Hallo,
Omdat het mijn eerste post is sinds lange tijd hier zal ik me even voorstellen: sinds 2000 Volvo-rijder - het begon met een 740 sedan uit 1986 - en daarna diverse exemplaren uit de 2-, 7- en de 9-serie gehad. Verder heb ik al bijna 30 jaar een 2CV, de eerste auto die ik kocht.
Sinds januari heb ik mijn eerste voorwielaandrijver, een S80 T6 van januari 2003. Heerlijke auto. Zwart met beige interieur, schuifdak, stoelen zijn opnieuw gevuld en de Geartronic is al eens gereviseerd. Kilometerstand is ruim 330k.
Maar hier gaat het echt om: dit weekend draaide ik in een woonwijk rechtsaf een kruising (met 'milde' drempels) op. Ik hoorde bij in- en uitsturen drie keer een harde metaalachtige 'kleng'. Die kwam niet meer terug. Eenmaal op de snelweg ging de auto echter vanaf 100 km/u resoneren. Zodanig dat zelfs het dashboard begon mee te zoemen.
Opvallend is dat de resonantie (en ook het bijhorende geluid) even erger wordt als de auto door een hobbel in de snelweg wat dieper in z'n veren gaat.
Het eerste waar ik aan denk is een lager of aandrijfas. Iemand enig idee? Alvast dank!
Eerst knak, daarna resoneren op de snelweg...
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
veer gebroken?
ik zou er toch niet al te lang mee doorrijden.
je bent van harte welkom als je in de buurt bent.
ik zou er toch niet al te lang mee doorrijden.
je bent van harte welkom als je in de buurt bent.
- Carfreak
- 7th Gear member
kan ook gewoon een stabistangetje zijn. die zijn aanzienlijk goedkoper 

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dat klinkt niet zoals ts aangeeft. Zeker niet met de resonantie.
-
- Starter
Dank voor de reacties. En voor het aanbod, Blade.
Gisteren een retourtje Naarden - Den Bosch gedaan en de trillingen waren 90% van de tijd weg. De 'kleng' heb ik één keertje gehoord, bij een diepe zakker.
Op de A2 tussen Vianen en Beesd heb je een paar flinke verzakkingen in het wegdek, en de 'brom' bij het inveren is er nog steeds. Je voelt het ook in je zitvlak.
Afijn, het is iets om naar te kijken maar het voelt nu wat minder urgent. Ik 'youngtimer-lease' de auto inclusief reparatie & onderhoud, dus ik kaart het daar even aan.
Hou jullie op de hoogte. Alvast fijn weekend!
Gisteren een retourtje Naarden - Den Bosch gedaan en de trillingen waren 90% van de tijd weg. De 'kleng' heb ik één keertje gehoord, bij een diepe zakker.
Op de A2 tussen Vianen en Beesd heb je een paar flinke verzakkingen in het wegdek, en de 'brom' bij het inveren is er nog steeds. Je voelt het ook in je zitvlak.
Afijn, het is iets om naar te kijken maar het voelt nu wat minder urgent. Ik 'youngtimer-lease' de auto inclusief reparatie & onderhoud, dus ik kaart het daar even aan.
Hou jullie op de hoogte. Alvast fijn weekend!
Laatst gewijzigd door jjager op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.