Gisteren is mijn lidmaatschap goedgekeurd en heb ik mij voorgesteld op dit forum.
Ondertussen heb ik in 1,5 jaar vele kilometers mogen maken met de zweedse tank op wielen.
Echter, met hoge kilometerstanden kan het een en ander gebeuren, dat wist ik toen ik er aan begon.
Een stuk achtergrond.
-Huidige KM-stand: 320dkm
-750km per week, met name snelweg.
-Handgeschakeld (zes versnellingen)
-2.4D /163PK
-Geen tuning
-Wervelkleppen laten vervangen bij 285dkm na een noodloop en roetfilter vol melding.
-Bouwjaar 2007
Momenteel zijn de klachten die ik ondervind:
-Stotteren/inhouden, op snelweg soms bij constante snelheid. Met een koude motor is dit erger.
-Boordcomputer staat op 7.9L/100 (is 6.8/100L geweest), ook bij 100km/u op de cruisecontrol ligt het actuele verbruik (te) hoog, 7.2L/100 soms 8.0/100 (regeneren?).
-Vorige week noodloop, motor service vereist, uit laten lezen met VIDA, EGR Klep storing (open en dicht stand). De storingscodes heb ik niet voorhanden.
-Voor het stoplicht komt er soms wat witte/lichtgrijze rook onder de motorkamp (bestuurderskant) vandaan, niet heel heftig.
-Tanken: in het begin meestal diesel van de Firezone. Sinds vorig jaar mei meestal FuelSave van Shell, en af en toe V-Power Diesel.
De kosten voor een nieuwe (originele) volvo-klep bedragen met montage circa €1000. Dit vind ik best fors.
Wat zijn jullie ervaringen met het dichtzetten (via Software) van de EGR klep, en nog belangrijker, is dit nog legaal?
Sinds oktober 2017 is het verwijderen van de roetfilter verboden volgens deze bron : Roetfilter APK
Over de EGR kan ik niets concreets vinden.
Ik lees hier verder dat een nieuwe klep niet per se werkt, vandaar dat ik benieuwd ben naar alternatieven. Zelf ben ik niet technisch handig genoeg om de EGR te demonteren en te reinigen, dat heb ik op basis van diverse video's wel kunnen concluderen

Vriendelijke groet en bij voorbaat dank.
V70_2.4D