hallo,
ik heb een dingetje met mijn v70 d5 '05 handgeschakeld.
af en toe krijg ik een melding: motortemperatuur te hoog, stop zo snel mogelijk. Er brand dan ook een rood driehoekje.
Het duurt maar 1 of 2 seconden, in die tijd valt het motorvermogen uit. Ik vermoedde na het lezen van een gelijksoortig verhaal hier op het forum dat het signaal van de temperatuursensor van het koelwater niet in orde was, dus heb de sensor vervangen. Dat heeft niet geholpen.
Omdat het maar af en toe voorkomt en dan ook weer snel weg is vind ik het lastig zoeken. Het gebeurt vaak in de 3e versnelling, tussen de 1600 en 1900 toeren.
Wie komt dit bekend voor of heeft een idee in welke richting te denken?
dank alvast!
motortemperatuur hoog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Hoe komt het dan dat de storing soms dagen wegblijft, en dan weer de kop opduikt. Daardoor denk ik aan de electronica. Koelvloestof is ok, Thermostaat is simpel te vervangen, zal ik doen.
Waterpomp is minder simpel, en ik wil eigenlijk niet klakkeloos van alles gaan vervangen. Is de waterpomp te testen zonder te demonteren?
Waterpomp is minder simpel, en ik wil eigenlijk niet klakkeloos van alles gaan vervangen. Is de waterpomp te testen zonder te demonteren?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2806
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Probleem vd waterpomp kan zijn dat het kunstof schoepenwiel los over de as kan draaien (als de pomp een kunstof wiel heeft), en daardoor niet of niet voldoende rond pompt.
Als dit gebeurt zou je kunnen controleren of er voldoende koelwater via de kleine retourslang stroomt, en dit vergelijken met de hoeveelheid als je geen probleem hebt, dit alles bij een bepaald toerental, bijv. 2000 t/min
Maar idd als het maar 2 sec. duurt lijkt me dit een electronica probleem, want een te warme motor is na 2 sec. niet afgekoeld
Auto uitlezen
Als dit gebeurt zou je kunnen controleren of er voldoende koelwater via de kleine retourslang stroomt, en dit vergelijken met de hoeveelheid als je geen probleem hebt, dit alles bij een bepaald toerental, bijv. 2000 t/min
Maar idd als het maar 2 sec. duurt lijkt me dit een electronica probleem, want een te warme motor is na 2 sec. niet afgekoeld
Auto uitlezen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Een V70 uit 2005 heeft toch nog een klassieke watertemperatuurmeter? Dan zie je meteen of de watertemperatuur teveel oploopt als de thermostaat niet zou openen of als de radiator het niet trekt. Ik weet niet of de D5 nog een extra temperatuurvoeler in de kop heeft ofzo. Kan natuurlijk ook zijn dat de meter zelf goed is, maar de bekabeling beschadigd is.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
de thermostaat en/of de waterpomp zijn na enig nadenken toch wel aardig verdacht. Vandaag 2x een uur gereden. De retour van de radiator wordt niet warm. Morgen wat te doen dus!
Eerst haal ik de thermostaat eruit, en ga ik in een pannetje laten opwarmen zodat ik kan zien of deze functioneert. Dan ga ik het koelsysteem spoelen om een verstopping uit te sluiten. Als ik er dan nog lol in heb, en ik kan de onderdelen op zaterdag krijgen trek ik de distributie en de waterpomp eraf.
Zou er met uitlezen meer duidelijkheid te krijgen zijn? Dat het slechts kort duurt zou kunnen omdat ik zodra het zich voordoet rustiger ga rijden en de motor dus minder heet word. Ik ben een heel rustige rijder dus normaal gesproken word de motor niet heel zwaar belast, het probleem doet zich voor als ik een paar keer flink doortrek in de lagere versnellingen.
wordt vervolgt..
Eerst haal ik de thermostaat eruit, en ga ik in een pannetje laten opwarmen zodat ik kan zien of deze functioneert. Dan ga ik het koelsysteem spoelen om een verstopping uit te sluiten. Als ik er dan nog lol in heb, en ik kan de onderdelen op zaterdag krijgen trek ik de distributie en de waterpomp eraf.
