even voorstellen. Nieuwe S40

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Hoi allemaal,

toch even voorstellen. Ik kwam al eerder voorbij met wat vraagjes over de aanschaf, wat dan wel en wat dan niet. Ik ben Daan, ik woon in Noord-Holland en ik ben sinds een aantal weken eigenaar van een S40 1.8 uit 2006. Na wat wikken en wegen over een 2.4 of 1.8 ben ik uiteindelijk toch voor een 1.8 gegaan omdat ik tegen een mooi exemplaar aanliep. Wel een aantal 2.4's gereden wat wel erg lekker ging moet ik zeggen... wellicht heb ik nu al spijt :lol: maargoed, een 5 cilindertje komt er over een aantal jaren wellicht nog wel. Voor nu moet dit 1800cc PSA blokje me door Europa gaan zeulen.

het gaat om een S40 uit 2006. Deze zit vrij vol met opties. Vol leder, navigatie, stoelverwarming, afneembare trekhaak, elektrisch verstelbare stoelen. Nu inmiddels met 210.000km ervaring. Hopelijk kunnen er nog de nodige volgen. Ik ben van plan er andere vlelgen onder te zetten. Verder is de auto nog niet gepoetst, wat ik ook komende weken even ga doen. Dan volgen er meer foto's.

Afbeelding

Helaas al wel de eerste probleempjes opgemerkt <_<
- dippende toerental bij remmen wanneer ik het koppelingspedaal intrap
- versnellingspook komt niet netjes terug naar midden positie maar blijft links/rechts staan

Ik vermoed dat het dippende toerental bij het remmen een vacuumlek is bij de brake booster. +- 400/500rpm en daarna snel corrigerend naar 1000, dan weer terugvallend naar 400/500 tot stilstand. Ik hoop het niet eigenlijk, want volgens mij is dat wil een dure reparatie. Ik ga ook even het gaskleppenhuis goed schoonmaken, maar ik denk niet dat dit het probleem is aangezien het blokje keurig netjes stationair draait als ik stil sta. Ook als ik het gas loslaat en naar het actuele verbruik kijk op de BC lijkt dit een beetje hoog. Gas los bij +- 100km/h staat er nogsteeds zo'n 3.0L/100km. Dus een teken van valse lucht. Het lijkt me dat deze terug moet gaan naar 0L/100km bij dit soort snelheden nog. Iemand een vermoeden?
Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Sejus
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 02.04.2012 - 20:23
Locatie: Barendrecht

Nog steeds een mooi model om te zien! Veel plezier ermee!
En over je blok, die is - gelukkig - niet van PSA maar komt uit het Ford-tijdperk (naar ontwerp van Mazda).
V40 T3, 2017, 150.000km // V60 T3, 2012, 235.000km // C30 1.8, 2007, 230.000km // S60 2.4, 2006, 211.000km // S40 1.8, 2002, 230.000km // 440 1.8i, 1997, 175.000km // 850 2.5 10V, 1995, 550.000km
Gebruikersavatar
YourivdAar
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
Locatie: Utrecht

Mooie wagen! Veel plezier ermee!
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28589
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooie en complete S40.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
WesleyD
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 07.02.2015 - 21:05

Mooi! 8-)
2006 Volvo S40 Elite 2.4 GT Silver Metallic
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Netjes! Veel plezier!
V40 T2 Nordic+
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

En zoals beloofd, nog even een kleine update na mijn aanschaf van mijn S40 1.8. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Echt een super fijne reisauto met handige opties, zonder poespas. Gewoon typisch volvo met een vrij minimalistisch design maar toch bomvol met opties, dat is toch echt wel de kracht van deze auto vind ik persoonlijk. Ik heb in veel auto's gereden voor mijn werk, en daar zie je vaak duizenden knopjes en uiteindelijk gewoon helemaal geen gebruikersgemak. Dat is bij deze volvo wel anders en je wordt op je wenken bendiend. Over elk knopje is nagedacht en dat maakt het bedienen en besturen van deze auto wel erg fijn. Ook is het high performance sound systeem echt zeer goed!

