Heb al een tijdje last van een niet werkende achterwisser.
Heb de wisserarm er al af gehad en het complete mechaniek uit elkaar gehad.
Ik heb al op het forum gezocht en gevonden dat je het complete machaniek uit elkaar kunt halen, het asje moet schoonmaken , opnieuw smeren en dan moet het weer goed zijn.
Maar hoe krijg ik de as er uit? Heb al gekeken maar kan er niet achter komen hoe ik alles los moet halen.
Het is geen zekering die kapot is, het zit denk ik puur in de as die de wisser heen en weer moet laten gaan.
Groet, Hans
wisser achter
Ik vermoed eerder een kabelbreuk, in het gedeelte tussen klep en carrosserie.
Is hier door mede forumers al vaker geconstateerd.
Is hier door mede forumers al vaker geconstateerd.
- Blade-ex
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.12.2009 - 00:46
- Locatie: Appingedam
Dat zou kunnen maar als ik de wisser aanzet dan hoor je wel dat ie het wil doen maar de as niet rond krijgt en het lijkt mij dat als er een kabelbreuk is dat ie helemaal niets doet??
V70 D5 163 PK Automaat Black Sapphire
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je alles los haalt kun je zien dat je het gehele mechanisme van de klep kunt loshalen. Het asje kun je uit het lagertje trekken als je de bouten losmaakt. Moet je even goed kijken hoe het vast zit. Als je er geen beweging in krijgt zit het asje dus echt vast in het lager en zul je een poelietrekker moeten gebruiken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Blade-ex
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.12.2009 - 00:46
- Locatie: Appingedam
Ik heb het hele mechanisme al los gehad van de achterklep. Ruitenwisserarm had ik er vrij snel af, daarna de motor er uit gehaald. Het dekseltje dat met torc schroven vast zit heb ik er ook af gehad. Dan zie je dus het 'draai'mechaniek zitten en juist dan zie ik niet hoe ik de as er uit kan halen waar de ruitenwisserarm op vast zit.
Edraket: kan jij dan precies aangeven waar ik een poelitrekker moet gebruiken om die as er uit te halen? Of bedoel dit om de wisser arm er af te halen?
Edraket: kan jij dan precies aangeven waar ik een poelitrekker moet gebruiken om die as er uit te halen? Of bedoel dit om de wisser arm er af te halen?
V70 D5 163 PK Automaat Black Sapphire
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb het mechanisme van de v70N nog nooit los gehaald, maar de wisserarm zit natuurlijk op de as van de motor. Deze as gaat door een metalen steun wat het lager vormt. Je moet de as dus uit de steun persen als deze vast zit. Eerst natuurlijk even het motortje los schroeven. Maak anders even een foto.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Als je de torx hebt losgedraaid en de plaat verwijderd zie je nog een paar schroefjes bij een printplaatje zitten. Maak die eens los en trek het plaatje voorzichtig uit de stekkerverbinding op en neer. Je probleem is nu waarschijnlijk opgelost.Blade schreef:Ik heb het hele mechanisme al los gehad van de achterklep. Ruitenwisserarm had ik er vrij snel af, daarna de motor er uit gehaald. Het dekseltje dat met torc schroven vast zit heb ik er ook af gehad. Dan zie je dus het 'draai'mechaniek zitten en juist dan zie ik niet hoe ik de as er uit kan halen waar de ruitenwisserarm op vast zit.
Edraket: kan jij dan precies aangeven waar ik een poelitrekker moet gebruiken om die as er uit te halen? Of bedoel dit om de wisser arm er af te halen?
Door corrosie krijg je een slechte verbinding. Door een paar keer op en neer te gaan worden de stekkertjes weer schoon. Heb dit bij onze beide auto's gedaan een jaartje geleden en tot op de dag van vandaag werken ze nog steeds.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Blade-ex
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.12.2009 - 00:46
- Locatie: Appingedam
Dan ga ik dat ook nog even proberen!Wolfs XC schreef:Als je de torx hebt losgedraaid en de plaat verwijderd zie je nog een paar schroefjes bij een printplaatje zitten. Maak die eens los en trek het plaatje voorzichtig uit de stekkerverbinding op en neer. Je probleem is nu waarschijnlijk opgelost.Blade schreef:Ik heb het hele mechanisme al los gehad van de achterklep. Ruitenwisserarm had ik er vrij snel af, daarna de motor er uit gehaald. Het dekseltje dat met torc schroven vast zit heb ik er ook af gehad. Dan zie je dus het 'draai'mechaniek zitten en juist dan zie ik niet hoe ik de as er uit kan halen waar de ruitenwisserarm op vast zit.
Edraket: kan jij dan precies aangeven waar ik een poelitrekker moet gebruiken om die as er uit te halen? Of bedoel dit om de wisser arm er af te halen?
Door corrosie krijg je een slechte verbinding. Door een paar keer op en neer te gaan worden de stekkertjes weer schoon. Heb dit bij onze beide auto's gedaan een jaartje geleden en tot op de dag van vandaag werken ze nog steeds.
Als dat niet lukt probeer ik de as er wel uit te halen.
Thanks!
V70 D5 163 PK Automaat Black Sapphire
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
- Blade-ex
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.12.2009 - 00:46
- Locatie: Appingedam
De ruitenwisser is weer klaar! Na een bezoekje aan de dealer waar ik er achter kwam dat een nieuw motortje toch even 300 euro moest kosten hebben we toch maar gekeken of het ding wel uit mekaar wou. Na wat geweld gebruikt te hebben om de uitgaande as waar de wisser op vast zit er er uit te halen bleek de as gewoon muurvast te zitten door roestwater en andere rommel. Alles goed schoongemaakt en ingevet, in mekaar gezet en hij doet het weer. Ik denk dat maar een jaarlijks terugkerend klusje moet worden.
V70 D5 163 PK Automaat Black Sapphire
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
V70 2.4 140 PK automaat. Wat een verschil met de vorige!
Mondeo 2.0 i station Ghia uitvoering 145 PK
BMW 318i
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08
Damn, te laat gevonden...
Hier wat foto's over hoe je dit ding uit elkaar moet halen inclusief het essentiele detail dat je naar de automatische zekering moet luisteren (een klikgeluidje als van een relais, uit de motor-behuizing van de wisser).
Als je dit geluid hoort, verbruikt de motor met 99,9% zekerheid teveel stroom doordat een en ander niet meer soepel loopt. De zekering warmt op, schakelt het stroomcircuit uit, koelt daarna af en probeert het opnieuw.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=71453
Voor degenen die het wat moeilijker hebben met Engels, ik wil met liefde en plezier een en ander nader uitleggen, vraag maar raak.
Hier wat foto's over hoe je dit ding uit elkaar moet halen inclusief het essentiele detail dat je naar de automatische zekering moet luisteren (een klikgeluidje als van een relais, uit de motor-behuizing van de wisser).
Als je dit geluid hoort, verbruikt de motor met 99,9% zekerheid teveel stroom doordat een en ander niet meer soepel loopt. De zekering warmt op, schakelt het stroomcircuit uit, koelt daarna af en probeert het opnieuw.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=71453
Voor degenen die het wat moeilijker hebben met Engels, ik wil met liefde en plezier een en ander nader uitleggen, vraag maar raak.
Mooi beschrijvend verhaal + foto's heb je daar geschreven.R_P schreef:http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=71453
Voor degenen die het wat moeilijker hebben met Engels, ik wil met liefde en plezier een en ander nader uitleggen, vraag maar raak.
Maar uhhh..... is het een probleem om jouw verhaal ook in het Nederlands met foto's hier te plaatsen?

