Het betreft een V70 XC, MY2001, 2.4T AWD, handgeschakeld, in chocolade bruin metallic, met vol lederen interieur en (bijna?) alle opties. Op het oog een erg mooie en stijlvolle wagen. De prijs was erg aantrekkelijk (en ik heb er ook nog best wat vanaf gekregen), maar reflecteerde uiteraard ook de onderstaande punten.
Ik heb hem vanuit Breda opgehaald in Heerlen, nadat ik eerst een proefrit ben gaan maken. Ik twijfelde tijdens het eerste gesprek met de verkoper, aangezien hij al meteen liet vallen dat de viscokoppeling defect was, en dat de cardan-as er onderuit was gehaald (die ik uiteindelijk wel gewoon heb meegekregen).
Daar baalde ik van, aangezien juist het AWD aspect mij had aangetrokken (in het kort; mijn 850 2.5T met chiptune is FWD, en al dat koppel krijg je met twee wielen gewoon niet op de weg, met als gevolg wheelspin in zijn 1, 2 en 3 als het ook maar een beetje vochtig weer is). Maar na een proefrit door het heuvelachtige Limburgse land was ik eigenlijk vrij snel overstag; het gedrag, de snelheid en het koppel waren prima. Hoe erg de schade aan de viscobak is weet ik pas als ie op de brug gaat volgende week, maar ik heb er vrede mee als de huidige situatie de definitieve is.
Maar daarnaast waren er nog een aantal dingen mis met de wagen. 1 werd al gemeld door de verkoper, maar achter een aantal andere moest ik zelf komen:
Hij vertelde me dat bij het tanken van 30L of meer, er brandstof lekte. Ik dacht eerst aan misschien een verstopte ontluchting van de tank (maar dan zou de pomp door de tegendruk gewoon afslaan). Na wat rondvragen en internet checken was de meest logische verklaring een gescheurde vulpijp. Ik heb hem na aankoop door een lokale garage laten checken, en die bevestigde dat hij (met veel moeite) iets kon zien op/aan/in de buis (van onder de wagen) wat leek op een scheur.
Maar toen ik meteen daarna (voorzichtig) ging tanken, droop het al flink onder de auto uit bij 15L! De wagen was nog koud, en ik moest een korte snelwegrit doen, dus ideaal om de gelekte brandstof te laten verdampen, maar ik heb wel een beetje het gevoel van een rijdende tijdbom nu...

Er staat al een afspraak om dit aan te pakken.
Verder ontdekte ik het volgende:
- Vanmorgen bokte de auto toen ik hem compleet koud flink op zijn staart moest trappen om in het verkeer in te voegen. Het gaat allemaal wat schokkerig als de wagen koud is, en hij bokt dus blijkbaar ook bij hogere toeren, maar alleen als het blok nog koud is. Als ie warm is, gaat alles heerlijk soepel. Is dat een dingetje dat hoort bij dit blok en deze bak, of zou er iets structureels aan de hand zijn? Er zijn geen meldingen van de computer in ieder geval.
- De sierstrip aan de rechterkant van de voorruit zit los. Wel geklemd boven en onder, maar de clips zitten los. Dat moet zelf simpel te verhelpen zijn.
- De deur rechtsachter sluit niet op afstand (AB of knop in de bestuurdersdeur). Die moet dus met de hand gesloten worden. Als eerste; zo kwam ik er ook achter dat het alarm werkt...

- De achterbumper is niet origineel. Het lijkt op een grijsblauwe, die bruin is gespoten. Hier kwam ik pas achter toen ik hem bij de garage binnen had staan en ik nog eens rond de auto liep. Deze heeft een metalen stootplaat, die ook alszodanig is gebruikt. En omdat ie ook vast was gekit, kwam ie in een hoek los, en zo was er al wat zichtbaar. Ook was er boven het deukje in de plaat wat bruine verf weg, waardoor het grijze plastic zichtbaar is geworden. Laatste check was via een klepje in de bumper (normaal voor het sleepoog); grijsblauw vanbinnen...
Het stoort niet, en het valt op het eerste (en tweede en derde) oog niet op, maar ik weet het nu, en dat blijft nu dus knagen...

En dan staan er nog een paar dingen op de wenslijst:
- De RTI navigatie is hopeloos verouderd (ik reed op de A2 bij Eindhoven compleet in het veld volgens dat ding natuurlijk), en die wil ik vervangen door een klein model TomTom, volgens de verschillende instructies die her en der te vinden zijn; de unit eruit, TomTom netjes in het frame verwerken en de functionaliteit van het in en uit schuiven behouden. Verdere bediening is dan via het touchscreen en niet via de knoppen op het stuur, maar een up-to-date navigatie unit is wel zo prettig, en zo heb je toch het beste van twee werelden. Bovendien ben je zo wel gedwongen om stil te staan bij het bedienen van de navigatie, want in de riemen kom je er toch niet bij...

- De originele autotelefoon is ook verouderd, en zal ik in de bestaande vorm waarschijnlijk niet gebruiken, zeker de hoorn in de middenconsole niet! Ik wil uiteraard bluetooth verbinding met mijn mobieltje, maar ik moet me nog verdiepen in de verschillende opties. Ik ben geen fan van opgebouwde Parrots etc, dus daar moet ik eens goed naar gaan kijken. ik heb in de 850 een Parrot Asteroid 2DIN Android apparaat zitten, met navigatie, radio, MP3 speler en dubbele bluetooth pairing. Die functionaliteit zoek ik eigenlijk weer, maar hou het liefst de originele HU803 unit in de XC; ziet er toch het beste uit...
- En als laatste ben ik al jaren van plan een dashcam aan te schaffen, en een nieuwe auto lijkt met het ideale moment. Dit staat echter helemaal omderaan mijn lijstje.
Dus eerst de absoluut nodige reparaties; de vulpijp en het deurslot, en dan de rest.
Heeft er iemand al tips/tricks/opmerkingen/goede raad in dit stadium?