Als er echt een wolk blauwe rook (dieseldamp) onder het spatbord vandaan komt, dan slaat de SK blijkbaar niet aan. Gezien de leeftijd van de auto verwacht ik dat er een Eberspacher standkachel in zit en die heeft inderdaad wel wat problemen met ventilator, drukbalans e.d. waardoor hij niet goed opstart, vooral wanneer hij langere tijd niet regelmatig werd gebruikt. De blauwe rook is dan verdampte diesel op de gloeispiraal, die niet kan verbranden omdat er of te weinig lucht aangevoerd wordt of te weinig brandstof. Of je de SK ook uit kan zetten moet je kunnen lezen in de handleiding. Het kan ook zijn, dat we hier te maken hebben met de automatische preheater, bedoeld om eerder het spul warm te hebben omdat de diesels zelf intussen zo economisch lopen, dat ze niet snel opwarmen.
Het borrelen zou kunnen duiden op lucht in de leidingen of een niet voldoende werkende circulatiepomp.
Een "echte"(nou ja, wat is dan echt) SK kan via het dashboard en via een timer aan en uit gezet worden. Een Volvo dealer/specialist kan er meer info over geven en ook de status uitlezen.
Rook bij voorwielen
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 12:19
hallo even voorstellen,
ik ben p911 en heb sinds een paar maanden een 2009 V50 1.6D met een standkachel die rookt?
Iedere keer komen er enorme rookwolken onder de auto vandaan ruikend naar verbrande dieselolie?
Heeft iemand een idee wat dat kan veroorzaken?
Vriendelijk dank alvast
ik ben p911 en heb sinds een paar maanden een 2009 V50 1.6D met een standkachel die rookt?
Iedere keer komen er enorme rookwolken onder de auto vandaan ruikend naar verbrande dieselolie?
Heeft iemand een idee wat dat kan veroorzaken?
Vriendelijk dank alvast
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Een goede standkachel rookt niet. Even langs de dealer of Volvo specialist om diagnose te laten stellen.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Kacheltje van mij geeft de eerste minuten gewoon rook en klinkt bij het opstarten als een straaljager.
Daarna ruik je alleen een beetje verbrande diesel.
Daarna ruik je alleen een beetje verbrande diesel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29466
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik zie geen rook bij de standkachel maar ruik wel een penetrante en onprettige geur rond de auto bij gebruik van de standkachel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik hoor bij een drie jaar oude kachel alleen de ventilator, alle andere bijkomstigheden geen last van.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hier ook alleen een licht gezoem, verder niets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 27.09.2017 - 23:05
Ja natuurlijk maakt het uit, Een benzine motor met standkachel heeft een standkachel die benzine verbruikt, de diesel diesel. zijn niet uitwisselbaar of je moet de nozzles aanpassen waarmee de brandstof verneveld etc..
De standkachel is bij diesels vaak als hulpverwarming in gebruik omdat de diesels niet veel restwarmte hebben EN erg inefficient draaien als ze te koud blijven. daarom hebben veel diesels de SK standard als motorverwarming erbij. vanaf een bepaalde temperatuur start hij vanzelf mee om de auto te help verwarmen.
De motorverwarming heeft alle hardware om als echte standkachel ingezet te worden, daarvoor hoef je enkel de SW in te laten lezen door de dealer.
Daarna heb je met de linkse stuurstengel de mogelijkheid om tot twee starttijden te programmeren, (tijd die je wegrijdt, de kachel berekend zelf wanneer hij moet starten) en direct starten aan te zetten (voor als je hem vergeten was in te stellen.)
de SK gebruikt diesel en stroom dus ja, een redelijke accu is nodig en je wordt er niet zuiniger van maar mits goed ingesteld heb je altijd een warme auto, hoef je niet te krabben etc. Ik vind het een super optie en zowel mijn XC90 als de XC70 van dorine zijn er mee uitgerust. Heerlijk.
Als een college toch moet krabben dan heeft hij ws. vergeten de kachel in te stellen of het ding niet genoeg tijd gegeven. bij de -5 van afgelopen week heeft de SK buiten toch minstens een 30 minuten nodig om een auto te ontdooien.
De standkachel is bij diesels vaak als hulpverwarming in gebruik omdat de diesels niet veel restwarmte hebben EN erg inefficient draaien als ze te koud blijven. daarom hebben veel diesels de SK standard als motorverwarming erbij. vanaf een bepaalde temperatuur start hij vanzelf mee om de auto te help verwarmen.
De motorverwarming heeft alle hardware om als echte standkachel ingezet te worden, daarvoor hoef je enkel de SW in te laten lezen door de dealer.