Zou er met uitlezen meer duidelijkheid te krijgen zijn? Dat het slechts kort duurt zou kunnen omdat ik zodra het zich voordoet rustiger ga rijden en de motor dus minder heet word. Ik ben een heel rustige rijder dus normaal gesproken word de motor niet heel zwaar belast, het probleem doet zich voor als ik een paar keer flink doortrek in de lagere versnellingen.
wordt vervolgt..
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Zoals eerder gevraagd, op het moment dat je de melding krijgt, wat doet de analoge meter dan? Staat ie ook verder dan midden?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de retour niet warm word zet ik mijn geld op de waterpomp.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Vanochtend met frisse moed de boel uit elkaar gehaald. Ik ben de classic v70 gewend, daar kun je makkelijk bij de thermostaat komen. Hier dus niet, maar door wat gereedschap te vermaken het thermostaathuis losgekregen.
De thermostaat even gekookt, maar die doet helemaal niks meer. Dat lijkt mij de boosdoener, en ik ga op zoek naar een vervanger.
Nu ik toch bezig ben vervang ik de distributie en multiriem ook maar. Het zit er 150k op, en ik ga de komende tijd een paar keer naar z frankrijk en italie heen en weer dus mag het wel. De waterpomp weet ik nog niet of ik die meepak. Vorige keer is deze wel vernieuwd. Ik heb hem nog liggen dus het kan.
Lekker weer om te sleutelen!
De thermostaat even gekookt, maar die doet helemaal niks meer. Dat lijkt mij de boosdoener, en ik ga op zoek naar een vervanger.
Nu ik toch bezig ben vervang ik de distributie en multiriem ook maar. Het zit er 150k op, en ik ga de komende tijd een paar keer naar z frankrijk en italie heen en weer dus mag het wel. De waterpomp weet ik nog niet of ik die meepak. Vorige keer is deze wel vernieuwd. Ik heb hem nog liggen dus het kan.
Lekker weer om te sleutelen!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
De waterpomp deed het nog prima! Er zat een heel klein beetje speling op, dus die ook maar meegepakt. Samen met nieuwe olie en filters weer lekker fris alles. Helaas kan ik nog niet rijden want de pakking van het thermostaathuis lekt.. Daar moet ik zelf maar een voor snijden want op zondag kom je niet zover, als het al verkrijgbaar is.. Morgen de test of de storing weg is
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Goed gewerkt!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Dat onderhoud kreeg afgelopen toch nog een staartje. Uit het niets de volgende melding: laadsysteem onderhoud spoed, met acculampje en rood driehoekje. Heeft natuurlijk niks met de vorige storing te maken maar wel vervelend. Zeker omdat ik morgenochtend naar zuid frankrijk af wil reizen..
Affijn, de laadstroom was veel te laag dus de dynamo erg verdacht. Een revisie dynamo gekocht vanochtend, en de oude eruit en de nieuwe erin. Starten en lopen zou je denken
Helaas zat het mij niet mee. De motor wilde niet aanslaan, en na lang aanhouden pruttelde hij aan met grote rookwolken uit de uitlaat.
Tja, wat nu dan? Een gereviseerde dynamo leek mij niet de veroorzaker maar na gecheckt te hebben of ik niks per ongeluk los gemaakt had weer gemeten. Geen laadstroom op de nieuwe dynamo! Wat een ellende. Het ding weer uitgebouwd, drie kwartier op de fiets naar de grossier waar mij verteld werd dat hij getest en goed was.
Na nogmaals testen bleek het ding niet te werken, een of andere soldeerverbinding van de sleepring had losgelaten. Affijn, het is gefixt. Weer drie kwartier op de fiets en het ding inbouwen. Nu wel starten en lopen!! Wat een genot als hij het weer doet.
Morgen 1300 km voor de boeg, hopelijk heb ik de storingen nu even gehad. Gelukkig heb ik anwb pechhulp europa want het vertrouwen is nog niet 100%
Affijn, de laadstroom was veel te laag dus de dynamo erg verdacht. Een revisie dynamo gekocht vanochtend, en de oude eruit en de nieuwe erin. Starten en lopen zou je denken

Helaas zat het mij niet mee. De motor wilde niet aanslaan, en na lang aanhouden pruttelde hij aan met grote rookwolken uit de uitlaat.

