Wat zijn anno 2018 de beste banden keuzes voor een XC70 2004 XC70.
Ik sta op het punt mooie orginele 16 inch velgen te kopen en daar moeten ook mooie banden om
De topic op het forum waren al heel wat jaren oud dus misschien zijn er nieuwe banden keuzes.
Las ook wat over een velgenrand bescherming. Dat zou wel fijn zijn maar niet noodzakelijk. En stijve zijwanden wordt ook aangeraden. Ik heb de quatrac 3 tijdje terug geleden maar rij al weer anderhalf jaar op de winterbanden.
Ik heb een tijd rond gereden op Michelin Lattitude Cross. Een grof off the road profiel. Niet omdat ik vaak offroad ging, maar gewoon omdat ik het goed vond staan bij de stoere uitstraling van dit type auto. Ik was aangenaam verrast over die band. Zeer slijtvast, toch stil. Een milder alternatief is de Michelin Lattitude Tour die ook wat dwarsprofielen heeft en geschikt is voor light offroad. Nu heb ik Continental CrossContact, maar die vind ik niet zo fijn. Ze blijven maar trekken en als ze koud zijn hobbelen ze als een gek. Die koop ik niet weer. Als het hele offroad gebeuren je niet boeit dan zou ik lekker voor een energiezuinige band gaan. Ik ga wel altijd voor een A-merk band, maar die keuzes zijn natuurlijk persoonlijk. Ik ben ook voorstander van zomer èn winterbanden dus all seasons vallen bij mij af. Pirelli rijdt ik ook niet graag op omdat die in mijn beleving snel slijten en niet veel grip hebben. Maar ook dat is natuurlijk persoonlijk. Je kunt er uren over discussiëren. Succes met je keuze!
Laatst gewijzigd door Lexus76 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Viano 3.0 Cdi '06 XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Dank je, een stoere look is inderdaad tof en ja niet te veel herrie is wel fijn. Doe geen offroad. Die Michelin's hebben vast ook een stijve zijwand ala Quatro? Ik zal even wat info over de banden gaan lezen.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De Michelin Latitude Tour HP is erg fijn, hebben wij in 17 inch formaat (215-60-17) onder de XC70 als zomerband. Erg fijne en slijtvaste band, prima grip (al komt dat natuurlijk ook door de AWD), stil en ze gaan inmiddels ruim 95.000 km mee. Door het consequent voor-achter (en een enkele keer ook links-rechts, dat kan qua profiel) wisselen bij de wissel naar zomerbanden elk voorjaar is de slijtage ook erg gelijkmatig. Ze komen er binnenkort weer onder en met nog zo’n 4 à 4,5 mm profiel kunnen ze ook nog wel even. Wellicht net wat duurder in aanschaf maar dat wordt naar mijn ervaring ruimschoots goedgemaakt qua slijtage.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Jers3n schreef:
De Michelin Latitude Tour HP is erg fijn, hebben wij in 17 inch formaat (215-60-17) onder de XC70 als zomerband. Erg fijne en slijtvaste band, prima grip (al komt dat natuurlijk ook door de AWD), stil en ze gaan inmiddels ruim 95.000 km mee. Door het consequent voor-achter (en een enkele keer ook links-rechts, dat kan qua profiel) wisselen bij de wissel naar zomerbanden elk voorjaar is de slijtage ook erg gelijkmatig. Ze komen er binnenkort weer onder en met nog zo’n 4 à 4,5 mm profiel kunnen ze ook nog wel even. Wellicht net wat duurder in aanschaf maar dat wordt naar mijn ervaring ruimschoots goedgemaakt qua slijtage.
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten!
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Sander02 schreef:
Top! @Jers3n was je voor de looks of rij-eigenschappen naar 17inch gegaan?
Ze kosten inderdaad aardig wat, ik heb tot nu toe meestal gebruikte banden gekocht.
Geen van beide eigenlijk, wij zijn weliswaar niet de eerste eigenaar, maar onze XC is affabriek met 17 inch Oreander velgen geleverd. Bij aanschaf in januari 2011 zaten daar redelijk versleten winterbanden omheen. En omdat we een 2e set 16 inch Tellus bij de koop bedongen hadden, daar meteen de winterbanden op (ook Michelin, Alpen A4 165-65-r16) en in’t voorjaar op de Oreanders dus de Latitude Tour HP.
8 verse banden dus na aanschaf, en die hebben we nu zo’n 143.000 km alle 8 nog.
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
+1 voor de Latitude Tour, zitten nog altijd onder mijn (reeds aan familie doorverkochte) XC70 MY05, waren vooral veel en veel stiller dan de originele Pirelli's (echt een verademing), maar vooral heel erg slijtvast. Kleine 2 ton later zijn ze nog steeds niet versleten, hoewel de helft op Alpin3 winterbanden gaat. Die overigens ook nog niet versleten zijn...
Dus duurkoop kan op termijn best wel goedkoop zijn
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
Zeer goede slijtvastheid (beste uit de test) en een Veilig weggedrag. Goed op droog wegdek. Zwak op nat wegdek waardoor de band is afgewaardeerd. Deze
band is voorzien van een M+S logo en dus hebben we ook rem- en tractietests op sneeuw uitgevoerd.
Daarop scoort de band net onvoldoende (-/Ø).
Dus met name op nat wegdek. De combinatie met 4WD zal dat misschien wat verbeteren?