Daarna heb je met de linkse stuurstengel de mogelijkheid om tot twee starttijden te programmeren, (tijd die je wegrijdt, de kachel berekend zelf wanneer hij moet starten) en direct starten aan te zetten (voor als je hem vergeten was in te stellen.)
de SK gebruikt diesel en stroom dus ja, een redelijke accu is nodig en je wordt er niet zuiniger van maar mits goed ingesteld heb je altijd een warme auto, hoef je niet te krabben etc. Ik vind het een super optie en zowel mijn XC90 als de XC70 van dorine zijn er mee uitgerust. Heerlijk.
Als een college toch moet krabben dan heeft hij ws. vergeten de kachel in te stellen of het ding niet genoeg tijd gegeven. bij de -5 van afgelopen week heeft de SK buiten toch minstens een 30 minuten nodig om een auto te ontdooien.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
o werkt dat niet bij de Volvo's. Er is een elektrische hulpverwarming aanwezig die het interieur verwarmt. De standkachel gaat alleen aan als je dat als berijder programmeert.Benno123 schreef:
De standkachel is bij diesels vaak als hulpverwarming in gebruik omdat de diesels niet veel restwarmte hebben EN erg inefficient draaien als ze te koud blijven. daarom hebben veel diesels de SK standard als motorverwarming erbij. vanaf een bepaalde temperatuur start hij vanzelf mee om de auto te help verwarmen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Motormanagment bepaalt zeker wel of standkachel aangaat bij bepaalde temperatuur om zo koelvloeistof sneller op te warmen.
Ook als jij als berijder deze niet geprogrammeerd hebt...
Ook als jij als berijder deze niet geprogrammeerd hebt...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat je de standkachel verwart met de extra bijverwarming (op brandstof). Deze zal er inderdaad voor zorgen dat er voldoende warmte wordt geproduceerd om alles goed te laten functioneren. Deze types zijn in NL niet geleverd bij mijn weten, alleen in koude landen. Maar dat is iets anders als een standkachel. Heb het boekje er zelfs nog even op nageslagen, maar ook daar staat niets over dat de standkachel zelf start zonder de timer of directe activatie. Zodra de standkachel aan staat wordt dat gemeld in het display, ik heb nog nooit gezien dat deze is gestart zonder mijn commando.
Wel hebben sommige modellen een elektrische bijverwarmer in NL. Die zorgt ervoor dat het interieur extra wordt verwarmd tijdens opwarmen van de motor. Zodra het interieur warm is wordt deze uitgeschakeld.
Wel hebben sommige modellen een elektrische bijverwarmer in NL. Die zorgt ervoor dat het interieur extra wordt verwarmd tijdens opwarmen van de motor. Zodra het interieur warm is wordt deze uitgeschakeld.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2384
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
En toch start onze standkachel geheel automatisch bij een koude motor en bij temperaturen onder de plus 4 als ik de motor start (en stopt als de motor/koelvloeistof voldoende warm is), overigens ook na voorverwarmen als de koelvloeistoftemperatuur onder bepaalde waarde zakt. In bv Duitsland werd op de V70 N de standkachelhardware standaard gemonteerd als bijverwarming, zonder de standkachel bediening in de BC. Enkel met software was/is dit dan uit te breiden tot volwaardige standkachel (waarbij de automatische bijverwarming gewoon actief blijft. Dus wat 1-wiel zegt klopt (en hij weet wel het een en ander over standkachels....)
Ik zou zeggen start je auto eens bij lage temperaturen en voel na een minuutje of twee een met je hand onder het standkachel uitlaatpijpje. Daar zou warme lucht uit koeten komen...
En onderstaande quote uit ons instructieboekje bij het kopje standverwarming:
Hulpverwarming (Diesel)
(bepaalde landen)
Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om de passagiersruimte voldoende te verwarmen. De hulpverwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is als de motor loopt. Deze wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is of wanneer de motor wordt uitgezet
Ik zou zeggen start je auto eens bij lage temperaturen en voel na een minuutje of twee een met je hand onder het standkachel uitlaatpijpje. Daar zou warme lucht uit koeten komen...
En onderstaande quote uit ons instructieboekje bij het kopje standverwarming:
Hulpverwarming (Diesel)
(bepaalde landen)
Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om de passagiersruimte voldoende te verwarmen. De hulpverwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is als de motor loopt. Deze wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is of wanneer de motor wordt uitgezet
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het klopt idd dat de V70 N op deze manier gebruik maakte van de bijverwarming/standkachel.
Mijn huidige NN doet dat dus niet, vergeten aan te zetten betekend gewoon opwarmen met de motor zonder bijschakeling van de standkachel.
Wellicht heeft de V70 ook deze aanvulling niet meer.
Mijn huidige NN doet dat dus niet, vergeten aan te zetten betekend gewoon opwarmen met de motor zonder bijschakeling van de standkachel.
Wellicht heeft de V70 ook deze aanvulling niet meer.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk inderdaad dan dat het voor de oudere modellen anders werkt, maar de nieuwere modellen met standkachel starten die niet zonder commando van de bestuurder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95