Interessante theorie maar snappen doe ik het op een aantal punten niet helemaal. Minder olie bijvullen lijkt mij niet zomaar kunnen. De pomp heeft voldoende smering nodig, en de olie hoeveelheid is daar op berekend. Minder olie is dan meer slijtage en minder olie tast toch nog steeds aan. Olie die de windingen aantast snap ik ook niet helemaal. Als ze de chemische eigenschappen van de olie kennen kunnen ze toch ook een materiaal bedenken die hier resistent tegen is? Een andere olie zal wel weer problemen opleveren met de rest van het airco systeem (dichtingen etc.) en dat op elke auto allemaal aanpassen zal best veel tijd en geld kosten.
En hoe zo problemen verminderen? Mij komt dat over als dat het in ieder geval langer mee moet gaan als de garantie termijn. Ik neem aan dat een gerespecteerde fabrikant de problemen 100% wil oplossen, toch?
Over twee weken mag de mijne voor pomp vier, generatie vier. Zal er bij de dealer eens navraag over doen.
NB! Bij de Toyota Prius kennen ze dit probleem niet.......
Storing hybride systeem - service vereist
- Gouwe
- 7th Gear member
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Autowina
- 3rd Gear member
Het lijkt of het bereik van de auto sinds het vervangen van de aircopomp is toegenomen. 's Ochtends staat op de display ook weer een afstand van 50 kilometer, waar dit de laatste tijd 45 kilometer was en bij wegrijden direct op 40 kilometer sprong.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik denk dat het meer een effect is van de nieuwe software.Autowina schreef: Het lijkt of het bereik van de auto sinds het vervangen van de aircopomp is toegenomen. 's Ochtends staat op de display ook weer een afstand van 50 kilometer, waar dit de laatste tijd 45 kilometer was en bij wegrijden direct op 40 kilometer sprong.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik had precies hetzelfde, maar zoals Roald al aangeeft is dit w.s. de software. Echt meer bereik heb ik nog niet kunnen ontdekken.....Autowina schreef: Het lijkt of het bereik van de auto sinds het vervangen van de aircopomp is toegenomen. 's Ochtends staat op de display ook weer een afstand van 50 kilometer, waar dit de laatste tijd 45 kilometer was en bij wegrijden direct op 40 kilometer sprong.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Autowina
- 3rd Gear member
Dat zou goed kunnen. Er waren inderdaad ook wat systeemopties anders. Het bereik lijkt iets groter, maar zeker geen 10 kilometer. Bovendien is dit met de wisselende temperaturen lastig te meten.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
- Autowina
- 3rd Gear member
Mijn compagnon stuurt morgen een briefje naar de Belastingdienst met de vraag of heretikettering mogelijk is.Een auto als ZZP'er overnemen naar privé is niet mogelijk, nu niet en 5 jaar geleden ook niet. Iedereen wist vijf jaar geleden dat de korting op de bijtelling slechts voor 60 maanden zou zijn. De aard van de overheid is nu eenmaal dat ze onbetrouwbaar is in de (wijzigingen op de) regelgeving.
Dat is zeer de vraag. De bijtelling geldt in principe per 5 jaar, maar het gaat hier om de korting. Pas in het belastingplan 2017 is besloten de korting te laten vervallen, zie mijn berichtje van 5-2 hierboven.
Het Belastingplan is een wet en daarmee is sprake van een wetswijziging. Als je dit voorlegt aan de Belastingdienst geeft ik je een goede kans dat je de auto gezien deze bijzondere omstandigheid wel in privé mag overnemen.
- Autowina
- 3rd Gear member
Bij inruil van een 2013 v60 Hybrid krijg je bij Volvo overigens € 5.000 extra inruil (loyaliteitscheque).
- RoaldH
- 6th Gear member
@Autowina: laat je het me even weten? (Belasting). Geldt die 5000 enkel voor een Volvo hybride? Of ook voor een reguliere Volvo?
Veel afwegingen de laatste tijd... Toch gaan voor een nieuwe of jong gebruikte T8? Of een 100% elektrische auto (Tesla Model S 75d of Jaguar I-Pace) en de V60 naar Privé of op de eenmanszaak van mijn vrouw?
Veel afwegingen de laatste tijd... Toch gaan voor een nieuwe of jong gebruikte T8? Of een 100% elektrische auto (Tesla Model S 75d of Jaguar I-Pace) en de V60 naar Privé of op de eenmanszaak van mijn vrouw?
- RoaldH
- 6th Gear member
Repost uit andere topic (geen reactie op gehad):
Ik denk er wel aan om de Volvo te houden en daarnaast een Tesla Model S te kopen die ik (ook) zakelijk zal gaan rijden.
Een 100% elektrische auto is voor ons gezin (familie in Frankrijk en in Spanje) geen optie gezien de lange laadtijden.
Met een Tesla kan ik mbv de supercharger met 3 uur laden en 9 uur rijden de ongeveer 1000km afleggen naar mijn ouders.
