Advies bij aankoop type XC90 Diesel

Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Hallo allemaal,

Ik heb sinds de nieuwe aanwinst in ons gezin met pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn s60 d5.
Mijn werkpaard heeft ons 3 jaar gediend en dik 140 dkm vervoerd met alle plezier.

De opvolger zoek ik binnen de volvo familie en zal de XC90 gaan worden.
Ben Zeer tevreden over mijn S60 en wil daarom ook blijven bij de 2.4D D5 motor met autm bak.
Wat mij we opviel na wat speurwerk is dat er een kwalitatief verschil blijkt tussen de 2004-2005 modelen (zwarte afdekkap op motor) en de 2006+ modellen (met grijs afdekkap op motor).
Klopt het verhaal dat de diesels uit 2004-2005 duurZamer zijn dan de nieuwere ? Of is dit gewoon bla ?
Hoop dat iemand mij hierin goed kan adviseren met onderbouwing.

Ben al links en rechts al aan het kijken naar een xc90 en moet van de bazin uitkijken naar de 7 zits variant.
Dit om de kids op te delen als Ze vervelend doen.
Mijn concrete vraag is of de 3e zitrij alsnog later in te bouwen is in een 5zitter varriant?


Ik zie de reactie graag tegemoet zodat ik gericht kan zoeken.
.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

In Nederland zijn nagenoeg alle XC90's geleverd als 7 zitter. Een 5 zitter is meestal import .
Volgens mij is het niet mogelijk om een 5 zitter om te bouwen.

Vanaf MY2007 is de XC90 met een 185PK motor geleverd. Enige zwakke punt van die motor t.o.v. de 163PK uitvoering is de wervelklep. Heb er zelf 4 jaar mee gereden en vond het een prima combinatie met een gemiddeld verbruik van 1:13.

Succes met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ik kan me vergissen, maar in de basis is er heel weinig fundamenteel veranderd aan het (vijfcilinder) D5 blok door de jaren heen, alleen de techniek eromheen met turbo's en dergelijke. Ik ken ze als uiterst betrouwbaar, gebouwd op 6-7 ton, mits ze kilometers mogen maken. Het blok van mijn XC70 uit 2005 (185 pk) kreeg allerhande kuren (roetfilter, stevig olieverbruik onder meer), omdat er gewoon te weinig en vooral te korte afstanden mee gereden werden. Blok is geheel gereviseerd en weer in topvorm rond 4 ton naar schoonouders gegaan. Ik heb in mijn huiswerk naar de huidige wagen niets kunnen vinden dat op verschillen duidde.

De huidige XC90 is wat dat betreft een aanrader, verbruik is uiteraard hoger (1:10 op autobahn) dan bij een kleinere, maar da's een keuze. Het ding weegt niet voor niets bijna 2,5 ton. Formaat is wel een puntje, hoe fijn en extreem ontspannen het ook rijdt, parkeren is er gewoon k*t mee. Al is ook dat een luxeprobleem. Parkeersensoren voor (niet standaard) en achter (meestal standaard?) zijn wel aan te raden, draaicirkel is ook al immens.

5 vs 7-zitter: 5-zitters komen niet vaak voor, het zijn er meestal 7. Is niet achteraf in te bouwen, wel heel erg netjes weggewerkt als weggeklapt, er kunnen zelfs niet al te grote volwassenen op die 3e rij. Puntje van aandacht bij die 3e rij, heeft geen airco, tenzij dit als optie is bijgenomen, niet achteraf toe te voegen. Kan bij warmte puntje zijn, zichtbaar als knopje raar-AC op middenconsole of (vrijwel) standaard aan Executive-uitvoering. Deze kun je herkennen aan zilveren XC90 schildje op de c-stijl. Ze worden regelmatig 'vals' aangeboden op de 2ehandssites, wel benaming vermeld, maar toch niet die uitvoering. voorbeeldje

Pluspuntje van de Executive verder is hoogpolig tapijt (heerlijk in de zomer O-) ), verwarmde stoelen op 2e rij, (meestal) Premium Audio, (vaak) standkachel en de genoemde airco. Bluetooth voor telefoon kun je ook op letten, in de mijne uit 2011 zit dit standaard, inclusief audiostreaming. Bij oudere types moet je dat vaak ondervangen met oplossing van bv. Volvotech, extra kastje + Parrot carkit.

