Elektrisch raam loopt niet soepel

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
HJR
2nd Gear member

Beste allen,

Even een vraagje omtrent de elektrische ramen. Mijn raam bestuurderskant loopt niet zo gesmeerd. M'n raam doet een cycle of 250 per jaar gok ik en al tijden verloopt het niet zo soepel meer.

Als ik mijn raam open of sluit gaat dit op zich prima, echter is de snelheid van open/sluiten variabel. Het lijkt alsof de motor het ene moment harder moet werken dan het andere. De weerstand is niet gelijk. Dit vertaalt zich ook in het geluid wat de motor maakt tijdens het bedienen.

Het raam heeft ooit 6 maanden en 3 maanden geleden een keiharde knak laten horen na het sluiten.

Is dit een kwestie van een keer smeren of?

Verder zie ik dat de rubbers niet 100% sluit vast zijn. Op zichzelf geen groot probleem denk ik want dit is al tijden zo. Maar wat gebeurt er met (regen)water wat in de deur loopt? Er is zover ik kan zien geen kanaal om dit af te voeren.

Bedankt!
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
RaliasR
Starter

Er schijnen aan het raammechanisme een aantal plastic rolletjes te zitten die nog wel eens spontaan willen afbreken.
Ik denk dat je toch even de boel moet inspecteren en waa r mogelijk smeren.
lint
Geartronic member

Dat wordt dan het deurpaneel demonteren en het mechanisme controleren, zo nodig onderdelen vervangen en klaar ben je.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kawaman
5th Gear member

Ik heb een jaar of 2 geleden ongeveer hetzelfde gehad, raam ging niet soepel op en neer.
Niet veel later rammelde de ruit wanneer hij helemaal naar beneden was, wanneer de deur gesloten werd.( ging wel weer soepel op en neer)
Na inspectie bleek dat een rubberen/vilt raamgeleider onderin de deur lag.
Waarschijnlijk is deze los gekomen en het heeft het "zware lopen" veroorzaakt.
Nadat ik deze weer gemonteerd had met lijm op de juiste plek waren de problemen verholpen.
Erik

S60 T5 R-design
HJR
2nd Gear member

kawaman schreef: Ik heb een jaar of 2 geleden ongeveer hetzelfde gehad, raam ging niet soepel op en neer.
Niet veel later rammelde de ruit wanneer hij helemaal naar beneden was, wanneer de deur gesloten werd.( ging wel weer soepel op en neer)
Na inspectie bleek dat een rubberen/vilt raamgeleider onderin de deur lag.
Waarschijnlijk is deze los gekomen en het heeft het "zware lopen" veroorzaakt.
Nadat ik deze weer gemonteerd had met lijm op de juiste plek waren de problemen verholpen.
Ah! Mijn raam rammelt idd ook als ik hem met geopend raam sluit!
Ik kan aan de buitenkant niet zien of het de raamgeleider is neem ik aan? Ik weet niet precies waar die zit nml.
Heeft iemand een how-to om de deurpanelen te demonteren? -Gevonden!-
Laatst gewijzigd door HJR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Knoekie33
1st Gear member

Ik verwacht ook de raamgeleider. Deur demonteren start bij het handvat (electrische raambediening).
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”