Na 2 keer een uur prutsen heb ik de armen onder de 245 vandaan, 1 moer+bout van de 4 hield verweerde zich kranig. De rubbers vielen vervolgens bijna zelf uit de armen. Kaasje dacht ik! Totdat ik thuis de nieuwe onderdelen even goed bekeek...die zijn inclusief stalen ringen. Nu ben ik niet in bezit van zo'n mooie pers om die oude ring eruit te persen.
Als het niet thuis in de kluskelder gaat zal ik inderdaad naar een garage moeten met een pers. Maar 'zelluf doen' heeft ook zo zijn charme.
Heeft iemand een gouden tip? ? ?
En nog even een sfeerimpressie
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
De oude stalen bus inzagen en dan verwijderen, de nieuwe bussen zijn conisch dus goed opletten met monteren.
Of ze van buiten naar binnen moeten of andersom durf ik niet te zeggen, is al lang geleden dat ik het eens gedaan heb.
Maar was goed te doen.
De juiste maat dop is niet in mijn bezit, dus bemoeilijkt het nu iets.
Bankschroef aandraaien kan niet want de bus kan dan nergens heen.
Bankschroef en daverende klap met een bijna passende dop is aardige optie maar...
vooral in combinatie met het inzagen! ...denk ik...
Het inzagen ging heel gemakkelijk dus theoretisch is de spanning er dan af. Maar daverde klappen durf ik om dit tijdstip niet meer uit te delen... Overleefd mijn hoogbejaarde buurvrouw niet waarschijnlijk, en vrouw en kinderen gaan mij dat ook niet in dank afnemen. Ik zal moeten wachten tot donderdag, dan hopelijk weer tijd.
Tot zover bedankt voor de tips!
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
(Armen demonteren 2 uur)
Oude bussen inzagen.
Met oude schroevendraaier en moker de oude bussen eruit meppen. (1 uur)
1 zijde van de stabilisatiearm paar minuten verhitten in het vuur van het fornuis. (de leidinggevende was niet thuis)
Nieuwe rubber/busding uit de vriezer halen.
Spul samen in de bankschroef (WD40 erover), telkens verplaatsen en iets meer onder spanning zetten. Na paar minuten minuten persen zit hij er dan in. (totaal 1 uur)
De 2 armen met de 4 nieuwe rubbers mee naar de garage en binnen een uurtje weer gemonteerd.
Totaal dus een klus van 5 uur met huis-tuin en keuken gereedschap.
I love it when a plan comes together!
EDIT: Ik zit net te appen met mijn vader, die blijkt dus een nieuwe hydraulische pers te hebben staan op de zaak... De grapjas. Maar goed dan was ik weer 170km onderweg geweest op en neer naar Dronten. Maar goed om te onthouden voor een volgende uitdaging.
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:update
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Msuidgeest schreef:
En wat is er mis met Dronten? Ik woon daar pas 40 jaar, dus ...
Niets mis mee. Ik heb er in de jaren 90 fijn gewoond bij mijn ouders en er flink gefeest bij Cul.
We kwamen vanaf de Veluwe en die bossen blijven mij wel trekken, mijn ouders hebben een nieuwe liefde ontwikkeld: Nieuwbouwhuizen in nieuwbouwwijken aan de rand van het dorp. Dus winderig en geen stukje groen hoger dan een meter. De polder vindt ik altijd weer prachtig als ik er inrij, maar wonen doe ik liever met de achtertuin grenzend aan het bos. (ondersteund met het geluid van Siamang-aapjes en leeuwen)
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.