Mijn trouwe V70 uit 2002 heeft volgende week zijn jaarlijkse onderhouds beurt en ik vroeg met het volgende af.
Hij heeft inmiddels 210.000 op de teller staan en bij 150.000 km is de distributie riem vervangen maar dat is zeker 1o jaar geleden.
Is het nodig om hem nu al te vervangen of kan hij nog wel even mee?
Distributie riem wisselen
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Na 10jaar zou ik hem zeker vervangen.
Is niet zozeer slijtage maar gewoon ouderdom. Uitdrogen.
Dus vervangen.
Weet niet wat de termijn is bij jou, denk 160.000km of 8-10jaar.
Is niet zozeer slijtage maar gewoon ouderdom. Uitdrogen.
Dus vervangen.
Weet niet wat de termijn is bij jou, denk 160.000km of 8-10jaar.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Odin
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56
Puur op basis van leeftijd vervangen en dan meteen zoals hierboven aangegeven de rest meenemen.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Ik twijfelde al gezien de leeftijd van de riem en andere componenten om de hele zwik te laten vervangen.
Aan de andere kant, als Volvo aangeeft dat er een marge is van 150.000 km heb ik nog zeker 80.000km te gaan volgens deze specs en is het misschien overdreven en verkeerd alles nog in goede conditie.
Ik laat zondermeer een visuele inspectie uitvoeren en mocht daar iets uitkomen dan gaat me de onderhoudsbeurt iets meer kosten......
De garage waar mijn V70 in onderhoud is zullen me nooit op kosten jagen en zullen geen onnodige werkzaamheden uitvoeren...dat is wel oké moet ik zeggen.
Aan de andere kant, als Volvo aangeeft dat er een marge is van 150.000 km heb ik nog zeker 80.000km te gaan volgens deze specs en is het misschien overdreven en verkeerd alles nog in goede conditie.
Ik laat zondermeer een visuele inspectie uitvoeren en mocht daar iets uitkomen dan gaat me de onderhoudsbeurt iets meer kosten......
De garage waar mijn V70 in onderhoud is zullen me nooit op kosten jagen en zullen geen onnodige werkzaamheden uitvoeren...dat is wel oké moet ik zeggen.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Als de huidige er 10 jaar op zit, kun je je de kosten van het uurloon van de visuele inspectie besparen. Dan MOET er een nieuwe op, volgens Volvo althans. 160.000/180.000 of 10 jaar is interval.Peveo schreef: Mijn trouwe V70 uit 2002 heeft volgende week zijn jaarlijkse onderhouds beurt en ik vroeg met het volgende af.
Hij heeft inmiddels 210.000 op de teller staan en bij 150.000 km is de distributie riem vervangen maar dat is zeker 1o jaar geleden.
Is het nodig om hem nu al te vervangen of kan hij nog wel even mee?
Ik zou er niet op bezuinigen als je nog langer in de auto wilt rijden!
Hier kun je je kenteken invoeren en zien wat de beurt kost bij de dealer en wat er vervangen wordt.
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Hier zeker niet op bezuinigen. Je trekt je de haren uit je kop als het mis gaat.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Ik heb nog in het onderhoudsboekje opgezocht wat nu de precieze datum was dat de riem verwisseld was en ik heb me vergist.
De riem is in september 2010 vervangen en zit er dus 7,5 jaar op en 60.000km verder.
Met het vertrouwen dat ik in mijn V70 en Volvo heb ga ik er vanuit dat het niet echt noodzakelijk is om de riem nu te vervangen of vergis ik me.
De riem is in september 2010 vervangen en zit er dus 7,5 jaar op en 60.000km verder.
Met het vertrouwen dat ik in mijn V70 en Volvo heb ga ik er vanuit dat het niet echt noodzakelijk is om de riem nu te vervangen of vergis ik me.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Hangt er ook vanaf wat jouw plannen met deze auto zijn maar gezien je jaarlijkse kilometrage vermoed ik dat je lekker door wilt rijden?
De goede oplossing is distributieriem vervangen incl. rollers waterpomp en multiriem. Kan je weer 8 jaar vooruit
De cheapskate kortere termijn oplossing / gok is alleen de distributieriem vervangen want bij de andere delen tellen de km's zwaarder dan de leeftijd. Bij de riem is het ook de veroudering van het rubber, dat doet ie ook als je hem in het doosje bewaart.
Met als risico dat je nog een keer aan de beurt bent vanwege waterpomp die gaat lekken of kapotte rollers.
