Welke versnellingsbak?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
AndreS60R
2nd Gear member

Ik heb al wat zoekacties gedaan maar kan me nog steeds geen goed beeld vormen. Misschieb zijn er nog wel meer lezers die hiermee zitten. Wat is het verschil tussen powershift en geartronic??? Waarom hoor over beide soms rare verhalen??? Wat is de beste keus en waarom???
Kan iemand mij dat uitleggen op een manier dat iemand met een goede basiskennis van techniek dat begrijpt.
Hartelijk dank alvast.
Als de R is in de maand.........
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Powershift is een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling. (Dit is een Ford product en altijd met een Ford motor gekoppeld)
Geartronic is een conventionele automaat met koppelomvormer. (Alleen icm ‘echte’ Volvo motoren)
Je hebt hierin geen keuze, de motorkeuze bepaalt welk type automaat er aan gekoppeld kan worden.
Bediening van beide is identiek, de technische werking totaal verschillend.
Op YouTube zijn genoeg video’s te vinden die het principe van beide uitleggen.
Bijvoorbeeld:

Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
RoaldH
6th Gear member

powershift = een versnellingsbak die vergelijkbaar is met de DSG bak van Volkswagen/Audi. Hier zitten dus koppelingsplaten in.
geartronic = een (traditionele) automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Bij recentere Volvo's van het merk Aisin.

Een powershift kan ruwer aanvoelen tijdens het schakelen dan de geartronic door het aangrijpen en loslaten van de koppelingsplaten. Bij de geartronic is er door de koppelomvormer een verbinding met vloeistof en een heeft een lockup in de hogere versnellingen om slip te voorkomen.

@Marc: goede uitleg. Was net te laat...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
AndreS60R
2nd Gear member

Aha, dan is dat al een stukkie duidelijker. Dus bv S80 met 1.6 turbo (ecoboost) is altijd met powershift en S80 met 2.0 (203pk Is ook Ford volgens mij) is ook powershift. Maar de S80 met T5 motor (2.0 met 241pk is weer Volvo dus) heeft weer een Geartronic. De oudere 2.5T met lpt en 200pk en 3.2 en Vacht, ECHT Volvo dus heeft ook Geartronic. Klopt mijn opsomming zo ver?
Maar welke moet je nu hebben? Qua bak dan? Wat zijn de ervaringen?
Als de R is in de maand.........
mga1600
6th Gear member

Ik heb beide types automaat in een XC60 gehad. Qua rijgedrag of brandstofverbruik maakt het in de praktijk niet heel veel uit. De Powershift is wat bruusker bij het wegrijden mede daardoor had ik met de T5 (240 pk) met FWD nogal last van wielspin op een natte weg.
Er zijn hier een aantal mensen met slechte ervaringen met de Powershift maar die had ik totaal niet, schakelde erg soepel en foutloos, geen kruipneiging in de file. De 4 cilinder VEA (Volvo) motoren die sinds 2013(?) worden gebruikt zijn echter wel veel verfijnder dan de 4-cilinder Ford motor en worden altijd met een 8 v geartronic geleverd.
Eerder hadden we 5V en 6V geartronic’s in V70’s met 5-cilinder motoren (zowel diesel als benzine). Deze voldoen in de praktijk maar reageert ten opzichte van de nieuwe 8V Geartronic een beetje traag maar was bij ons verder altijd probleemloos.

Het is dus zoals al geschreven werd een kwestie van motorkeuze, de bak is een afgeleide.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik was een van diegene met erg slechte ervaringen met de Powershift, wij noemden hem zelfs achteraf "Slowershift".

Nieuwe C70 2.0D gekocht in 2010 met powershift, al na een paar maanden begonnen de problemen, schakelen van R naar D duurde regelmatig tot 5 sec, niet echt veilig als je achteruit van je oprit een drukke weg oprijdt en dan de auto niet direct vertrekt als je naar D schakelt.
Ook bij het afremmen aan een rotonde en weeg gas geven haperde de bak regelmatig, je gaf gas en er gebeurt niks....tot ie na enkele seconden plots vooruit schiet.

De dealer heeft alles geprobeerd, ander type olie, electronische aansturing vervangen, niks hielp.
Ze hadden nog een anderer klant met dezelfde problemen en daar gingen ze de bak bij vervangen, dus dat even afgewacht en blijkbaar was het toen nog niet opgelost.

Omdat ik het soms echt onveilig vond zoals de auto (niet) regaeerde, heb ik besloten om samen met mijn dealer en Volvo BE een deal te maken voor de inruil van de C70 (met slechts 18.000km) en een nieuwe C70 D3 geartronic aan te shaffen.

Deze D3 is nu 7 jaar oud, bijna 90.000km en heeft nog geen kik verkeerd gedaan.

Moraal van het verhaal, voor mij nooit meer Slowershift.
Ik heb inmiddels al 3 Volov's met geartronic gehad (V70N, XC60 en XC70) allen probleemloos
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”