All,
Dank voor jullie waardevolle reacties. Heb besloten om de auto te laten zoals hij is.
Uiteindelijk zie ik de meerwaarde niet voor het tunen. (Kosten/ baten).
Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 19:49
Ik heb dus een Rica s2 erop zitten en dat rijdt werkelijk heerlijk.
Je kan heerlijk schakellui rijden en er zit zeer veel soepele kracht in!
Op de autbahn, waar ik ook rij, is het helemaal een feest.
Ik hou nog wel rekening met mijn winterband, H en kom niet boven de 210 uit.
Maar daar is hij dan ook zo....
Op de zomerset zit al wel een V.
Deze winterset is na deze winter wel klaar, en dan kan daar ook de V op.
Kortom, ik ben er zeer tevreden over en geef zo nu en dan ook ff flink gas, want dat zuinige gerij, heeft mij alleen maar roetproblemen opgeleverd....
Je kan heerlijk schakellui rijden en er zit zeer veel soepele kracht in!
Op de autbahn, waar ik ook rij, is het helemaal een feest.
Ik hou nog wel rekening met mijn winterband, H en kom niet boven de 210 uit.
Maar daar is hij dan ook zo....
Op de zomerset zit al wel een V.
Deze winterset is na deze winter wel klaar, en dan kan daar ook de V op.
Kortom, ik ben er zeer tevreden over en geef zo nu en dan ook ff flink gas, want dat zuinige gerij, heeft mij alleen maar roetproblemen opgeleverd....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Ben nu ook al een tijdje aan het kijken om mijn D4 te laten tunen. Maar weet niet goed voor welke methode/bedrijf ik moet gaan. Ik heb Rica BSR en CTH bekeken. Rica en BSR bieden beide een standaard tune aan die je zelf via een kastje kunt uploaden. Het vermogen van de BSR tune ligt iets hoger dan bij Rica en is goedkoper maar de ecu moet eerst naar BSR om geunlocked te worden. Bij CTH bieden ze een tune op maat met ongeveer dezelfde specs als bij Rica alleen is de prijs voordeliger en krijg ik een vermogenskromme(maw een bewijs van de tune) Mocht ik in de toekomst een ecu update krijgen van de dealer moet ik terug naar CTH en wordt er voor €75,- de tune terug gezet. Bij alle drie wordt tevens de snelheidsbegrenzer verwijderd.
Ik neig nu naar CTH maar vroeg me af of hier nog meer gebruikers zijn die ervaring hebben met een tune op maat
Ik neig nu naar CTH maar vroeg me af of hier nog meer gebruikers zijn die ervaring hebben met een tune op maat
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de auto steeds terug moet om de tune terug te laten zetten zou ik dat niet doen, zeker als je er elke keer 75,- voor moet betalen. Dan is goedkoop uiteindleijk ook duurkoop.
Heb overigens nog een isoftloader liggen, die hoef je dan niet voor de volle mep aan te schaffen.
Heb overigens nog een isoftloader liggen, die hoef je dan niet voor de volle mep aan te schaffen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik rij nu een half jaartje rond met de beloofde 260pk van Rica en ben er blij mee. Vorige motor was een ouderwetse T5 en tot de 220 is het aardig vergelijkbaar.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 09.03.2014 - 19:20
Misschien een domme vraag maar ben benieuwd of de isoftloader ook gebruikt kan worden bij niet Rica tuning?
Dus om van en naar de getunede settings te schakelen.
En anders of je deze kunt gebruiken om sec alles weer origineel te zetten (ook weer uitgaande van een niet Rica tuning).
Dus om van en naar de getunede settings te schakelen.
En anders of je deze kunt gebruiken om sec alles weer origineel te zetten (ook weer uitgaande van een niet Rica tuning).
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat de software chassis nummer geregistreerd is, niet de isoftloader. Dus als je de nieuwe software op de isoftloader zet en deze correspondeert met de auto kun je hem overzetten. Wellicht even vragen aan Rica.Row schreef: Volgens mij is de isoftloader chassisnummer geregistreerd.
Dan moet je evengoed langs om er iets mee te kunnen doen.
Zelf standaard of tuned software inladen is echt easy
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Heb eigenlijk geen idee hoe vaak ze bij de dealer een ecu update doen of hoe vaak die updates uitkomen. Heb eventueel wel interesse om de iSoftloader over te nemen mits deze niet chasis gebonden is.(heb deze vraag even bij rica neer gelegt)edraket schreef: Als de auto steeds terug moet om de tune terug te laten zetten zou ik dat niet doen, zeker als je er elke keer 75,- voor moet betalen. Dan is goedkoop uiteindleijk ook duurkoop.
Heb overigens nog een isoftloader liggen, die hoef je dan niet voor de volle mep aan te schaffen.
Net reactie gehad van Rica, het is mogelijk om de isofloader te gebruiken maar dan zal hij eerst naar rica gestuurd moeten worden. Verder moet ik met een VEA blok alsnog eerst naar Rica gaan, deze kun je dus blijkbaar niet zelfstandig thuis tunen

Vind de stage 2 tuning iets te extreem. Ik rij 40k per jaar dus weet niet of het verstandig is om op de limiet te gaan zitten ivm snellere slijtage. Heb jij hier al ervaringen mee?Jelmer de Jong schreef: Ik rij nu een half jaartje rond met de beloofde 260pk van Rica en ben er blij mee. Vorige motor was een ouderwetse T5 en tot de 220 is het aardig vergelijkbaar.
Net gemaild maar helaas tunen ze de D4 2.0 VEA 190pk niet. De D4 2.4 wel(die staat ook onder de v40 selectie)Speedyace schreef: volvotune misschien nog een optie! dan zit je ook rond de 245pk en 500nm koppel.
Laatst gewijzigd door kistigun op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Tot nu toe geen problemen, maar dat zegt weinig.kistigun schreef:
Vind de stage 2 tuning iets te extreem. Ik rij 40k per jaar dus weet niet of het verstandig is om op de limiet te gaan zitten ivm snellere slijtage. Heb jij hier al ervaringen mee?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Inmiddels ook over gestapt naar stage 2 tuning inclusief de nieuwe EGR delete van RicaJelmer de Jong schreef:Tot nu toe geen problemen, maar dat zegt weinig.kistigun schreef:
Vind de stage 2 tuning iets te extreem. Ik rij 40k per jaar dus weet niet of het verstandig is om op de limiet te gaan zitten ivm snellere slijtage. Heb jij hier al ervaringen mee?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33
Oei ja...ik vind de stage 2 ook wel heel extreem. Een 2.0 motor met dit aantal newtonmeters / koppeling die daar tegen opgewassen is.
Ben ook benieuwd naar iets langere termijn ervaringen...
Heeft er ook iemand een officiele vermogensuitdraai laten maken bij de stage2 tune? Ik twijfel er ook aan of deze waardes echt gehaald worden. Die grafiekjes die door rica met paint gemaakt worden zeggen niet zoveel. Ik heb dit zelf al eens ervaren bij een eerdere rica tune.
Stage 1 zou ik dan wel weer kunnen plaatsen.
Ben ook benieuwd naar iets langere termijn ervaringen...
Heeft er ook iemand een officiele vermogensuitdraai laten maken bij de stage2 tune? Ik twijfel er ook aan of deze waardes echt gehaald worden. Die grafiekjes die door rica met paint gemaakt worden zeggen niet zoveel. Ik heb dit zelf al eens ervaren bij een eerdere rica tune.
Stage 1 zou ik dan wel weer kunnen plaatsen.
Laatst gewijzigd door nickster op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black
Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black
Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut