Waarom is het controleren van de klepspeling van een S60 2.4 zoveel werk?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
TijnOnlijn
2nd Gear member

Ik overweeg de aankoop van een S60 2.4 van omstreeks 2002 op lpg. Nu lees ik op verschillende plaatsen dat het nogal veel werk is om de kleppen te stellen of zelfs ook maar de klepspeling alleen te controleren, maar waarom is dat? Ik heb het zelf wel eens bij een motorfiets gedaan. Ook met stelplaatjes, en leuk is anders maar op zich is het best te doen.

In een ander topic las ik dat het 8 uur zou duren. Wat moet er bij zo'n auto allemaal extra gebeuren dat het zo veel tijd laat kosten? En is het als je redelijk handig bent zelf te doen? Moeten de nokkenassen er bijvoorbeeld uit en daarmee de distributie los?
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Waarschijnlijk omdat het zelden hoeft te gebeuren. Heb 120000 km met een 2002 V70 2.4 gereden, nooit aan kleppenstellen gedacht
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
edraket
7th Gear member

Als je het bij je motorfiets zelf al eens hebt gedaan met plaatjes op de stoterbus is dit ook prima te doen.
Inderdaad moet de distributie eraf als er daadwerkelijk kleppen gesteld moeten worden en de nokkenassen eruit. 8 uur is wel veel, maar het is soms wat gedoe om de bussen onderling te wisselen om zo weinig nieuwe te hoeven aanschaffen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
TijnOnlijn
2nd Gear member

Dat is dan goed om te weten, lijkt me een mooi klusje om samen met een nieuwe distributieriem te pakken. Maar geldt dit ook als er niet gesteld en alleen gecontroleerd moet worden? Dat lijkt me dan toch vrij snel kunnen omdat je dan de nokkenassen kunt laten zitten. Of zie ik iets over het hoofd?
edraket
7th Gear member

sommige modellen hebben inspectiegaten in het kleppendeksel, maar ik denk jouw auto niet meer. Je moet het kleppendeksel dan lichten. Dat stelt niet zo veel voor, alleen om de klepspeling dan te kunnen meten heb je speciale beugels nodig om de nokkenas te kunnen monteren zonder klepdeksel. Die liggen namelijk koud in de kop bovenop de stoterbussen en worden op zijn plaats gehouden door het kleppendeksel. Pas dan kun je de klepspeling opmeten.
Met een paar zelfgemaakte beugels moet dat ook wel lukken, maar de nokkenassen moeten wel kunnen draaien natuurlijk, je moet de krukas natuurlijk torderen om de klepspeling van alle kleppen te kunnen meten. Die beugels zijn eigenlijk het lastigste. Als je die kunt lenen of kopen is het denk ik 3 uur werk, als je de beugels zelf moet maken kost het meer tijd. Je zou ook een gebruikt kleppendeksel kunnen kopen en daar wat gaten in maken om de kleppen te kunnen meten. Daarna het originele klepdeksel er weer op en je bent klaar.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Johan s60
6th Gear member

Ik denk dat je het iets te rooskleurig voorstelt, je moet natuurlijk wel de juiste maat bussen tot je beschiking hebben die kan je pas bestellen als je hebt opgemeten, uitwissellen kan vaak niet omdat ze vaak allemaal nagenoeg dezelfde correctie nodig hebben.

Ook het draaien van de motor tijdens het stellen moet je niet doen, dat betekend nl, dat je de distributie weer moet de- en monteren, dat is te omslachtig.

De motor moet in een juiste stand gezet worden waarbij vrijloop van de kleppen gewaarborgd is, op die manier hoef je alleen de nokkensas per cil goed te zetten, ook moet je blokkeer gereedschap gebruiken om de nokkenas wielen los en weer vast te draaien.

Ook het lichten en monteren vh kleppen deksel moet heel gelijkmatig gebeuren ander kans op breuk.

Ik zou er niet aan beginnen als het alleen om het controleren zou gaan, heb je wel controle gaatjes dan is het idd makkelijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
edraket
7th Gear member

Johan s60 schreef: Ik denk dat je het iets te rooskleurig voorstelt, je moet natuurlijk wel de juiste maat bussen tot je beschiking hebben die kan je pas bestellen als je hebt opgemeten, uitwissellen kan vaak niet omdat ze vaak allemaal nagenoeg dezelfde correctie nodig hebben.

