Net nieuw hier op het forum, niet in het bezit van een Volvo, maar hoop hier snel verandering in te maken

Ik heb zakelijk een aantal jaar een C30 gereden, vond het een geweldige wagen! Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto met hetzelfde comfort als de C30, maar net even wat meer ruimte (zou graag meer dan 1 krat bier mee willen nemen

Eenmaal daar, keuze uit verschillende motoren, ik maak geen diesel kilometers dus dat is afgevallen. Benzine heb ik de 1.8 getest, vond het best wat kracht missen. Een 2.0 zou t.o.v. een 2.4 wel ietsjes zuiniger zijn (tientjeswerk bij 1500km per maand op basis van gem. verbruik), maar dan is het niet het kogelvrije 5 cil blok. De 2.4 heb ik inmiddels een stuk mee gereden, vond het zeker prettig! Lekker geluid ook! Als ik terug naar het gem. verbruik kijk, begrijp ik dat een 2.4i vrijwel gelijk is aan de 2.4, maar met de "i" heb je net even wat meer pit onder de kap wat me wel aanspreekt.
De zoektocht is inmiddels gereduceerd tot de 2.4i, en mogelijk zelfs een T5.
Nu heb ik voor beide een optie op het oog bij een handelaar waar ik mee ga proefrijden. Aan het oppervlak zien beide wagens er goed uit, bekleding netjes, minimale (normale) gebruikssporen. Motorisch en technisch valt er (nog) niet veel over te zeggen, hoewel beide wagens netjes in onderhoud zouden zijn geweest (maar niet perse bij een Volvo dealer).
2.4i - 2005 - Momentum - 175.000 km (distri gedaan bij 120k) - KM stand is logisch - NL wagen - 4 eerdere privé eigenaren - EUR 7000,00
T5 - 2005 - Momentum - 235.000 km (distri gedaan bij 160k) - KM stand is logisch - NL wagen - 1 zakelijk en 1 privé eigenaar - EUR 7000,00
Lang verhaal, top dat je zo ver mee bent gekomen! Nu een paar brandende vragen:
- uitgaande dat de wagens technisch in orde zijn, wat is jullie gedachte over de vraagprijs?
- Ligt het gem. verbruik van een T5 nu echt niet zo ver van de 2.4i? (volgens autoweek carbase 8.6/100 voor de 2.4i en 8.8/100 voor de T5)
- is de T5 net zo betrouwbaar als de 2.4 blokken? (ik begrijp dat er geen enorme verschillen zijn in techniek, buiten de turbo)
- zijn de periodieke onderhoud kosten vergelijkbaar?
- is 4 eerdere privé eigenaren niet wat curieus? (zeg om de 3 jaar een wissel)
- is 235.000 km voor de T5 niet wat aan de hoge kant, of gaan deze doorgaans (mits goed onderhoud) ook makkelijk naar de 400.000?
- Zijn er specifieke zaken waar ik zeker extra naar moet kijken bij de proefritten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!