Dag, we hebben al 2 jaar een Volvo xc70 D5 AWD uit 2008, automaat. 2 jaar geleden bij een dealer gekocht, met garantie. Het viel me op dat de koude start heel rommelig is, loopt even op 4 cilinders lijkt het, auto schudt ook, na 5 seconden ongeveer loopt ie goed. Wordt ietsje beter als warmer weer wordt maar het is de "eerste start" waar dit zich voordoet. Een tweede start (of bij helemaal warme motor) dan geen probleem. Nu ben ik daar diverse keren bij de dealer mee teruggeweest echter is het euvel niet verholpen ondanks:
- Nieuwe accu
- Injectoren test en 2 vervangen
- Injectorcleaner 2x
- 24 tuimelaars vervangen (was bij een paar niet goed, alles is vervangen)
- Gloeibougies zijn nagekeken
- Drukregelaar is getest
- Second opinion geweest bij een andere dealer
Ik heb vorig jaar nog preventief een inlaat clean laten uitvoeren in Uden.
Nou heb ik destijds maar geaccepteerd dat dit blijkbaar iets is dat niet verholpen kan worden...Maar ja, het blijft wel raar. Helemaal bij de vorst van nu is het wel erger. Verder rijdt de auto prima en loopt de motor dan ook mooi, is ook getuned door Volvotune (klachten waar daarvoor al aanwezig).
Wat ik verder wel opvallend vind is dat het verbruik van de auto in de zomer ongeveer 1 op 12.4 is en in de winter 1 op 11.4.
Het lijkt er op dat als de auto een nacht of langer stil heeft gestaan dat er dan toch in 1 of meer cilinders onvoldoende brandstof komt en dit even op druk moet komen. Zou het bijv. ook de hogedrukpomp/regelaar daar op kunnen zijn oid?
Iemand nog suggesties?
Rommelige koude start xc70 2008 D5
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Is het rempedaal ook hard als die een tijd heeft gestaan?
Zie topic:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=17941
Ik weet alleen niet of dat voor de p3 modellen ook geld..
Wellicht voor jouw type nog wel (2008)
Zie topic:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=17941
Ik weet alleen niet of dat voor de p3 modellen ook geld..
Wellicht voor jouw type nog wel (2008)
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- JosW
- 5th Gear member
Met alle respect, dit gaat nergens over. Een koude diesel maakt bij het starten een hoop herrie. Als ie in jouw betoog na 5 seconden lekker loopt moet je gewoon tevreden zijn. Die van mij doet er 10 seconden over. 

ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 1st Gear member
@ Poika: die van mij is wel de nieuwe versie zeg maar, die heeft volgens mij geen motorsteun met vacuum. En bovendien: het lijkt er op dat hij even op 4 cilinders draait. Dus ligt echt een de ontbranding volgens mij. Kapotte/lekke motorsteunen zouden het voelbare effect alleen kunnen verhogen denk ik.
-
- 1st Gear member
@ JosW dank voor je respect maar dat is jouw mening. Ik heb ook een -2007 v70 D5 gehad en die startte nooit op 4 cilinders. Ook binnen mijn familie meerdere d5's en die hebben het ook allemaal niet. En de dealer gaat toch ook niet deze kosten maken op garantie als ze niet vinden dat er iets is? Prima als jij andere maatstaven hebt overigens.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Tja, diverse parameters bekijken bij die koude start.
Mijn inca start zelfs spatzuiver bij -5, zou bij jou d5 toch ook moeten....
Mijn inca start zelfs spatzuiver bij -5, zou bij jou d5 toch ook moeten....
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Eens met JosW. Het starten van zo'n grote 5 cylinder motor van een wat oudere generatie verloop vaak met wat "horten en stoten". Ik zou me daar echt niet druk om maken. Wat sowieso normaal is is het extra verbruik in de winter tov de zomer. Het op warmen van de motor duurt gewoon langer, en daarnaast zijn er vaak extra stroomverbruikers ingeschakeld in de winter.
Succes...
Succes...

-
- 2nd Gear member
Ik heb exact het zelfde probleem, en dit is echt niet normaal voor deze motoren. Bij mij zijn exact dezelfde dingen gedaan, behalve de second opinion. Dat het wat langer duurt voordat de motor op temperatuur is en mooi en wat stiller loopt snap ik, maar in dit geval schud de motor en zelfs de hele auto totdat alle cilinders zijn "opgestart". Ik heb over een week weer een afspraak staan en zal het vacuüm dan ook laten controleren. Bedankt voor de tip blade, zal morgenochtend het rempedaal eens controleren.
Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km
- JosW
- 5th Gear member
Dat de hele auto schudt is inderdaad niet normaal. Enigszins rommelig lopen in het begin is normaal maar wat jij beschrijft hoort niet. Succes met de zoektocht naar de oorzaak.C.Igar schreef: Ik heb exact het zelfde probleem, en dit is echt niet normaal voor deze motoren. Bij mij zijn exact dezelfde dingen gedaan, behalve de second opinion. Dat het wat langer duurt voordat de motor op temperatuur is en mooi en wat stiller loopt snap ik, maar in dit geval schud de motor en zelfs de hele auto totdat alle cilinders zijn "opgestart". Ik heb over een week weer een afspraak staan en zal het vacuüm dan ook laten controleren. Bedankt voor de tip blade, zal morgenochtend het rempedaal eens controleren.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- DB200
- 6th Gear member
Dan zou op dat moment er een flinke lading roet uit de uitlaat moeten komen, heb je dit al eens gecheckt. Twee zaken die ik zou nagaan:En bovendien: het lijkt er op dat hij even op 4 cilinders draait.
1. De compressie van elke cilinder meten.
2. Controle van de motorsteunen.
Warm wel lopen, koud moeilijk starten was vroeger het gevolg van versleten zuigers en daarmee te weinig compressie.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- Starter
Ik heb ooit ergens gelezen dat bij bepaalde modellen de temperatuurvoeler die op het thermostaathuis staat een foute waarde zou geven. Door dier foute waarde zou er een verkeerde hoeveelheid brandstof ingespoten worden, met als gevolg een slecht draaiende motor. Het is niet de tempvoeler die de temperatuur op het dashboard aangeeft.
Dit onderdeel is niet duur en makkelijk te vervangen.
Dit onderdeel is niet duur en makkelijk te vervangen.
- kuupertie
- 4th Gear member
Ik heb mijn tweede D5244T4 ... en beide rammelen als een malle bij koude start.
Ik vroeg me in het begin ook af of dat wel normaal is. 6 jaar later heb ik het nu geaccepteerd. Ze lopen koud er rommelig.
Ik vroeg me in het begin ook af of dat wel normaal is. 6 jaar later heb ik het nu geaccepteerd. Ze lopen koud er rommelig.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- MichelV70
- 2nd Gear member
Zelfde verhaal zowel bij de 185 als bij de 205 pk. Temperatuur voor voorgloeien staat gewoon te laag,
doet ie pas bij vanaf -2. Dus hoe kouder hoe beter hij zou moeten starten en lopen. Ben er overigens al aan gewend, even gas geven en de motor loopt goed.
doet ie pas bij vanaf -2. Dus hoe kouder hoe beter hij zou moeten starten en lopen. Ben er overigens al aan gewend, even gas geven en de motor loopt goed.
Laatst gewijzigd door MichelV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Polestar 2 awd
-
- 1st Gear member
Dank voor de reacties. Mijn ervaringen met mijn vorige D5 waren dus niet zo. En ik snap en weet ook dat hij eerst even mag opstarten. Ik weet ook dat dit niet normaal is. Overigens ontdekte ik ook vandaag dat mijn wervelklep stangetje er weer eens af ligt. Vorige nieuwe heeft het 6 maand uitgehouden... Wordt toch tijd voor een modificatie geloof ik.
Die temperatuursensor zal ik eens wat over opzoeken, maar toch: ook de "eerste" start bij 15 graden (en dus wat minder koude start) doet ie het ook. Nu bij kou iets langer en schudden. Is prima mee te leven voor de meesten hoor maar ik ben er zo een waarbij dat toch irritant blijft;)
Die temperatuursensor zal ik eens wat over opzoeken, maar toch: ook de "eerste" start bij 15 graden (en dus wat minder koude start) doet ie het ook. Nu bij kou iets langer en schudden. Is prima mee te leven voor de meesten hoor maar ik ben er zo een waarbij dat toch irritant blijft;)
Laatst gewijzigd door MSG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- kuupertie
- 4th Gear member
Volgens mij heeft de wervelklep bij lage toeren geen functie.
Het verstevigen van het stangetje, verplaatst het probleem. Dat is symptoombestrijding.
Het stangetje gaat omdat de klep klemt.
Het verstevigen van het stangetje, verplaatst het probleem. Dat is symptoombestrijding.