Zou geweldig zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08
Nee, geen probleem en was ik ook al van plan. Hier alvast de foto's, heb niet de tijd om de volledige tekst te herschrijven, maar zal ik nog doen.
Edit: inmiddels gebeurt.
Samenvatting: mijn probleem was uiteindelijk de as van de motor die niet vrij kon draaien in de lagers. Sommige mensen lossen dit op door het geheel flink met WD40 in te spuiten.
Hieronder mijn veel omslachtigere en complete zoektocht, inclusief 'oplossingen' die later geen oplossing bleken te zijn:
Hier de foto van mijn januari 2004 V70 ruitenwisser-motor. Het losmaken is redelijk recht-toe, recht-aan waarbij de bekleding van de achterklep met 4 torx-schroeven vastzit EN nog met wat clips. Dus na het verwijderen van de torx-jes moet je zachtjes aan de bekleding trekken (richting wegdek als de klep openstaat) om hem los te krijgen.
Drie 10mm boutjes houden de motor op zijn plaats. Maak de watertoevoerbuis los door heen en weer te bewegen terwijl je trekt. Clip de afdekking bij de doorvoer van de as aan de bijtenzijde van de wisser omhoog zodat je de 13mm moer los kunt draaien om de wisserarm van de motor af te halen. Nu moet je de hele motor los kunnen halen. De lostrekbeveiliging van de stroomtoevoer zit aan de onderzijde, dus niet domweg de stekker eruit trekken, maar even de lostrekbeveiliging indrukken.

