Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Dag,

Even wat feiten:

Volvo V50, bouwjaar 2008, 2.0D, 161.000 km op de teller. Jaarlijks op onderhoud geweest bij een Volvo "certified expert".

Op 120.000 km (3j geleden) besloten om nog niet de roetfilter te vervangen aangezien volgens metingen dit zeker nog niet nodig was. Ik doe voornamelijk lange ritten waarbij de motor goed op temperatuur kan komen.

Sinds enkele maanden nemen we bij stationair draaien en achteruit inparkeren een sterke petroleum/diesel geur waar in de auto. Vandaag merk ik een sterk verhoogd oliepeil op. Dit doet me vermoeden dat de roetfilter continu in regeneratie gaat, maar ik merk helemaal geen abnormaal dieselverbruik op. Mijn boordcomputer geeft een gemiddelde van 7l op 100 km aan.

Zou er een ander probleem aan de grondslag kunnen liggen? Het oliepeil maakt me wel wat ongerust. Ik maak morgen een afspraak bij de garage. Ik moest sowieso in mei gaan om de distributieriem te laten vervangen.

Maar owee die factuur ... riem + roetfilter? De wagen zelf is nog maar 4000 eur waard denk ik.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

7L/100km vind ik wel een hoog verbruik voor een V50 2.0D, 5,5-6L/100km lijkt me normaal. maar bij continue regenereren zal het nog wel wat hoger zijn.
Kijk eens naar actueel verbruik op een vlakke provinciale weg bij 80km/u. Dan moet je wel onder de 5L/100km uitkomen.
Het klinkt alsof je onverbrande diesel ruikt. Lekkage bij de verstuivers?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Lekkage aan de verstuivers dacht ik ook, omdat het inderdaad lijkt op onverbrande dieselgeur. De geur doet me sterk denken aan zo'n oud petroleumkacheltje.

Kan een lekkende verstuiver het hoge oliepeil verklaren?

EDIT= de verstuivers zijn echter kurkdroog ... Tenzij dit niet op zicht te zien valt?
Laatst gewijzigd door Elho op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Net trouwens eens via torque pro en een oude obd ELM sensor de foutcodes nagelezen. Geen enkele gevonden.

Hier een foto van de oliepeilstok: toch wel wat veel denk ik?:

https://photos.app.goo.gl/T9wEfRwJhbxR9AIv1
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Hoi Elho,

is dat het olijpijl gemeten nadat de pijlstok eerst is schoon geveegd? dus zo:

- oliepijlstok eruit, en schoonvegen.
- in 1x erin stoppen, goed maximaal aanduwen
- eruit en olie pijlen.

het hoge oliepijl lijkt op deze pijlstok namelijk wat meer op wat olieresten en niet zo zeer het actuele oliepijl.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Dag,

Ja hoor, helemaal gemeten volgens het boekje. Horizontaal, en proper afgeveegd. Dit was dus niet de 'eerste meting'. Ook eens de motor even laten draaien, proper geveegd en gemeten. Zelfde resultaat.

Dus ik hoef me geen zorgen te maken?
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Niet meer starten. Eerst aftappen deels.

Dan olie verversen en filter vervangen. Nu wel erg verdund met diesel.

Kans dat ie zo op hol slaat. Met warme motor staat het peil nog hoger!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Je hebt een 2008. Roetfilter kan je dus aanpassen en wegschrijven. Wel even rdw op de hoogte stellen. Of belgie?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Ik maak morgen direct een afspraak met garage. Woon in België. Weet niet of ik de roetfilter hier zo maar mag verwijderen. Blijf het gek vinden dat de roetfilter de oorzaak zou zijn. Zoals ik al eerder zei heb ik geen abnormaal verbruik en was hij 2j geleden amper vol. Ik lees op sommige fora dat soms een kapotte sensor ook al de schuldige zou kunnen zijn.

Ik ga wel de rekensom maken of deze kosten het herstellen nog waard zijn. Met 2 kleine kinderen is die sowieso al aan de kleine kant...
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Belgie geen idee hoe dat zit.

Ik zou hem af laten slepen. Als die op hol slaat, dan heb je niks meer.

Belgische anwb bellen :)
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Pff voorspelt niet veel goeds...
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

2.0 is makkelijk uit te boren, is een rechte filter die er tussen zit.
Met een steenboor de middenste kern wegboren, dan mogen ze er op de keuring tegen kloppen zo veel ze willen, hij klinkt niet hol omdat er langs de wanden nog materiaal zit.
EGR en DPF laten uitschrijven door de tuner dan.

Nooit meer gezeik met dat filterke dan.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

NicoV40 schreef: 2.0 is makkelijk uit te boren, is een rechte filter die er tussen zit.
Met een steenboor de middenste kern wegboren, dan mogen ze er op de keuring tegen kloppen zo veel ze willen, hij klinkt niet hol omdat er langs de wanden nog materiaal zit.
EGR en DPF laten uitschrijven door de tuner dan.

Nooit meer gezeik met dat filterke dan.
Jij hebt zeker en vast geen kinderen...
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Beste 4wielen. Wellicht netter om je hart even via de pm te luchten?

In NL mag bij een bepaalde reeks dit officieel worden gedaan. Wel rdw op de hoogte stellen.
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Ik heb woensdag een afspraak. Afwachten wat de diagnose is...
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Blade schreef: Beste 4wielen. Wellicht netter om je hart even via de pm te luchten?

