Dag,
Dit is mijn eerste post, vandaar het inleidende stukje tekst:
Ongeveer twee jaar geleden haalde ik mijn rijbewijs op 18-jarige leeftijd. Toen ik eenmaal het roze bewijsje aan mijn opa kon laten zien, sponsorde hij zijn oude Opel Vectra 2.0 diesel uit 1999. Het enige wat ik betaalde was de diesel. Hij vertelde mij dat ik op deze manier het snelst vertrouwd zou raken op de weg. De Opel ging er op een gegeven moment uit en er kwam een Ford Fiësta Mk2 uit 1986 voor in de plaats. Dit wagentje reed prima, maar na een jaar er in gereden te hebben besloot ik deze te verkopen omdat het wagentje door de grote hoeveelheid roest bijna door z'n hoeven zakte.
Twee goede vrienden van me rijden beide Volvo. Namelijk een V40 phase 2 en een Volvo 145 uit 1969. Men zegt soms wel eens "waar je mee om gaat raak je mee besmet." Dat heb ik geweten. Een paar maanden na het verkopen van de Fiesta stond er een fraaie Amazon uit 1964 voor de deur. Vooral met zijn LPG installatie maakte ik goedkope kilometers. Het waren echter wel weinig kilometers omdat ik het zonde vond om er zoveel mee te rijden, vooral in de regen. En gezien het in Nederland vrij veel regent stond de Amazon meer binnen dan buiten, samen met het feit dat ik er relatief weinig tijd en geld voor over had moest dus ook dit wagentje er uit. Ik kon me het eventuele waardeverlies door achterstallig onderhoud niet permitteren. Vandaag komen de kopers hem ophalen. Ik vind Volvo's echter nog steeds fantastische wagens. Vooral de oudere modellen (<2000) spreken me erg aan.
Welnu, het liefst wil ik weer een mooie Volvo rijden. Maar de werkelijkheid is dat Volvo's, hoe oud ze ook zijn, nu eenmaal relatief dure wagens zijn. Ik vroeg me af of jullie raad kunnen geven over een nieuwe auto en dan voornamelijk de Nederlandse DAFS Volvo's. De informatie over de markt die ik op fora vind zijn vaak verouderd. Ik vraag me o.a. af of de aankoop van een 340 of een 440 een goede aankoop is. En wat dat ongeveer kost. De auto moet niet te zwaar zijn (<1050kg) en het liefst van voor 1994 zodat ik een youngtimer verzekering af kan sluiten. Het lijkt er op dat de 340 met handbak schaars begint te worden. En de 440 lijken ook meer uit het straatbeeld te verdwijnen.
Alvast bedankt!
Nederlandse Volvo voor beginnend bestuurder?
- trondheim
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
- Locatie: NH
Welkom! Leuke intro. Geeft de burger weer moed dat ook de wat jongere bestuurder interesse heeft in oudere auto's. Zo blijft het mooi op de weg.
Er zijn hier vast genoeg 340/440 rijders die je van prima info en goede raad kunnen voorzien.
Er zijn hier vast genoeg 340/440 rijders die je van prima info en goede raad kunnen voorzien.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21385
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een enthousiast iemand ... Altijd leuk.
De meeste kosten die je als jonge bestuurder hebt is de verzekering. Ik hoop dan ook dat je na de Opel van opa zelf de verzekering hebt betaald om zo korting op te bouwen. Maar een youngtimer-verzekering vereist soms ook een dagelijkse auto en is de jongtimer beperkt tot 7500 of misschien 5000 km. Laat je voorlichten bij de verzekeraar, misschien de zelfde als van je ouders. Wat voor auto je vervolgens koopt is minder van belang.
Succes.
De meeste kosten die je als jonge bestuurder hebt is de verzekering. Ik hoop dan ook dat je na de Opel van opa zelf de verzekering hebt betaald om zo korting op te bouwen. Maar een youngtimer-verzekering vereist soms ook een dagelijkse auto en is de jongtimer beperkt tot 7500 of misschien 5000 km. Laat je voorlichten bij de verzekeraar, misschien de zelfde als van je ouders. Wat voor auto je vervolgens koopt is minder van belang.
Succes.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Een 440 of 460 is an sich een redelijk makkelijk te onderhouden auto. Een goed exemplaar is echter moeilijk te vinden omdat daarbij de roestduivel redelijk ongenadig toe heeft geslagen bij veel exemplaren. Daarnaast zijn, op de GLT Turbo versies na de auto's niet echt bijzonder. En laten de GLT Turbo's nu erg zeldzaam zijn.