Ik had een probleem met het uit elkaar halen: het blijkt dat je de zwart plastic spuit-mond met de twee gaatjes eruit kunt trekken (het ding dat het water op de ruit sproeit). Hierna kun je het messing (?) busje met de waterslang er van de achterzijde uittrekken. Er zit ergens een mini-o-ringetje die dit buisje afsluit, zorg dat je deze niet kwijtraakt.

Beide zijdes van de PCB (printplaat, 'printed circuit board'). Duidelijk zichtbaar is de diode (zwarte cylindervormig componentje met witte streep). Hier kan stroom maar één kant op doorheen lopen, waarschijnlijk als beveiliging voor verkeerd om aansluiten en het zilveren onderdeeltje: de thermische zekering die afschakelt als de motor teveel stroom trekt (en na afkoelen zichzelf weer inschakelt, het klikkende geluid).
Ook zichtbaar zijn de drie contactpunten voor het 'positioneringssysteem' wat contact maakt met de achterzijde van het witte tandwiel.


Het witte tandwiel inclusief de achterkant die dus electrisch contact maakt met de PCB.
Ben er niet helemaal achter hoe dit werkt aangezien na het oplossen van mijn problemen mijn ruitenwisser eerst 2 cm omlaag gaat voordat hij omhoog gaat (de arm moet ik in een hoek van 10 graden zetten, anders poetst hij een stukje achterklep i.p.v. alleen de ruit...)


De drie contactjes die de print met het witte tandwiel doorverbinden.

Het blijkt dat de o-ring groef geen groef is maar een gleufje dat wordt samengesteld uit twee onderdelen. Ik kwam hierachter tijdens het schoonmaken van de 'groef'.

De betreffende o-ring. Ik wilde deze nog vervangen, maar later uitgevonden dat dit niet het (hoofd)probleem was, dus niet meer aan toegekomen. Maten (uit mijn hoofd...): 1.4mm dik and 12mm buitendiameter.

Een paar foto's van de 'as'. Ik heb 'm eruit getimmerd met een hamer. Ik had er netjes een stukje hout tussen moeten leggen..... :oops:


Let op de golvende ring (beetje verend effect) op de pin die in het witte tandwiel valt.

De motor is magnetisch, dus als je 'm uit elkaar trekt, lijkt het alsof je bijvoorbeeld wat draden aan het lostrekken bent. Let ook op de omgebogen lipjes waarmee de motorbehuizing aan het plastic geklemd zit.
Als er geen reden is om de motor uit elkaar te halen, DOE DIT DAN OOK NIET.
Iedere keer dat je dit doet, zullen de lipjes brosser worden, het plastic worden beschadigd en slechter passen bij het weer in elkaar zetten...
Verderop staat nog een test met het stroomverbruik van de motor zonder dat hij uit elkaar gehaald hoeft te worden. Dit kan dan als beslissingsbasis gebruikt worden om al dan niet alsnog de motor te slopen...

