Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

Ik ben even benieuwd naar de ervaringen met de V40 D4 VEA in de eerste twee versnellingen. In deze twee versnellingen heb ik namelijk niet de indruk op pad te zijn met 190PK en 400Nm. (Vanaf de derde versnelling >2000rpm overigens absoluut wel.. dan trekt de wagen heerlijk door.)

In vergelijking: een vriend van mij rijdt een V60 D3 (5 cyl.) die al vanaf de eerste versnelling een enorme bak koppel produceert.

Zijn er mensen met deze motor die hetzelfde ervaren en zou het mogelijk zijn om hier met tuning verandering in te brengen?

Ik hoor het graag!
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Het is wel redelijk gebruikelijk bij krachtige diesels om in de eerste twee versnellingen het maximale koppel te beperken om de aandrijving heel te houden.
Daarnaast heeft het niet zoveel zin. Afhankelijk van gewicht op de voorwielen, bandenmaat en overbrenging is er in de eerste versnelling voldoende grip om ongeveer 200nm te verwerken. In de tweede versnelling ongeveer 300nm.
De oude D3 kan ook wat krachtiger aanvoelen omdat de turbo er met iets meer vertraging in komt, waardoor je juist het gevoel krijgt nog een extra duw te krijgen.
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

VEA D4 met Polestar gaat als de brandweer in zijn 1 en 2 (3 en 4)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

MichelR schreef: VEA D4 met Polestar gaat als de brandweer in zijn 1 en 2 (3 en 4)
Heb je ervaring met voor en na de tuning Michel? Kun je iets zeggen over de mate van verbetering van koppel onderin na het tunen?
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Ja, eerst een tijd rond gereden zonder Polestar. En dan houdt het inderdaad niets over in de lage versnellingen.

Maar na, de tuning rijdt de D4 zoals hij eigenlijk al gelijk zou moeten rijden.
Ik ben er nu al helemaal aangewend maar in het begin rij je echt rond met een grote glimlach zo lekker rijdt het.

Qua koppel heb je 40 Nm meer en dat merk je wel.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Gebruikersavatar
peere
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 10.02.2005 - 16:10
Locatie: Middelburg

MichelR schreef: Ja, eerst een tijd rond gereden zonder Polestar. En dan houdt het inderdaad niets over in de lage versnellingen.

Maar na, de tuning rijdt de D4 zoals hij eigenlijk al gelijk zou moeten rijden.
Ik ben er nu al helemaal aangewend maar in het begin rij je echt rond met een grote glimlach zo lekker rijdt het.

Qua koppel heb je 40 Nm meer en dat merk je wel.
Helemaal mee eens.
Voor Polestar upgrade had ik soms het gevoel wat onderin te missen. Na de upgrade is het alleen een glimlach en een gevoel van het klopt gewoon. Sneller en zwaarder getunede motoren zullen er altijd zijn. In elk geval ben ik er blij mee zoals hij nu is. Motor draait zo natuurlijk erdoor dat het gewoon af fabriek standaard had moeten zijn.

Jack...
V40 2.0 Grey
V40 2.0T Pure Silver
V50 1.8 RTI edition 2 Saville Grey
V60 Cross Country D4 Polestar, Summum, Intellisafe Pro Line, Inscription Crystal White Pearl, 19"Inscription Bor antracite black, Antracite Black/Offblack/Beechwood/Plafond Offblack, Comfort line, IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System.

V60 Cross Country D4 Polestar AWD, met alle beschikbare opties behalve verwarmde voorruit.
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

Goed om te horen. Tuning is dus een goede optie.

Net contact gehad met VolvoTune, die kunnen deze motor helaas nog niet tunen. Wordt dus Rica, BSR of idd Polestar.
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Zou gewoon voor Polestar gaan. Garantie wordt dan behouden.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

Ik heb ook goede ervaring met de polestartuning dus zeker een aanrader en meer zekerheid dat het heel blijft
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Het grote voordeel van tuning vind ik het prettigere karakter dat de motor krijgt. Extra koppel en vermogen went erg snel maar het alerter en fitter aanvoelen van de motor blijft een dagelijks genoegen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “V40”