Wie ben ik?
Erik Hendrikx, 35 jaar oud en werkzaam als consultant. Ik zit voor mijn werk best veel op de weg, dus een goede comfortabele auto met wat pit is voor mij een must. Daarnaast hebben we een wat grotere hond, dus een station is wel zo prettig (alhoewel ze ook prima in mijn Golf VI GTD pastte).
Naast kilometervreten in de auto doe ik dat ook nog weleens op 2 wielen. Erg leuk

De auto tot nu toe
De automaat bevalt erg goed, zeker met veel snelwegkilometers en bijbehorende file (had ik in mijn vorige auto ook gewild, maar dan ging ik van 20% naar 25% bijtelling...). Ook het zwarte interieur (zwart leer met witte stiksels, zwarte dakhemel) is een dikke plus. Sportief en stijlvol in mijn ogen.
Het rijgedrag bevalt goed, comfortabel en sportief genoeg. Al met al iets minder sportief dan de Leon op sportstand, maar stukken beter dan de Leon op alle andere standen en op de snelweg veel comfortabeler. Ik mis die aan te passen ophanging dus totaal niet (stond sowieso altijd op sport).
Voice-control werkt ook goed. In mijn vorige lease-auto's zat die optie ook, Golf VI en Renault Laguna, maar daarin was de werking om te janken. In de Volvo werkt het super.
Wat ik wel mis?
Ietsiepietsie vermogen. De SEAT was wat lichter en daardoor ook wat sneller. In dagelijks verkeer niet zo snel merkbaar, maar ik werk ook regelmatig in het Oosten van NL en ga dan via de Duitse A31 terug naar huis. Een remap is helaas geen optie want lease/einde garantie/gezeur...
Het infotainment systeem loopt inmiddels wat achter op de concurrentie. Wat ik daarin vooral mis is, is het extra display in het instrumentenpaneel. Hierop kon ik bijvoorbeeld zien welke track afspeelde op mijn telefoon terwijl op het grote scherm de navigatie zijn ding deed. In principe was dat kleine display een mini-versie van het grote display en kon je daarop bijna alles aansturen en zien zoals op het grote scherm (telefoon, navi, muziek, etc.). Op de TFT tellers zie ik nog wel de navigatie aanwijzigingen maar verder geen extra info van het infotainment systeem*.
*tenzij ik natuurlijk iets gruwelijk over het hoofd zie, dan hou ik me graag aanbevolen voor tips & tricks.
Heb ik nog wensen?
Twee zeer bescheiden wensen... de eerste is het stalen veiligheidsrek. Ik heb nu de hoes in de kofferbak, maar die werkt niet i.c.m. het veiligheidsnet. Toch wel praktisch om 38kilo hond tegen te houden bij stevig remmen.
Verder lijkt het me nog wel wat om de interieurverlichting te upgraden naar LED. (Je raadt het al, de Leon had dat wel... daarin was alles LED, zowel binnen als buiten) Ik heb al een complete kit gevonden online, maar ik zie her en der wat verhalen voorbij komen over CAN BUS errors. Daarom ben ik daarin nog wat huiverig om die lampjes te gaan wisselen. Iemand iets zinnigs te zeggen over deze kit van Precision LED?
Oh ja... foto's. Het blijft even bij deze foto bij de dealer tijdens de aflevering. De auto is nog niet lang genoeg schoon gebleven om goede foto's te maken