Sinds een paar maand rij ik een V60 D4 Geartronic. Heerlijke auto. Wel vallen me een paar dingen op en ik vroeg me af of jullie dit herkennen.
Soms werkt het start stop systeem niet, uitleg van de auto is dan hoge motortemperatuur of grote hoogte. Ik vermoed dat dit het regenereren is.
Op het moment dat dit optreedt en ik stapvoets moet rijden vanwege drukte merk ik dat de motor erg bromt / resoneert rond de 1200-1300 toeren. Als de melding er niet is doet ie het niet. Herkent iemand dit?
Brommen is erg duidelijk aanwezig en knap hinderlijk.
En een verbruiks vraagje, als ik reviews en testen lees moet het goed te doen zijn om 5,5-6l/100km te halen. Dat haal ik echt alleen met een hele lichte voet op het gas. Ook met constante snelheid is hij niet super zuinig. Zie regelmatig 1:16 bij 120 staan terwijl ik dat echt beter had verwacht. Maakt me op zich niet zoveel uit maar het verwonderd me. Herkenbaar voor mensen?
V60 D4 vragen
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Start top zal niet werken bij de regeneratie van het roetfilter. Is de auto al voldoende ingereden? Ik heb zelf gemerkt dat het verbruik pas na 5000 à 10000 km op de teller ging dalen. 6l/100km is niet zo'n heel raar getal bij 120km/h.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ben je al teruggegaan naar de dealer om te laten onderzoeken of het geluid wel normaal is? Bij de D5/6 is het nml amper te horen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31
Bij mijn vorige Volvo kon ik ook horen wanneer ie aan het regenereren was. Heel herkenbaar die brom en ik had de indruk
dat het vooral van onder of achter kwam.
Hinderlijk vond ik dat niet, eerder nuttig. Dan wist ik dat ik best nog een paar blokjes omreed tot het was afgelopen.
Bij mijn huidige Volvo hoor ik het niet dus waarschijnlijk onderbreek ik vaak ongewild de regeneratie.
waarom voorzien de constructeurs geen indicatortje. Kan veel miserie voorkomen denk ik.
dat het vooral van onder of achter kwam.
Hinderlijk vond ik dat niet, eerder nuttig. Dan wist ik dat ik best nog een paar blokjes omreed tot het was afgelopen.
Bij mijn huidige Volvo hoor ik het niet dus waarschijnlijk onderbreek ik vaak ongewild de regeneratie.
waarom voorzien de constructeurs geen indicatortje. Kan veel miserie voorkomen denk ik.
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik kan het eigenlijk alleen maar zien aan het hoge verbruik en het feit dat de plug-in hybrid niet meer in Pure of AWD te rijden is vanwege een foutmelding.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- peere
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 10.02.2005 - 16:10
- Locatie: Middelburg
Dit zou inderdaad een mooi gegeven zijn dat het ergens zichtbaar is d.m.v. een lamp of in de boordcomputer of iets dergelijks.ak34 schreef: Bij mijn huidige Volvo hoor ik het niet dus waarschijnlijk onderbreek ik vaak ongewild de regeneratie.
waarom voorzien de constructeurs geen indicatortje. Kan veel miserie voorkomen denk ik.
Jack...
V40 2.0 Grey
V40 2.0T Pure Silver
V50 1.8 RTI edition 2 Saville Grey
V60 Cross Country D4 Polestar, Summum, Intellisafe Pro Line, Inscription Crystal White Pearl, 19"Inscription Bor antracite black, Antracite Black/Offblack/Beechwood/Plafond Offblack, Comfort line, IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System.
V60 Cross Country D4 Polestar AWD, met alle beschikbare opties behalve verwarmde voorruit.
V40 2.0T Pure Silver
V50 1.8 RTI edition 2 Saville Grey
V60 Cross Country D4 Polestar, Summum, Intellisafe Pro Line, Inscription Crystal White Pearl, 19"Inscription Bor antracite black, Antracite Black/Offblack/Beechwood/Plafond Offblack, Comfort line, IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System.
V60 Cross Country D4 Polestar AWD, met alle beschikbare opties behalve verwarmde voorruit.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Auto gaat vrijdag voor de beurt en dit heb ik aangegeven als punt. Persoonlijk vind ik het teveel inleveren op comfort voor een auto van 55000+ euro. Regenereren is prima maar het extra geluid nee. Op de snelweg heb je er geen erg in maar gezien mijn ritjes van 40-55km enkel rij ik niet constant snelweg.
In elk geval bedankt voor de reacties dusver, als de dealer wat anders zegt dan "het hoort erbij" laat ik het weten.
In elk geval bedankt voor de reacties dusver, als de dealer wat anders zegt dan "het hoort erbij" laat ik het weten.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Wat een bijzonder probleem en je weet zeker dat dit het is?
Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...
Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Vind jij de D4 erger dan jouw D5?Paul schreef: Wat een bijzonder probleem en je weet zeker dat dit het is?
Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Start-Stop systeem werkt niet bij een koude motor of wanneer de Start-Stop-batterij niet voldoende geladen is. (Is een aparte batterij)
Ik zet hem overigens altijd uit. Ik vind het zeer hinderlijk in de file of bij het inparkeren. Als ik voor de brug moet wachten zet ik de motor zelf wel uit.
De brom herken ik zelf niet. Het zou in het ergste geval een motorsteun kunnen zijn of iets eenvoudigs zoals de motorafdekplaat die niet goed vast zit.
Probeer in "Neutraal" even gas te geven om er zonder rij-geluiden naar te kunnen luisteren. Zelf heb ik bij de oliewissel een [link=viewtopic.php?t=76691]iets dikkere olie[/link] gekozen waardoor de motor vooral bij koud weer rustiger lijkt te lopen.
Het hoge verbruik herken ik ook. Mijn V50 2.0D PSA met handbak was écht zuiniger. Bij de D4 met automaat kan je er alleen bij constante snelheid een redelijk verbruik uit persen. Bij mij op winterbanden nu 1:18,3 gemiddeld) Factoren zijn natuurlijk de automaat, merk/soort brandstof, type banden en natuurlijk je bandenspanning.
Verder is de D4 met Geartronic een heerlijke combinatie. Misschien dat ik mijn karretje in de lente laat tunen om de verbruikscijfers nog iets te kunnen beïnvloeden. Enne... natuurlijk omdat het leuk is
Ik zet hem overigens altijd uit. Ik vind het zeer hinderlijk in de file of bij het inparkeren. Als ik voor de brug moet wachten zet ik de motor zelf wel uit.
De brom herken ik zelf niet. Het zou in het ergste geval een motorsteun kunnen zijn of iets eenvoudigs zoals de motorafdekplaat die niet goed vast zit.
Probeer in "Neutraal" even gas te geven om er zonder rij-geluiden naar te kunnen luisteren. Zelf heb ik bij de oliewissel een [link=viewtopic.php?t=76691]iets dikkere olie[/link] gekozen waardoor de motor vooral bij koud weer rustiger lijkt te lopen.
Het hoge verbruik herken ik ook. Mijn V50 2.0D PSA met handbak was écht zuiniger. Bij de D4 met automaat kan je er alleen bij constante snelheid een redelijk verbruik uit persen. Bij mij op winterbanden nu 1:18,3 gemiddeld) Factoren zijn natuurlijk de automaat, merk/soort brandstof, type banden en natuurlijk je bandenspanning.
Verder is de D4 met Geartronic een heerlijke combinatie. Misschien dat ik mijn karretje in de lente laat tunen om de verbruikscijfers nog iets te kunnen beïnvloeden. Enne... natuurlijk omdat het leuk is

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Het is een vea D4 met 190pk. Momenteel op winterbanden is het meer 1:15,5 wat ie loopt. Zitten 225/50 R17 Vredestein Wintrac Xtreme S banden onder.
Het geluid, meer dreun, treedt alleen op tijdens die melding in de boordcomputer, verder nergens last van ook niet qua geluid. Vandaar dat ik ook denk dat de melding hoge motortemperatuur of grote hoogte slaat op het regenereren.
