Het valt mij op dat mijn GT bij koude weersomstandigheden (vanaf 5C en lager) langer wacht met opschakelen.
Ik zou juist verwachten, dat wanneer de motor nog koud is, de bak sneller op zou schakelen om zo de motor minder te belasten totdat deze op temperatuur is.
Is dit normaal gedrag en zoja, wat is dan de gedachte hierachter?
Werking Geartronic bij koude weersomstandigheden
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ja genereert meer slip waardoor alles iets sneller opgewarmd wordt..... Althans ik beredeneer dat zo. Of dat werkelijk zo is geen idee..... De Olie zal wat 'stropiger' zijn waardoor het allemaal wat trager zou gaan. Overigens is dit echter van hele kort duur. Hij gaat zo weer in de gewone modus over.Rha007 schreef: Het valt mij op dat mijn GT bij koude weersomstandigheden (vanaf 5C en lager) langer wacht met opschakelen.
Ik zou juist verwachten, dat wanneer de motor nog koud is, de bak sneller op zou schakelen om zo de motor minder te belasten totdat deze op temperatuur is.
Is dit normaal gedrag en zoja, wat is dan de gedachte hierachter?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
De olie is zeker niet stroperiger. Dat gebeurt pas bij veel koudere temperaturen.
Maar het klopt dat ie dan meer toeren maakt, is om juist sneller op te warmen (emissie).
Doet mijn toyota met aisin automaat ook.
Maar het klopt dat ie dan meer toeren maakt, is om juist sneller op te warmen (emissie).
Doet mijn toyota met aisin automaat ook.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ook de nieuwe 8traps doet het.
Met gebruik standkachel minder lang dan wanneer hij helemaal koud is.
Met gebruik standkachel minder lang dan wanneer hij helemaal koud is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Staat ook in de handleiding:
Koude start
Als u bij koud weer wegrijdt, is het mogelijk dat
het schakelenietwat stug gaat. Dit komt omdat
de versnellingsbakolie bij lagere temperaturen
stroperiger wordt. Wanneer u bij lage tempe-
raturen wegrijdt, schakelt de versnellingsbak
later op dan normaal om de uitstoot van uit-
laatgassen te beperken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31
En daar heb je nu net een nadeel van een automaat. Als ik 's morgens de wijk uit rol dan wil ik zo weinig mogelijk toeren maken.
Niet zozeer om in alle stilte te vertrekken maar omdat ik al altijd de eerste kilometers ultrarustig de motor wil laten warm worden.
Met al mijn vorige auto's, allen manueel, kon ik heel laag in de toeren opschakelen.
Nu zie ik dat mijn geartronic pas tegen 2500tr van 2 naar 3 gaat, weliswaar in de winter.
Stoot ik nu dus minder schadelijke stoffen uit dan voorheen met een manuele bak?
Niet zozeer om in alle stilte te vertrekken maar omdat ik al altijd de eerste kilometers ultrarustig de motor wil laten warm worden.
Met al mijn vorige auto's, allen manueel, kon ik heel laag in de toeren opschakelen.
Nu zie ik dat mijn geartronic pas tegen 2500tr van 2 naar 3 gaat, weliswaar in de winter.
Stoot ik nu dus minder schadelijke stoffen uit dan voorheen met een manuele bak?
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019