Het stangetje gaat omdat de klep klemt.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- edraket
- 7th Gear member
Dat is meestal niet het geval Kuupertie, ook met een zwaar vervuild inlaat traject draait de klep doorgaans nog soepeltjes rond. Het probleem is dat de elektromotor die de klep bedient geen echte eindstand kent. Elke zoveel starts calibreert hij zichelf door de klep tegen de eindstand te duwen, waardoor er een veel te grote kracht op het stangetje komt en dus stuk gaat. Een oplossing zou zijn om het motortje zelf fysiek te beperken, dan treedt het hele probleem niet meer op.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
Ik heb de links teruggevonden betreffende de temperatuursensor:MSG schreef: Dank voor de reacties. Mijn ervaringen met mijn vorige D5 waren dus niet zo. En ik snap en weet ook dat hij eerst even mag opstarten. Ik weet ook dat dit niet normaal is. Overigens ontdekte ik ook vandaag dat mijn wervelklep stangetje er weer eens af ligt. Vorige nieuwe heeft het 6 maand uitgehouden... Wordt toch tijd voor een modificatie geloof ik.
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=17369
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514
- kuupertie
- 4th Gear member
Hoi Ed,
Dan berust mijn ervaring op toevalligheden. Bij mijn S60 lag ook altijd het stangetje eraf en smeerde hij langs het asje. Uiteindelijk bleek mijn auto zichzelf te vervuilen met alle gevolgen van dien. De oorzaak van het vervuilen zat blijkbaar in het regeneratie interval. Het gevolg daarvan was weer dat het olie ververs interval te lang was.
Nieuwe klepstoters en een software update waren de oplossing ... na lang zoeken (weet je nog...toen ik bij je pannenkoeken gegeten heb
)
Anyway. Sindsdien selecteer ik de D5244T4 op intakte en schone wervelklep mechanismes.
Zoals bij BMW's 9 van de 10 kapotte thermostaten heeft, zo ligt bij dit blok bij 9 van de 10 het mechanisme er naast.
Die ik wel werkend heb gezien, zijn vaak ook mooi schoon.
Nogmaals, wellicht heb ik me deze theorie zelf bijgebracht, maar tot nu toe zit ik probleemvrij op 305dkm met een schone werkende wervelklep.
Olie interval na 20.000 en geen roetfilterproblemen, ik merk geen regeneraties en heb geen EGR die dicht roet.
Dan berust mijn ervaring op toevalligheden. Bij mijn S60 lag ook altijd het stangetje eraf en smeerde hij langs het asje. Uiteindelijk bleek mijn auto zichzelf te vervuilen met alle gevolgen van dien. De oorzaak van het vervuilen zat blijkbaar in het regeneratie interval. Het gevolg daarvan was weer dat het olie ververs interval te lang was.
Nieuwe klepstoters en een software update waren de oplossing ... na lang zoeken (weet je nog...toen ik bij je pannenkoeken gegeten heb

Anyway. Sindsdien selecteer ik de D5244T4 op intakte en schone wervelklep mechanismes.
Zoals bij BMW's 9 van de 10 kapotte thermostaten heeft, zo ligt bij dit blok bij 9 van de 10 het mechanisme er naast.
Die ik wel werkend heb gezien, zijn vaak ook mooi schoon.
Nogmaals, wellicht heb ik me deze theorie zelf bijgebracht, maar tot nu toe zit ik probleemvrij op 305dkm met een schone werkende wervelklep.
Olie interval na 20.000 en geen roetfilterproblemen, ik merk geen regeneraties en heb geen EGR die dicht roet.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 1st Gear member
Heb nieuw stangetje met wat ijzerdraad er omheen opgezet, blijft tot nu toe paar duizend km zitten heen en weer Oostenrijk. Mijn inlaattraject is overigens dus helemaal gereinigd in Elst en EGR klep is dichtgezet. Maar vervuiling daar heeft kans gehad tot 170k kms om te ontstaan. Met de hand bewegen gaat prima. Bij mij dus ook klepstoters allemaal al vervangen. Die temperatuursensor: heb de topics gelezen, dit geldt dus inderdaad ook voor de na 2008 versie begrijp ik. Heeft een van jullie die sensor ook al vervangen? En resultaat? Ik zal eens even kijken hoe en wat met die sensor, lijkt op zich een poging waard ook preventief. Met heel koude start (ca -18) geeft ie zelf blijkbaar zoveel gas bij dat je er geen last van hebt
. Heb ook nog 2 potjes injectorcleaner erin gedaan op weg naar Oostenrijk. Maar heb niet het idee dat dit invloed heeft.