Smoky story

Plaats reactie
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Zo... Waar begin ik deze keer
Gisteren vertrokken uit slovenie naar budapest. Lente schoonmaak gedaan, gewassen, bandendruk, olie wat bijgevuld, een flesje reiniger bij de brandstof en vertrokken.

Alles vlot gereden,indruk dat er wel wat soepeler liep met de reiniger.
Dan moest het komen. Vlot rond de 160-165 km op cruise aan het rijden. Ik merkte in de achterruit een lichte waas op, mits de auto juist gewssen was Kon het niet de spiegeling op de vuile ruit zijn. Maar geen lampjes of waarschuwingen op het dashboard,dus gewoon verder rijden. Na een half uur ofzo, dan toch ook een lichte verbrande plastiekgeur. De auto die ik volgde poeste soms ook wat rook uit,dus dacht ik eerst dat het nog van hem moest komen. Bij sterke geurontwikkeling dan toch richting eerste parking. Het moment dat ik vertraag werd er plos een rookbom via de ventilatoren naar binnen geloodst.
De motorkap geopend,vrezend voor het ergste. Wat ik aantrof was ,zie foto, nog de overschotten van een smeulende isolatiemat van de motorkap. De plastiekcover die het blok zelf afdekt heeft op sle hts op een plaats brand of smeul schade. De mat weg....

Hoe het komt blijft mij een raadsel. Auto reed ook perfect nadien, mijn lezer ingestoken. Engine intake blabla 91graden. Geen codes.

Iemand ook al zijn auto halverwege de rit moeten blussen en toch kunnen verder zetten ?

Iemand een idee hoe of wat
Ik laad de fotos via mijn gsm, touchscreens zijn niet mijn beste vriend bij het typen van dergelijke verhalen gebruik ik de tablet van de kennis om mijn verhaal te delen.

Mvg en een mooi weekend
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

poging één voor de foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

deel twee
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Man man wat heb jij een geluk gehad,voor het zelfde geld was heel je wagen uit gebrand...ongelooflijk...wees maar zeer blij dat het enkel de mat is!!!
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 811
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Maar.... wat is de oorzaak?
Wel belangrijk om te weten.
De buis/pijp onder de brandplek, wat is daar de functie van?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

de onderzijde van deze plaat vertoond eigenlijk geen teken van brand of hitte. het lijkt mij meer op een warmtebrond van boven af ontwikkeld.... maar niet makkelijk te zeggen mits de hele mat weg is. en onder deze motorplaat is ook geen visuele schade door warmte vast te stellen. of zo lijkt mij toch.
waar het vandaan komt, echt geen idee. ik denk niet dat een uit het venster geworpen sigaret van de voorganger dergelijke schade kan aanrichten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Pff da's schrikken en een raar verhaal. Ik hoop dat je de oorzaak vindt, al was het alleen voor je gemoedsrust.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3674
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

ik denk niet dat een uit het venster geworpen sigaret van de voorganger dergelijke schade kan aanrichten.
Dit zou inderdaad de verklaring kunnen zijn!

Ik herinner me een verhaal over een vrachtautofabrikant die links en rechtsgestuurde trucks maakte, ik meen DAF. Bij de rechtsgestuurde truck onstond relatief vaak motorbrand, bij de linksgestuurde nooit. Na uitvoerige analyse bleek het volgende. De luchtaanzuig van de motor zat aan de rechterkant van de truck, als de vrachtwagenchauffeur een sigaret door het raam naar buiten wierp, kon deze luchtaanzuig de sigaret naar binnen zuigen, waarna het luchtfilter in brand kon geraken, met een motorbrand tot gevolg.

Volgens mij heb je heel veel geluk gehad.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

steven.vuylsteke schreef: ...
mijn lezer ingestoken. Engine intake blabla 91graden. Geen codes.
zeker dat de engine intake 91 graden aangaf? Da's namelijk veel te hoog. Met draaiende motor wordt frisse lucht van buiten aangezogen, dus die hoort hetzelfde te zijn als de buitentemperatuur. Tijdens het rijden kan die een beetje hoger zijn omdat de lucht opwarmt door de turbo, maar ik heb die bij mijn XC60 2.4D nooit hoger gekregen dan een paar graden boven de buitentemperatuur...

Die buis is volgens mij de luchtaanzuig van luchtfilter naar turbo. Tenzij er ergens iets behoorlijk mis is hoort die dus niet zo heet te worden.

Mijn vader heeft ooit met een bestelbusje iets soortgelijk voor gehad, er was een sigarettenpeuk (vermoedelijk van een voorligger) in de isolatie geraakt, welke de isolatiemat deed smeulen.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Sodekmetters dit had veel erger af kunnen lopen, over geluk gesproken.
Heel vreemd dat de kap aan de onderzijde geen brandplekken vertoont.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

ik ben nog vrij nieuw met dat uitlezen,iddik heb nog eens de app geopend. misse scherm bekeken tijdens mijn strressrit. idd gericht op de koeling.deze was dan wel in orde neem ik aan.

het klinkt idd als raar verhaal, maar zo voelde het dan ook aan met mijn brandblusser in de hand.

voorts deze isolatie. is dit puur geluid of heeft dit ook hitte demping voor de motorkap als functie ?
op eerste zicht lijkt de motorkap en verf ook vrij hittebestendig te zijn.

wel geen brandplekken. zwart op zwart en na het spuiten van het witte poeder, moeilijk om veel uit te maken. ik zou zeggen, maar ik kijk straks nóg eens na met een kennis, er zijn mss enkele roetachtige plekken. zoals een glas boven een kaarsvlam. dus dit kan idd echte vlam geweest zijn. maar voorts was er niet veel meer over om de oorzaak vast te kunnen stellen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

zo,

zondagavond het motorruim toch even wat opgepoetst en gezocht naar verdere tekenen van een brandhaard. Niets gevonden. Duidelijk dat de hitte zich enkel boven het motorblok bevond.

