Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Plaats reactie
wavesailor
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.08.2007 - 23:20

Ik overweeg om weer Volvo te gaan rijden na vijf jaar VW Caddy.. Voorheen had ik een V70 classic. Ik had vanwege een hobby meer ruimte en met name meer laadvermogen nodig. Caddy is prima bevallen maar mis toch wel de stevigheid en het comfort van de Volvo maar ik heb de ruimte nodig en een station is gewoon veel te klein, een XC90 eigenlijk ook maar ik wil geen bus gaan rijden, desnoods maar een aanhanger. Ik ben mij nu aan het oriënteren op een XC90 D5, MY 08 of 09. Nu heb ik in mijn zoektocht over de diverse generaties Haldex het volgende gevonden; Haldex:03-05 has gen 2 (most wheel rotation before engagement), 06-08 has gen 3 (1/7th of a wheel spin before engagement), 09-14 has gen 4 (immediate engagement)(maart+)

Nu is mijn vraag of het zinvol is om voor een generatie 4 te gaan ivm de directe activering bij gripverlies? Is dat merkbaar bij dagelijks gebruik tijdens bijv. natte of gladde omstandigheden of tijdes offroad rijden? Ik zal de auto enkele keren per jaar licht off-road gebruiken, denk aan modderige uitgesleten paden in heuvelachtig gebied in Frankrijk. Ik duik in grotten en die liggen over het algemeen niet langs de doorgaande weg, vandaar.

Als het allemaal geen bal uitmaakt zou ik net zo graag voor een wat oudere auto gaan vanwege de lagere aanschafprijs.

En vwb banden, heeft iemand tips over goede banden die ook in licht terrein te gebruiken zijn? Ik rij natuurlijk 99% gewoon asfalt maar wil niet tijdens die 1% direct vaststaan. Iets stevigere zijwang zou ook helpen ivm scherpe stenen.
Laatst gewijzigd door wavesailor op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Het voordeel bij de Haldex 4 is vooral ook bij wegrijden vanuit stilstand, bij de vorige generaties moest er eerst wielspin optreden alvorens de achterwielen mee werkten, bij de Haldex 4 vertrek je telkens in een 50/50 verhouding die daarna overgaat naar 95/5 indien er geen wielspin gedetecteerd wordt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij normaal gebruik ga je geen verschil merken. Sterker nog ik heb een jaar lang rond gereden zonder te weten dat mijn AWD pomp was overleden en ik dus helemaal geen AWD had op dat moment. Wat ik begrepen heb is dat AWD vanaf gen. 3 robuuster is. Ik zou zelf gaan voor > MY07. Heb je dus gen 3 en de optische face lift.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

Haldex gen, ik meen dat onze v70 uit 2009 dat heeft, merk je continu.
Bij wegrijden, sturen, gas geven in bochten...het rijdt een stuk stabieler en gecontroleerder.
Alleen al de gelijkmatigere gewichtsverdeling van de auto door het gewicht van de achteras (zet de Haldex maar eens uit) vind ik een voordeel.
Ook verbazingwekkend hoeveel tractie je hebt in de modder en sneeuw.

grt Thijs
wavesailor
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.08.2007 - 23:20

Bedankt allen!
@ BlackcurrantV70, waar heb je die info m.b.t. tot het vertrekken met 50/50 verhouding vandaan? Ik vind dat nl. nergens terug.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ooit eens gevonden op internet
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Teebonk schreef: Haldex gen, ik meen dat onze v70 uit 2009 dat heeft, merk je continu.
Bij wegrijden, sturen, gas geven in bochten...het rijdt een stuk stabieler en gecontroleerder.
Alleen al de gelijkmatigere gewichtsverdeling van de auto door het gewicht van de achteras (zet de Haldex maar eens uit) vind ik een voordeel.
hoe zet je het uit?
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

zekering eruit halen, of stekker van de pomp loshalen.
beide uiteraard niet aan te bevelen voor dagelijks gebruik, maar nuttig om bijvoorbeeld storing te zoeken...

gr. Thijs
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27346
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar het uitzetten heeft werkelijk niets te maken met de gewichtsverdeling....
Jij hebt het over grip. Gewicht ga je pas merken zodra je de as onder de auto vandaan haalt en zo zwaar is dat ding niet dat je er iets van merkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”