In NL mag bij een bepaalde reeks dit officieel worden gedaan. Wel rdw op de hoogte stellen.
Als het mag, is het goed he... :sick:

Deze al eens bekeken: https://www.longfonds.nl/gezondelucht/? ... =ctaheader

Ik kan er werkelijk niet bij met mijn hoofd dat er hier nog steeds lui rondlopen die het goedpraten dat een roetfilter wordt doorboord, de EGR wordt weggeschreven, etc. Manmanman, denk toch eens even wat verder na dan je eigen portemonnee...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13555
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

daar ben ik het mee eens...
er hoort een RPF op en die halen we voor wat knaken weg
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoi 4wielen. Ik ben zelf toevallig long patient geweest. Aan allebei mijn longen geopereerd ivm plotselinge klaplongen. Ik ken de afdelingen dus erg goed.

Ik snap niet zo goed wat het probleem is, in sommige gevallen is alleen verwijdering de oplossing, anders zijn die autos voortijdig afgeschreven. Dat is toch ook niet de bedoeling? Komt nogal wat energie en vervuiling bij kijken om zon auto te slopen. En dan nog niet te spreken over het regeneratieproces, hoeveel diesel daar mee word verstookt. Of geforceerd regenereren, heb je daar wel eens bij gestaan??? Mag allemaal en is regelmatig nodig bij autos die meermaals korte ritten hebben gehad. Het is allemaal zo betrekkelijk. De meeste vervuiling komt nog altijd van de industrie, de vlees eters etc....

Daarbij rij je zelf ook een diesel? notabene met niet originele software! En ik rij zelf ook nog met een hele vervuilende inca uit 1999 waar ik in de meeste grote steden niet meer mee in mag.


Ik snap de hele ophef niet zo goed. En ik word dan ook een beetje moe van die lui die er steeds negatief op moeten reageren.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Blade schreef: Hoi 4wielen. Ik ben zelf toevallig long patient geweest. Aan allebei mijn longen geopereerd ivm plotselinge klaplongen. Ik ken de afdelingen dus erg goed.

Ik snap niet zo goed wat het probleem is, in sommige gevallen is alleen verwijdering de oplossing, anders zijn die autos voortijdig afgeschreven. Dat is toch ook niet de bedoeling? Komt nogal wat energie en vervuiling bij kijken om zon auto te slopen. En dan nog niet te spreken over het regeneratieproces, hoeveel diesel daar mee word verstookt. Of geforceerd regenereren, heb je daar wel eens bij gestaan??? Mag allemaal en is regelmatig nodig bij autos die meermaals korte ritten hebben gehad. Het is allemaal zo betrekkelijk. De meeste vervuiling komt nog altijd van de industrie, de vlees eters etc....

Daarbij rij je zelf ook een diesel? notabene met niet originele software! En ik rij zelf ook nog met een hele vervuilende inca uit 1999 waar ik in de meeste grote steden niet meer mee in mag.


Ik snap de hele ophef niet zo goed. En ik word dan ook een beetje moe van die lui die er steeds negatief op moeten reageren.
Jouw aandoeningen, hoe vervelend ook, hebben niets te maken met vervuilde lucht lijkt me en dus niet echt relevant voor waar ik naar verwees... volgens mij heb je niet eens gekeken.

Voortijdige afschrijving is natuurijk onzin, je kunt gewoon een nieuw roetfilter plaatsen. Afschuiven op anderen ("zij vervuilen meer") is al net zo'n onzin, dat rechtvaardigt niet dat jij vindt dat je dan ook best meer mag vervuilen. Alle beetjes helpen!

Ja, ik rij een diesel. En ja hij is getuned, maar dat heeft naar mijn weten nul effect op de uitstoot. Sterker nog, hij zou nu economischer moeten lopen. Mijn D5 is een Euro 4 met roetfilter en dat scheelt een slok op een borrel i.v.m. een SDI uit '99. Neemt niet weg dat ik zeker wel rondkijk naar een alternatief, ben er alleen nog niet uit wat dat zou moeten zijn. Tips? De D6 durf ik niet aan na alle problemen die ik daarover heb gelezen, maar die ruimte heb ik wel minimaal nodig (en een gebruikte Tesla kan ik me niet veroorloven).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Helaas is een nieuw filter niet altijd de oplossing. Hoe het precies met de tuningssoftware zit weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat die een stuk vervuilender is met het gas intrappen. Logisch ook met een x aantal procent meer vermogen toch?

Wat ik wel weet dat de nieuwe diesels erg moelijk zijn om te kraken (tunen) dat zal niet zonder enige reden gedaan worden.

Het zou fijn zijn als er wat genuanceerder op gereageerd zou worden. De wagens van 2005-2012 zijn domweg niet allemaal even goed doorontwikkeld met die technologie als de autos van nu.

Mijn sdi doet gemiddeld 1:18 en op de plekken waar die niet meer mag komen komt die ook niet. Prima toch?

Ik zelf ben erg gecharmeerd vd toyota hybride techniek. Maarja dat zijn geen volvo’s. Mijn vader rijdt in een compleet originele v60 2011 d3. Erg blij mee. Super zuinig ook en naar ik meen euro5. De euro6 diesels zijn helemaal schoon icm adblue.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”