Een 340 is met goed zoeken nog wel te vinden maar ook daar moet nog wel veel aan gesleuteld gaan worden. Een 360 GLT is inmiddels ook aardig zeldzaam en moeilijk te vinden.
Je zult echt heel goed moeten zoeken, of er met een beetje geluk tegen aan moeten lopen.
Een 340 is met goed zoeken nog wel te vinden maar ook daar moet nog wel veel aan gesleuteld gaan worden. Een 360 GLT is inmiddels ook aardig zeldzaam en moeilijk te vinden.
Je zult echt heel goed moeten zoeken, of er met een beetje geluk tegen aan moeten lopen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ga op zoek naar een 440. Mechanisch betrouwbaar en als er iets kapot is, kun je het zelf meestal wel repareren. Roesten doen ze wel, vaak in de wielbakken achter, maar Opels uit die tijd roesten veel meer, wellicht dat je als je geduld hebt, je wel een garage wagen/binnenslaper op marktplaats kunt vinden.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10.12.2017 - 00:18
Dankjewel voor de reacties! Ik denk dat het inderdaad een 440 wordt. Een beetje roest aan de wielbakken is geen ramp, dat valt vaak nog wel te "repareren" met plamuur o.i.d. Het is niet de meest duurzame en esthetisch verantwoorde oplossing maar goed genoeg om verdere (ernstigere) roestvorming te vertragen en toch een Volvootje te kunnen rijden lijkt me zo.
Wat zijn eigenlijk de marktprijzen voor een beetje 440? Voor 750-1000 euro lijk je op Autoscout24 of Marktplaats een redelijk mooie en goede 440 te vinden ondanks het aanbod redelijk beperkt is.
Ik ben erg benieuwd.
Wat zijn eigenlijk de marktprijzen voor een beetje 440? Voor 750-1000 euro lijk je op Autoscout24 of Marktplaats een redelijk mooie en goede 440 te vinden ondanks het aanbod redelijk beperkt is.
Ik ben erg benieuwd.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nee, niet plamuren want dan roest het gewoon door. Koop je er een waar de randen een beetje bruin zijn, dan het bruine eruit flexen en nieuwe stukken er in lassen. Maar bespaar jezelf een hoop werk, koop er een met gave wielkuipen en houd ze vervolgens vrij van modder en andere troep. 1000 euries lijkt idd de marktprijs. Ga er van uit dat je ca 500 moet reserveren voor achterstallig onderhoud. Jouw verhaal over de Amazone deed me denken aan een collega, 19 jaar geleden. Hij had een Amazone uit 1966 als daily driver. Die hield hij roestvrij door de onderzijde regelmatig te “tectyleren” met afgewerkte motorolie. Zou jij ook kunnen doen. Wel de auto in het gras parkeren of op straat want die olie lekt natuurlijk wel weg en dat wil je niet op je oprit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21385
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Tectyleren kan inderdaad beter door de vakman laten doen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- trondheim
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
- Locatie: NH
Het is toch AARDolie? Je geeft de aarde gewoon een beetje terug van wat je eruit gehaald hebtAad A schreef: En die afgewerkte olie mag wel in het gras of op de openbare weg?
Vind dit wel een van de meest kwalijke adviezen die je iemand kunt geven.

Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Toen ik het opschreef dacht ik nog, dit gaat aanstoot geven. En jawel, ik geef kwalijke adviezen.Vind dit wel een van de meest kwalijke adviezen die je iemand kunt geven.
Laat ik het even toelichten hoe je dit "tectyleren" doet" bij warm zomerweer:
1. Koop een plastic zeil bij de bouwmarkt voor een paar euro.
2. Spreid deze uit en zet je auto er op.
3. Opkrikken, wiel eraf, as extra ondersteunen.
4. Wielbak en ophanging met een een veger of luchtdruk schoonblazen en zand/moddervrij maken.
5. Jampotje met motorolie en dikke (oude) kwast in de aanslag.
6. Binnenzijde van de wielbank en de ophanging lekker in de olie kwasten (houd de remmen wel olievrij

7. Wiel er op, auto laten zakken.
8. punt 3 t.m. 7 herhalen totdat alle wielbakken zijn voorzien.
9. Nachtje laten uitlekken boven dit zeil.
10. Volgende ochtend dit zeil in de kliko.
Daarna zal er ongetwijfeld nog wel eens olie op straat vallen, daarom beter niet op de oprit. Deze druppen worden op natuurlijke wijze door bacteriën afgebroken. En zijn een fractie van de milieuschade die wordt toegebracht bij delfstoffenwinning voor nieuwe auto's. Waarvan akte.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"