik in de ochtend wegrijdt dan schokt hij duidelijk merkbaar en daar is niets subtiels aan. De rammel waar hier over gesproken wordt is duidelijk hoorbaar bij mij en weg als ik de koppeling intrap.
Vroeg me al een poosje af wat het zou kunnen zijn maar ik denk dat ik het door dit topic gevonden heb.
Vroeg me al een poosje af wat het zou kunnen zijn maar ik denk dat ik het door dit topic gevonden heb.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Kan ik ook nog geld inzetten op het vliegwiel?? 

Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat is dat dan?WYD schreef: Als het probleem erger wordt, heb je kans dat je wat metaalslijpsel onder je motorkap op de versnellingsbak tegenkomt. Dit zie je als roodbruin poeder. Hier kun je bij twijfel nog naar kijken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46
Dat slijpsel begrijp ik ook niet. Volgens mij is een defect 2 massa vliegwiel dat de veren slapper worden en daarmee de schokken niet zo goed meer opgevangen worden. Als er slijpsel zou zijn zou die ergens aanlopen denk ik en dat is volgens mij bij een defect 2 massa vliegwiel niet aan de orde.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Vandaar mijn vraag. Ben benieuwd naar de verklaring.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is gewoon frictie materiaal van de koppelingsplaat. Maar kun je dat zien dan als je de kap open trekt 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95