Een 2007 C30 1.8 op LPG

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

Ik lees vanalles als ik zoek over LPG, maar nergens een goed onderbouwd verhaal wat de problemen zijn bij het achteraf inbouwen van LPG. Onze C30 heeft 130k gelopen en we hebben het voornemen om er LPG in te zetten omdat we meer kilometers gaan maken hiermee. Diesel is naar gekeken, maar dat gezeur met de EGR en roetfilter wordt je ook niet vrolijk van.

Wie heeft een S40/V50/C30 1.8 op LPG en wat zijn de ervaringen?
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

Niemand heeft zijn Volvo op LPG?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

niet veel idd
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Het 1.8 blok is er niet geschikt voor.. de 2.0 ook niet.

Beste neem je een Volvo motor..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Waarom zou een 1.8 of 2.0 er niet geschikt voor zijn?
Heeft dat met de kleppen te maken?
Is de 2.4 dan een betere keuze voor LPG?
Robin-Mark
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.03.2012 - 22:53

Ik heb een S80 op LPG: inmiddels 170K (is wel een 2.5 motor)
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

hsv70 schreef: Waarom zou een 1.8 of 2.0 er niet geschikt voor zijn?
Heeft dat met de kleppen te maken?
Is de 2.4 dan een betere keuze voor LPG?
Inderdaad, er zijn verhalen uit Polen dat na 30k een nieuwe kop nodig is. 2.4 is goed op LPG
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
msx4ever
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
Locatie: Nijmegen

Ok, geen LPG dus voor een 1.8 blok. Ik kan er zelf weinig/niets over vinden. En alle inbouwbedrijven op een na, zeggen dat het geen probleem is. Maargoed die willen ook alleen maar installaties verkopen waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of je de investering van duizenden euros er met een auto van 11 jaar nog uit gaat halen.

Als besparen je doel is, kun je ook proberen zuiniger te gaan rijden: airco uit, rustig optrekken en zoveel mogelijk rechts blijven rijden op de snelweg.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Duizenden euro's?
Een LPG systeem kost iets van €1700. Kan nog een flink stuk goedkoper. Dat heb je er heel snel uit.

Met het 1.8 blok heeft rustig rijden niet zoveel zin. Er valt nauwelijks een besparing te maken. Continu verbruik tussen 1:12 en 1:14 hoe snel/langzaam je ook rijdt
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het verlaagd de restwaarde
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

JTC30 schreef: Een LPG systeem kost iets van €1700. Kan nog een flink stuk goedkoper. Dat heb je er heel snel uit.
Ik denk dat veel mensen zich blind staren op de lage literprijs.

55 cent per liter klinkt natuurlijk geweldig, maar als je vervolgens de 1:10 niet haalt, je wegbelasting flink toeneemt, je meer onderhoudskosten hebt en je actieradius relatief beperkt is, is de lol er snel af.

En je ziet ook maar verdomd weinig Volvo's op LPG op de tweedehandsmarkt; als het zo'n geweldige deal zou zijn, zou iedereen dat wel willen toch?
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Als het zo'n geweldige deal zou zijn, zou iedereen het wel willen. Maar het probleem met gas is dat je het ook een beetje moet durven. No guts, no glory zeg maar.

Verbruik van mijn auto's op lpg is amper hoger dan wanneer ik op benzine rij.
Het "flink" toenemen van de mrb is in mijn geval 33 euro.
Is voor het gemak 330 km rijden om het verschil tussen benzine en gas terug te verdienen. In mijn geval 3 dagen naar het werk.
Hogere onderhoudskosten kunnen er inderdaad zijn.
Van de 2 gasbakken die er hier op de oprit staan, heb ik 1 maal 400 euro uitgegeven aan gasgerelateerde problemen. Op in totaal bijna 100.000 km. Maar misschien heb ik geluk gehad.
Actieradius is inderdaad beperkt, max 350 met de Classic, 400 met de N. Je tankt dus wat vaker, maar wel lekker goedkoop. Dit alles t.o.v benzine.
Vrouwlief rijdt een C30 2.0d, en mijn ervaringen qua kosten daarmee is dat de wegenbelasting iets hoger is dan met gas, het verbruik van 1 op 16. Onderhoudskosten zijn hoog vind ik. Misschien heb ik pech met deze diesel, maar goedkoop kan ik het niet noemen.
Al met al zijn dit mijn ervaringen met lpg contra diesel/benzine.
Maar ik ben dan ook een "oude-auto-op-gas-fan"....
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Longone schreef:
JTC30 schreef: Een LPG systeem kost iets van €1700. Kan nog een flink stuk goedkoper. Dat heb je er heel snel uit.
Ik denk dat veel mensen zich blind staren op de lage literprijs.

55 cent per liter klinkt natuurlijk geweldig, maar als je vervolgens de 1:10 niet haalt, je wegbelasting flink toeneemt, je meer onderhoudskosten hebt en je actieradius relatief beperkt is, is de lol er snel af.

En je ziet ook maar verdomd weinig Volvo's op LPG op de tweedehandsmarkt; als het zo'n geweldige deal zou zijn, zou iedereen dat wel willen toch?
Gas is gedemoniseerd door velen. Tevens zijn er een tijdje slechte systemen geleverd en zijn veel auto's ongeschikt tegenwoordig.
Verder angst bij veel mensen voor hoge kosten, ook best vaak aangepraat.
Maar punt bij de 1.8 is ten eerste dat er geen hydraulische kleppen zijn, en ze beperkt stelbaar zijn én lastig bereikbaar.

De Mazda 2 op lpg was ook een ramp omdat deze niet harde kleppen had gekregen. Om de 20.000km stellen, en na 3x uitgesteld..

De 5 cilinders van Volvo zijn geschikter ivm hardere kleppen
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “C30”