Het optie pakket bestaat naast de redelijk standaard volvo opties ook nog uit:
- vol leder intierieur
- stoelverwarming
- elektrisch verstelbare stoelen met memory functie
- RTI navigatie
- high performance audio
- automatische klimaat regeling
- afneembare trekhaak
- Xenon verlichting

het interieur van dit exemplaar is ondanks de kilometerstand van ruim 200.000 in bijna nieuwstaat. Zelfs de reguliere slijtage plekken zoals de bestuurdersstoel en de deurgrepen zijn onbeschadigd.

Ik heb er na de koop dus andere velgen voor gescoord en inmiddels gemonteerd. Dit geeft de auto een wat jongere uitstraling vind ik zelf. De trekhaak is eraf gehaald en inmiddels netjes gepoetst en gewassen. Bij deze wat meer fototjes voor de liefhebber.

verder ligt het gemiddelde verbruik tussen de 6.8L en de 7.2L per 100km wat ik erg vind mee vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Staat er keurig bij !
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Netjes!! Stoelen zien er keurig netjes uit voor 2 ton!
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Snipje
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12.08.2014 - 13:10

Zelf rijd ik al 12jaar in een nieuw gekochte met een 1.8 van (zoals eerder genoemd) Ford blok (of eindelijk zelfs van Mazda). Betrouwbaar zonder problemen de afgelopen 180.000 km . Nooit laten staan. Power (125pk) mag iets meer en 6e versnelling mis ik. High Performance is zeer goed. Gas los bij 100 km resulteerde bij mij in een verbruik van 0,2/100 km. Verder waardeer ik de wegligging, net als mijn vorige auto een ford focus. Dat is logisch omdat hetzelfde onderstel is gebruikt. Verder inderdaad een echte Volvo qua looks en feels.
Na 14 jaar één V50... nu Volvo XC60 Inscription MY2020 🥳
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

het genoemde probleem met verbruik zodra het gas los was heb ik opgelost door de gasklep schoon te maken. Nu staat er op de BC netjes 0 zodra het gas los gaat op hogere snelheden. Dus ik ben een tevreden mens met deze fijne volvo! Die 6e versnelling is inderdaad een puntje en mis ik wel bij snelweg kilometers, maar ik pas mijn snelheid een klein beetje aan en zal (bijna) nooit boven de 120 km/h rijden. Ook ivm het verbruik die vanaf de 120 echt als een kanon omhoog schiet.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Wielen staan em goed!
V40 T2 Nordic+
Stutje
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.01.2016 - 20:02

Leuk om te lezen!
Ik rijd zelf al 2,5 jaar in een 2005 1.6d. En na 60.000km wil ik toch een benzine kopen.
Dit omdat ik minder aan het rijden ben.

Ik heb je andere topic ook even gelezen, en ik denk dat mijn keus ook op de 1.8 valt.

In ieder geval doen je velgen een hoop! Ziet er frisser uit inderdaad.

Veel fijne km's gewenst!
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Komend vanaf een 1.6D zal een 1.8 geen gekke keuze zijn denk ik. Het is zeker geen snelle auto, maar rap zat in het dagelijkse verkeer. Er ontbreekt vooral wat koppel bij de 1.8 vergeleken met de 2.4. en natuurlijk wat rijbeleving/geluid van zo'n heerlijke 5 cilinder.

ik ben inmiddels bezig om de auto in 3 stappen te polijsten om de kleur er goed uit te laten komen en wat krassen weg te werken. Ik heb een aantal panelen al gehad, ik doe af en toe een middagje. Stuk voor stuk. Knapt nog verder op! Zometeen is er aan de buitenkant in elk geval niet meer te zien dat deze 200k op de teller heeft staan.

Verder technisch eigenlijk ook nog geen hele gekken dingen gehad, op het reinigen van de gasklep na wat ik zelf gedaan heb. Olie heb ik regelmatig gecontroleerd en staat nog steeds op de MAX van de peilstok na ruim 1500km. Dus ik heb denk ik geluk gehad, want die 1.8's schijnen nog wel eens een slokje olie te lusten. Dus daarvoor even goed uitkijken mocht je gaan kijken voor een 1.8. En na aanschaf, zorg dat je dit goed in de gaten houdt zolang je in de eventuele garantie periode zit.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”