Winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
miss_volvo
1st Gear member

Ben aan het twijfelen; winterbanden nemen of toch maar niet? Ik maak niet bijzonder veel km en ga niet op wintersport. Maar wil wel veilig op weg en onderweg zijn.

En is het met name bij sneeuw dat deze banden beter presteren of ook bij lagere temperaturen? Door het forum heengelezen en kom verschillende berichten en meningen tegen. Misschien nog wat aan te vullen?

En zijn er nog goede adresjes (evt goedkoper?) in de buurt van Den Bosch, uit ervaring dan? Als ik winterbanden neem, wil ik wel LM velgen.

Graag jullie meningen!!!
liquid_force
6th Gear member

denk dat als je de zoekfunctie van het forum gebruikt dat je genoeg informatie moet kunnen vinden of het al dan niet gebruiken van winterbanden.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Hear hear!
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
miss_volvo
1st Gear member

Nou heren, niet zo kortaf! Heb al het forum doorgesnuffeld (zoals ik al schreef) en ben 1001 (of meer) meningen tegengekomen. Vroeg me alleen af of er mensen waren die wel door de bomen het bos nog zagen (ik niet iig).

Maar goed, ga het zelf wel uitzoeken. :(

Komt goed.
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

Hier staat wel een verhaal waar ik zelf ook aan deel genomen heb>>>>

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9024

Misschien kun je online bij Autoweek zelf een en ander te weten komen, let wel op de betrouwbaarheid van Autoweek.

Ik hoop dat je geholpen bent.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
V40-2.0
1st Gear member

Winterbanden is zeker een stuk beter als er sneeuw ligt of veel water op de weg ligt. Rij zelf nu 5 jaar elke winter met winterbanden en het bevalt me prima. De eerste ervaring met winterbanden was met een Golf Country (Golf met 4x4) en net voor een fors pak sneeuw en opgewaaide sneeuw duinen. Heb toen enorm veel plezier gehad van de banden. Volgas weg zonder slippen en remmen ook geen probleem in de sneeuw.
Dit zal voor een gewone auto iets anders zijn dan voor een 4x4 maar rij nu al weer 4 jaar zonder 4x4 en kan je vertellen dat winterbanden echt veiliger zijn. Remweg een stuk korter en je houdt veel meer controle over de auto. Bij de ANWB op de website kan je er een test van vinden en anders even op Google zoeken.

Succes
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Ik ben altijd met een 4x4 op wintersport geweest (een landrover discovery 2x, een Golf R32 2x en mijn cherokee 4x) en nu dan voor het eerst met de V-40 ik ben een beetje benauwd dat ik qua auto wat "te kort" ga komen :-k . Het slaat natuurlijk nergens op want er ligt meer sneeuw in Volvo land dan waar ik ook ga komen dus die zullen daar best rekening mee gehouden hebben maar het gevoel is er niet [-( .

Ik ben mijn vrouw ook al aan het gek maken dat we maar moeten gaan sparen voor een XC-70 want dat geeft veel meer ruimte en is nog veiliger =P~ .

groet Barry
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
miss_volvo
1st Gear member

Barry (Grillmeister) schreef:Ik ben altijd met een 4x4 op wintersport geweest (een landrover discovery 2x, een Golf R32 2x en mijn cherokee 4x) en nu dan voor het eerst met de V-40 ik ben een beetje benauwd dat ik qua auto wat "te kort" ga komen :-k . Het slaat natuurlijk nergens op want er ligt meer sneeuw in Volvo land dan waar ik ook ga komen dus die zullen daar best rekening mee gehouden hebben maar het gevoel is er niet [-( .

Ik ben mijn vrouw ook al aan het gek maken dat we maar moeten gaan sparen voor een XC-70 want dat geeft veel meer ruimte en is nog veiliger =P~ .

groet Barry
Is volgens mij alleen een kwestie van je vrouw overtuigen dat je er echt een NODIG hebt... Misschien nu eerst een beetje aanklooien met je V40 en dan op de terugweg een XC70 aanschaffen.....???
Bover
8th Gear member

Dag Missie

Alle auto organisaties zoals ANWB, Adac en weet ik veel advisren winterbanden.
Als je een volvo koopt voor de veiligheid kun je eigenlijk winterbanden niet achterwegen laten.

Testen wijzen al tijden de vredenstein Snowtrack 2 aan als een goede winterband. '
Ik heb zelf Michelin Alpin AP2 205/55/16 en die bevallen prima.

Dus kopen die winterbanden. Remweg is behoorlijk korter.. :D

gr :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Bover
8th Gear member

Bover schreef:Dag Missie

Alle auto organisaties zoals ANWB, Adac en weet ik veel advisren winterbanden.
Als je een volvo koopt voor de veiligheid kun je eigenlijk winterbanden niet achterwegen laten.

Testen wijzen al tijden de vredenstein Snowtrack 2 aan als een goede winterband. '
Ik heb zelf Michelin Alpin AP2 205/55/16 , ook goed getest en die bevallen mij prima.

Dus kopen die winterbanden. Remweg is behoorlijk korter.. :D

gr :)

Ollecram
3rd Gear member

Winterbanden zijn gewoon aan te raden. Mijn eerste ervaringen zijn echt super. Als het kouder wordt dan 10 graden, merk je gewoon dat de wegligging drastisch verbeterd.

Neem wél een A-merk (Michelin, Vredestein, Goodyear etc...).
Gideon_XC90
5th Gear member

Bover,

hoe zit het met de slijtage slag van jou Michelin Alpin AP2.

Ik zit er sterk over na te denken om ook maar eens op winterbanden over te gaan, de bandenboer gaf eigenlijk ook de michelins als betere voor de volvo aan.

grtz
Gideon
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Bover
8th Gear member

V70_Bifuel schreef:Bover,

hoe zit het met de slijtage slag van jou Michelin Alpin AP2.

Ik zit er sterk over na te denken om ook maar eens op winterbanden over te gaan, de bandenboer gaf eigenlijk ook de michelins als betere voor de volvo aan.

grtz
Gideon
Ik rij ongeveer 5000km per maand.nov tm 15 maart= 23000km per jaar winterband.
Nu kan ik nog in derde seizoen met de Michelin Alpin rijden. Vredenstein snowtrack slijt wat sneller.

Gideon_XC90
5th Gear member

Bover,

bedankt voor jou ervaring, klinkt goed zo'n Michelin
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
tjaarts
2nd Gear member

Ik heb mijn V40 inclusief winterbanden (Continental) bij Malmo in Zaltbommel gekocht. Dit is dicht bij Den Bosch en ik ben er zeer tevreden over de service. Malmo en Pofile zitten in een pand en dat leverde een mooie deal op ;)
Over de Conti's was ik zeer tevreden tijdens tripje in sneeuw richting Val Thorens (toch 2300 mtr hoog).
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Aardig in de buurt Zaltbommel en Haarlem, moet wel een hele goeie deal zijn gewesst als je je reis kosten er af zou halen :wink:
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
emielkosse
2nd Gear member

Niet om het een of ander maar ik vind momenteel winterbanden onzin.
De temperaturen op dit moment zijn te hoog voor winterbanden. Vanaf 7 graden celcius wordt rubber van normale banden harder en verlies je grip met wegcontact. Op dit moment zijn de temperaturen ver van winters bijna iedere morgen wanneer ik in de auto stap rond 0700 uur is temp boven zeven graden.

Bij een autoherstel bedrijf viel me laatst op dat daar 3 VolvoV70's stonden. En wat schetst mn verbazing alle drie winterbanden. Nadelige bijwerking van winterbanden boven zeven graden is dat deze gladder zijn dan de normale banden. Dus zolang de weerprofeten nog geen vorst voor langer dan enkele dagen melden blijf ik op zomerbanden rijden gezien meer ' warme' dan koude dagen.
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Battlecruiser
8th Gear member

Vorige week (2 januari): even een beetje hagel op de snelweg en op 2 plaatsen zag ik mensen met zomerbanden van de weg glijden: 1 op de A15 bij Tiel ergens en eentje op de A50 bij Arnhem.
Tja...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Jan W
2nd Gear member

Wat ik eigenlijk nog mis in de discussie is dat de investering in een setje winterbanden zich zelf gemakkelijk terugverdiend.

Ik doel dan zowel op het feit dat de (doorgaans dure) zomerbanden langer meegaan (ze liggen haast een half jaar in opslag) als op het feit dat de kans op schade kleiner pleegt te worden.
Denk dan aan het gegeven dat bij een particulier bereden auto de investering reeds op weegt tegen de kosten van het verlies aan no-claim bij één metertje tè ver doorschuiven -en dus tegen de voorganger aanbotsen....

Ik zelf betaalde voor mijn setje Continental WinterContact TS-810 (maat 215/55R16H) -inclusief BTW, compleet gemonteerd & gebalanceerd en wel- bij de plaatselijke bandenboer € 586,-. Dat tesamen met € 200,- voor een setje Volvo 16" 5-gaats staal ET43 (inclusief de standaard V70 wieldoppen) maakt € 786,-.... Overigens nog ruimschoots onder de € 1.080,- voor een setje staal met Vredestein in dezelfde maat bij de Volvodealer.

Komt nog bij dat -zeker bij de 'snelle' banden VR/ZR/YR- de eigenschappen van het rubber bij temperaturen < 8°C drastisch verslechteren.

Greetz,
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
tjaarts
2nd Gear member

Haarlem? Ik woonde toen in Kampen.
Maar dealer had drie V40's staan in mijn prijsklasse, allemaal mooi, dus dat was de reis wel waard (en de terugreis met de nieuwe!). Ben er overigens zelfs nog twee keer langs geweest vanuit kampen voor normaal onderhoud.

Wat betreft de kosten; inderdaad als je per jaar gaat kijken wat het kost valt het mee en ben je minder dan een tank benzine kwijt voor wat zekerheid.

Wat betreft de temp. inderdaad is het nu "te warm" voor winterbanden. Ik vind echter dat van november tot begin april je een klein half jaar toch goed af bent.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”