nieuw en een vraag banden-olie-stoelverwarming

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Jochem240
1st Gear member

Hallo Allemaal,

Zojuist een account aangemaakt hier. Dus vers van het mes! Ik ben Jochem, woon in Arnhem en mag graag Volvo's zien.
Inmiddels heb ik al meerdere Volvo's gehad, een 440, een V40 1.8, V40 2.0 en nu een baksteen, de mooiste tot nu toe! Wat een heerlijke auto.

Gelijk heb ik wat vraagjes over de 240. Het gaat om een Volvo 240 station, 2.0, benzine, bouwjaar 1992, superpolar met 296.000 op de teller.

Olie; de vorige eigenaar heeft de olie pas geleden laten verversen, maar weet niet precies welk type olie er in zit. Het liefst verwissel ik deze dus even. zodat ik weet welke er in zit, ook handig met bijvullen namelijk, dan komen er niet twee soorten door elkaar heen. Welke olie raden jullie aan? gewoon het boekje volgen? En dan dus een 10w30 of een 10w40 (volgens het boekje) of zouden jullie ivm de leeftijd voor een andere viscositeit kiezen?
En uiteraard een goed merk, vanzelfsprekend. Voor een lidl-olietje zou ik niet gaan.

Banden; De voorbanden zijn goed, de achterbanden zijn 10 jaar oud, deze wil ik dus vervangen. Voor welk type gaan jullie? Ik zoek een band die niet teveel herrie maakt en een goede grip heeft natuurlijk. Wellicht hebben jullie goede ervaringen met bepaalde type's/merken? Ik dacht een beetje aan een 4-seizoenen band, zodat ik ook gewoon het jaar rond Duitsland in mag enz. Of maken die banden juist meer herrie in de auto?

Stoelverwarming; de verwarming van de bestuurderstoel doet het. Die van de bijrijder niet. Stekkers onder de stoel werken naar behoren, schakelaar krijgt stroom en geeft het door. Alleen het lampje in de schakelaar werkt niet, leek mij niet uit te maken voor de werking van de verwarming? Weet iemand een welbekend euvel of iets wat ik kan checken?

Airco; deze laatst laten bijvullen, echter de radiateur van de airco, de condensor blijkt lek, weet iemand een adres waar dit te repareren is of een werkende kan leveren? Mijn garage had drie leveranciers nagekeken maar die konden er geen leveren.

Centrale deurvergrendeling: Nog niet echt naar gekeken, maar deze werkt niet. Is er niet toevallig een bekende storing die dit vaak veroorzaakt?

Vragen kan nooit kwaad O-) O-)

Alvast bedankt, ik hoor graag van jullie.

Jochem
Robbie Rotten
1st Gear member

Welkom Jochem! Gefeliciteerd met je aankoop van de mooiste Volvo die er is (op de sedan na natuurlijk).

Om antwoord te geven op jouw vraagjes:
Ik heb zelf ook een tijdje gezeten met de olie vraag, maar op het turbobricks forum werd al snel duidelijk dat voor ons klimaat een 10w30/10w40 het handigste is, tenzij je er veel "hard" mee gaat rijden, dan was 15w40 aan te raden.
Voor de banden zou ik als ik jou was gewoon een zomer- en winterset halen, die grippen natuurlijk een stuk beter dan 4-seizoensbanden, en was het niet zo dat 4-seizoensbanden niet tellen als winterband in Duitsland?
De stoelverwarming zou ik niet weten, want ik heb het zelf niet, maar ik weet wel dat als een compleet relais het niet doet, dat dan de rest het ook niet doet. (Als in, veel electronica is allemaal geschakeld) Maar als er wel gewoon stroom door komt dan lijkt het in de stoel zelf te zitten, maar probeer eerst eens het lampje te vervangen.

Voor de airco is het altijd even zoeken, maar ik raad aan hiervoor gewoon een gevraagd post te maken op het forum en de facebook te koop groepen van het volvo-forum.

Ook centrale deurvergrendeling heb ik niet, maar het kan nooit kwaad even te kijken hoe alles vast zit. (Bij mij heb ik al veel draden en stekkers vervangen omdat de vorige eigenaar verliefd was op kroonsteentjes)

Als laatste raad ik aan ook even je zekeringen te checken, die zitten linksonder bij de bestuurderskant.

Veel plezier met je nieuwe (oude) Volvo!
whitehorsekart
5th Gear member

Hoi Jochem, gefeliciteerd met je 240! En we houden hier ook van foto's hoor!
De 240 bevalt mij het beste met Michelins, daar werden ze indertijd ook mee geleverd. Ik heb vroeger wel vaak re-inforced banden achterop gehad ivm minder zijdelings bewegen van de band in bochten bij lading. Of die nog te krijgen zijn weet ik niet.
Ik doe 15W40 Castrol in de 240 sedan.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Jochem240
1st Gear member

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden, ik ga er mee aan de slag, top!!
Gustaf Larson
4th Gear member

Hoi! Allereerst natuurlijk welkom! Leuk om hier een mede Arnhemmer te treffen.
De olie: mijn auto's rijden allemaal op semi mineraal van de Action gaat PRIMA. Ik ververs het ieder jaar, nieuw filtertje erbij en goan!
Banden van B merken ben ik 15/20 jaar geleden al vanaf gestapt toen ik merkte wat voor verschil dat maakt met de A merken... Doe jezelf een lol en koop een extra set velgen en ga voor winterbanden. Helemaal in ons Arnhemse heuvellandschap. Ik spreek uit ervaring dat het verschil met winterbanden in de sneeuw zo verschrikkelijk groot is (tov all season en zomer) dat ik mij verbaas dat het nog niet verplicht is. (Ps Vredestein w. viel mij tegen, Michelin z+w/Dunlop w./Bridgestone z. waren top)
Mijn huidige 240 staat op Minerva-banden die er net nieuw onder zaten toen ik ze kocht. Ik rij ze op maar echt topbanden zijn het niet. De B-merk winterbanden die om de extra set marktplaats velgen zaten zijn zo dramatisch dat ik die er na 2 weken weer af heb gehaald.
(Voor de Picasso van mijn vrouw Michelin winter- en zomerbanden en die komt in de sneeuw verder dan ik)

Al gebeld met Auto Rima of Elferink voor 2ehands onderdelen? Of estate service voor nieuw spul?
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Jochem240
1st Gear member

De stoelverwarming; die van de bestuurder doet het dus, de bijrijder niet. Het lampje in de schakelaar van de bestuurder doet het, de bijrijder niet. Maar het blijkt niet aan het lampje te liggen, ik heb de schakelaars verwisseld, toen deed die van de bijrijder het nog niet ennde bestuurder wel, dus de schakelaars zijn oké. Stekkers onder de stoelen zitten allemaal vast, zekeringen zijn allemaal heel. Dus geen idee wat het nog meer kan zijn, wellicht een breuk in de spiraal?
Tot dusver ga ik op zoek naar nieuwe voorstoelen met leer en stoelverwarming, heeft iemand nog iets in de aanbieding?

De airco, ik heb inmiddels een nieuwe condensor gevonden, deze ligt klaar en gaat donderdag ingebouwd worden.

De banden ga ik voor opzoek, goeie set nieuwe banden voor achterop, zomerbanden.

Olie ga ik ook binnenkort wisselen, 10w40 of 15w40, van een bekend merk.

Ondertussen heeft de auto ook een nieuwe antenne, ineens ook een stuk beter ontvangst, wát een zenders in de FM zeg! :D

Bedankt voor de tips tot nu toe!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”