Lekkage koelvloeistof

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Fingie
1st Gear member

Sinds een paar maanden rijden wij in een V70 uit 2006 met een 185pk D5 motor. INtussen heeft hij 330.000 km gelopen en rijd nog prima. Alleen wat kleine puntjes zoals de automaat die heel af en toe in de volgende versnelling knalt (gebeurd heel af en toe, 10000 km geleden is de automaat geflushed en zijn hiervoor motorsteunen en rubbers bij de voorwielophanging vervangen en uitgelijnd) en af en toe met name na fileparkeren de melding dat de anti-skid tijdelijk uitgeschakeld is. Na een paar 100m rijden gaat de melding weg. Omdat het stuur af en toe tegenstuurde en het stuur schokte bij hogere snelheden is tegelijk met de vervanging van de rubbers van de ophanging het stuurhuis geflushed. Dat heeft het sterk verminderd, maar helemaal weg is het nog niet.

Kleine dingetjes waar we vooralsnog mee kunnen leven en niet heel raar zijn bij een oudere auto. Die zal nooit als nieuw rijden.

Maar, nu verliest de auto koelvloeistof. Over de afgelopen 10.000 km heb ik ongeveer 1 liter bijgevuld. In het begin reed ik dagelijks ca 200 km met de auto voor 95% snelweg. Nu, worden er de laatste weken veel korte stukjes gereden in de stad en af en toe lange snelwegritten. De laatste week is het verlies aan koelvloeistof het grootst. Sinds vorige week donderdag heb ik 2x moeten bijvullen omdat de vloeistof ca 1 cm onder het min niveau stond (en er toen pas een melding op het dashboard verscheen). Vorige week voor het eerst, vandaag weer. Beide keren heb ik bijgevuld tot max.

Vandaag heb ik gekeken of ik ergens sporen van lekkage kan vinden. Maar, helemaal niets. Heb goed rond de onderkant van de voorbumper gekeken om te zien of er iets rond de radiateur zit. Niets. In de motorruimte zie ik ook nergens iets. Alles lijkt droog te zijn. En ook in het interieur zie ik niets. De matten/bekleding aan de bestuurderszijde en bijrijderszijde zijn helemaal droog. Op de olie pijlstok zie ik alleen olie zitten, en de koelvloeistof ziet er helder uit.

Onder de auto na een lange rit (en na het bijvullen) lag vanmiddag halverwege de motor, in het midden van de auto iets van gekleurde vloeistof op de grond (ivm harde regen ineens niet lang gekeken) maar het leek een beetje olieachtig. Na een volgende rit zag ik dit niet. Ik weet niet zeker of dat dus uit deze auto komt, al is het qua plaats onder de auto wel toevallig.

Lees ook dat de waterpomp een oorzaak kan zijn, maar deze is 10.000 km geleden gelijk met de distributieriem vervangen.

Heeft iemand suggesties waar ik kan kijken of wat dit kan zijn? Sowieso wil ik dit bij een garage laten uitzoeken, maar het zou handig zijn een indicatie te hebben van de mogelijke oorzaak. Ook omdat ik deze week geen gelegenheid heb hiervoor...
rnieuwenhuijzen
1st Gear member

Ik heb hetzelfde gehad. Bleek de afdichting van de sensor in het koelvloeistoftankje te zijn die niet meer goed afsloot. Ik heb een gebruikt tandje + sensor aangeschaft (25 euro bij Rima) en het probleem was opgelost. Was ook een V70uit 2005.
Fingie
1st Gear member

rnieuwenhuijzen schreef: Ik heb hetzelfde gehad. Bleek de afdichting van de sensor in het koelvloeistoftankje te zijn die niet meer goed afsloot. Ik heb een gebruikt tandje + sensor aangeschaft (25 euro bij Rima) en het probleem was opgelost. Was ook een V70uit 2005.
Is er een manier waarop ik dit kan zien? Ook rond het reservoir zie ik namelijk niets.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Misschien valt het mee, en was het alleen lucht?