Ik denk dat met een andere 100% elektrische auto dit nog veel langer gaat duren door de tragere laadcapaciteit van het Chademo/CCS netwerk dat nu (nog) maximaal 50kW is.
Aanvulling: een recent model uit de 60/90 met T8 aandrijflijn is een stuk duurder en is als "2e auto" naast een 100% elektrische auto, door de aangepaste bijtellingsregels niet meer zakelijk interessant.
Maar ik sta open voor suggesties...
Ik denk er wel aan om de Volvo te houden en daarnaast een Tesla Model S te kopen die ik (ook) zakelijk zal gaan rijden.
Een 100% elektrische auto is voor ons gezin (familie in Frankrijk en in Spanje) geen optie gezien de lange laadtijden.
Met een Tesla kan ik mbv de supercharger met 3 uur laden en 9 uur rijden de ongeveer 1000km afleggen naar mijn ouders.
Ik denk dat met een andere 100% elektrische auto dit nog veel langer gaat duren door de tragere laadcapaciteit van het Chademo/CCS netwerk dat nu (nog) maximaal 50kW is.
Aanvulling: een recent model uit de 60/90 met T8 aandrijflijn is een stuk duurder en is als "2e auto" naast een 100% elektrische auto, door de aangepaste bijtellingsregels niet meer zakelijk interessant.
Maar ik sta open voor suggesties...
-
- 5th Gear member
@roaldh al een t8 gereden? probeer een t8 met 15%, dat is wel te doen, en voor jouw usage geschikt. Een model s met wat opties is flink duur. je kan voor 70k ex btw wel een jonge full options xc90 t8 (15%) krijgen?
-
- 5th Gear member
Beste om zelf te ervaren
is leuke upgrade hoor.

- Autowina
- 3rd Gear member
Over de € 5.000 zegt Volvo in een uitnodiging: "Iedere Volvo V60 Hybrid rijder van het eerste uur, ontvangt een cheque t.w.v. € 5000,= om de overstap naar een nieuwe (wellicht elektrische) Volvo nog prettiger te maken".
Ik denk dat het dus gaat om de mensen die in 2013 een PiH hebben gekocht.
Ik denk dat het dus gaat om de mensen die in 2013 een PiH hebben gekocht.
- arnold_w
- 2nd Gear member
Het begint nu wel een beetje heel random te worden, eerst had ik de "60 sec wachttijd" ivm storing aan het hybride systeem alleen wanneer ik de timer voor preconditioning gebruikte. Ik ben toen overgestapt op handmatig aanzetten, een half uurtje voor vertrek, dat ging een tijdje goed, maar sinds afgelopen week begon ook die methode dergelijke meldingen te geven en was de auto met geen mogelijkheid te starten. Die 60 sec is in de praktijk 10-15 min, zo is mijn ervaring inmiddels.
De afgelopen week even helemaal geen preconditioning gebruikt, dat leek ook weer even goed te gaan, maar toen ik zaterdag instapte nadat het laden helemaal klaar was, kreeg ik weer deze melding. Na 10 min kon ik weer starten en vertrekken. Gisteren (1e paasdag) zouden we bij vrienden op bezoek gaan, ik had weer alleen geladen en wederom hetzelfde probleem, maar nu kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat. Ik heb een half uur staan klooien en uiteindelijk de Matiz van mijn vriendin maar gepakt.
's Avonds bij thuiskomst nog een poging gewaagd, zo dood als een pier en niet willen starten.
Vanmorgen nog een keer een poging gedaan omdat ik mijn dochter naar een paardrijwedstrijd zou brengen, zelfde gezeik, echt om moedeloos van te worden.
Na een uur ben ik in de auto gaan zitten omdat ik mijn nieuwe smartphone even wilde koppelen en toen zag ik na vijf minuten muziek draaien in het display staan: "entertainment wordt zo uitgeschakeld om de accu te sparen".
Op het andere display bij het instrumentarium stond: "accuspanning laag".
De accu was volledig opgeladen, actieradius stond op 50km, maar waarschijnlijk werd de startaccu bedoeld en toen ging bij mij ook een belletje rinkelen, zou het hele gedoe te maken kunnen hebben met een slechte startaccu?
Ik rijd dagelijks 100km op diesel, dus deze zou in principe goed bijgeladen moeten worden en ook tijdens het laden aan de laadpaal zou dat moeten gebeuren.
Toen ik nog een startpoging deed startte hij zonder probleem, geen melding in het display. Ik ben toen maar even een rondje gaan rijden op pure en op power, hij staat nu weer te laden.
Ben benieuwd wat er morgenochtend weer gaat gebeuren, want je kunt er geen peil op trekken.
Ik vraag me nu dus af of deze accu wellicht aan vervanging toe is en of dat normaal is na vier jaar.
Zou het dus kunnen zijn dal al die storingen het gevolg zijn van een slechte start accu?
Wat ik overigens echt een ontwerpfout vind is dat de auto niet gewoon op diesel te starten is wanneer het hybridesysteem het af laat weten.
