Dag,
Even wat feiten:
Volvo V50, bouwjaar 2008, 2.0D, 161.000 km op de teller. Jaarlijks op onderhoud geweest bij een Volvo "certified expert".
Op 120.000 km (3j geleden) besloten om nog niet de roetfilter te vervangen aangezien volgens metingen dit zeker nog niet nodig was. Ik doe voornamelijk lange ritten waarbij de motor goed op temperatuur kan komen.
Sinds enkele maanden nemen we bij stationair draaien en achteruit inparkeren een sterke petroleum/diesel geur waar in de auto. Vandaag merk ik een sterk verhoogd oliepeil op. Dit doet me vermoeden dat de roetfilter continu in regeneratie gaat, maar ik merk helemaal geen abnormaal dieselverbruik op. Mijn boordcomputer geeft een gemiddelde van 7l op 100 km aan.
Zou er een ander probleem aan de grondslag kunnen liggen? Het oliepeil maakt me wel wat ongerust. Ik maak morgen een afspraak bij de garage. Ik moest sowieso in mei gaan om de distributieriem te laten vervangen.
Maar owee die factuur ... riem + roetfilter? De wagen zelf is nog maar 4000 eur waard denk ik.
Volvo V50 2.0D -> Dan toch roetfilter vol?
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
7L/100km vind ik wel een hoog verbruik voor een V50 2.0D, 5,5-6L/100km lijkt me normaal. maar bij continue regenereren zal het nog wel wat hoger zijn.
Kijk eens naar actueel verbruik op een vlakke provinciale weg bij 80km/u. Dan moet je wel onder de 5L/100km uitkomen.
Het klinkt alsof je onverbrande diesel ruikt. Lekkage bij de verstuivers?
Kijk eens naar actueel verbruik op een vlakke provinciale weg bij 80km/u. Dan moet je wel onder de 5L/100km uitkomen.
Het klinkt alsof je onverbrande diesel ruikt. Lekkage bij de verstuivers?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Lekkage aan de verstuivers dacht ik ook, omdat het inderdaad lijkt op onverbrande dieselgeur. De geur doet me sterk denken aan zo'n oud petroleumkacheltje.
Kan een lekkende verstuiver het hoge oliepeil verklaren?
EDIT= de verstuivers zijn echter kurkdroog ... Tenzij dit niet op zicht te zien valt?
Kan een lekkende verstuiver het hoge oliepeil verklaren?
EDIT= de verstuivers zijn echter kurkdroog ... Tenzij dit niet op zicht te zien valt?
Laatst gewijzigd door Elho op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Net trouwens eens via torque pro en een oude obd ELM sensor de foutcodes nagelezen. Geen enkele gevonden.
Hier een foto van de oliepeilstok: toch wel wat veel denk ik?:
https://photos.app.goo.gl/T9wEfRwJhbxR9AIv1
Hier een foto van de oliepeilstok: toch wel wat veel denk ik?:
https://photos.app.goo.gl/T9wEfRwJhbxR9AIv1
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Hoi Elho,
is dat het olijpijl gemeten nadat de pijlstok eerst is schoon geveegd? dus zo:
- oliepijlstok eruit, en schoonvegen.
- in 1x erin stoppen, goed maximaal aanduwen
- eruit en olie pijlen.
het hoge oliepijl lijkt op deze pijlstok namelijk wat meer op wat olieresten en niet zo zeer het actuele oliepijl.
is dat het olijpijl gemeten nadat de pijlstok eerst is schoon geveegd? dus zo:
- oliepijlstok eruit, en schoonvegen.
- in 1x erin stoppen, goed maximaal aanduwen
- eruit en olie pijlen.
het hoge oliepijl lijkt op deze pijlstok namelijk wat meer op wat olieresten en niet zo zeer het actuele oliepijl.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Dag,
Ja hoor, helemaal gemeten volgens het boekje. Horizontaal, en proper afgeveegd. Dit was dus niet de 'eerste meting'. Ook eens de motor even laten draaien, proper geveegd en gemeten. Zelfde resultaat.
Dus ik hoef me geen zorgen te maken?
Ja hoor, helemaal gemeten volgens het boekje. Horizontaal, en proper afgeveegd. Dit was dus niet de 'eerste meting'. Ook eens de motor even laten draaien, proper geveegd en gemeten. Zelfde resultaat.
Dus ik hoef me geen zorgen te maken?
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Niet meer starten. Eerst aftappen deels.
Dan olie verversen en filter vervangen. Nu wel erg verdund met diesel.
Kans dat ie zo op hol slaat. Met warme motor staat het peil nog hoger!
Dan olie verversen en filter vervangen. Nu wel erg verdund met diesel.
