Beste forummers, wat mij opvalt is dat voor de 5-cilinder Geartronic diesel vanaf mei 2011 een gem. verbruik van 1:17,5 wordt opgegeven. Daarvoor was het zelfs maar 1:16,7 maar vermoedelijk wordt het verschil tussen die 2 veroorzaakt door de invoering van het start/stop-systeem.
Met de naamsverandering van D3 naar D4 per mei 2012 is het gem. verbruik gelijk gebleven, namelijk 1:17,5. Vanaf februari 2013 wordt opeens een gem. verbruik van nog maar 1:20,4 opgegeven, nogal een verschil dus! In november 2013 werd vervolgens de zuiniger 4-cilinder D4 geïntroduceerd.
Mijn vraag: is dit lagere verbruik vanaf februari 2013 puur een kwestie geweest van andere software? De technische gegevens zijn namelijk gelijk gebleven als ik het zo zie. Kan deze 'zuiniger' software ook in de oudere D3 en D4's geladen worden? Weet iemand toevallig hoe dit zit? Of hebben er wel degelijke technische (hardware) aanpassingen plaatsgevonden in februari 2013?
Natuurlijk weet ik wel dat je 1:20 rijden met een 5-cilinder GT wel kunt vergeten, maar stel dat het 1,5 km. per liter scheelt (1:16 vs. 1:17,5) dan is dat al flink meegenomen bij onze 50k per jaar...
Verschil in verbruik V60 5-cilinder diesel voor en na 01-02-2013
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.02.2018 - 15:32
- Locatie: Groningen
Laatst gewijzigd door GT86 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Op zoek naar een Volvo V60 D4...
Nu: Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011)
Ex: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003)
Nu: Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011)
Ex: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
- Locatie: Arnhem
Nou 1:16 haal ik al amper met m'n 4 cilinder D4. Ligt toch gewoon aan je voet en of je veel constante stukken kan rijden. Zuinig zal een Volvo over het algemeen genomen niet zijn in vergelijking tot andere merken.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10653
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
De 4 cylinder D4 181PK 400NM dieselmotor in een V70 kan heel dorstig zijn. Zeker als je op de lange baan hat gaspedaal goed intrapt. Ga je met een fluwelen dikke teen rijden dan is 1 op 20 zeker haalbaar. Ga je gewoon doen dan is een verbruik ergens rond de 1 op 15/17 best haalbaar. Overigens had ik een handbak.
Ik was zeer maar dan ook zeer tevreden over mijn V70! Ik heb er een heerlijke en dondersen fijne auto aan gehad.
Ik was zeer maar dan ook zeer tevreden over mijn V70! Ik heb er een heerlijke en dondersen fijne auto aan gehad.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
XC70 D3 AWD GT6 MY12 haalt gemiddeld 1 op 12.8 bij mij.
Vooral op snelwegen boven de 120km/u wordt ie dorstiger, als ik rond de 100km/u kan blijven is 1 op 15 haalbaar
Vooral op snelwegen boven de 120km/u wordt ie dorstiger, als ik rond de 100km/u kan blijven is 1 op 15 haalbaar
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.02.2018 - 15:32
- Locatie: Groningen
Excuus, ik had niet vermeld dat mijn vraag gaat over de V60. Heb het aangepast in de topic-titel!
Op zoek naar een Volvo V60 D4...
Nu: Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011)
Ex: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003)
Nu: Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011)
Ex: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003)
- Aad2000
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08.04.2015 - 11:57
Mijn D3 (05-2011) heeft vorig jaar een 'ECM Diesel Upgrade (artikelnr. 30788940) gehad i.v.m. regelmatige foutmeldingen (motorsysteem service spoed). Deze upgrade was eigenlijk bedoeld voor nieuwere motoren heb ik me laten wijsmaken, maar het werkte wel. Problemen zijn opgelost en de auto reed vervolgens ca. 0.6 ltr/100km zuiniger. 2 Maanden later heb ik m'n tuningsoftware bij Volvotune laten herladen en nu zit ik helaas weer op m'n oude verbruik, maar wel zonder foutmeldingen.
2016 Volvo V60 D5 Ocean Race A8 (Polestar)
2011 Volvo V60 D3 Momentum MT (Volvotune)
2011 Volvo V60 D3 Momentum MT (Volvotune)
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
hier 190.000km ervaring ondertussen(km stand 200.737km) waarvan eerste 40.000km standaard: 6.34L/100km (1 op 15.77)
daarna is 't verbruik "dankzij" de tuning opgelopen naar 6.39L/100km(1 op 15.65) gemiddeld, maar wel een berg meer trekkracht met een zo goed als gelijk gebleven verbruik (all credits 2 Obbe)
volvo v60 d3 136pk, nu 185pk
daarna is 't verbruik "dankzij" de tuning opgelopen naar 6.39L/100km(1 op 15.65) gemiddeld, maar wel een berg meer trekkracht met een zo goed als gelijk gebleven verbruik (all credits 2 Obbe)
volvo v60 d3 136pk, nu 185pk
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- mveijken
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 11.08.2017 - 17:19
- Locatie: ZwollyWood
Hier een V60 D3 136pk van 2013 hand geschakeld , voor de winter gemiddeld 1/19,5 nu zit ik wat lager rond de 1/17,5 woon werk verkeer 130km/h snelweg en prov. weg 80km/h .
Laatst gewijzigd door mveijken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
//-V60 D3 Momentum 2013- Savile grey-\\ VolvoTune