Tja, wat nu dan? Een gereviseerde dynamo leek mij niet de veroorzaker maar na gecheckt te hebben of ik niks per ongeluk los gemaakt had weer gemeten. Geen laadstroom op de nieuwe dynamo! Wat een ellende. Het ding weer uitgebouwd, drie kwartier op de fiets naar de grossier waar mij verteld werd dat hij getest en goed was.
Na nogmaals testen bleek het ding niet te werken, een of andere soldeerverbinding van de sleepring had losgelaten. Affijn, het is gefixt. Weer drie kwartier op de fiets en het ding inbouwen. Nu wel starten en lopen!! Wat een genot als hij het weer doet.
Morgen 1300 km voor de boeg, hopelijk heb ik de storingen nu even gehad. Gelukkig heb ik anwb pechhulp europa want het vertrouwen is nog niet 100%
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Een tijdje terug schreef ik over wat kleinigheden in de aanloop naar een flinke frankrijk reis. Alles goed en wel, de v70 liep prima en ter voorbereiding afgetankt met bp ultimate ipv de witte pomp die ik altijd bezoek.
Om vijf uur 's-morgens met frisse moed op weg naar Toulouse, 1300 km voor de boeg. Auto vol kampeerspullen en bagage
Een uurtje de grens over in Frankrijk een hikje terwijl ik rustig 120 op de cc toerde. Even van de cc af en wat met het gas gespeeld, niks aan de hand. Helaas, een kwartiertje later lampje motorstoring en alle vermogen weg. De vluchtstrook op, contact uit en nogmaals proberen. Er was echter niks meer mee te beginnen, de motor sloeg wel aan maar zodra ik op wilde trekken viel de motor uit.
Gelukkig lid van de anwb en afgesleept naar een lokale garage.
De lokale franse garage ging met een universele meter uitlezen en constateerde dat injector 3 en 4 overleden waren. Ze hadden geen tijd voor een reparatie binnen twee dagen dus vervangend vervoer. Dat duurde nog een paar uur, maar 's-avonds om zeven uur werd er een v90 T4 met 6 km op de teller voorgereden. Wat een stoer ding! Helaas lijkt hij groot, maar alle bagage kon er maar nèt in..
Met de v90 de reis voortgezet, en de volgende dag liet de anwb me weten dat de garage de twee injectoren wel wilde vervangen. Hou je vast: voor €1600,-
De anwb vond dit een marktconform tarief, daar was ik het dus niet mee eens. Ik heb verzocht de auto naar een volvo dealer te transporteren want vertrouwde de lokale franse boeven niet zo.
Affijn, de v70 is naar een franse dealer getransporteerd. Daar werd geconstateerd dat er een defect aan een of meer injectoren was, maar ze hadden geen tijd om het op te lossen.
Eind van het liedje: de v70 op transport naar nederland en ik 2,5 week in de v90 sturen. Superfijne auto die v90, maar te modieus en te weinig ruimte voor mij. Wel 3000 km op de teller gezet. Autopilot erg fijn op lange franse wegen!!
Mijn lokale dorpsgarage is met de v70 naar de dieselspecialist gegaan. Deze vroeg zich af wat er mis was, geen storingen en de auto loopt normaal.. Hij wil met alle plezier de injectoren vervangen maar adviseert even te tanken en een stukje te rijden.
Inmiddels heb ik er 4000 km mee gereden zonder storing.. Het lijkt erop dat het tanken van bp ultimate de veroorzaker is geweest. Deze heb ik bij een kleine dorpstank getankt, en dit wordt niet veel getankt vermoed ik.
Zelf heb ik nog de retourtest van de injectoren gedaan, geen schokkende afwijkingen..