Ook het draaien van de motor tijdens het stellen moet je niet doen, dat betekend nl, dat je de distributie weer moet de- en monteren, dat is te omslachtig.

De motor moet in een juiste stand gezet worden waarbij vrijloop van de kleppen gewaarborgd is, op die manier hoef je alleen de nokkensas per cil goed te zetten, ook moet je blokkeer gereedschap gebruiken om de nokkenas wielen los en weer vast te draaien.

Ook het lichten en monteren vh kleppen deksel moet heel gelijkmatig gebeuren ander kans op breuk.

Ik zou er niet aan beginnen als het alleen om het controleren zou gaan, heb je wel controle gaatjes dan is het idd makkelijk
Uiteraard moet je de bussen tot je beschikking hebben.
Hoe wil jij de nokkenas draaien zonder de krukas mee te laten lopen? Door de nokkenas op zijn plek te drukken druk je ook gelijk een paar kleppen krom als de nokkenassen niet meer op tijd staan!
Je moet de distributie juist laten zitten, dan kun je de krukas torderen en de klepspeling stuk voor stuk opmeten.
Vandaar dat het het eenvoudigste is een kleppendeksel van de sloop te halen, daar wat gaten in maken, dan werkt het snel en efficient. Of natuurlijk het volvo gereedschap lenen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Johan s60
6th Gear member

Er is een stand vd krukas waarbij de kleppen de zuigers niet kunnen raken, ook al zijn ze helemaal door de nokken in gedrukt.
Je kan dan de nokken-as steeds in de juiste stand zetten, als je net een nieuwe bus geplaats hebt kan je gelijk opmeten en indien niet helemaal juist nokken-as even eraf en andere bus plaatsen je hoeft dan niet de distr. weer los te maken en opnieuw te plaatsen.

Maar ik zou het helemaal niet losmaken voor alleen het opmeten, ik zou het echt laten zitten en pas actie ondernemen als er problemen zijn met de klepspeling, en dan gelijk een eventuele koprevisie laten doen, als ze het slim aanpakken kan je ook je oude bussen gebruiken.
brulkjaer
2nd Gear member

Let op! Geen ander kleppendeksel overwegen! Dat gaat in de meeste gevallen NIET passen. Er zijn veel verschillende uitvoeringen, ook binnen hetzelfde motortype. Kleppendeksel hoort echt bij specifieke kop. Ik spreek uit eigen ervaring.

Als je de boel toch los wilt halen, ga dan ook meteen de klepspeling weer optimaal zetten. Dat is dan niet zoveel extra werk meer.
Dan kan je de rest van de levensduur van de auto met een gerust hart rijden, want dan kan je weer zo'n 2-3 ton rijden, voordat het weer moet gebeuren.

Ik heb onlangs de kleppen gesteld. En om te oefenen een "oefenblok" gekocht van hetzelfde motortype. Daar bleek ook weer dat de kleppendeksels niet uitwisselbaar waren.
Een groot aandachtspunt is inderdaad het loshalen van het kleppendeksel. Gebruik je daarvoor niet de juiste middelen dan breekt deze. Zonder de juiste tools NOOIT het kleppendeksel loshalen.
Ik heb op het volvov70 forum een beschrijving van mijn werkzaamheden gepost: https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=16904 (waarin tevens de distributie e.d. wordt vervangen).

Zorg wel dat je de instructie van Vida bij de hand hebt. Overigens zit daar wel een onduidelijkheid in bij het weer plaatsen van de nokkenassen. Zie mijn relaas.
Laatst gewijzigd door brulkjaer op 01.01.1970 - 01:00, 12 keer totaal gewijzigd.
edraket
7th Gear member

Ben het niet met je eens over de tool. Als je de boutjes van het kleppendeksel gelijkmatig losdraait doet dat hetzelfde als de tool.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

Johan s60 schreef: Er is een stand vd krukas waarbij de kleppen de zuigers niet kunnen raken, ook al zijn ze helemaal door de nokken in gedrukt.
Je kan dan de nokken-as steeds in de juiste stand zetten, als je net een nieuwe bus geplaats hebt kan je gelijk opmeten en indien niet helemaal juist nokken-as even eraf en andere bus plaatsen je hoeft dan niet de distr. weer los te maken en opnieuw te plaatsen.