Kans dat ie zo op hol slaat. Met warme motor staat het peil nog hoger!
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Ik maak morgen direct een afspraak met garage. Woon in België. Weet niet of ik de roetfilter hier zo maar mag verwijderen. Blijf het gek vinden dat de roetfilter de oorzaak zou zijn. Zoals ik al eerder zei heb ik geen abnormaal verbruik en was hij 2j geleden amper vol. Ik lees op sommige fora dat soms een kapotte sensor ook al de schuldige zou kunnen zijn.
Ik ga wel de rekensom maken of deze kosten het herstellen nog waard zijn. Met 2 kleine kinderen is die sowieso al aan de kleine kant...
Ik ga wel de rekensom maken of deze kosten het herstellen nog waard zijn. Met 2 kleine kinderen is die sowieso al aan de kleine kant...
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Belgie geen idee hoe dat zit.
Ik zou hem af laten slepen. Als die op hol slaat, dan heb je niks meer.
Belgische anwb bellen
Ik zou hem af laten slepen. Als die op hol slaat, dan heb je niks meer.
Belgische anwb bellen

- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
2.0 is makkelijk uit te boren, is een rechte filter die er tussen zit.
Met een steenboor de middenste kern wegboren, dan mogen ze er op de keuring tegen kloppen zo veel ze willen, hij klinkt niet hol omdat er langs de wanden nog materiaal zit.
EGR en DPF laten uitschrijven door de tuner dan.
Nooit meer gezeik met dat filterke dan.
Met een steenboor de middenste kern wegboren, dan mogen ze er op de keuring tegen kloppen zo veel ze willen, hij klinkt niet hol omdat er langs de wanden nog materiaal zit.
EGR en DPF laten uitschrijven door de tuner dan.
Nooit meer gezeik met dat filterke dan.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Jij hebt zeker en vast geen kinderen...NicoV40 schreef: 2.0 is makkelijk uit te boren, is een rechte filter die er tussen zit.
Met een steenboor de middenste kern wegboren, dan mogen ze er op de keuring tegen kloppen zo veel ze willen, hij klinkt niet hol omdat er langs de wanden nog materiaal zit.
EGR en DPF laten uitschrijven door de tuner dan.
Nooit meer gezeik met dat filterke dan.
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Beste 4wielen. Wellicht netter om je hart even via de pm te luchten?
In NL mag bij een bepaalde reeks dit officieel worden gedaan. Wel rdw op de hoogte stellen.
In NL mag bij een bepaalde reeks dit officieel worden gedaan. Wel rdw op de hoogte stellen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Als het mag, is het goed he...Blade schreef: Beste 4wielen. Wellicht netter om je hart even via de pm te luchten?
In NL mag bij een bepaalde reeks dit officieel worden gedaan. Wel rdw op de hoogte stellen.

Deze al eens bekeken: https://www.longfonds.nl/gezondelucht/? ... =ctaheader
Ik kan er werkelijk niet bij met mijn hoofd dat er hier nog steeds lui rondlopen die het goedpraten dat een roetfilter wordt doorboord, de EGR wordt weggeschreven, etc. Manmanman, denk toch eens even wat verder na dan je eigen portemonnee...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Hoi 4wielen. Ik ben zelf toevallig long patient geweest. Aan allebei mijn longen geopereerd ivm plotselinge klaplongen. Ik ken de afdelingen dus erg goed.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is, in sommige gevallen is alleen verwijdering de oplossing, anders zijn die autos voortijdig afgeschreven. Dat is toch ook niet de bedoeling? Komt nogal wat energie en vervuiling bij kijken om zon auto te slopen. En dan nog niet te spreken over het regeneratieproces, hoeveel diesel daar mee word verstookt. Of geforceerd regenereren, heb je daar wel eens bij gestaan??? Mag allemaal en is regelmatig nodig bij autos die meermaals korte ritten hebben gehad. Het is allemaal zo betrekkelijk. De meeste vervuiling komt nog altijd van de industrie, de vlees eters etc....
Daarbij rij je zelf ook een diesel? notabene met niet originele software! En ik rij zelf ook nog met een hele vervuilende inca uit 1999 waar ik in de meeste grote steden niet meer mee in mag.
Ik snap de hele ophef niet zo goed. En ik word dan ook een beetje moe van die lui die er steeds negatief op moeten reageren.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is, in sommige gevallen is alleen verwijdering de oplossing, anders zijn die autos voortijdig afgeschreven. Dat is toch ook niet de bedoeling? Komt nogal wat energie en vervuiling bij kijken om zon auto te slopen. En dan nog niet te spreken over het regeneratieproces, hoeveel diesel daar mee word verstookt. Of geforceerd regenereren, heb je daar wel eens bij gestaan??? Mag allemaal en is regelmatig nodig bij autos die meermaals korte ritten hebben gehad. Het is allemaal zo betrekkelijk. De meeste vervuiling komt nog altijd van de industrie, de vlees eters etc....
