Tips bij aanschaffen 2e hands D6 PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Waarom specefiek een PIH als ik vragen mag? 95% van de berijders deed dit vanwege de bijtelling destijds.
Waarom geen gewone D4 of D5 zonder de ingewikkelde en toch wel storingsgevoelige PIH techniek?
Je moet echt wel heel veel elektrisch rijden en veel laden op allerlei punten om de auto ( van 2 ton) goedkoper te laten lopen dan alleen op diesel of benzine.
Ik ben echt een fanatieke lader en heb ook zowel thuis een laadpunt ( kost ook 1000,- euri) als op mijn werk een laadpunt en kom zo op een dieselverbruik van 2.4 ltr op de 100km.
Dit alleen omdat mijn woonwerk verkeer 35 km is ( dus red ik geheel elektrich als ik niet harder dan 100 rij op de snelweg) en echt overal laden waar dit maar enigsinds mogelijk is.
Als je iets meer afstanden gaat rijden( waar de diesel toch eigenlijk voor gemaakt is) schiet je verbruik heel snel omhoog want zuinig is de diesel niet....en valt het al snel niet mee om zuiniger te rijden dan met een "gewone" V60.
Neem daarbij ook de extreme bandenslijtage van de 2 ton zware auto eens mee en het zal niet meevallen om goedkoper uit te komen.
Ik zelf zou prive niet zo snel een toch storings gevoeligere auto kopen.
Laatst gewijzigd door Millimetervreter. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Millimetervreter. schreef: Ik ben echt een fanatieke lader en heb ook zowel thuis een laadpunt ( kost ook 1000,- euri) als op mijn werk een laadpunt en kom zo op een dieselverbruik van 2.4 ltr op de 100km.
Dit alleen omdat mijn woonwerk verkeer 35 km is ( dus red ik geheel elektrich als ik niet harder dan 100 rij op de snelweg) en echt overal laawaar dit maar enigsinds mogelijk is.
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel diesel verbruik je tijdens een gewone werkweek, zonder langere ritten? Als ik het goed begrijp rijdt de pih bijna nooit 100% elektrisch, dus ik ben wel benieuwd wat het minimale verbruik aan diesel dan is.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Het lukt me zonder lange ritten 100% elektrisch te rijden (muv van het brandstofverbruik van de standkachel om het interieur op temperatuur te houden onder de 15 graden). Het dieselverbruik is dan minimaal (bij hogere temperaturen) tot maximaal 30 liter over 1200 à 1500 km bij temperaturen ver onder nul.

Ik zit op 3,5 liter op meer dan 90.000 km. 50% is daarvan elektrisch. De rest is dan lange ritten (familie in Frankrijk) en standkachel verbruik. Een V60D6 gebruikt bij 130 km/h met dakkoffer al snel meer dan 7l/100km.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Het verbruik van de D6 bij constante snelheid is ongeveer:
4l/100km bij 80 km/h, 5l/100km bij 100 km/h en 6l/100km bij 120 km/h.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

RoaldH schreef: Ik zit op 3,5 liter op meer dan 90.000 km. 50% is daarvan elektrisch. De rest is dan lange ritten (familie in Frankrijk) en standkachel verbruik. Een V60D6 gebruikt bij 130 km/h met dakkoffer al snel meer dan 7l/100km.
50% elektrisch en dan nog 3,5/100... Jeetje, dat valt me echt tegen. Ik zou verwachten dat de diesel m.n. op de snelweg zou werken, waar hij juist efficiënt kan functioneren. Maar als ik het doortrek rijd je dus gemiddeld 7/100 op diesel. Mijn oude D5 rijdt 1:16-17 en dat zou veel beter zijn als hij alleen op de snelweg zou werken. Juist in de stad zie je verbruik omhoog schieten. Toch vreemd. Ik weet dat de pih zwaar is, maar hij is wel een stuk beter gestroomlijnd dan een V70 én ik begrijp steeds dat de nieuwere D5 (die in de pih ligt) zuiniger zou moeten zijn...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

