Hallo Volvo liefhebbers,
Ik sta op het punt om een tweedehands auto te kopen. Zakelijk heb ik afgelopen jaar een Volvo V40 D2 2.0 Kinetic Business gereden van de baas, maar inmiddels heb ik een nieuwe baan waar ik geen zakelijke auto bij krijg en moet ik dus op zoek naar een representatieve auto waar ik jaarlijks zo'n 35.000 km mee zal gaan rijden.
Ik ben erg gecharmeerd van de V40 welke ik een jaar heb gereden, dus de voorkeur gaat op dit moment naar een Volvo V40 uit. Daarnaast heb ik ook nog de Seat Leon FR op de shortlist.
Nu is mijn vraag aan jullie wat zou je adviseren qua motor in de V40, als het zwaarstwegende argument de total cost of ownership is gedurende ongeveer 3 jaar (100.000 kilometer).
Zouden jullie voor een iets oudere V40 met de 1.6 liter diesel gaan, of voor een nieuwere D2 2.0 of D4 2.0 gaan? Wat is het verschil tussen deze blokken qua betrouwbaarheid?
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.
M.v.g. Tim
Keuze V40, D2 1.6/D2 2.0 of D4?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 08.11.2015 - 17:06
Hoi Tim, ik heb een Leon gereden, 1.6d uit 2014 maar dat was een verschrikkelijke rammel kraak bak. Rijd wel sportiever en stuurde veeel beter dan mijn huidige 2.0d v40 d2. Maar ook mijn v40 kraakt en rammelde aan de deurpanelen wel minder dan de plastic Seat. Net waar je het meeste waarde aan geeft. Gr. ChrisTB2006 schreef: Hallo Volvo liefhebbers,
Ik sta op het punt om een tweedehands auto te kopen. Zakelijk heb ik afgelopen jaar een Volvo V40 D2 2.0 Kinetic Business gereden van de baas, maar inmiddels heb ik een nieuwe baan waar ik geen zakelijke auto bij krijg en moet ik dus op zoek naar een representatieve auto waar ik jaarlijks zo'n 35.000 km mee zal gaan rijden.
Ik ben erg gecharmeerd van de V40 welke ik een jaar heb gereden, dus de voorkeur gaat op dit moment naar een Volvo V40 uit. Daarnaast heb ik ook nog de Seat Leon FR op de shortlist.
Nu is mijn vraag aan jullie wat zou je adviseren qua motor in de V40, als het zwaarstwegende argument de total cost of ownership is gedurende ongeveer 3 jaar (100.000 kilometer).
Zouden jullie voor een iets oudere V40 met de 1.6 liter diesel gaan, of voor een nieuwere D2 2.0 of D4 2.0 gaan? Wat is het verschil tussen deze blokken qua betrouwbaarheid?
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.
M.v.g. Tim
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Een 1.6D2 heeft de reputatie om bij een hogere kilometerstand wel eens een nieuwe turbo en 4 nieuwe verstuivers nodig hebben, kosten 3600 Euro.
Hoe hoog hangt af van hoe ermee gereden is, en dat weet je natuurlijk niet.
Dus wat mij betreft blijven de 2.0D2 en 2.0D4 over.
Ga je voor zuinigheid, dan de D2. Rijdt prima.
Ga je voor meer snelheid, dan de D4 en neem je het ca. 20% hogere brandstofverbuik in de praktijk (zie Spritmonitor.de) voor lief.
Hoe hoog hangt af van hoe ermee gereden is, en dat weet je natuurlijk niet.
Dus wat mij betreft blijven de 2.0D2 en 2.0D4 over.
Ga je voor zuinigheid, dan de D2. Rijdt prima.
Ga je voor meer snelheid, dan de D4 en neem je het ca. 20% hogere brandstofverbuik in de praktijk (zie Spritmonitor.de) voor lief.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09.03.2018 - 15:38
Bedankt voor jullie input tot zover. Wellicht zijn er nog andere leden die een aanvulling kunnen geven of een ander idee hebben?