Anti skid zal de SAS zijn, als het bij volledig sturen optreedt (uitlezen met vida aub)
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fingie
1st Gear member

Blade schreef: Misschien valt het mee, en was het alleen lucht?

Anti skid zal de SAS zijn, als het bij volledig sturen optreedt (uitlezen met vida aub)
Lucht lijkt mij niet. De eerste keer heb ik bijgevuld een paar 100km na het vervangen van de distributieriem. De garage gaf aan dat dat kon ivm het vervangen van de waterpomp. Dat was medio december. De overige keren bijvullen was vanaf februari dit jaar met 2x in de afgelopen week.

Anti-skid is denk ik inderdaad de stuurhoeksensor. Die melding komt alleen bij bijvoorbeeld fileparkeren (met volledige stuuruitslag beide kanten op of scherpe bochten/keren. Ik wil de auto nog een keer (laten) uitlezen, ook gewoon om te weten of er zaken zijn waar ik geen weet van heb. Ik moet daarvoor nog een keer kijken of ik ieman kan vinden in regio Voorburg die dat kan/wil.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Dan even goed afpersen en zoeken naar lekkage!
rnieuwenhuijzen
1st Gear member

Ik zag destijds ook niets bij het reservoir omdat de vloeistof langs de slang naar beneden liep. Je kan het tankje er eenvoudig afhalen en even testen boven je aanrecht. Dan zie je snel genoeg of deze lekt. Zo kwam ik er ook achter.
Cygnus
3rd Gear member

Die van mij lekte bij een buis van de carterontluchting, niet voor de hand liggend maar er zal wel ergens een koelleiding langs lopen. na vervangen was d elekage over dus de diagnose was correct.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Blade
5th Gear member
Contacteer:

allemaal gissen dit. Afpersen systeem, en lekkage zoeken!
rnieuwenhuijzen
1st Gear member

Volgens mij is het geen gissen maar opties uitsluiten om het probleem te kunnen achterhalen.
Fingie
1st Gear member

Omdat je (nou ja, ik) niets ziet is alles gissen. Maar bv kijken naar het reservoir zoals rnieuwenhuijzen tipt kan geen kwaad. Dat kan ik van het weekend vrij eenvoudig zelf doen. Helaas kan ik nu niet snel naar een garage voor een goede diagnose, anders had ik dat wel gedaan. Daarom ben ik op zoek naar tips en suggesties wat ik zelf kan doen om de oorzaak te vinden. Als ik zelf de oorzaak of plaats kan vinden is dat gevoelsmatig toch beter als compleet niets weten en er steeds maar vloeistof bij doen. Elke suggestie daarvoor is welkom.

Overigens stond het pijl net (na veel korte ritten vandaag) weer halverwege tussen max en min terwijl ik gisteren tot max heb bijgevuld...
Fingie
1st Gear member

Vanmiddag op de snelweg ging ineens een waarschuwing aan van het koelsysteem... Weer bijgevuld en toch maar even gekeken of er ergens een diagnose gesteld kon worden. Dat kon en de conclusie was dat er bij de carterventilatie een lek zit. Na het verwijderen van de plaat onder de motor kwam er een plasje koelvloeistof uit en je zag de druppels hangen...

Met een prijsopgave van € 250,- voor het vervangen van de slang (die € 90,- kost) weer vertrokken en maandag als ik de agenda's heb bekeken maar een afspraak maken voor herstel.
Fingie
1st Gear member

Vandaag is de slang vervangen (onderdeel 30757132), de lekkage zou dus over moeten zijn. Gelijk maar even de auto laten uitlezen. En inderdaad, de anti-skid melding wordt veroorzaakt door de stuurhoeksensor. Er stonden fouten daarover in de auto.

Bij het uitlezen werd ook aangegeven dat de EGR onregelmatig loopt (gedetailleerder weet ik het niet). Maar eens kijken of ik daar iets aan laat doen. Een "slechte" EGR heeft alleen invloed op brandstofverbruik toch? (los van evt milieu zaken) Verder gelukkig geen fouten of andere dingen.
Johan s60
6th Gear member

Een EGR die niet goed afsluit kan ook inhouden veroorzaken, ik zou hem na laten kijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”