De besparing weegt m.i. niet op tegen het risico omdat de hoofdmoot werkuren zijn. Dus goed doen en lekker doortuffen. Of nu de auto inruilen
De goede oplossing is distributieriem vervangen incl. rollers waterpomp en multiriem. Kan je weer 8 jaar vooruit

De cheapskate kortere termijn oplossing / gok is alleen de distributieriem vervangen want bij de andere delen tellen de km's zwaarder dan de leeftijd. Bij de riem is het ook de veroudering van het rubber, dat doet ie ook als je hem in het doosje bewaart.
Met als risico dat je nog een keer aan de beurt bent vanwege waterpomp die gaat lekken of kapotte rollers.
De besparing weegt m.i. niet op tegen het risico omdat de hoofdmoot werkuren zijn. Dus goed doen en lekker doortuffen. Of nu de auto inruilen

- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Ja, inruil heb ik ook nog aangedacht maar mijn V70 rijd nog prima, goed onderhouden en weinig km dus tsja....
Als ik alle reacties zo lees is vervangen misschien wel wijs maar ik twijfel of het wel echt nodig is.
Immers Volvo stelt 150.000 km of 8 tot 10 jaar lees ik hier.
Dus ik zit wat leeftijd betreft zo tegen het beginpunt aan te hikken en qua km ben ik net over 1/3 vandaar mijn twijfel en als het spul nog goed is dan is die extra €650( ik schat in dat dat de kosten zullen zijn) misschien niet nodig.
Als ik alle reacties zo lees is vervangen misschien wel wijs maar ik twijfel of het wel echt nodig is.
Immers Volvo stelt 150.000 km of 8 tot 10 jaar lees ik hier.
Dus ik zit wat leeftijd betreft zo tegen het beginpunt aan te hikken en qua km ben ik net over 1/3 vandaar mijn twijfel en als het spul nog goed is dan is die extra €650( ik schat in dat dat de kosten zullen zijn) misschien niet nodig.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
De riem moet een keer vervangen worden.
Hoe lang hou je deze auto nog 2, 4, 6 jaar ? dan kan je de riem nu al vervangen. Denk je nog 9 tot 10 jaar ermee te blijven rijden dan kan je overwegen na inspectie om de riem volgend jaar te doen.
Maar de riem van onze C70 had de kilometers ook niet maar wel al droogte scheurtjes en ik ben blij dat ik hem bij 8 jaar heb laten vervangen, de negen was zeker een risico geworden. En een jaar is best lang.
Hoe lang hou je deze auto nog 2, 4, 6 jaar ? dan kan je de riem nu al vervangen. Denk je nog 9 tot 10 jaar ermee te blijven rijden dan kan je overwegen na inspectie om de riem volgend jaar te doen.
Maar de riem van onze C70 had de kilometers ook niet maar wel al droogte scheurtjes en ik ben blij dat ik hem bij 8 jaar heb laten vervangen, de negen was zeker een risico geworden. En een jaar is best lang.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Toen wij onze V70 kochten in 2011 is bij aankoop de eerste riemwissel gedaan, riem was toen 132.000 km en 11 jaar oud...M&M schreef: De riem moet een keer vervangen worden.
Maar de riem van onze C70 had de kilometers ook niet maar wel al droogte scheurtjes en ik ben blij dat ik hem bij 8 jaar heb laten vervangen, de negen was zeker een risico geworden. En een jaar is best lang.
En ja, de auto is bij een Volvodealer aangeschaft en ook altijd in onderhoud geweest. Waarom dat toen uitgesteld is weet ik niet, ik weet wel dat de auto van z'n 8e tot 11e jaar heel weinig gebruikt en bereden is. Wellicht heeft het daarmee te maken en dat de toenmalige eigenaar wist dat ie hem weg ging doen... (en er wel op vertrouwde dat Volvo enige marge ingebouwd heeft t.a.v. de leeftijd/veroudering).
Dus of je na 8 jaar al moet vervangen? Alleen voor de zekerheid? Kan natuurlijk altijd, maar als Volvo 10 jaar opgeeft zit daar zeker nog wat marge in lijkt me. Maar ja, niemand weet dat zeker. Wil je voor zeker gaan dan kun je het doen, zeker als je nog 10 jaar wilt rijden. Je kunt het geld ook in de zak houden, de riem over 2 jaar vervangen en daarna over 10 jaar weer!

In jouw geval is dan een visuele inspectie misschien het beste, zie je geen scheurtjes lekker doorrijden, ziet er niet zo goed uit, vervangen.