Daarnaast nog een (misschien) leuke vraag voor alle Volvo liefhebbers; wat zou voor jullie een reden zijn om NIET voor een Volvo V40 te kiezen in mijn geval?
Daarnaast nog een (misschien) leuke vraag voor alle Volvo liefhebbers; wat zou voor jullie een reden zijn om NIET voor een Volvo V40 te kiezen in mijn geval?
'15 Volvo V60 D4 Summum Business
'14 Volvo V40 D4 Summum Business
'15 Volvo V40 D2 Kinetic Business
'04 Audi A3 1.9 TDI Ambition Proline
'02 Ford Focus ST170
'94 Peugeot 106 Rallye
'14 Volvo V40 D4 Summum Business
'15 Volvo V40 D2 Kinetic Business
'04 Audi A3 1.9 TDI Ambition Proline
'02 Ford Focus ST170
'94 Peugeot 106 Rallye
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat verbruik ligt natuurlijk aan je rechtervoet.Longone schreef: Een 1.6D2 heeft de reputatie om bij een hogere kilometerstand wel eens een nieuwe turbo en 4 nieuwe verstuivers nodig hebben, kosten 3600 Euro.
Hoe hoog hangt af van hoe ermee gereden is, en dat weet je natuurlijk niet.
Dus wat mij betreft blijven de 2.0D2 en 2.0D4 over.
Ga je voor zuinigheid, dan de D2. Rijdt prima.
Ga je voor meer snelheid, dan de D4 en neem je het ca. 20% hogere brandstofverbuik in de praktijk (zie Spritmonitor.de) voor lief.
Ik zie sinds vanmorgen ook weer waardes voorbij komen van 4.5l/100km bij 120km/u op de snelweg met een D4 8gt.
Die D4 gaat heel snel door zijn versnellingen waardoor hij snel in het hoogste verzet zit, op de cruise bij 80 is het 4.2/100km en dan heb ik ook nog een V70.
Met dergelijke waardes zou ik altijd voor een D4 gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 16.07.2010 - 20:50
Een D4 is gewoon veel leuker om mee te rijden, zeker op de autosnelweg merk je het verschil heel erg.
Mijn D2 2.0 is toch wat teleurstellend in het verbruik maar ik zit nog maar aan mijn eerste 1000km, gisteren een lange rit gedaan met veel autosnelweg en had gemiddeld 4,6l/100km wat nog redelijk ok is, maar bij korte ritten in de stad raak ik niet onder de 6l.
Mijn D2 2.0 is toch wat teleurstellend in het verbruik maar ik zit nog maar aan mijn eerste 1000km, gisteren een lange rit gedaan met veel autosnelweg en had gemiddeld 4,6l/100km wat nog redelijk ok is, maar bij korte ritten in de stad raak ik niet onder de 6l.
Laatst gewijzigd door gray op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Dat verbruik wordt echt beter hoor!gray schreef: Een D4 is gewoon veel leuker om mee te rijden, zeker op de autosnelweg merk je het verschil heel erg.
Mijn D2 2.0 is toch wat teleurstellend in het verbruik maar ik zit nog maar aan mijn eerste 1000km, gisteren een lange rit gedaan met veel autosnelweg en had gemiddeld 4,6l/100km wat nog redelijk ok is, maar bij korte ritten in de stad raak ik niet onder de 6l.
Mijn V60 D2 automaat heeft een gemiddeld verbruik van 5.2L/100km over een periode van 27.5 maanden en 178.600Km
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
Ik vind dat wel 'grappig' opzich. Ik reset nooit de boordcomputer, en zie het gemiddelde verbruik daarin altijd rond de 5.6 L/100km voor m'n huidige 2.0 D2 (waar veelal kortere afstanden mee wordt gereden, km. stand is nu ruim 62.500 km). In mijn vorige V40 1.6 D2 stond deze na ruim 120.000 km en mijn C30 1.6D na ruim 190.000 km allebei ook rond die waarde. Dus op papier zou ik elke keer een stukje zuiniger hebben moeten gaan rijden, maar zonder aanpassing van rijstijl, veranderd er in de praktijk dus helemaal niks aan het verbruik. Blijf ik toch altijd wel grappig vinden...OGA244 schreef: Ik zat met n V70 1.6D2 al onder de 6.0 op 100km dat moet men n 2.0D2 in n V40 echt veel beter kunnen..
