Temperatuur loopt hard op als ik ga rijden

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
srobers
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.07.2017 - 16:22

Sinds een week loopt de temperatuur van het koelwater op tot in het rood als ik ga rijden. Ik heb inmiddels al aardig wat gelezen op het forum. Maar wellicht dat iemand nog een gouden tip heeft.

Ik heb de volgende bevindingen:

Bevindingen
  • Temperatuur loopt op tot 96 graden en blijft relatief stabiel in stationair. -> thermostaat werkt dus?
  • Bij stationair, dikke rubberen buis van thermostaat naar bovenkant radiator is warm bij thermostaat en koud bij radiator. Water lijkt niet gecirculeerd te worden.
  • Er komt geen warme lucht uit verwarming in de auto als ik hem vol aanzet.
  • Temperatuur loopt op bij rondje rijden tot boven 119 graden. Temperatuursensor lijkt OK. OBDII gaat niet verder dan 119 graden. Wijzer op dashboard gaat rood in.
  • Koelwater niveau is op voldoende niveau.
  • Koelwater heeft geborreld/gekookt/geprutteld in reservoir
  • Radiator ventilator draait. Ook na afzetten motor tot temperatuur weer gedaald is.
  • Thermostaat heb ik net vervangen, haalde niks uit
  • Waterpomp is 6 mnd / 10k km geleden vervangen met de distributieriem op 300k
  • Hoge temperatuur is niet eerder opgevallen, lijkt vrij plots
Mogelijke oorzaken?
  • Waterpomp toch stuk. Bijv. kapotte as of bladen (kan ik dit op een of andere manier nog uitsluiten?)
  • Radiator verstopt (kan dat zo plotseling?) Hoe kan je dit testen? Oplossen?
  • Iets anders?
Zit me vooral af te vragen of ik eerst de radiator of eerst de waterpomp moet (laten) vervangen.

Benieuwd naar reacties.
V70 Classic 2.4 Comfort uit 1999, 7-zitter
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als een verstopte radiateur.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

vrijwel zeker defecte waterpomp. Weet je wat voor pomp er destijds op is gegaan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn Audi die ik toen had. Uiteindelijk alles doorgeblazen, schoongemaakt en nieuwe coolant er in en nooit weer gehad. We hebben em doorgeblazen met een compressor
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zou ed zijn opmerking serieus nemen! Vrijwel zeker de waterpomp.
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Ook ik denk de waterpomp, zeker als het er een is met kunststof rotorbladen.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dus niet mee verder rijden, kans op koppakking schade. Eerst diagnose.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is dat niet erg snel, de waterpomp is 6 mnd / 10k km geleden vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zie post maestro.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zijn de kunststof rotorbladen het zwakke punt bij de waterpomp?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hee Poika, je hebt je forumnaam veranderd! Moest even schakelen :-)
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
srobers
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.07.2017 - 16:22

Gistermiddag de auto bij de garage gezet voor het vervangen van de waterpomp (en distributieriem). Zou wel zonde zijn als dit niet is. De verkoper (Marius van Gessel) gaf aan de waterpomp vrijwel zeker te hebben vervangen in sept. Maar wellicht een fabrikage fout.

Ook de garage hun eerste gedacht is de waterpomp. Maandag zullen we het zien. Bedankt voor alle reacties.
V70 Classic 2.4 Comfort uit 1999, 7-zitter
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan hoop ik wel dat de garage er eerlijk over is. Is op kosten van de garage als de pomp inderdaad vervangen is of als je er opdracht toe hebt gegeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vraag ook of ze een andere pomp monteren met een metalen rotor.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

edraket schreef: Hee Poika, je hebt je forumnaam veranderd! Moest even schakelen :-)
Dat heb jij goed gezien :D
Gebruikersavatar
srobers
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.07.2017 - 16:22

Geen twijfel over mogelijk.

Helaas heeft hij één rotorblad niet teruggevonden. Ook niet duidelijk of deze wel eruit is gevallen bij het losmaken.

Er zit nu een metalen rotor in van Skf.

Toch nog even wat feedback geven richting de vorige eigenaar. Maar ja, dat is altijd het risico van een tweedehands auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 Classic 2.4 Comfort uit 1999, 7-zitter
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De diagnose liet ook bijna geen andere oorzaak over. Ik denk niet dat een rotorblad in het koelcircuit past dus vermoedelijk ergens weg gelopen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Daarom monteer ik die pompjes alleen maar origineel vd dealer!!

Bedankt voor de feedback.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Jemig de pemig, dat vermiste blad kan wel voor problemen zorgen als deze in een koelkanaal is achter gebleven, ook niet op de grond gevallen toevallig.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wellicht was het zon grafzooi in de WP dat die niet meer te vinden is tussen al het grit.... ik kijk er niet van op iniedergeval, het ziet er soms uit....

Of hij zit ergens in de motor/radiateur. Niet een heel groot drama toch Johan?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”