Beste iedereen,
mijn eerste post hier als géén volvo bezitter, maar daar wil ik graag verandering in brengen. Ik ben 23 jaartjes jong en ik ga ik binnenkort opzoek naar een nieuwe auto. Ik ben van jongs af aan al een groot volvo fanaat maar tot op heden is het er nog niet van gekomen om er zelf eentje aan te schaffen. Nu is het moment bijna daar dat het nodig is en wil ik dus eigenlijk meteen maar mijn droom gaan verwezelijken en voor een mooie Volvo gaan. Zelf heb ik de S40 en V50 vanaf BJ 2004 altijd erg mooi gevonden, zeker icm een 2.4 5 cilinder of zelfs T5. Maar ook een 1.8 of 2.0 benzine lijkt mij de moeite waard van het verkennen. De T5 valt denk ik af voor dit budget (helaas). Ik heb ook diesel overwegen (2.0d of D5), maar ik vind persoonlijk benzine fijner rijden en klinken. Verder ben ik bekender met het zelf onderhouden van benzine motoren (kosten besparend) en met slechts 15.000km per jaar zal het elkaar niet veel ontlopen in gebruikskosten.
Nu is het zo dat ik zometeen niet ontzettend veel geld te besteden heb voor de initiele aanschaf van een auto. Ik zat te denken aan 5000 euro, wellicht nog wat rekbaar. Hogere gebruikkosten zijn daarentegen niet z'n heel groot probleem. Ik hou rekening met een verbruik van rond de 1:10 á 1:11.
Wat betreft het aanbod op marktplaats of gaspedaal vallen er behoorlijk veel auto's wel binnen het budget en er zijn er ook behoorlijk wat te vinden die daar nog eens ruim duizend euro onderzitten. Wel vaak hoge kilometerstanden. Tussen de 200.000 tot 250.000 km, sommige zelfs nog wat dichter op de 3 ton. Hoe zit het met auto's van deze kilometerstanden? Mijn voorkeur gaat sterk uit om dan voor een goed/redelijk onderhoude 2.4 te gaan omdat deze zeer betrouwbaar zijn gebleken, ook in andere volvo modellen. Maar hoe houdt de koets zich? Ophanging, stuurinrichting, interieur, versnellingsbak?
Is 1500 euro per jaar een realistisch bedrag voor onderhoud met dit soort kilometerstanden? Ik kan het reguliere onderhoud zelf doen (remmen, bougies, olie/filters e.d.)
En als voor 5000 euro aan het shoppen ben, wat vinden jullie dan de beste en verstnadigste motorkeus (los van de rijbeleving).
S40/V50 benzine met hoge KM stand
-
- 2nd Gear member
Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
Welkom hier Volvopilot.
Ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan en ben voor een V50 T5 gegaan met (destijds) ruim 332.000 op de teller. Het verhaal vd aankoop staat wel ergens op dit forum.
Staar je niet blind op lage tellerstanden, zeker de 5 cilinders kunnen hogere kilometerstanden goed aan. Dat hebben de voorgangers van dit blok al bewezen in de Volvo 850 en V70 Classic. Zo lang de auto aantoonbaar goed (dealer)onderhoud gehad heeft komt het voor mij niet op een ton meer of minder aan. Vaak zijn boven de 2 a 2,5 ton net de meeste grotere slijtagedelen al een keer vervangen door de vorige eigenaar (schokbrekers, accu, dynamo, koppeling, reactiearmen, remmen). Die kosten heb jij dan niet meer.
Ik heb onze T5 gekocht voor mijn vrouw bij een Volvo handelaar. Deze auto was wel altijd goed (dealer)onderhouden geweest. Ik heb zelfs de 2 voorgaande eigenaars weten te traceren om navraag te doen over hun ervaringen. Voor de zekerheid nog een aankoopkeuring bij de Volvo dealer gedaan, de punten die daar uit voort kwamen zijn door de verkoper verholpen. Verbruik van onze T5 is het hele jaar door gemiddeld 1 op 10 (een verbruik van 1 op 20 kan volgens de verbruiksmeter ook: in de zesde versnelling bij 80 km/u draait de 5 pitter slechts 1800 rpm, maar bij snel optrekken wordt het 1 op 3 a 4). Mijn vrouw rijdt zo'n 12.000 km p jaar, de door jou begrote onderhoudskosten van 1500,- zijn m.i. wel realistisch. Het rijgedrag is heerlijk en je komt nooit power te kort. Afgelopen is hij gekeurd door Joep van Autoweek tijdens hun rubriek "Klokje Rond". Zie de link hieronder voor zijn oordeel.