[edit]typo's en linkje van foute Executive[/edit]
Laatst gewijzigd door passenger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Ik heb zelf via Gaspedaal gezocht en daar veel potentiële XC90's gezien. Eerste check altijd het kenteken bij de RDW. Daarnaast ook op Marktplaats gekeken en daar uiteindelijk mijn auto gevonden.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Gouwe schreef: In Nederland zijn nagenoeg alle XC90's geleverd als 7 zitter. Een 5 zitter is meestal import .
Volgens mij is het niet mogelijk om een 5 zitter om te bouwen.

Vanaf MY2007 is de XC90 met een 185PK motor geleverd. Enige zwakke punt van die motor t.o.v. de 163PK uitvoering is de wervelklep. Heb er zelf 4 jaar mee gereden en vond het een prima combinatie met een gemiddeld verbruik van 1:13.

Succes met zoeken.
Dat is inderdaad een van de verschillen. Daarnaast hebben de modeljaar 2006 een reeks motoren slechte klepstoters ingebouwd gekregen. Als hier problemen mee zijn is dit te merken aan een tikkende kleppentrein en het "vissersbootgeluid".

Deze dingetjes hebben me beetje angstig gemaakt voor dit bouwjaar.
Maar aan de ander kant blijft t gewoon geluk ook, als ie gewoon bagger onderhouden is maakt t niet uit van wek jaar de wagen is.

Ik zal mijn ogen ook eens openhouden voor de 2006-2007 modellen.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

passenger schreef: Ik kan me vergissen, maar in de basis is er heel weinig fundamenteel veranderd aan het (vijfcilinder) D5 blok door de jaren heen, alleen de techniek eromheen met turbo's en dergelijke. Ik ken ze als uiterst betrouwbaar, gebouwd op 6-7 ton, mits ze kilometers mogen maken. Het blok van mijn XC70 uit 2005 (185 pk) kreeg allerhande kuren (roetfilter, stevig olieverbruik onder meer), omdat er gewoon te weinig en vooral te korte afstanden mee gereden werden. Blok is geheel gereviseerd en weer in topvorm rond 4 ton naar schoonouders gegaan. Ik heb in mijn huiswerk naar de huidige wagen niets kunnen vinden dat op verschillen duidde.

De huidige XC90 is wat dat betreft een aanrader, verbruik is uiteraard hoger (1:10 op autobahn) dan bij een kleinere, maar da's een keuze. Het ding weegt niet voor niets bijna 2,5 ton. Formaat is wel een puntje, hoe fijn en extreem ontspannen het ook rijdt, parkeren is er gewoon k*t mee. Al is ook dat een luxeprobleem. Parkeersensoren voor (niet standaard) en achter (meestal standaard?) zijn wel aan te raden, draaicirkel is ook al immens.

5 vs 7-zitter: 5-zitters komen niet vaak voor, het zijn er meestal 7. Is niet achteraf in te bouwen, wel heel erg netjes weggewerkt als weggeklapt, er kunnen zelfs niet al te grote volwassenen op die 3e rij. Puntje van aandacht bij die 3e rij, heeft geen airco, tenzij dit als optie is bijgenomen, niet achteraf toe te voegen. Kan bij warmte puntje zijn, zichtbaar als knopje raar-AC op middenconsole of (vrijwel) standaard aan Executive-uitvoering. Deze kun je herkennen aan zilveren XC90 schildje op de c-stijl. Ze worden regelmatig 'vals' aangeboden op de 2ehandssites, wel benaming vermeld, maar toch niet die uitvoering. voorbeeldje

Pluspuntje van de Executive verder is hoogpolig tapijt (heerlijk in de zomer O-) ), verwarmde stoelen op 2e rij, (meestal) Premium Audio, (vaak) standkachel en de genoemde airco. Bluetooth voor telefoon kun je ook op letten, in de mijne uit 2011 zit dit standaard, inclusief audiostreaming. Bij oudere types moet je dat vaak ondervangen met oplossing van bv. Volvotech, extra kastje + Parrot carkit.

[edit]typo's en linkje van foute Executive[/edit]
Dank je voor je reactie. Moet wel aangeven dat ik de nieuwere modellen veel mooier vind.
Budgetair kan ik me gewoon niet meer veroorloven dan een model uit 2004-2007 op dit moment.

Ik zal eens kijken of ik in mijn vijvertje er 1 kan vinden in executive uitvoering.
Ben serieus aan het overwegen over een import met weinig km’s uit Duitsland of Belgie, vandaar mijn vraag over de 3e zitrij. Daar kom ik toch regelmatig auto’s tegen die as 5 zitter geleverd zijn.

Over het importeren zijn ook weer veel verschillende meningen.
Grootste angst is altijd dat auto moeilijk verkocht word omdat het een import auto is... waarom is mij eigenlijk niet duidelijk.

Ik rijd dagelijks 140km woon-werk verkeer dus ik kom wel aan de snelweg km’s.
Ben ook van plan net zoals met mijn S60 om de auto te chippen. Dit resulteerde bij mijn S60 in sowieso lekkere pk verhoging van ca 40pk . Meest tevreden was ik over het verbruik, op vakantie reed ik met gezin + volle dakkoffer 130 km/u op spaanse snelweg & cruise control en tike BC 4,9 /100 aan.
Iets wat mijn S60 voorheen dus nooit haalde
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ik heb de mijne bij een handelaar uit Duitsland gehaald, in België betaal je geen BPM, je betaalt alleen 'standaard' inschrijvingsbelasting, die valt tov Nederland redelijk mee. Ik heb er redelijk geluk mee gehad, was 23k voor een Executive uit 2011 met 130 k op de teller, geen gezeur behalve de te verwachten onderdelen als banden en remschijven.

Ik geloof dat vanaf MY06 (kan jaartje mis zitten) de Geartronic naar 6 versnellingen ging, let daar misschien ook op.

En het dagelijks genot van zo'n tank... :-) :whistle: :-)
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

riffii schreef: Over het importeren zijn ook weer veel verschillende meningen.
Grootste angst is altijd dat auto moeilijk verkocht word omdat het een import auto is... waarom is mij eigenlijk niet duidelijk.
De mijne kwam uit Luxemburg, geen enkel probleem met de verkoop gehad. Belangrijkste voor mij is dat de hele documentatie op orde zodat ik kan controleren dat er geen gat in de kilometrage zit.
Als er al sprake zou zijn van extra afschrijving is die m.i. te verwaarlozen als je er meerdere jaren mee rijdt. Bovendien scheelde het mij 7K (20 of 27K) in vergelijking met mijn dealer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13744
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Import is geen terugvindbare concrete/NAP historie, dat drukt de prijs inderdaad.
Ombouw van 5 naar 7 zitter is uitgesloten
Benno123
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2017 - 23:05

Ik zou dan zoeken naar een euro3 uitvoering, die motor s toch beter dan de latere 4 modellen. Ik heb een 2005 xc90 D5, rijdt super, wel een grote tank om mee in de stad te zitten maar op de weg erg fijn. Goed geluid en genoeg comfort om tank na tank leeg te rijden. De zevenzitters hebben vaak wel problemen mt het uit en inklappen van de derde zitrij. Kleine mankementjes maar wel irritant als je het vaak gebruikt

Benno
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Euro 3? Kun je binnenkort geen stad meer in!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

OGA244 schreef: Import is geen terugvindbare concrete/NAP historie, dat drukt de prijs inderdaad.
Daarom is een sluitende historie belangrijk, het liefst met facturen dan weet je het zeker. Bovendien speelt dit issue een steeds kleinere rol als de auto wat ouder is en daar gaat hier volgens mij om.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Benno123 schreef: .......De zevenzitters hebben vaak wel problemen mt het uit en inklappen van de derde zitrij. Kleine mankementjes maar wel irritant als je het vaak gebruikt

