Aankoopadvies XC70 d5 v70 2.5T v70 2.0 T5

Plaats reactie
JAKO2018
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.03.2018 - 10:57

Binnenkort de leaseauto inleveren en nu opzoek naar alternatief voor woon werk verkeer en familie auto. 3 kinderen op de achterbank en een hond achterin kom je best snel op een Volvo. Ga circa 25k - 30k per jaar rijden. Zoek een betrouwbare auto met acceptabele kosten.

Zie aantal interessante xc70 met een D5 motor, maar ja met 200k plus op de teller wat sta je dan te wachten. Ik weet ze kunnen veel hebben maar wat staat je nog te wachten aan onderhoud. En wat doet de diesel discussie met je restwaarde. Wil er circa 4 jaar mee gaan rijden. Ook een aantal interessante 2.5T motoren gezien, rijdt heerlijk maar kan die net zoveel aan als een D5. Beide opties uit jaren rond 2008. Best wel een gebruik voor beide. Of toch kiezen voor een nieuwere motor, een D3 of een 2.0 t5. Wellicht wat duurder in aanschaf maar goedkoper in onderhoud en met name verbruik.

Wie heeft nog wat overwegingen om mee te nemen in mijn zoektocht. XC60 zit ook nog in de overweging, maar best duur in aanschaf tov 70 modellen en ook kleiner in de achterbak.

Alvast dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Als jij 4 jaar in de auto wilt rijden praat je dus over 120.000 km. Stel je koopt een diesel (D5) met 2 ton op de teller dan kom je op 320.000 km. Dat is echt niet extreem voor een auto die op tijd alle beurten heeft gehad. Ga af op de staat van de auto (visueel) en de boekjes. Desnoods een aankoopkeuring, eventueel bovag-garantie van een half jaar. Eventuele mankementen hebben zich dan al lang geopenbaard. En met jouw kilometrage is een diesel economisch gezien verstandig. De dieseldiscussie loopt zo'n vaart niet, denk ik.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Met die kilometers is een diesel voor de hand liggend. Ik zou voor een D5 met onderhoushistorie gaan. Die doen het bewezen goed, ook bij hogere kilomterstanden. Van die kleinere (zuinigere?) motoren moeten we dat nog maar afwachten. Een V70 2,4d (aanbod D5 is gewoon kleiner) doet het ook prima en er kan minder aan stuk dan aan een XC70 (awd) en is zuiniger. Succes!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13566
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een diesel wordt zomaar niet dat minder waard wat hij gedurende die tijd qua exploitatie goedkoper is.
Ik zou voor n diesel gaan
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Ik stond voor dezelfde keuze, een XC70 op benzine of op diesel, ook vanwege de sjoemeldieselaffaire. Op benzine is er niet veel keuze. Ik begrijp dat de 3.2 benzine ook specifieke problemen kan hebben. De T4 en T5 zijn nauwelijks te vinden. Er komt binnenkort bij de Volvo garage in Hilversum een T6 met alle opties beschikbaar. Die kost dan ook wel wat.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een D5 met handbak en AWD uit 2010. Gekozen voor AWD omdat ik dat eigenlijk wel vind horen op een XC70.

Met een gemiddeld verbruik van 8,2 per 100 kilometer (volgens de boardcomputer) is het geen zuinigheidswonder, maar het rijdt wel erg fijn. Op benzine zul je dat wel niet halen. Met die kilometers die jij gaat rijden zou ik wel voor diesel gaan.
Groeten, Arjan
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Heb me een jaar geleden met dezelfde puzzel bezig gehouden.
Ca. 30.000km /jaar, graag een XC70 om met mijn lengte ook eens normaal in en uit te kunnen stappen en te kunnen staan onder de geopende achterklep (die extra centimeters bodemvrijheid maken met 1.92 lengte een hoop verschil).
Diesel of benzine: benzine bijna niet te vinden, dus diesel. Maar dan wilde ik wel graag zo zuinig mogelijk en zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen gaan. Zo ben ik terecht gekomen bij een 2.4D (in basis gewoon de oer D5, maar dan wat minder vermogen) met voorwielaandrijving en handbak (drive uitvoering, 175pk).
Inmiddels 30.000km verder (teller staat bijna op 190.000km). Werkelijk verbruik met veel snelweg 6,5liter/100km (15,5km/liter), zeer acceptabel wat mij betreft. Rijdt vorstelijk, trekt als een beer en voelt altijd veilig. En bij mijn weten zou de motor eenvoudig naar D5 specs kunnen worden geprogrammeerd, mocht dat gewenst zijn.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik vind een diesel gewoon prettiger rijden, en nog een pak zuiniger ook.

Ik ben nu aan mijn 4e Volvo 5 cyl en buiten een kapotte wervelklep op de V70N 24D nog geen enkel echt probleem gehad.

De twin turbo versies van na 2011 rijden een pak stiller dan de oudere D5 types.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

olav schreef: En bij mijn weten zou de motor eenvoudig naar D5 specs kunnen worden geprogrammeerd, mocht dat gewenst zijn.
Dat kan zeker! Heb ik laten doen in Elst. Softwarematig dus.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik heb de 175pk versie in de xc60 liggen en laten tunnen in Elst naar 240pk en 480nm,loopt als een trein en verbruik in de xc60 7,6l/100km.Obbe rijd zelf ook dezelfde motor in zijn v70 en in zijn xc60 omdat deze versie het best te tunnen is en bijna 100% bullet Proof is...bij de twin turbo durft de kleinste turbo wel eens stuk gaan en de versie er voor de wervelklep...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik dacht altijd dat men bij voorkeur een benzine koopt als je verbruik en kosten benzine buiten schouwing houd.
XC70 2.5T is ook een heerlijke auto.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Sander02 schreef: Ik dacht altijd dat men bij voorkeur een benzine koopt als je verbruik en kosten benzine buiten schouwing houd.
XC70 2.5T is ook een heerlijke auto.
Die motor kan ik zeker beamen.... maar dan wel in een V70.
Heerlijk rijijzer, ietwat dorstig type, dat wel, maar dan heb je ook wat. :D
Laatst gewijzigd door Chris 56 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27036
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een 2.5T rijd heerlijk, maar met deze kilometers een diesel.
Ook dat rijd namelijk heerlijk en is net wat vriendelijker voor de portemonnee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”