Dat een LPG tank sterker is dan een benzine tank is duidelijk, vraag is denk ik meer of leidingen ook automatisch afsluiten bij een aanrijding met lekkage van de leiding als gevolg.
De bi-fuels AF fabriek zijn dus technisch en qua storingen een verantwoorde keuze?
Maar zullen in Nederland inmiddels ook veel km gelopen hebben.
Is dat dan een betere keuze dan een benziner met 2 ton kopen en LPG inleggen?
Even voorstellen en V50 of V70 vraag
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Het voordeel van gas installeren in een auto met relatief weinig kilometers, is m.i.de garantie die je hebt op de onderdelen.
Kun je voor weinig aan een knappe V70 met weinig km's komen, en investeer je zo'n €2.500 in een goede gasinstallatie, dan is dit een serieuze overweging. Maar een knappe met weinig km's is niet op elke hoek verkrijgbaar en vaak ook aardig aan de prijs.
Kun je voor weinig aan een knappe V70 met weinig km's komen, en investeer je zo'n €2.500 in een goede gasinstallatie, dan is dit een serieuze overweging. Maar een knappe met weinig km's is niet op elke hoek verkrijgbaar en vaak ook aardig aan de prijs.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nu steeds meer steden milieuzones instellen, wordt de toekomst van diesel erg somber. Ik heb nog steeds mijn A4 diesel 2006, maar die is bij inruil al niets meer waard.
Wijsheid is volgens mij gewoon doorrijden met wat je hebt. De afschrijving heb je al gehad, zoals je zelf zegt. Dus elke dag dat je niet een andere, nieuwere auto hebt met bijbehorende afschrijving is al pure winst.Wat is wijsheid?
De milieuzones die de steden in Nederland willen instellen (Arnhem, Maastricht) gaan t.m. Euro3 diesels. Als ik me niet vergis, is jouw Audi Euro4. Dus in principe moet je daar nog wel een paar jaar meekunnen sturen voordat de steden hier naar Euro4 gaan. De 1.9TDI staat als (behoorlijk) betrouwbaar te boek en er zijn genoeg specialisten die de specifieke eigenaardigen kunnen oplossen.
In Duitsland gaat het om 70 steden met te hoge NOx waarden. Euro4 is dit jaar aan de beurt met toegangsverboden. Hamburg trapt als eerste af in april dit jaar. Euro5 op zijn vroegst per 1 september 2019. Euro6 zal nog wel even een aantal jaren duren. Mijn eigen verwachting is dat de prijzen van Euro4 en Euro5 zwaar onder druk komen maar Euro6 minder, mogelijk dat 2e hands Euro6 diesels zelfs in prijs gaan stijgen. Omdat voor kilometer-vreters (en daar zijn er heel veel van in Duitsland) diesel het enige betaalbare alternatief is.
Op dit moment zijn er twee ambtelijke commissies bezig in Nederland. Eentje op het gebied van fijnstof/NOx en eentje op het gebied van CO2 reductie. Voor september moeten ze met hun werk klaar zijn. Mogelijk dat de bevindingen van deze commissies worden vertaald in beleidmaatregelen op het gebied van vervoer.
Dus als je auto het nog uit houdt, is even afwachten wel de beste optie. Mocht je echt per se op gas willen, kijk dan eens naar Mercedes-Benz. Dat merk heeft in het verleden zowel voor de B-klasse als E-klasse een model af fabriek op aardgas geleverd, de zogenaamde NGT modellen. De E 200NGT worden zelfs geadverteerd met 300.000 - 400.000km, dus hoge km standen kunnen ze wel aan.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
dank DB2000
Het goedkoopste is inderdaad doorrijden. Maar heeft nu 271k erop zitten en ik vermoed dat het dubbelmassavliegwiel er langzaam aan zit te komen. Dan vervang je ook de koppeling. Daarnaast is de TDI meestal oerdegelijk behalve mijn motorversie, daar is een alu cylinderkop gebruikt waar de verstuivers in gemonteerd zitten die er op een gegeven moment gaten inslaan. Verstuivers gaan lekken, diesel in carter, cylinderkoprevisie. Wanneer dat is kan niemand zeggen, is afhankelijk van de totale som der toeren.
Verder bleek later dat de distributie 2 graden verkeerd heeft gestaan (interval 120-240k). Ik heb daarover vaker bij de garage waar ik gekocht heb geklaagd (rauw geluid), maar het zou allemaal goed zijn, er zou niets aan de hand zijn. Wat het voor de motor gedaan heeft weet ik niet maar verhoogde slijtage sluit ik niet uit. De TDIs van de voorgaande jaren zijn technisch veel beter. Ook de diesels vanaf 2008 bij AUdi zouden weer goed zijn, mijn jaargang valt er weer net tussenuit.