Binnenkant van de motor:

Let ook op de 'sleutelring' en het grijze dingetje ernaast. Vergeet dit niet terug te plaatsen wanneer je de motor weer in elkaar zet (ja, ik was het wel vergeten.....dus moesten de lipjes nogmaals worden losgebogen...)
Wat dit ding doet is me niet geheel duidelijk. Het grijze dingetje beweegt een stukje uit de behuizing (en wordt tegengehouden door de 'sleutelring'-veerwerking) wanneer de richting van de ruitenwisserarm verandert.
Er is dus een steeds-dezelfde-kant-op-ronddraaiende motor wiens beweging via het witte tandwiel wordt omgezet in een heen en weer gaande beweging van de ruitenwisserarm. Logisch. Maar aan de onderzijde is er ook een heen en weer gaande beweging van dit grijze dingetje ??!?!!!? Misschien om de krachten van de richtingswissel van de ruitenwisser wat te dempen??? De hele motor-ingewanden bewegen dus een millimeter of twee heen en weer afhankelijk van of de motor aan het 'duwen' of 'trekken' is aan het witte tandwiel.
Na dit alles dacht ik alles goed genoeg gesmeerd te hebben (met name de as zag ik als de verdachte) en heb ik de motor teruggeplaatst.
Resultaat: hij deed zo mogelijk nog minder dan voorheen... :twisted:
Weer alles gedemonteerd. Ditmaal heb ik de motor aan een voeding/spanningsbron/power-supply aangesloten (zeg maar een uitgebreide acculader waar je het voltage in kunt stellen of zelfs de maximale stroom kunt beperken).
De motor verbruikte 3 ampere (de voeding kan maar 3 ampere maximaal leveren) en hierbij zakte de spanning naar 8-9 volt.
Ik heb wederom de electronica print eruitgehaald en de fabrikant van de thermische zekering gebeld. Er stonden geen typenummers o.i.d. op maar die staan volgens hen aan de onderzijde. Dus het ding losgesoldeerd en nogmaals gebeld waarna ze de specsheet van het onderdeel hebben gemaild. Helaas kreeg ik geen toestemming om deze wereldkundig te maken, maar ik zal de belangrijkste zaken vermelden.
De essentie van de thermische zekering is dat deze bij 7,2 ampere stroom binnen 4-10 seconden af moet schakelen. Dit is een grafiek met een kromme, dus grotere stroom, schakelt sneller af, kleinere stroom, schakelt pas na langere tijd of helemaal niet af.
Domweg testen (dus een stroom van 7 ampere erdoorheen jakkeren en kijken wanneer hij "KLIK" zegt) gaf aan dat dit inderdaad was wat de schakelaar deed. Conclusie: de schakelaar is gewoon in orde.
Nogmaals de motor getest, ZONDER de thermoschakelaar (dus oppassen: hiermee kun je de motor makkelijk door laten branden als je dit met een accu zou doen!!!). Ditmaal met twee voedingen parallel. Dus 3A + 3A = 6A door de motor, het voltage was hierbij 12V :shock:
Dus de kale motor verbruikt 6A bij 12V, geen wonder dat de thermoschakelaar continu ingrijpt!!!
Voor de derde keer de motor open gemaakt...
Nog geprobeerd om de motor te laten werken zonder de behuizing waar de tandwielen inzitten, om de weerstand van de motor handmatig te kunnen voelen, maar dit lukte niet omdat:
(1) het bovenste lager van de motoras zit in de tandwielbehuizing en vanwege de magnetische aantrekking kun je niet de motor met de hand 'recht' in de motorbehuizing houden.
(2) de as van de motor wilde niet meer door het onderste lager ??!?!!!?
Daarom ook de plastic onderzijde van de motor losgehaald van de metalen behuizing. De clipjes waarmee dit vastzit zijn nog fragieler dan de bovenste... (Zie helemaal links bij de volgende foto).
Wat goed werkt is een scherpe/kleine/nieuwe/nog-niet-afgesleten bankschroef om de V-vorm naar elkaar te duwen (veel meer controle dan met een tang).