Autoweek klokje rond Volvo V50 T5
Kortom: Met jouw budget en verwachte jaarkilometrage zou ik gaan voor een aantoonbaar goed onderhouden vijf cilinder (2.4 non-turbo of de 2.5 met turbo), met een hogere kilometerstand (maar dat is dus niet geheel objectief javascript:void(0);). Ze zijn schaars in die prijsklasse en je moet geluk hebben er eentje tegen het lijf te lopen voor een mooie prijs, maar de aanhouder wint.
Succes met je zoektocht!
Ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan en ben voor een V50 T5 gegaan met (destijds) ruim 332.000 op de teller. Het verhaal vd aankoop staat wel ergens op dit forum.
Staar je niet blind op lage tellerstanden, zeker de 5 cilinders kunnen hogere kilometerstanden goed aan. Dat hebben de voorgangers van dit blok al bewezen in de Volvo 850 en V70 Classic. Zo lang de auto aantoonbaar goed (dealer)onderhoud gehad heeft komt het voor mij niet op een ton meer of minder aan. Vaak zijn boven de 2 a 2,5 ton net de meeste grotere slijtagedelen al een keer vervangen door de vorige eigenaar (schokbrekers, accu, dynamo, koppeling, reactiearmen, remmen). Die kosten heb jij dan niet meer.
Ik heb onze T5 gekocht voor mijn vrouw bij een Volvo handelaar. Deze auto was wel altijd goed (dealer)onderhouden geweest. Ik heb zelfs de 2 voorgaande eigenaars weten te traceren om navraag te doen over hun ervaringen. Voor de zekerheid nog een aankoopkeuring bij de Volvo dealer gedaan, de punten die daar uit voort kwamen zijn door de verkoper verholpen. Verbruik van onze T5 is het hele jaar door gemiddeld 1 op 10 (een verbruik van 1 op 20 kan volgens de verbruiksmeter ook: in de zesde versnelling bij 80 km/u draait de 5 pitter slechts 1800 rpm, maar bij snel optrekken wordt het 1 op 3 a 4). Mijn vrouw rijdt zo'n 12.000 km p jaar, de door jou begrote onderhoudskosten van 1500,- zijn m.i. wel realistisch. Het rijgedrag is heerlijk en je komt nooit power te kort. Afgelopen is hij gekeurd door Joep van Autoweek tijdens hun rubriek "Klokje Rond". Zie de link hieronder voor zijn oordeel.
Autoweek klokje rond Volvo V50 T5
Kortom: Met jouw budget en verwachte jaarkilometrage zou ik gaan voor een aantoonbaar goed onderhouden vijf cilinder (2.4 non-turbo of de 2.5 met turbo), met een hogere kilometerstand (maar dat is dus niet geheel objectief javascript:void(0);). Ze zijn schaars in die prijsklasse en je moet geluk hebben er eentje tegen het lijf te lopen voor een mooie prijs, maar de aanhouder wint.
Succes met je zoektocht!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
- Longone
- 5th Gear member
Elke tweedehands auto is een gok en een perfecte onderhoudshistorie zegt helemaal niets over hoe de auto is bereden is geweest en wat voor schades en problemen er eventueel allemaal al geweest zijn.
Ik adviseer dus een Volvo aankoopkeuring van ca. 100 Euro, zeker als je al een wat oudere auto voor ca. 1/6 van de nieuwprijs koopt.
1500 Euro onderhoudskosten zou op zich moeten kunnen, zeker als je geen gekke motor- of versnellingsbakproblemen krijgt.
Ik adviseer dus een Volvo aankoopkeuring van ca. 100 Euro, zeker als je al een wat oudere auto voor ca. 1/6 van de nieuwprijs koopt.
1500 Euro onderhoudskosten zou op zich moeten kunnen, zeker als je geen gekke motor- of versnellingsbakproblemen krijgt.
-
- 5th Gear member
Welkom op het forum!
Ik denk dat je met jouw vraag een variatie aan antwoorden kunt verwachten, iedereen heeft goede en slechte ervaringen.
Met jouw budget en de wens voor een S40 of V50 vanaf bj 2004 zou ik proberen een 5 cilinder te bemachtigen, ten opzichte van de 1.8 en 2.0 ga je daar geen spijt van krijgen. Hoewel dat ook prima motoren zijn.
Aangezien je zelf het basisonderhoud kunt doen scheelt dat ook weer. Kijk goed naar de onderhoudshistorie, aantal eigenaren en de staat van de auto.
Met een hogere km stand kunnen er natuurlijk wat eerder kosten komen voor ophanging en aandrijving. Ik heb zelf een 2.4i die 120.000km op de teller heeft dus ik kan niet uit ervaring spreken.