Inmiddels krijg ik weer wat vertrouwen in de v70, wat opvallend is dat hij sinds de storing zuiniger is gaan lopen. Raar verhaal vind ik, maar ik geniet wel enorm van de v70
Om vijf uur 's-morgens met frisse moed op weg naar Toulouse, 1300 km voor de boeg. Auto vol kampeerspullen en bagage

Een uurtje de grens over in Frankrijk een hikje terwijl ik rustig 120 op de cc toerde. Even van de cc af en wat met het gas gespeeld, niks aan de hand. Helaas, een kwartiertje later lampje motorstoring en alle vermogen weg. De vluchtstrook op, contact uit en nogmaals proberen. Er was echter niks meer mee te beginnen, de motor sloeg wel aan maar zodra ik op wilde trekken viel de motor uit.
Gelukkig lid van de anwb en afgesleept naar een lokale garage.
De lokale franse garage ging met een universele meter uitlezen en constateerde dat injector 3 en 4 overleden waren. Ze hadden geen tijd voor een reparatie binnen twee dagen dus vervangend vervoer. Dat duurde nog een paar uur, maar 's-avonds om zeven uur werd er een v90 T4 met 6 km op de teller voorgereden. Wat een stoer ding! Helaas lijkt hij groot, maar alle bagage kon er maar nèt in..
Met de v90 de reis voortgezet, en de volgende dag liet de anwb me weten dat de garage de twee injectoren wel wilde vervangen. Hou je vast: voor €1600,-
De anwb vond dit een marktconform tarief, daar was ik het dus niet mee eens. Ik heb verzocht de auto naar een volvo dealer te transporteren want vertrouwde de lokale franse boeven niet zo.
Affijn, de v70 is naar een franse dealer getransporteerd. Daar werd geconstateerd dat er een defect aan een of meer injectoren was, maar ze hadden geen tijd om het op te lossen.
Eind van het liedje: de v70 op transport naar nederland en ik 2,5 week in de v90 sturen. Superfijne auto die v90, maar te modieus en te weinig ruimte voor mij. Wel 3000 km op de teller gezet. Autopilot erg fijn op lange franse wegen!!
Mijn lokale dorpsgarage is met de v70 naar de dieselspecialist gegaan. Deze vroeg zich af wat er mis was, geen storingen en de auto loopt normaal.. Hij wil met alle plezier de injectoren vervangen maar adviseert even te tanken en een stukje te rijden.
Inmiddels heb ik er 4000 km mee gereden zonder storing.. Het lijkt erop dat het tanken van bp ultimate de veroorzaker is geweest. Deze heb ik bij een kleine dorpstank getankt, en dit wordt niet veel getankt vermoed ik.
Zelf heb ik nog de retourtest van de injectoren gedaan, geen schokkende afwijkingen..
Inmiddels krijg ik weer wat vertrouwen in de v70, wat opvallend is dat hij sinds de storing zuiniger is gaan lopen. Raar verhaal vind ik, maar ik geniet wel enorm van de v70

- volvohengelo
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 09.11.2011 - 21:41
- Locatie: Hengelo
Dus...geen V90 voor jou? 
Mooi dat het verder zonder al teveel schade is opgelost. Wel vreemd dat het tanken van een "premium" fuell zorgt voor zo'n storing. Bekend fenomeen of ben enkel jij de dupe van zoiets?

Mooi dat het verder zonder al teveel schade is opgelost. Wel vreemd dat het tanken van een "premium" fuell zorgt voor zo'n storing. Bekend fenomeen of ben enkel jij de dupe van zoiets?
Mei 2018, V70 D5, 185pk, 09-2005
Volvo V40 D2 R-Design, Titanium Grey
Volvo V70 2.5 20V AUT, 427 Graphite Grey metallic
Volvo V50 1,8 benzine, bwjr 2007, blauw metallic
Volvo 740 GL Turbo Diesel, bwjr 1993, donkergrijs metallic
Volvo 740 GL 2.0 LPG, bwjr 1990, zilver metallic
Diverse leasebakken...