Daarbij rij je zelf ook een diesel? notabene met niet originele software! En ik rij zelf ook nog met een hele vervuilende inca uit 1999 waar ik in de meeste grote steden niet meer mee in mag.
Ik snap de hele ophef niet zo goed. En ik word dan ook een beetje moe van die lui die er steeds negatief op moeten reageren.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Jouw aandoeningen, hoe vervelend ook, hebben niets te maken met vervuilde lucht lijkt me en dus niet echt relevant voor waar ik naar verwees... volgens mij heb je niet eens gekeken.Blade schreef: Hoi 4wielen. Ik ben zelf toevallig long patient geweest. Aan allebei mijn longen geopereerd ivm plotselinge klaplongen. Ik ken de afdelingen dus erg goed.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is, in sommige gevallen is alleen verwijdering de oplossing, anders zijn die autos voortijdig afgeschreven. Dat is toch ook niet de bedoeling? Komt nogal wat energie en vervuiling bij kijken om zon auto te slopen. En dan nog niet te spreken over het regeneratieproces, hoeveel diesel daar mee word verstookt. Of geforceerd regenereren, heb je daar wel eens bij gestaan??? Mag allemaal en is regelmatig nodig bij autos die meermaals korte ritten hebben gehad. Het is allemaal zo betrekkelijk. De meeste vervuiling komt nog altijd van de industrie, de vlees eters etc....
Daarbij rij je zelf ook een diesel? notabene met niet originele software! En ik rij zelf ook nog met een hele vervuilende inca uit 1999 waar ik in de meeste grote steden niet meer mee in mag.
Ik snap de hele ophef niet zo goed. En ik word dan ook een beetje moe van die lui die er steeds negatief op moeten reageren.
Voortijdige afschrijving is natuurijk onzin, je kunt gewoon een nieuw roetfilter plaatsen. Afschuiven op anderen ("zij vervuilen meer") is al net zo'n onzin, dat rechtvaardigt niet dat jij vindt dat je dan ook best meer mag vervuilen. Alle beetjes helpen!
Ja, ik rij een diesel. En ja hij is getuned, maar dat heeft naar mijn weten nul effect op de uitstoot. Sterker nog, hij zou nu economischer moeten lopen. Mijn D5 is een Euro 4 met roetfilter en dat scheelt een slok op een borrel i.v.m. een SDI uit '99. Neemt niet weg dat ik zeker wel rondkijk naar een alternatief, ben er alleen nog niet uit wat dat zou moeten zijn. Tips? De D6 durf ik niet aan na alle problemen die ik daarover heb gelezen, maar die ruimte heb ik wel minimaal nodig (en een gebruikte Tesla kan ik me niet veroorloven).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Helaas is een nieuw filter niet altijd de oplossing. Hoe het precies met de tuningssoftware zit weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat die een stuk vervuilender is met het gas intrappen. Logisch ook met een x aantal procent meer vermogen toch?
Wat ik wel weet dat de nieuwe diesels erg moelijk zijn om te kraken (tunen) dat zal niet zonder enige reden gedaan worden.
Het zou fijn zijn als er wat genuanceerder op gereageerd zou worden. De wagens van 2005-2012 zijn domweg niet allemaal even goed doorontwikkeld met die technologie als de autos van nu.
Mijn sdi doet gemiddeld 1:18 en op de plekken waar die niet meer mag komen komt die ook niet. Prima toch?
Ik zelf ben erg gecharmeerd vd toyota hybride techniek. Maarja dat zijn geen volvo’s. Mijn vader rijdt in een compleet originele v60 2011 d3. Erg blij mee. Super zuinig ook en naar ik meen euro5. De euro6 diesels zijn helemaal schoon icm adblue.
Wat ik wel weet dat de nieuwe diesels erg moelijk zijn om te kraken (tunen) dat zal niet zonder enige reden gedaan worden.
Het zou fijn zijn als er wat genuanceerder op gereageerd zou worden. De wagens van 2005-2012 zijn domweg niet allemaal even goed doorontwikkeld met die technologie als de autos van nu.
Mijn sdi doet gemiddeld 1:18 en op de plekken waar die niet meer mag komen komt die ook niet. Prima toch?
Ik zelf ben erg gecharmeerd vd toyota hybride techniek. Maarja dat zijn geen volvo’s. Mijn vader rijdt in een compleet originele v60 2011 d3. Erg blij mee. Super zuinig ook en naar ik meen euro5. De euro6 diesels zijn helemaal schoon icm adblue.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.