Dan moet hij toch gewoon conventioneel te gebruiken zijn, zeker in geval van nood. Ik heb ook wel eens gehad dat de accu 100% vol was en dat ik de auto startte, maar meteen de diesel aansloeg en ik alleen op diesel kon wegrijden, ondanks dat preconditioning aan had gestaan. Dat gebeurt dan op het moment dat je het juist niet wilt, maar als je dan een keer graag in dieselmodus wilt starten, is daar handmatig geen mogelijkheid voor en kom je dus niet weg.
De afgelopen week even helemaal geen preconditioning gebruikt, dat leek ook weer even goed te gaan, maar toen ik zaterdag instapte nadat het laden helemaal klaar was, kreeg ik weer deze melding. Na 10 min kon ik weer starten en vertrekken. Gisteren (1e paasdag) zouden we bij vrienden op bezoek gaan, ik had weer alleen geladen en wederom hetzelfde probleem, maar nu kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat. Ik heb een half uur staan klooien en uiteindelijk de Matiz van mijn vriendin maar gepakt.
's Avonds bij thuiskomst nog een poging gewaagd, zo dood als een pier en niet willen starten.
Vanmorgen nog een keer een poging gedaan omdat ik mijn dochter naar een paardrijwedstrijd zou brengen, zelfde gezeik, echt om moedeloos van te worden.
Na een uur ben ik in de auto gaan zitten omdat ik mijn nieuwe smartphone even wilde koppelen en toen zag ik na vijf minuten muziek draaien in het display staan: "entertainment wordt zo uitgeschakeld om de accu te sparen".
Op het andere display bij het instrumentarium stond: "accuspanning laag".
De accu was volledig opgeladen, actieradius stond op 50km, maar waarschijnlijk werd de startaccu bedoeld en toen ging bij mij ook een belletje rinkelen, zou het hele gedoe te maken kunnen hebben met een slechte startaccu?
Ik rijd dagelijks 100km op diesel, dus deze zou in principe goed bijgeladen moeten worden en ook tijdens het laden aan de laadpaal zou dat moeten gebeuren.
Toen ik nog een startpoging deed startte hij zonder probleem, geen melding in het display. Ik ben toen maar even een rondje gaan rijden op pure en op power, hij staat nu weer te laden.
Ben benieuwd wat er morgenochtend weer gaat gebeuren, want je kunt er geen peil op trekken.
Ik vraag me nu dus af of deze accu wellicht aan vervanging toe is en of dat normaal is na vier jaar.
Zou het dus kunnen zijn dal al die storingen het gevolg zijn van een slechte start accu?
Wat ik overigens echt een ontwerpfout vind is dat de auto niet gewoon op diesel te starten is wanneer het hybridesysteem het af laat weten.
Dan moet hij toch gewoon conventioneel te gebruiken zijn, zeker in geval van nood. Ik heb ook wel eens gehad dat de accu 100% vol was en dat ik de auto startte, maar meteen de diesel aansloeg en ik alleen op diesel kon wegrijden, ondanks dat preconditioning aan had gestaan. Dat gebeurt dan op het moment dat je het juist niet wilt, maar als je dan een keer graag in dieselmodus wilt starten, is daar handmatig geen mogelijkheid voor en kom je dus niet weg.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Autowina
- 3rd Gear member
Dit verhaal komt mij bekend voor. Volgens mij heb ik dit eerder gelezen op dit forum en was het inderdaad een probleem met de startaccu. Of het de accu zelf was of het opladen ervan weet ik niet meer. Gelukkig zelf nooit last van gehad.
- Autowina
- 3rd Gear member
Ik heb besloten gebruik te maken van de bonus van € 5.000 en heb een nieuwe XC 60 besteld (T8 R-design Bursting Blue). Omdat er een behoorlijke levertijd op modeljaar 2019 zit heb ik gekozen voor aflevering in januari 2019. Nog even geduld hebben dus.
- Gouwe
- 7th Gear member
Gefeliciteerd! Heeft de cheque nog wezenlijk een verschil gemaakt? M.a.w. was het netto bij te betalen bedrag anders 5K hoger geweest?
-
- 5th Gear member
Hoe zit dat met de check. Mag je zelf kiezen welke uitvoering en aandrijving je koopt van de XC60 of een V60, of mag het ook een ander model zijn?Autowina schreef: Ik heb besloten gebruik te maken van de bonus van € 5.000 en heb een nieuwe XC 60 besteld (T8 R-design Bursting Blue). Omdat er een behoorlijke levertijd op modeljaar 2019 zit heb ik gekozen voor aflevering in januari 2019. Nog even geduld hebben dus.
- Autowina
- 3rd Gear member
Dank je wel!
Je krijgt van Volvo Nederland € 5.000 incl. BTW extra korting op een nieuwe auto op voorwaarde dat je de eerste eigenaar bent van een V60 Pih uit 2013. Dit staat los van een eventuele korting die je bij de dealer krijgt.
Je krijgt van Volvo Nederland € 5.000 incl. BTW extra korting op een nieuwe auto op voorwaarde dat je de eerste eigenaar bent van een V60 Pih uit 2013. Dit staat los van een eventuele korting die je bij de dealer krijgt.