Volvo V40 D2 R-Design, Titanium Grey
Volvo V70 2.5 20V AUT, 427 Graphite Grey metallic
Volvo V50 1,8 benzine, bwjr 2007, blauw metallic
Volvo 740 GL Turbo Diesel, bwjr 1993, donkergrijs metallic
Volvo 740 GL 2.0 LPG, bwjr 1990, zilver metallic
Diverse leasebakken...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Geen v90 voor mij nee. Los van de hoge prijs vind ik 'm meer mooi dan praktisch. Twee interieurdelen bleken lost te laten, de afwerking was niet strak op een paar punten en het interieur met de glimmende chromen delen is teveel blingbling voor deze volvo rijder die ook spullen van de bouwmarkt in de auto wil vervoeren.
Ik vind de v90 wel een mooie verschijning hoor! Adaptieve cruise control en auto pilot heel fijn. De electronische handrem had af en toe kuren en kreeg ik niet ontkoppelt. Het geluid van de 4 cilinder bij flink optrekken niet bij de auto passend. Wel heel lang heel hard achter elkaar kunnen rijden, in een rit 1300 km terug zonder centje pijn. Verbruik ongeveer 1 op 11, dat viel me mee voor zo'n zware auto op benzine.
Ik kan niet veel vinden over storingen na het tanken van een premium brandstof, misschien was het gewoon het laatste beetje uit de tank en vervuild?
Op zich wel lastig dat er niet een duidelijke oorzaak te vinden is, nu maak ik gewoon flink wat kilometers en zolang de storing niet terugkomt wordt de vuile brandstof een grotere verdachte.
Ik vind de v90 wel een mooie verschijning hoor! Adaptieve cruise control en auto pilot heel fijn. De electronische handrem had af en toe kuren en kreeg ik niet ontkoppelt. Het geluid van de 4 cilinder bij flink optrekken niet bij de auto passend. Wel heel lang heel hard achter elkaar kunnen rijden, in een rit 1300 km terug zonder centje pijn. Verbruik ongeveer 1 op 11, dat viel me mee voor zo'n zware auto op benzine.
Ik kan niet veel vinden over storingen na het tanken van een premium brandstof, misschien was het gewoon het laatste beetje uit de tank en vervuild?
Op zich wel lastig dat er niet een duidelijke oorzaak te vinden is, nu maak ik gewoon flink wat kilometers en zolang de storing niet terugkomt wordt de vuile brandstof een grotere verdachte.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Met mijn d5 die ik sinds een half jaar rij heb ik toch best wat dingetjes. Gelukkig is het zelf te doen dus de kosten vallen wel mee maar de betrouwbaarheid valt me tegen. Vandaag weer stil gevallen, midden op een druk kruispunt. Volgens de anwb een defecte opvoerpomp, morgen ga ik het eens uitzoeken.
Dit is mijn derde d5, de andere hadden meer gelopen en daar heb ik deze ervaring niet mee. Misschien toch die 300.000 km grens waarbij het een en ander op is? Ik heb inmiddels een dynamo, thermostaat, vergrendeling tankdop, temperatuursensor en nu dus een pomp binnen 20.000 km te pakken.
De hele onderhoudsgeschiedenis was mij bekend, niks geks te zien.
In het verleden ook een v70 classic op lpg gehad, die had ook rond de 3 ton van alles, en vervolgens vrij probleemloos naar de 6 ton gereden.
Als ik binnenkort weer stil sta ga ik wel een jongere overwegen want het vertrouwen wankelt een beetje bij deze verder zo ontzettend fijne volvo.
Is dit herkenbaar?
groet Mark
Dit is mijn derde d5, de andere hadden meer gelopen en daar heb ik deze ervaring niet mee. Misschien toch die 300.000 km grens waarbij het een en ander op is? Ik heb inmiddels een dynamo, thermostaat, vergrendeling tankdop, temperatuursensor en nu dus een pomp binnen 20.000 km te pakken.
De hele onderhoudsgeschiedenis was mij bekend, niks geks te zien.
In het verleden ook een v70 classic op lpg gehad, die had ook rond de 3 ton van alles, en vervolgens vrij probleemloos naar de 6 ton gereden.
Als ik binnenkort weer stil sta ga ik wel een jongere overwegen want het vertrouwen wankelt een beetje bij deze verder zo ontzettend fijne volvo.
Is dit herkenbaar?
groet Mark