Het geluid, meer dreun, treedt alleen op tijdens die melding in de boordcomputer, verder nergens last van ook niet qua geluid. Vandaar dat ik ook denk dat de melding hoge motortemperatuur of grote hoogte slaat op het regenereren.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Aha, hier had ik even overheen gelezen. Zelf merk ik nooit iets van het regenereren. Misschien kan je de dealer eens een belletje geven om te vragen of ze bekend zijn met het euvel.Godtoh schreef: Het geluid, meer dreun, treedt alleen op tijdens die melding in de boordcomputer, verder nergens last van ook niet qua geluid. Vandaar dat ik ook denk dat de melding hoge motortemperatuur of grote hoogte slaat op het regenereren.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Van binnen beide net zo stil, D5 is wat ruwer als je vol gas geeft. Hier in de straat is de D5 natuurlijk altijd stil, maar als de motor aanstaat, is het veel minder dan de D4.RoaldH schreef:Vind jij de D4 erger dan jouw D5?Paul schreef: Wat een bijzonder probleem en je weet zeker dat dit het is?
Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
DuidelijkPaul schreef: Van binnen beide net zo stil, D5 is wat ruwer als je vol gas geeft. Hier in de straat is de D5 natuurlijk altijd stil, maar als de motor aanstaat, is het veel minder dan de D4.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- mslik
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 01:33
Ik heb geen problemen met het start stop systeem. Nog geen enkele melding gehad tot nu toe.
Over het verbruik. Ik kocht mijn auto met 11k op de teller en toen haalde ik gemiddeld 1:16.7. Nu ben ik 12k verder oid en ik heb laatst weer eens gemeten en hij haalt nu 1:17.1. En ik rij niet bepaald zuinig kan ik je vertellen. Maar ik vind het voor het formaat en vermogen heel erg netjes. Hiervoor had ik een V40 D2 en die haalde 1:20.4. Dat was maar een 1.6 blokje met 115 pk en handgeschakeld. Dus voor een auto die een stuk zwaarder is, 75pk meer vermogen heeft. 2.0 liter is en ook nog een automaat vind ik het verschil heel netjes eigenlijk.
Michiel
Over het verbruik. Ik kocht mijn auto met 11k op de teller en toen haalde ik gemiddeld 1:16.7. Nu ben ik 12k verder oid en ik heb laatst weer eens gemeten en hij haalt nu 1:17.1. En ik rij niet bepaald zuinig kan ik je vertellen. Maar ik vind het voor het formaat en vermogen heel erg netjes. Hiervoor had ik een V40 D2 en die haalde 1:20.4. Dat was maar een 1.6 blokje met 115 pk en handgeschakeld. Dus voor een auto die een stuk zwaarder is, 75pk meer vermogen heeft. 2.0 liter is en ook nog een automaat vind ik het verschil heel netjes eigenlijk.
Michiel
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Ik heb over de tijd sinds ik de auto heb 1:15,7 gehaald, zo'n 4000km. Mijn rechtervoet heeft daar het zwaarste aandeel in hoor. 1:17,4 heb ik met de eco modus aan gered, maar daar is geen fun aan. Ik vermoed dat ik uit eindelijk rond de 1:15,5 blijf steken.
Wat mij het meest tegenvalt qua verbruik is wel het verbruik bij 120 of 130 per uur. Dat gaat snel richting 1:16.
Wat mij het meest tegenvalt qua verbruik is wel het verbruik bij 120 of 130 per uur. Dat gaat snel richting 1:16.
Laatst gewijzigd door Godtoh op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Prachtige verbruikscijfers. Ik haal dat niet gemiddeld zoals in mijn onderschrift is te zien.... Ik merk nooit iets van het regenereren. Niet qua geluid en niet qua rijden. Inmiddels staat die van mij op 181k en loopt als een zonnetje. Nog geen slag verkeerd. Mijn verbruik heb ik geheel en al aan mijzelf te danken. Met caravan rij ik 110 op de cc (ook berg-op als het kan) en in Duitsland volgas waar het mag. In beide gevallen zit je al snel riant onder de 1 op 10. Ik zou vooral genieten van de fijne combinatie D4 en GT8, dat doe ik ook nog steeds.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool