Mijn 164E rijdt normaliter op LPG, als het wat kouder wordt slaat hij slecht aan op gas, ik schakel dan over op benzine en hij slaat zo weer aan waarna ik direct over kan schakelen op LPG.
Sinds kort slaat mijn benzine pomp echter niet meer aan!
Het begon eerst af en toe maar nu wil de pomp onder normale omstandigheden helemaal niet meer pompen.
Deze opeenvolgende stappen ondernomen.
Pomp rechtstreeks op accu aangesloten, pomp draait goed.
Bekabeling naar pomp goed, de juiste accuspanning komt onder de normale omstandigheden aan, gemeten op pompstekker.
Brandstoffilter vernieuwd, hoofd en brandstofpomp relais vervangen zonder resultaat.
Bij aanzetten kontakt begint het brandstofpompje niet te draaien.
Waar moet ik nu het defekt zoeken??
Graag reactie.
Benzine injectie 164E
- v164
- 3rd Gear member
Ik heb een vergelijkbaar probleem en dat zit ergens in de bedrading/stekkers/relais, erg frustrerend omdat dat moeilijk te lokaliseren is.
De zekering voor de brandstof pomp is niet de boosdoener, wil bij mij wel eens het geval zijn, of een hangend relais van de Volvo zelf, of van het aangehangen lpginfuus.
De zekering voor de brandstof pomp is niet de boosdoener, wil bij mij wel eens het geval zijn, of een hangend relais van de Volvo zelf, of van het aangehangen lpginfuus.
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
-
- 1st Gear member
Hoi Nico,
als ik zo je verhaal hoor denk ik dat het je relais is wat de benzinepomp bediend.
Deze zit aan de bestuurderszijde tegen het binnenscherm, is een nogal groot relais (qua groote gelijk aan het groot licht relais).
Dit relais laat de pomp even lopen als je het contact omdraait en daarna schakeld hij de pomp uit zolang de motor niet loopt.
Gaat de pomp dus wel even lopen als je de auto op contact zet weet je dat het relais werkt.
Kijk of alle draden naar het relais goed vast zitten en niet geoxideerd zijn en check ook de pulscontacten onder bij je stroom verdeler.
Ik weet niet zeker of hij zijn pulsen rechtstreeks van de contactpunten afhaald of dat de computer via die extra pulscontactjes aangeeft dat de motor loopt.
Wat ik van mede 164E rijders weet is dat de computer niet snel kapot gaat, of je moet de accu bijgeladen hebben zonder hem los te koppelen.
succes
als ik zo je verhaal hoor denk ik dat het je relais is wat de benzinepomp bediend.
Deze zit aan de bestuurderszijde tegen het binnenscherm, is een nogal groot relais (qua groote gelijk aan het groot licht relais).
Dit relais laat de pomp even lopen als je het contact omdraait en daarna schakeld hij de pomp uit zolang de motor niet loopt.
Gaat de pomp dus wel even lopen als je de auto op contact zet weet je dat het relais werkt.
Kijk of alle draden naar het relais goed vast zitten en niet geoxideerd zijn en check ook de pulscontacten onder bij je stroom verdeler.
Ik weet niet zeker of hij zijn pulsen rechtstreeks van de contactpunten afhaald of dat de computer via die extra pulscontactjes aangeeft dat de motor loopt.
Wat ik van mede 164E rijders weet is dat de computer niet snel kapot gaat, of je moet de accu bijgeladen hebben zonder hem los te koppelen.
succes
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- Iroll
- 6th Gear member
Verbind het brandstofpomp relais door. Sluit aansluiting #30/51 (de middelste aansluiting) aan op #87 dmv een draadje. Als je dan het contact aanzet draait de pomp continu. Als dit werkt dan is het relais naar zijn grootje. En controleer alle electrische verbindingen, ook het zekering kastje, op corossie. Schoonmaken en monteren met een likje kopervet. Dan oxideert het nooit meer. Een Djet is ERG gevoelig voor slechte/geoxideerde kontakten. Op deze site staat de Djet uitvoerig beschreven:http://www.vclassics.com/archive/efi.htm
-
- Starter
Hallo 164 collega's, dank voor al jullie reacties.
Even het volgende;
Als ik het kontakt aanzet krijgt het brandstofpomp relais stroom via het hoofdrelais en de (goede) zekering, maar de brandstofpomp gaat in het geheel niet kort draaien, zoals in betere tijden wel het geval was.
Ook het doorverbinden van 30/51 naar 87 met kontakt aan laat de pomp niet meer draaien, wat in het verleden wel gebeurde als ik dit deed.
Blijft volgens mij de ECU unit over.
Deze losgekoppeld, maar daar is (uiteraard) weinig aan te zien (Bosch 280 001 009).
Weet iemand of zo'n doosje nog kan worden doorgemeten, en door wie.
Misschien heeft iemand nog zo'n doosje ongebruikt op zolder liggen?
Eens zou ik het toch moeten kunnen oplossen!?
Even het volgende;
Als ik het kontakt aanzet krijgt het brandstofpomp relais stroom via het hoofdrelais en de (goede) zekering, maar de brandstofpomp gaat in het geheel niet kort draaien, zoals in betere tijden wel het geval was.
Ook het doorverbinden van 30/51 naar 87 met kontakt aan laat de pomp niet meer draaien, wat in het verleden wel gebeurde als ik dit deed.
Blijft volgens mij de ECU unit over.
Deze losgekoppeld, maar daar is (uiteraard) weinig aan te zien (Bosch 280 001 009).
Weet iemand of zo'n doosje nog kan worden doorgemeten, en door wie.
Misschien heeft iemand nog zo'n doosje ongebruikt op zolder liggen?
Eens zou ik het toch moeten kunnen oplossen!?
- Iroll
- 6th Gear member
De ECU gaat maar heel zelden stuk, of je moet een kortsluiting hebben veroorzaakt of met de accu aangesloten, een snellader hebben gebruikt. Daar kunnen ze niet tegen. Trek eens een draad buitenom vanaf het brandstofrelais #87 rechtstreeks naar de pomp en controleer of de pomp goed geaard is. Meet ook de bedrading door vanaf de grote stekker op de ECU naar de pomp. Op de site die ik hierboven heb vermeld staan de uitleeswaarden en de nummering. (De ECU zelf kan je eigenlijk alleen controleren door een vervangend exemplaar te lenen en deze aantesluiten) Succes!
- Iroll
- 6th Gear member
Dat kun je ook doen. Die gasten hebben nog een originele Bosch uitleeskast voor het Djet systeem. Dan heb je een snelle diagnose voor al je injectie problemen, maar het zelf oplossen geeft een grotere kick :bday:Ooms in Monster, dat schijnt dé garage te zijn voor dergelijke vragen.
-
- Starter
Uiteindelijk heb ik het gevonden!
Eenvan de drie relais die het gas/benzine systeem onderbreken/aansturen bleek defect.
Het eerste relais voor LPG had ik eerder vervangen, nu dus de twee andere.
Eureka, het zaakje draait weer als vanouds.
Met dank voor alle reacties.
Groetjes;
Nico
Eenvan de drie relais die het gas/benzine systeem onderbreken/aansturen bleek defect.
Het eerste relais voor LPG had ik eerder vervangen, nu dus de twee andere.
Eureka, het zaakje draait weer als vanouds.
Met dank voor alle reacties.
Groetjes;
Nico