Maar ik zou het helemaal niet losmaken voor alleen het opmeten, ik zou het echt laten zitten en pas actie ondernemen als er problemen zijn met de klepspeling, en dan gelijk een eventuele koprevisie laten doen, als ze het slim aanpakken kan je ook je oude bussen gebruiken.
Dat geldt inderdaad voor een stand an de nokkenas, maar durf jij de nokkenas dan te verdraaien om de nokken die eerst los stonden te verdraaien? De kans op schade aan de kleppen is zo heel erg groot. Ben niet zo bang uitgevallen kwa sleutelen, maar dit zou ik echt niet zomaar doen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
brulkjaer
2nd Gear member

Ook met de tool moet je de boutjes in meerdere arbeidsgangen losdraaien.
Volvo schrijft overigens de tool ook voor.
Ook met gebruik van de tool viel het mij op hoeveel spanning er op het kleppendeksel staat. Ik neem in dit soort zaken geen risico.
Johan s60
6th Gear member

edraket schreef:
Johan s60 schreef: Er is een stand vd krukas waarbij de kleppen de zuigers niet kunnen raken, ook al zijn ze helemaal door de nokken in gedrukt.

Dat geldt inderdaad voor een stand an de nokkenas, maar durf jij de nokkenas dan te verdraaien om de nokken die eerst los stonden te verdraaien? De kans op schade aan de kleppen is zo heel erg groot. Ben niet zo bang uitgevallen kwa sleutelen, maar dit zou ik echt niet zomaar doen.
Als vanuit BDP de krukas 36 grd vedraaid is dan zijn de zuigers ong 20 mm gezakt, dus voldoende voor vrijloop.

De deksel en kop zijn op de fabriek als geheel nabewerkt, dus in hoeverre ze uitwisselbaar zijn weet ik niet.
edraket
7th Gear member

Wat brulkjaer aa geeft is wel een serieuze: er zijn blijkbaar zoveel klepdeksels in omloop dat niet elke zomaar past. Dan toch maar beter de tool proberen te lenen.
Wat nabewerking van het klepdeksel betreft: de motor hoeft er niet op te draaien, ook de tool heeft een universele pasvorm.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Die tool kan je bij hbm kopen voor €80 hele complete set. Zelf al een keer of 6 gebruikt, eerlijk waar, prima kwaliteit!
Johan s60
6th Gear member

Dat is wel zo maar het originele deksel sluit de nokkenassen beter op dan de tool, dus tool zal eventueel minder klemmen.

Maar wat is eigenlijk km-stand vd beoogde wagen, en is het bijv. een originele bi-fuel of niet.
Als je nagaat dat mijn vorige s60 (LPi) na 450000 km nog steeds juiste klepspeling had.

Nogmaals ik zou het allemaal lekker laten zitten, ook al is het leuk te weten.
edraket
7th Gear member

Snap ts wel. Als de kleppen te strak komen te staan kost je dat op termijn een kop, terwijl het misschien nu nog te stellen is. Als het mijn auto zou zijn wilde ik dat ook weten. Rid om die reden geen lpg meer maar diesel.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Johan s60
6th Gear member

Weerhoudt mij er niet van om op LPG te rijden, mede door vorige positieve ervaring, en moderne diesels zijn ook niet altijd probleemloos.

Maar goed ander discussie
brulkjaer
2nd Gear member

Bij mij reed de auto prima, maar na 4 ton wilde ik toch wel weten of er niet een klep te krap is gaan staan. Nu bij controle bleek dat 2 uitlaatkleppen al iets te krap stonden. Nog niet problematisch, maar ik was blij er op tijd bij te zijn. Een koprevisie is echt vele malen duurder.
Dus daarom de klus toch maar opgepakt. Het is goed te doen als je secuur werkt.
TijnOnlijn
2nd Gear member

Inderdaad, voorkomen is beter dan genezen. Dat was ook m'n insteek met het topic. Welke specifieke auto het wordt weet ik niet.. op dit moment staat m'n V50 eerst nog in de stille verkoop, en daarna zien we wel weer verder.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”