4wielen schreef:
RoaldH schreef: Ik zit op 3,5 liter op meer dan 90.000 km. 50% is daarvan elektrisch. De rest is dan lange ritten (familie in Frankrijk) en standkachel verbruik. Een V60D6 gebruikt bij 130 km/h met dakkoffer al snel meer dan 7l/100km.
50% elektrisch en dan nog 3,5/100... Jeetje, dat valt me echt tegen. Ik zou verwachten dat de diesel m.n. op de snelweg zou werken, waar hij juist efficiënt kan functioneren. Maar als ik het doortrek rijd je dus gemiddeld 7/100 op diesel. Mijn oude D5 rijdt 1:16-17 en dat zou veel beter zijn als hij alleen op de snelweg zou werken. Juist in de stad zie je verbruik omhoog schieten. Toch vreemd. Ik weet dat de pih zwaar is, maar hij is wel een stuk beter gestroomlijnd dan een V70 én ik begrijp steeds dat de nieuwere D5 (die in de pih ligt) zuiniger zou moeten zijn...
Ik rij ongeveer 1/3 van mijn kilometers met de Space Design 520 op het dak... Dus mijn cijfers zijn minder gunstig dan zou kunnen...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Afbeelding
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Ik wil een V60 D6 PIH omdat de wegenbelasting nog een paar jaar gunstig is en omdat het een lekkere zware auto is waar onze caravan lekker stabiel achter gaat liggen. We weten dat de diesels een probleem gaan vormen in Duitsland maar dan gaan we wel met de trein of zoiets. Er stond de keuze tegenover om of een XC60 D4of 5 maar deze zijn net weer wat duurder en minder luxe. Of een Toyota RAV4 awd, hier hebben we in proef gereden maar de motor pakt bij 50 km/h al in en kun je niet stekkeren en de overgang Electra -brandstof vond ik echt niet soepel gaan in vergelijking met de V60. En dan de afwerking........het is echt luxe bij Volvo ! En ik ben een Volvo gewend en dan is de priegeligheid van Toyota echt wel wennen. Ik zal voor mijn dagelijks woon werkverkeer altijd gaan stekkeren en dit om en nabij de 9 maanden per jaar. Heen en terug is ongeveer 24km. Ik ben een mooi weer fietser en gaa dus ws 3 maanden fietsen. Ik heb een mooie lading zonnepanelen op het dak en dat is ook wel gunstig
Laatst gewijzigd door aristo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@aristo: dan is de V60D6 een goede keuze in jullie situatie.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Klinkt inderdaad ideaal. En je hebt voor relatief weinig geld idd een erg lekker aangeklede auto.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

4wielen schreef: 50% elektrisch en dan nog 3,5/100... Jeetje, dat valt me echt tegen. Ik zou verwachten dat de diesel m.n. op de snelweg zou werken, waar hij juist efficiënt kan functioneren. Maar als ik het doortrek rijd je dus gemiddeld 7/100 op diesel. Mijn oude D5 rijdt 1:16-17 en dat zou veel beter zijn als hij alleen op de snelweg zou werken. Juist in de stad zie je verbruik omhoog schieten. Toch vreemd. Ik weet dat de pih zwaar is, maar hij is wel een stuk beter gestroomlijnd dan een V70 én ik begrijp steeds dat de nieuwere D5 (die in de pih ligt) zuiniger zou moeten zijn...
Vergeet niet dat in het lijstje van verbruikscijfers van de PIH op dit forum de standkachel al snel verantwoordelijk is voor 0,4 à 0,5 km / 100 km van het gemiddeld verbruik. Dus zonder de standkachel te gebruiken zou ik op 3,0 uitkomen incl de snelwegritten met dakkoffer. Dat vind ik tov mijn vorige BMW 520dA Touring die 8,1 deed, best knap.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Dat ziet er al beter uit ja! Je verbruikt volgens mij sowieso bovengemiddeld veel. Mijn broer rijdt een 520dA met gemak op 1:18, met zeker geen licht voetje.