Wel door een kundig iemand laten doen!
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
waterpomp wel preventief vervangen heb ik toen voor gekozen, gaan niet vaak stuk.. maar makkelijk bij te komen en wel zo verstandig
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Alle goede reacties mee genomen en het mij meer inzicht heeft gegeven omtrent De Distributie riem etc, zal er tijdens de onderhoud's beurt eerst eens goed gekeken worden naar de riem en als er ook maar een minuscuul klein afwijking gespot gaat worden dan gaat de hele zaak vervangen worden.
Als is het maar een klein pluisje...... bij wijze van.
Tegelijkertijd kan gelijk bekeken worden of katrollen, waterpomp etc. problemen zouden kunnen gaan geven terwijl de riem wel nog in goede staat is.
Ik heb vertrouwen in mijn Volvo en mijn Garagehouder(klein dorp en ons kent ons ) dus dat komt goed.
Als is het maar een klein pluisje...... bij wijze van.
Tegelijkertijd kan gelijk bekeken worden of katrollen, waterpomp etc. problemen zouden kunnen gaan geven terwijl de riem wel nog in goede staat is.
Ik heb vertrouwen in mijn Volvo en mijn Garagehouder(klein dorp en ons kent ons ) dus dat komt goed.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
Ik heb hetzelfde issue.
alles gaat worden vervangen, om zeker te zijn voor de komende 180000 of 10 jaar
.
Als het kan probeer te kopen in Duitsland (departo.de)
alles gaat worden vervangen, om zeker te zijn voor de komende 180000 of 10 jaar

Als het kan probeer te kopen in Duitsland (departo.de)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hans, heb jij ervaring met bestellen bij daparto? Wat zijn de levertijden en hoe is de service als er iets verkeerds is besteld?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
Ha
Mijn ervaringen zijn goed.
Ik kijk naar de prijzen via departo. Dan krijg je de bedrijven te zien.
Dan kijk ik ook bij deze bedrijven even apart op hun site om te zien of ze naar NL versturen. Bij sommigen is dat nog geen 10 euro of gratis. NB: sommigen versturen weer met hoge kosten.
Je kunt ook direct bestellen via Departo. Doe ik ook wel eens.
Voordat je definitief bestelt krijg je via hen een update mogelijkheid om het nog goedkoper aan te schaffen als je bij meerdere bedrijven. Heel handig.
Terugsturen naar Duitsland is nog nooit een probleem geweest, dat doe je met de bedrijven die via Departo hebben geleverd. Soms moet je daarvoor verzendkosten betalen (in NL kun je goedkoop versturen via DPD collect), maar retour betaling is altijd snel binnen.
Mijn zus woont in Duitsland, dus voor kleine bedragen doe ik dat ook wel via haar. Bij grote bedragen of veel onderdelen is direct naar NL zeker een optie. Duitsland blijft nu eenmaal goedkoper met onderdelen is mijn ervaring.
In het begin dus even zoeken, maar je krijgt snel handigheid in de verschillende opties daar. Vergeet ook eEbay.de niet. Maakt autorijden net even leuker voor mij.
Mijn ervaringen zijn goed.
Ik kijk naar de prijzen via departo. Dan krijg je de bedrijven te zien.
Dan kijk ik ook bij deze bedrijven even apart op hun site om te zien of ze naar NL versturen. Bij sommigen is dat nog geen 10 euro of gratis. NB: sommigen versturen weer met hoge kosten.
Je kunt ook direct bestellen via Departo. Doe ik ook wel eens.
Voordat je definitief bestelt krijg je via hen een update mogelijkheid om het nog goedkoper aan te schaffen als je bij meerdere bedrijven. Heel handig.
Terugsturen naar Duitsland is nog nooit een probleem geweest, dat doe je met de bedrijven die via Departo hebben geleverd. Soms moet je daarvoor verzendkosten betalen (in NL kun je goedkoop versturen via DPD collect), maar retour betaling is altijd snel binnen.
Mijn zus woont in Duitsland, dus voor kleine bedragen doe ik dat ook wel via haar. Bij grote bedragen of veel onderdelen is direct naar NL zeker een optie. Duitsland blijft nu eenmaal goedkoper met onderdelen is mijn ervaring.
In het begin dus even zoeken, maar je krijgt snel handigheid in de verschillende opties daar. Vergeet ook eEbay.de niet. Maakt autorijden net even leuker voor mij.