Opnieuw tijdens het rijden de lezer ingestoken en die air intake gaf nog altijd 91graden aan . Goed, de 700km naar huis zijn vlotjes gedraaid zonder enige vorm van motorproblemen.

Even mijn bevriende mechanicien opgebeld en deze kwam gisteren langs bij aankomst om na te zien. Ook hij stond versteld van de schade die onder de kap te zien was en nog meer dat de motor zelf er niets mee te maken had. Ook voor hem was het duidelijk dat iets externs de oorzaak moest geweest zijn. Even snel alle mogelijkheden van het blok nagezien en niets op aan te merken.
Toen zijn we naar de 91 graden air intake gaan zoeken en deze sensor zit dus helemaal bovenaan het blok. Ook bij het uittrekken van deze sensor gaf hij nog steds 91graden aan. Dus deze is hoogstwaarschijnlijk bij de hitte doorgesmolten/vastgesmolten in ieder geval laat ons zeggen. hij is kapot. ( iets van een 200 euro ). maar zonder noodloop of dergelijke voor de motor ( anders had ik wss al veel vlugger het probleem opgemerkt ) .


Goed nu zoek ik natuurlijk een paar donorstukken voor mijn auto. Ik keek even snel naar volvoparts, isolatie mat juist onder de 200, nieuwe motorafdekplaat, 150 euro, 200 euro voor de luchtsensor, vervanging van de luchtfilter voor ventilatie ( ruikt naar verbrand rubber) ... dat is een dure rokersgrap geworden. ( had ik maar mijn dashacam tijdig afgezet, ik kon de factuur nog opsturen naar de schuldige ).

maar positief blijven. De auto staat er nog, is niet afgebrand, loopt nog steeds goed.


enkele vraag, mijn mechanicien vertelde me dat onder en over bepaalde waarden een auto soms automatisch op verminderd vermogen loopt ( al dan niet met waarschuwing op het dashboard ) Is het dus mogelijk dat deze zonder te weten al iets lager draait omwille van die 91graden intake ?


en iemand die me los uit het hoofd kan linken naar een donorauto of donostukken. Hier in slovenie heb ik nog geen total loss xc of V70 van na 2008 gevonden. Ik denk dat belgie en nederland makkelijker zullen zijn.


mvg en alweer wat bijgeleerd !
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
staaf
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Steven,

Ik zou autorima proberen.
De dingen die bij jou vernield zijn, zijn dingen waar normaal weinig of geen vraag voor is. De vraagprijs zou dus moeten meevallen.

Wat ligt er eigenlijk op de grond bij de eerste foto? En wat staat er op de tweede foto?

Ik vraag me ook af of een sigaret van een voorganger wel op die plaats raakt? Dan zou deze de radiator en condensor al moeten passeren?
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Geen verwarmde ruitensproeiers die kortsluiting hebben? Of lopen er geen kabels bij de V70 aan de onderzijde van de motorkap?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

CS parts in Belgie is ook een aanrader voor onderdelen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

als er goed nieuws is, dan mag dat ook wel eens gemeld worden.


Deze week even vlug over en weer naar Belgie geweest met de wagen. +- 2700km en deze keer eindelijk zonder zorgen! Zoals een volvo zou moeten aanvoelen!


Antw: staaf : op de grond ligt het overschot van de geluidsisolatie die normaal boven in de motorkap ophangt. Op foto twee een beter detail van hoe hij er nadien nog uitzag.

De sigaret kan mits puur geluk juist tussen je grill en je radiator naar binnen. Als je de motorkap openzet zul je zien dat een lichtgleuf te vinden is, die juist groot genoeg is om je pink door te steken. ( kijk maar eens na :D )

At blackcurrantv70, idd. CS parts belgie in beernem heeft mij al voorzien van een nieuwe MAF 9waar ook de air intake sensor zou moeten inzitten) en motorisolatie aan een zeer goede prijs. Plus super vriendelijke eigenaar, heb er zeker een uur staan praten :) Enkel de motorkap isolatiemat had hij nog niet liggen, maar daar ging hij voor mailen moest er eentje binnenkomen.

Alsook heeft de auto zich maar eens bewezen als transportmobiel. Gasvuur, vaatwasser, grasmachine, muziekinstallatie en nog een hoop rommel, allemaal mooi vastgelegd vanachter in de koffer!

Hopelijk ook morgen zonder zorgen naar Sankt Anton om nog meer oud materiaal op te halen.


mvg en een mooie lente ! en vandaag rijdt ik enkel het gras :D
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”