Zoals ik mijn topic al begon, ik heb niet vaak geluk met autos.
Vandaar dat ik eens naar een echte auto wil. Mercedes zal ook goed zijn maar de V70 vind ik een tijdloos mooi model. Daarnaast woon ik redelijk dicht bij Belgische LPG pompen 
Het goedkoopste is inderdaad doorrijden. Maar heeft nu 271k erop zitten en ik vermoed dat het dubbelmassavliegwiel er langzaam aan zit te komen. Dan vervang je ook de koppeling. Daarnaast is de TDI meestal oerdegelijk behalve mijn motorversie, daar is een alu cylinderkop gebruikt waar de verstuivers in gemonteerd zitten die er op een gegeven moment gaten inslaan. Verstuivers gaan lekken, diesel in carter, cylinderkoprevisie. Wanneer dat is kan niemand zeggen, is afhankelijk van de totale som der toeren.
Verder bleek later dat de distributie 2 graden verkeerd heeft gestaan (interval 120-240k). Ik heb daarover vaker bij de garage waar ik gekocht heb geklaagd (rauw geluid), maar het zou allemaal goed zijn, er zou niets aan de hand zijn. Wat het voor de motor gedaan heeft weet ik niet maar verhoogde slijtage sluit ik niet uit. De TDIs van de voorgaande jaren zijn technisch veel beter. Ook de diesels vanaf 2008 bij AUdi zouden weer goed zijn, mijn jaargang valt er weer net tussenuit.
Zoals ik mijn topic al begon, ik heb niet vaak geluk met autos.


-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
je noemt Mercedes dat goed op LPG kan, de V70 is absoluut een kandidaat, maar welke merken-motoren zouden eventueel nog meer goed op lpg kunnen? Toyota? is ook een betrouwbaar merk. (bv avensis 2012-2015 vind ik mooi)
Andere LPG kandidaten?
Andere LPG kandidaten?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Een NGT mercedes loopt op aardgas.
Schoonste fosiele brandstof van allen, maar beperkt verkrijgbaar (bij mij in de buurt althans).
Op bijv. Marktplaats kom ik ook wel V70's tegen op aardgas.
Ik kan de linken ff niet kopiëren, maar ik kwam er een stuk of 5 tegen met weinig km's.
Ik ben er verder niet bekend mee, weet dus ook niet hoe bedrijfszeker het systeem is, maar het zou een interessante optie kunnen zijn.
Schoonste fosiele brandstof van allen, maar beperkt verkrijgbaar (bij mij in de buurt althans).
Op bijv. Marktplaats kom ik ook wel V70's tegen op aardgas.
Ik kan de linken ff niet kopiëren, maar ik kwam er een stuk of 5 tegen met weinig km's.
Ik ben er verder niet bekend mee, weet dus ook niet hoe bedrijfszeker het systeem is, maar het zou een interessante optie kunnen zijn.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Toyota en LPG gaan ook niet meer goed samen. Toyota gaat zelfs zo ver dat er geen garantie meer wordt gegeven en (voor zover ik ooit heb gehoord), indien sprake is van terugroepacties auto's met LPG daarvan zijn uitgesloten.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nee, de NGT Mercedessen zijn op aardgas (CNG). Volvo heeft ook CNG modellen: Volvo CNG op Autotrack.. Ik heb hier ooit eens aangerekend op basis van 40.000km omdat ik dit zelf ook overwogen heb. Geen kostenvoordeel vergeleken met diesel en je staat met CNG en een 20kg tank vrijwel elke dag aan de pomp. Er zijn erg weinig CNG tankstations en de vraag is of de overheid CNG nog wel zo'n goed idee vindt met de aardbevingsproblematiek in Groningen in gedachten.je noemt Mercedes dat goed op LPG kan, de V70 is absoluut een kandidaat, maar welke merken-motoren zouden eventueel nog meer goed op lpg kunnen? Toyota? is ook een betrouwbaar merk. (bv avensis 2012-2015 vind ik mooi)
Andere LPG kandidaten?
Blijkbaar moet het voor jou per se LPG zijn? Moderne auto's en LPG gaan in mijn optiek niet samen behalve dan misschien voor Opel, dit merk heeft tot recent speciale LPG modellen gemaakt o.a. Insignia. Geen idee of deze modellen op LPG betrouwbaar zijn.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"