De koets zelf heeft eigenlijk geen (roest) problemen, mogelijk wat roest op de voorste draagarmen.
Bij mijn vorige V50 , een 2.0D van bouwjaar 2005 heb ik de voorste draagarmen laten vervangen ivm speling op de rubbers. Verder heb ik met die auto geen problemen gehad, en met 230.000 op de teller verkocht.
Succes met de zoektocht!
Ik denk dat je met jouw vraag een variatie aan antwoorden kunt verwachten, iedereen heeft goede en slechte ervaringen.
Met jouw budget en de wens voor een S40 of V50 vanaf bj 2004 zou ik proberen een 5 cilinder te bemachtigen, ten opzichte van de 1.8 en 2.0 ga je daar geen spijt van krijgen. Hoewel dat ook prima motoren zijn.
Aangezien je zelf het basisonderhoud kunt doen scheelt dat ook weer. Kijk goed naar de onderhoudshistorie, aantal eigenaren en de staat van de auto.
Met een hogere km stand kunnen er natuurlijk wat eerder kosten komen voor ophanging en aandrijving. Ik heb zelf een 2.4i die 120.000km op de teller heeft dus ik kan niet uit ervaring spreken.
De koets zelf heeft eigenlijk geen (roest) problemen, mogelijk wat roest op de voorste draagarmen.
Bij mijn vorige V50 , een 2.0D van bouwjaar 2005 heb ik de voorste draagarmen laten vervangen ivm speling op de rubbers. Verder heb ik met die auto geen problemen gehad, en met 230.000 op de teller verkocht.
Succes met de zoektocht!
V40 T2 Nordic+
-
- 1st Gear member
allereerst welkom en de beste wensen voor 2018! Ik heb toevallig zelf een V50 uit 2005, 2.4 met 5 traps geartronic en 223k op de teller gekocht 2 maanden terug. Tot opheden heb ik er 2 gele motorlampjes gehad, 1 gaf netwerkstoring vanuit de autmaat (deze moet echt gespoeld worden, de onderhouds history geeft namelijk geen verversingen aan) en afgelopen week een P0128 storing ofwel het duurde telang voor de auto op bedrijfs temp. Is. dit viel mij al direct op hij komt zelfs na 40km niet op de middelste streep van de temp meter. komende week gaat dan ook de thermostaat eruit en laat ik het koelsysteem even voorzien van nieuwe vloeistof.
Net als jij ben ik altijd al gek geweest met Volvo’s, en tot nog toe is elke rit in de Volvo puur genieten (zeker die 5 cilinder 2.4...oooh man) 1:10/1:11 is wat ik kan halen volgens de boordcomp, wat betreft onderhoudskosten ik denk dat je gewoon wat geluk moet hebben. Hoewel ik van heb horen zeggen dat een Volvo wat betreft onderhoud wel het meeste kost (Vroeg Of Laat Veel Onkosten
)
Succes met je zoeken!
Net als jij ben ik altijd al gek geweest met Volvo’s, en tot nog toe is elke rit in de Volvo puur genieten (zeker die 5 cilinder 2.4...oooh man) 1:10/1:11 is wat ik kan halen volgens de boordcomp, wat betreft onderhoudskosten ik denk dat je gewoon wat geluk moet hebben. Hoewel ik van heb horen zeggen dat een Volvo wat betreft onderhoud wel het meeste kost (Vroeg Of Laat Veel Onkosten

Succes met je zoeken!
Laatst gewijzigd door maulusV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
inmiddels heb ik wat test gereden in zowel een 2.4 S40 als een 1.8 S40. Ja, die 2.4 is wel écht heel lekker. Klinkt nog een hele klap beter dan een V6 of 6L blok. Dit was dan ook wel veel lekkerder rijden dan een 1.8, hoewel dat ook geen langzame auto was, maar er ontbrak wat rijbeleving.
Ik twijfel nu wel nog wat of ik voor een 2.4 moet gaan ivm kosten. Ik doe veel snelweg bij +-100 km/h. Dus echt vaak die 5 cilinder roffel zal ik niet horen.
Even kijkend naar de 2.4. Handbak vs geartronic. Ik hoor dat de 2.4 handbak vaak bij +- 200k op de teller een kapot massa vliegwiel krijgt? Is het een veiligere keus om voor een automaat te gaan bij dit soort km standen, zo te lezen zijn deze bakken redelijk vrij van problemen op een enkele keer spoelen na. En hebben de 1.8 dit probleem ook met het massavliegwiel?
Ik twijfel nu wel nog wat of ik voor een 2.4 moet gaan ivm kosten. Ik doe veel snelweg bij +-100 km/h. Dus echt vaak die 5 cilinder roffel zal ik niet horen.