Benno
Zoals? Ik heb er nooit maar dan ook nooit problemen mee gehad (en met 4 kids heb ik de derde rij vaak gebruikt en altijd na gebruik weer terug geklapt).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

BasG schreef:
OGA244 schreef: Import is geen terugvindbare concrete/NAP historie, dat drukt de prijs inderdaad.
Daarom is een sluitende historie belangrijk, het liefst met facturen dan weet je het zeker. Bovendien speelt dit issue een steeds kleinere rol als de auto wat ouder is en daar gaat hier volgens mij om.
Eens, is ook mijn ervaring.
Ik laat eerder een Nederlandse auto met NAP maar zonder sluitende administratie of onderhouden bij beun de haas eerder staan dan een import met alle papieren en dealer onderhouden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Over diesel uitvoeringen kan ik je niks zeggen
In juni 2006 heeft men een facelift doorgevoerd op de XC90.
BJ06 = MY07
Vida zal hem dan ook herkennen als bouwjaar 2007.

Alle grove plastic delen aan de buitenzijde zijn dan mee gespoten.
Richtingaanwijzers zijn verplaatst van schutbord naar de spiegels. Achterlicht units zijn veranderd.
In het interieur heeft men zelfde kleuren en bediening van de V70 (My 2004) in gebruik genomen.
En zo zijn er na 2006 nog meer modificaties doorgevoerd.

Ten aanzien van inrichting worden een aantal dingen vermeld die niet helemaal juist zijn.

5 seater is gewoon te bestellen geweest bij de dealer. Mijne is origineel met 5 stoelen geleverd door Volvo Rotterdam.
Die weegt ook minder in de wegenbelasting.

Een 5 seater is gewoon om te bouwen naar 7 persoons uitvoering.
Al 1 keer uitgebouwd en 1 keer ingebouwd in een 5 seater.
Is bij Volvo een modulair systeem. De achterbak van de 7 persoons is gelijk aan de 5 persoons.

Je hebt 2 stoelen, afdekmateriaal met gordel en andere zijwanden nodig.
Desgewenst zou je ook de passagiers airco kunnen overzetten.

Ga je voor een import XC90 uit de USA.
Kijk dan ook even aan de onderkant van de auto.
In Noord Amerika is de XC90 standaard geleverd als frontwheel drive en was de 4X4 een optie.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13744
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat simpel ombouwen naar een 7 zitter is niet waar, het inflatable curtain is bij n 5 zitter anders (korter) de gordels zijn niet met gordelspanners in te bouwen, bodemdeel wijkt ook af en de 2e zitrij is niet verschuifbaar, zodat veilig achter inkomen een dingetje wordt, de typegoedkeuring gaat ook heel zeker niet goed komen.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Benno123
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2017 - 23:05

Gouwe schreef:
Benno123 schreef: .......De zevenzitters hebben vaak wel problemen mt het uit en inklappen van de derde zitrij. Kleine mankementjes maar wel irritant als je het vaak gebruikt

Benno
Zoals? Ik heb er nooit maar dan ook nooit problemen mee gehad (en met 4 kids heb ik de derde rij vaak gebruikt en altijd na gebruik weer terug geklapt).

toen ik naar mijn XC90 aan het kijken was heb ik een vijftal XC's gezien. Van die vijf hadden er drie problemen met in en uitvouwen van de achterste zitrij.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OK en wat voor problemen dan precies?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13744
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Herken ik ook niet, heb er best n paar zien passeren
Benno123
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2017 - 23:05

Gouwe schreef: OK en wat voor problemen dan precies?
Als de Zitting ingeschoven wordt moet die de leuning op een gegeven moment vrijgeven door tegen een lipje of haakje te drukken. Bij alle exmplaren waren daar problemen mee en moest je met de hand helpen onder de zitting.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”