Ik zet de PIH toch maar weer op mijn lijstje. Ik blijf mijn bedenkingen houden bij de betrouwbaarheid, maar het lijkt me erg leuk te zien hoe zuinig ik die auto kan berijden. Zaken als een standkachel zal ik toch niet gebruiken, past toch helemaal niet bij het concept dat je rekening houdt met het milieu?! Eens kijken wat het jaar brengt...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33102
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Juist wel die standkachel, kan op diesel of elektrisch en zo zorg je dat de auto niet veel hoeft te stoken als je rijdt en het is beter voor de motor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

De standkachel helpt 's winters toch ook onderweg mee met het verwarmen van de auto? Bij uitstappen ruik ik in ieder geval regelmatig diesel.
Groot voordeel van de Pih vind ik ook het grote comfort.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

4wielen schreef: Dat ziet er al beter uit ja! Je verbruikt volgens mij sowieso bovengemiddeld veel. Mijn broer rijdt een 520dA met gemak op 1:18, met zeker geen licht voetje.

Ik zet de PIH toch maar weer op mijn lijstje. Ik blijf mijn bedenkingen houden bij de betrouwbaarheid, maar het lijkt me erg leuk te zien hoe zuinig ik die auto kan berijden. Zaken als een standkachel zal ik toch niet gebruiken, past toch helemaal niet bij het concept dat je rekening houdt met het milieu?! Eens kijken wat het jaar brengt...
Ik denk dat mijn reizen (familie in Zuid-Frankrijk, vrienden in Zuid-Spanje) met de Thule dakkoffer op de auto (ook altijd met de BMW gedaan), mijn gemiddelde enorm verhogen. In jouw geval zal dat geen invloed hebben.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@4wielen.
Als je met een normale D5 (is dat ook een automaat) 6,3 haalt doe je het al niet slecht.
Met een PIH kun je echt heel voordelig rijden, mits je er goed bij nadenkt.
Ga je met dat ding rammen, dan zuipt die veel. Maar je krijgt er dan ook echte power voor terug.
Alleen die hoge massa moet steeds afgeremd worden en versneld, dat kost heel veel onnodige energie.

Ik kan op lange trajecten bij druk verkeer en ca. 120km/u max heel goed 400km op een dag halen met een verbruik van ca. 5.0l/100km. Endan heb ik maar 1 accu lading.

Ook in buitenland tijdens de vakantie is zonder bij te laden makkelijk 1:18 haalbaar. Rij dan wel ontspannend maar af en toe ook best snel.

Tot slot: de mrb is ongeveer €1000,- per jaar. Dat is echt heel voordelig voor een dikke diesel. Scheelt zeker €800,- tov een D5.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Vaudi, ik sluit me bij je woorden aan.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Nog een toevoeging:
Wat een caravan trekker, echt ongekend. Als je wilt ben je met caravan nog sneller bij een tolpoort weg dan menig auto solo. Wat een een souplesse en echt moeiteloos neem je de hoogste bergen.
En ook bij de afdalingen heb je veel voordeel van de elektrische motorrem. Daarmee laad je dan de accu weer vol.
Wel moet je dan zorgen dat boven aan de berg je accu bijna leeg is. Want anders kom je op een punt dat je de accu hebt "volgeremd" en dan moet je alles met de schijfremmen afremmen. De kenners weten dan dat je moet oppassen dat je remmen niet te warm worden. Maar dat geldt voor iedere auto.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@vaudi: top je bijdrage!
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

4wielen schreef:
Millimetervreter. schreef: Ik ben echt een fanatieke lader en heb ook zowel thuis een laadpunt ( kost ook 1000,- euri) als op mijn werk een laadpunt en kom zo op een dieselverbruik van 2.4 ltr op de 100km.
Dit alleen omdat mijn woonwerk verkeer 35 km is ( dus red ik geheel elektrich als ik niet harder dan 100 rij op de snelweg) en echt overal laawaar dit maar enigsinds mogelijk is.
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel diesel verbruik je tijdens een gewone werkweek, zonder langere ritten? Als ik het goed begrijp rijdt de pih bijna nooit 100% elektrisch, dus ik ben wel benieuwd wat het minimale verbruik aan diesel dan is.
0 liter, ik rij mijn woon-werk verkeer 100% elektrisch in de pure modus. Er wordt alleen een beetje diesel gebruikt voor voorverwarming en interieur verwarming 's winters.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”