Maar dan lijken me de de Cooper Zeon 4XS Sport en Goodyear EfficientGrip SUV een betere keuze. Die Copper zijn de voordeligste van de 3.
Ik zou dan eerder voor de Goodyear gaan.
Het andere merk is redelijk onbekend.
Zelf onder de Santa Fe die ik had met Michelin Latitude Cross gereden. Erg fijne band!
Nu onder de Nissan zit er General Grabber AT2 onder, maar dat is een echte off road band.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Zelf ben ik ook deze zoektocht aan het maken. Al is het voor mij een r17 zomerband.
Ik maak rond de 55.000 km p.jr. en rij regelmatig dwars door het veld en de duitse Eiffel.
Ik twijfel momenteel tussen de Nokian line SUV, Michelin Latitude of de Goodyear.
Laatst gewijzigd door hupiter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
fredhead schreef:
Ik zou dan eerder voor de Goodyear gaan.
Het andere merk is redelijk onbekend.
Zelf onder de Santa Fe die ik had met Michelin Latitude Cross gereden. Erg fijne band!
Nu onder de Nissan zit er General Grabber AT2 onder, maar dat is een echte off road band.
Heb een beetje rond gezocht en Cooper is dus best wel een groot merk alleen niet zo bekend in nederland. Prijsverschil met Goodyear is zo'n 115 euro. Dat is natuurlijk voor iets
wat jaren meegaat niet zo heel veel.
hupiter schreef:
Zelf ben ik ook deze zoektocht aan het maken. Al is het voor mij een r17 zomerband.
Ik maak rond de 55.000 km p.jr. en rij regelmatig dwars door het veld en de duitse Eiffel.
Ik twijfel momenteel tussen de Nokian line SUV, Michelin Latitude of de Goodyear.
Dan zou ik voor de Michelin Latitude Tour HP gaan, van horen zeggen dat ze gewoon 70 tot 80.000km mee gaan.
Die Nokian heb ik onder mijn XC60 gehad maar dat was een compromis omdat ik wist dat ik deze auto al ging verkopen maar mijn Michelin Latitude sport waren echt af.
Een forumlid in Roemenië zweert bij de Latitude tour vanwege de veelzijdigheid van de band.
Het ding schijnt het op alles goed te doen, is stil op het asfalt, geeft grip in nattigheid en rommel en houd het zoals eerder al gezegd 70k km vol.
De SUV Zline van Nokian is ook meer een sportieve band maar in vergelijk met de Latitude Sport vond ik het niets. https://www.autobandentest.com/web/page ... de-tour-hp
Ik lees nu net het relaas van de forummers boven mij maar goed zelfde strekking van het verhaal.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie eerdere post, Latitude Tour HP in r17 gaat bij ons de 100.000+ km halen. Ik vind het een fijne band en zou die zo weer kopen. Banden tests geven een prima indicatie, maar mijn bijna 100.000 km ervaring weegt voor mij persoonlijk dan toch wat zwaarder. (hoeveel km leggen ze eigenlijk af voor zo’n banden test?)
Wanneer ik voor de keus zou staan werd het de Latitude Tour HP.
De Cross heeft een profiel die het lekkerder doet in de troep en op het zand maar zal ongetwijfeld meer lawaai geven op het asfalt en helemaal wanneer dat nat is.
De Tour geeft van beide goede resultaten en die 80k aan kilometers is ook best fijn.
Ik vraag mij altijd af hoe die testen in elkaar zitten, een hele hoop B merken in de voorhoede en ergens onderaan een marktleider op gebied van autobanden.
Dat lijkt mij een beetje op de oom die op een verjaardag helemaal lyrisch is van zijn Dacia Duster en niet snapt dat er mensen zijn die een A6 kopen.
Geen idee waarom Michelin zo word afgewaardeerd maar wanneer je voor de helft van wat een Michelin band een Barum kunt kopen en dat is voor de testers van belang dan heb je de afwaardering.
Jij bent degene die 60 of 80k met de band gaat doen, ik denk dat je wel een idee hebt gekregen in antwoord op je vraag.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mbt de ADAC test valt mij een op dat boven de eind score ‘gesamtnote’ staat, maar dat is enkel bij de eerste 2 daadwerkelijk uitgerekend. Bij alle andere is de onderstreepte (slechte) score gepakt, dat vertekend de uitslag. Ongetwijfeld zal daar een reden voor zijn, maar zonder de verklaring hiervoor te weten zijn de testresultaten m.i. niet echt te duiden. Ter info met een ‘kloppende’ berekening komen bv. de Yokohama op 3,5, de Hankook op 2,7, de Bridgestone, BF Goodrich op 2,6, de Michelin op 2,5.
Bij de ANWB test telt de slijtvastheid weer maar half zo zwaar mee tov. ADAC en vraag ik me af waar de overige 10% van de 100% score vandaan komt (20+40+10+10+10= 90%). Al kan het ook nog een publicatie fout zijn, dat die 10% eigenlijk 20% moet zijn. Meen dat de ANWB nl. wel vaker tests van de Duitse zusterorganisatie overneemt.
Maar goed, beide tests (voorzover het de ANWB test dus niet overgenomen is van de ADAC) geven aan dat de Michelin minder is op nat, dat zal dan vast geconstateerd zijn, maar is niet mijn ervaring/beleving. Toegegeven ik heb geen ervaring met de andere merken, maar heb ook nooit gemerkt dat de Latitude Tour HP last heeft van opvallend veel gripverlies oid. op nat.