Een tip is inderdaad om een aankoopkeuring te laten doen, maar liever bij een Volvo specialist (zoals volvoservice.eu) dan 'zomaar' een dealer. Zeker als het gaat om wat oudere auto's.
Ik vind deze gezien de kilometerstand best aan de prijs. Zeker als je op zoek bent naar bepaalde luxe accessoires (FourC, parkeersensoren, standkachel, on call, etc.) is het ook slim om te kijken naar Duitse, Zweedse of Zwitserse import omdat die dat vaak al erin hebben.
Je weet waarschijnlijk al dat de XC70 geen zuinige auto is en dat ze heel slecht tegen korte ritjes kunnen, met name de benzinemotoren!
Als er een onderhoudshistorie is, zeker proberen te achterhalen wat er allemaal gedaan is behalve de reguliere zaken. Bijvoorbeeld dingen als carterontluchting, O-ringen van de carterpan en de aanzuigbuis van de oliepomp plus de buis zelf, banjobout en slangen... de meer exotische zaken die de meeste dealers niet kennen. En uiteraard de standaardzaken als rubbers (alle mbt onderstel maar ook motor- en baksteunen), Haldex, vering (Nivomats?), sturing (ook even kijken hoe de banden afgesleten zijn), etc.
Ben je specifiek op zoek naar een handgeschakelde bak? De GearTronic is met de juiste behandeling een zeer betrouwbare en comfortabele automaat...
In elk geval heel veel plezier met het uitkiezen van het juiste model!

Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)