Even kijkend naar de 2.4. Handbak vs geartronic. Ik hoor dat de 2.4 handbak vaak bij +- 200k op de teller een kapot massa vliegwiel krijgt? Is het een veiligere keus om voor een automaat te gaan bij dit soort km standen, zo te lezen zijn deze bakken redelijk vrij van problemen op een enkele keer spoelen na. En hebben de 1.8 dit probleem ook met het massavliegwiel?
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
haha nee heb je helemaal gelijk in. Het kan er ook allemaal wel van af maar ik realiseer me nu dat ik veel snelweg rij dus ik weet niet 100% zeker of dan de hogere kosten het waard zijn.
in eerste instantie toen ik me aan het orienteren was dacht ik namelijk dat de 2.4 uiteindelijk iets goedkoper uit zou kunnen pakken ivm dat de 1.8 een wat problematische motor lijkt te zijn. olieverbruik e.d. De 2.4 mits goed onderhouden zal gewoon wel ruim 3 ton kunnen rijden verwacht ik.
dus ik ben me nogsteeds aan het orienteren, maar ik nijg nu meer naar gewoon een mooi exemplaar wat goed is onderhouden die op mijn pad komt ongeacht of het een 1.8 of 2.4 is. If the price is right. Dan kan ik eventjes verder sparen en dan zal mijn budget over een aantal jaar waarschijnlijk een stuk toerijkender zijn voor een mooie 5 cilinder mocht dat nu niet lukken. ik zit nogsteeds rond de 5000 euro te zoeken namelijk.
in eerste instantie toen ik me aan het orienteren was dacht ik namelijk dat de 2.4 uiteindelijk iets goedkoper uit zou kunnen pakken ivm dat de 1.8 een wat problematische motor lijkt te zijn. olieverbruik e.d. De 2.4 mits goed onderhouden zal gewoon wel ruim 3 ton kunnen rijden verwacht ik.
dus ik ben me nogsteeds aan het orienteren, maar ik nijg nu meer naar gewoon een mooi exemplaar wat goed is onderhouden die op mijn pad komt ongeacht of het een 1.8 of 2.4 is. If the price is right. Dan kan ik eventjes verder sparen en dan zal mijn budget over een aantal jaar waarschijnlijk een stuk toerijkender zijn voor een mooie 5 cilinder mocht dat nu niet lukken. ik zit nogsteeds rond de 5000 euro te zoeken namelijk.
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Waar ik bij lichter motoren vaak te maken kreeg met een forse stijging in gebruik op de snelweg ivm snelheid van 120-130 vind ik de 2.4i met GT juist erg meevallen, ik rij op snelwegritten met gemak 1 op 11-11,5 met voorgenoemde combinatie in een V50.
Ik kocht mijn V50 met 262k, staat inmiddels op 311k. Enige dikke kosten waren een hagelnieuwe dynamo omdat de oude na 305k de geest gaf en een nieuwe stofhoes op de aandrijfzijde rechts. Voor de rest gewoon klein en groot onderhoud bij de dealer, 240-400 euro pe rkeer.
Ik kocht mijn V50 met 262k, staat inmiddels op 311k. Enige dikke kosten waren een hagelnieuwe dynamo omdat de oude na 305k de geest gaf en een nieuwe stofhoes op de aandrijfzijde rechts. Voor de rest gewoon klein en groot onderhoud bij de dealer, 240-400 euro pe rkeer.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 2nd Gear member
iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb veel gezocht en gereden in verschillende S40's in het land. Zowel 2.4's als 1.8's. Het was lastig om een technisch goede auto te vinden die goed was onderhouden. Na ongeveer 8 auto's bekeken te hebben kwam ik op een zéér goed onderhouden S40 uit 2006 uit. Wel een 1.8, maar fantastische staat en werkelijk full options. (catalogus prijs destijds van 38.000 euro). Navigatie, vol leder, stoelverwarming, afneembare trekhaak, high performance audio... dat alles voor een leuk prijsje en een km stand net over de 200.000km.
Dus de zoektocht is volbracht! het enige wat ik nog wil gaan doen is een andere set velgen eronder. Ook die heb ik reeds gevonden op marktplaats. Ik zal binnenkort even foto's maken en me zelf voorstellen op het forum.
nogmaals bedankt iedereen!
Dus de zoektocht is volbracht! het enige wat ik nog wil gaan doen is een andere set velgen eronder. Ook die heb ik reeds gevonden op marktplaats. Ik zal binnenkort even foto's maken en me zelf voorstellen op het forum.
nogmaals bedankt iedereen!
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2