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09.03.2018 - 15:38
Hartelijk dank voor jullie input allemaal!
Inmiddels kan ik jullie melden dat mijn keus is gevallen op een behoorlijk goed uitgeruste 2014 V40 D4.
Donderdag kan ik de bolide in ontvangst nemen en zal ik me kort verder voorstellen middels wat foto's.
Nogmaals bedankt!
Inmiddels kan ik jullie melden dat mijn keus is gevallen op een behoorlijk goed uitgeruste 2014 V40 D4.
Donderdag kan ik de bolide in ontvangst nemen en zal ik me kort verder voorstellen middels wat foto's.
Nogmaals bedankt!
'15 Volvo V60 D4 Summum Business
'14 Volvo V40 D4 Summum Business
'15 Volvo V40 D2 Kinetic Business
'04 Audi A3 1.9 TDI Ambition Proline
'02 Ford Focus ST170
'94 Peugeot 106 Rallye
'14 Volvo V40 D4 Summum Business
'15 Volvo V40 D2 Kinetic Business
'04 Audi A3 1.9 TDI Ambition Proline
'02 Ford Focus ST170
'94 Peugeot 106 Rallye
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
Zeg ik ergens dat ik er over in zit? Beetje aparte reactie...OGA244 schreef:dat doe je zelf... Het kan probleemloosPoolrev schreef:Bij mij in ieder geval nooit, zeker niet zomers met 18 inch eronder...OGA244 schreef: De huidige 2.0D2 doet 4.9
Ik merk alleen op dat er dus op papier veel verschil zou moeten zitten tussen de C30 & V40's die ik heb gehad en nu heb, terwijl de praktijk uitwijst dat er geen enkel verschil in zit. Ik zit daar niet zo mee en verwijt helemaal niets of niemand wat, vind het alleen soort van apart/grappig.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
gefeliciteerd!TB2006 schreef: Hartelijk dank voor jullie input allemaal!
Inmiddels kan ik jullie melden dat mijn keus is gevallen op een behoorlijk goed uitgeruste 2014 V40 D4.
Donderdag kan ik de bolide in ontvangst nemen en zal ik me kort verder voorstellen middels wat foto's.
Nogmaals bedankt!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Van harte, zal genieten worden met die motor!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het verbruik van de 1,6 D2 is natuurlijk sterk afhankelijk van de auto waarin deze gemonteerd zit. (buiten je rechtervoet)
We hebben nu de C30 met een 1,6 D2...... doet ongeveer 4.3 l / 100 km.
We hebben de V50 gehad met een 1,6 D2 ....... deed ongeveer 5.1 l / 100 km.
Mijn huidige V60 met de 1,6 D2 doet het niet beter dan 6.0 l /100 km.
Alles te maken met het gewicht, en aerodynamica van het voertuig.
We hebben nu de C30 met een 1,6 D2...... doet ongeveer 4.3 l / 100 km.
We hebben de V50 gehad met een 1,6 D2 ....... deed ongeveer 5.1 l / 100 km.
Mijn huidige V60 met de 1,6 D2 doet het niet beter dan 6.0 l /100 km.
Alles te maken met het gewicht, en aerodynamica van het voertuig.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
En de versnellingsbak, er is hier ook een onderwerp over het zeer vreemde feit dat de zwaardere V60 1.6D2 eerder op de 100 km/u zit dan de lichtere V40 1.6D2.wim de jong schreef: Alles te maken met het gewicht, en aerodynamica van het voertuig.