V50 2.0d - Bekende kwalen, waarop letten bij aankoop?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Scaniafan
2nd Gear member

Goedemorgen allemaal,

Ik ben aan het rondkijken voor een V50 2.0d, bouwjaar vanaf 2007. Voor het budget (+/- € 6.000,-) houdt dat in dat het een auto met meer kilometers op de teller gaat zijn. Op zich geen problemen mee als het een exemplaar is dat aantoonbaar goed onderhouden is.

Nu heb ik er een op het oog met 202.000 km. Voor zover ik kan vinden moet bij 240.000 km de distributie en het roetfilter vervangen worden.

- Zijn er verder nog zaken waar bij deze km-standen rekening mee gehouden moet worden?
- Is een V50 gevoelig in z'n ophanging (rubbers, etc.)
- Wat zorgt voor het op hol slaan van de 2.0d blokken?
- Is een afstandsbediening voor een af-fabriek standkachel makkelijk in te bouwen?
- Vergt een standkachel extra onderhoud?

Bedankt alvast :D
steven.vuylsteke
5th Gear member

Beste leden,

ik was even opzoeking aan het doen naar info ivm de aanschaf van een V50 voor mijn vriendin.
Ik zat dus een beetje met dezelfde vragen aan eigenaars van V50.

ipv alle negatieve topics te lezen van kapot gedraaide stukken, gebroken motoren etc etc.. Liever gewoon duidelijke aandachtspunten :)

Zelf heb ik al uitgemaakt dat ik wel voor de 2.0d zou gaan ipv de 1.6d ( de auto wordt nadien geexporteerd naar Slovenie, dus berg op, berg af )
Ik ben zelf geen zo een fan geweest van deze 2.0d motor, heb hem heel even in een V70 gehad, maar deze was toch echt een stap terug tov mijn 2.4d in de V70. Maar goed, een V50 is dan ook een trapje lager, iets lichter en zal met deze motor wel goed bollen. ( al dan niet nog chippen als dit aangeraden zou worden)

Dus wat valt er te vertellen.

Welke km stand is het aantrekkelijkst voor tweedehands. 180k, 200k, 250k.
Zijn er zaken die bij een testrit snel kunnen opgemerkt worden ?

ons budget is wel ongeveer de helft van scaniafan, wij zouden graag rond de 3000 neertellen. ( importtax , internationaal kentteken etc .. komen er nadien nog bij )
En liefst euro4, mogelijks euro5. dit scheelt veel op importtax.

Of mss is er iemand onder ons die iets staan heeft voor verkoop ?

mvg,

een mss V50 bijzitter
Laatst gewijzigd door steven.vuylsteke op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Knoekie33
1st Gear member

Ik heb zelf sinds een half jaar een V50 2.0D van 2010. Heeft nu 194k op de teller.
Onlangs voor grote beurt weggebracht. Auto startte niet optimaal vanwege de nachtvorst.
Tijdens de beurt moest de auto meerdere keren gestart worden en in combinatie met een zwakkere accu heeft vervolgens de printplaat van de startonderbreker het begeven. Deze is op kosten van de garage vervangen (meerdere honderden euro's).
Mijn tip dus: ga bij een zwak wordende accu niet doorrijden, maar laat hem tijdig netjes vervangen.

Beenruimte achterin de auto had wat beter gekund, maar ja, het is nou eenmaal ook geen V70.
Wij zijn erg tevreden met de auto en hopen nog veel kilometers te maken.
TijnOnlijn
2nd Gear member

Voor de geinteresseerden toch even spammen: https://link.marktplaats.nl/m1258560334 . Dit is wel een hele nette auto namelijk, toen ik hem kocht heb ik meerdere auto's vergeleken en deze was duidelijk beter dan z'n broertjes die op dat moment te koop stonden.

Euro 5 gaat het in ieder geval niet worden voor 3000. Euro 4 mogelijk wel, maar dan ga je wel een met flink wat km's krijgen dus misschien is het dan zelfs gewoon een afweging of die extra belasting duurder is dan de extra kosten voor een niet-euro 4 auto. Met 3000 zit je namelijk rond die grens.

Voor wat betreft TS, over dat op hol slaan: heel simpel. Auto's zonder roetfilter hebben het niet, en bij auto's met roetfilter is het een kwestie van regelmatig de olie controleren. Maar dat is sowieso een goed idee.

edit; ik ging er toen ik bovenstaande typte vanuit dat er ergens rond 2010 wel eens een stap van euro 4 naar euro 5 gemaakt zou zijn. Maar nu ik nog eens wat google krijg ik de indruk dat er geen 4 cilinder 2 liter diesel euro 5 in de V50 geleverd is. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Klopt. D3 5 cilinder is euro 5.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
thijs_r
Starter

Wat je ook koopt, gelijk roetfilter leeg laten halen en uitschrijven en ook de egr uit laten schrijven! Dan blijven ze over het algemeen wel goed. Het mooiste is om het oliezeefje in de toevoerleiding van de turbo er ook uit te halen (kan je alleen bij als het roetfilter er af is). De meeste turbo's gaan stuk door te weinig smering (verdunde olie of zeefje verstopt). Zowiezo na deze aanpassingen de olie verversen aangezien 9 van de 10 keer de olie verdund is met diesel door het regenereren. Voor alle milieu fanaten die het een misdaad vinden een roetfilter weg te halen zou ik aanraden je er eens echt in te verdiepen. Waar blijft dat fijnstof toch tijdens het regenereren? Nog veel fijner de uitlaat uit? Er lopen nu onderzoeken waaruit blijkt dat deze deeltjes zo fijn zijn dat ze rechtstreeks via de longen in de bloedbaan komen... De auto zal ook iets zuiniger worden trouwens.

Als de auto aan het regenereren is wordt er tijdens de uitlaatslag ook diesel ingespoten om de temperatuur van het roetfilter omhoog te krijgen (tezamen met regeneratie vloeistof rechtstreeks in het filter). Tijdens dit proces verbruikt de auto dus meer brandstof. Als je tijdens dit proces de motor stopt zal er diesel op de zuiger blijven staan (Je kan op het hoge verbruik op de boordcomputer na niet zien wanneer de auto hier mee bezig is). De diesel lekt vervolgens langs de zuigerveren het carter in. Het gevolg is dat de olie verdund en dus minder smering heeft. Ook stijgt het oliepeil. Bij teveel olie bestaat de kans dat het blok op zijn eigen olie gaat lopen en zoals ze noemen op hol slaat. Als dit gebeurt hou je het niet meer tegen en loopt het blok stuk.

MIJN VISIE:

Auto met werkend roetfilter: Kans op motorschade, extra brandstofverbruik, extra fijn fijnstof alsnog de uitlaat uit, hogere onderhoudskosten (vaker olieverversen, duur roetfilter)

Auto met leeg roetfilter: Langere levensduur auto, Beter voor het milieu.
Laatst gewijzigd door thijs_r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvulling
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”