Nu kon ik eindelijk bij het onderste lager en dit zat wat scheef (vandaar dat ik de as er niet doorheen kreeg) en ging erg stroef (is een soort 'kogelgewricht').
Flink bewegen en insmeren van de onderste en bovenste lagers, motor weer in elkaar zetten (onderste lipjes met een hamer en een kraspen weer uit elkaar gedreven, LET OP dat je hierbij niet de behuizing in een bankschroef zet en deze zo verziekt!!!) en wederom de stroomtest uitgevoerd.
Ditmaal was het stroomverbruik bij 14 volt:......... 0,7 A. Ongeveer TIEN MAAL LAGER dan een half uur daarvoor.
Thermoschakelaar teruggesoldeerd, alles weer ingebouwd en voila: een werkende ruitenwisser!
Hier nog twee foto's van het bovenste lager: ik weet niet of de as in het busje moet draaien of het busje ook in het kogelgewricht.
Het onderste lager is gelijk, maar ik was zo bezig met de oplossing dat ik vergeten ben foto's te maken :oops:

Onder een hoek zodat je iets beter ziet dat het een soort kogelgewricht is:

De thermo schakelaar: de 24V3T tekst is niet een 24 volt, 3 ampere "traag" markering zoals ik dacht, maar waarschijnlijk een week 24, jaar 03 productiedatummarkering. De "T" staat voor de productielocatie als ik me het goed herinner.


Nog twee extra overzicht foto's:


Edit: inmiddels gebeurt.
Samenvatting: mijn probleem was uiteindelijk de as van de motor die niet vrij kon draaien in de lagers. Sommige mensen lossen dit op door het geheel flink met WD40 in te spuiten.
Hieronder mijn veel omslachtigere en complete zoektocht, inclusief 'oplossingen' die later geen oplossing bleken te zijn:
Hier de foto van mijn januari 2004 V70 ruitenwisser-motor. Het losmaken is redelijk recht-toe, recht-aan waarbij de bekleding van de achterklep met 4 torx-schroeven vastzit EN nog met wat clips. Dus na het verwijderen van de torx-jes moet je zachtjes aan de bekleding trekken (richting wegdek als de klep openstaat) om hem los te krijgen.
Drie 10mm boutjes houden de motor op zijn plaats. Maak de watertoevoerbuis los door heen en weer te bewegen terwijl je trekt. Clip de afdekking bij de doorvoer van de as aan de bijtenzijde van de wisser omhoog zodat je de 13mm moer los kunt draaien om de wisserarm van de motor af te halen. Nu moet je de hele motor los kunnen halen. De lostrekbeveiliging van de stroomtoevoer zit aan de onderzijde, dus niet domweg de stekker eruit trekken, maar even de lostrekbeveiliging indrukken.

Ik had een probleem met het uit elkaar halen: het blijkt dat je de zwart plastic spuit-mond met de twee gaatjes eruit kunt trekken (het ding dat het water op de ruit sproeit). Hierna kun je het messing (?) busje met de waterslang er van de achterzijde uittrekken. Er zit ergens een mini-o-ringetje die dit buisje afsluit, zorg dat je deze niet kwijtraakt.

Beide zijdes van de PCB (printplaat, 'printed circuit board'). Duidelijk zichtbaar is de diode (zwarte cylindervormig componentje met witte streep). Hier kan stroom maar één kant op doorheen lopen, waarschijnlijk als beveiliging voor verkeerd om aansluiten en het zilveren onderdeeltje: de thermische zekering die afschakelt als de motor teveel stroom trekt (en na afkoelen zichzelf weer inschakelt, het klikkende geluid).
Ook zichtbaar zijn de drie contactpunten voor het 'positioneringssysteem' wat contact maakt met de achterzijde van het witte tandwiel.


Het witte tandwiel inclusief de achterkant die dus electrisch contact maakt met de PCB.
Ben er niet helemaal achter hoe dit werkt aangezien na het oplossen van mijn problemen mijn ruitenwisser eerst 2 cm omlaag gaat voordat hij omhoog gaat (de arm moet ik in een hoek van 10 graden zetten, anders poetst hij een stukje achterklep i.p.v. alleen de ruit...)


De drie contactjes die de print met het witte tandwiel doorverbinden.

Het blijkt dat de o-ring groef geen groef is maar een gleufje dat wordt samengesteld uit twee onderdelen. Ik kwam hierachter tijdens het schoonmaken van de 'groef'.

De betreffende o-ring. Ik wilde deze nog vervangen, maar later uitgevonden dat dit niet het (hoofd)probleem was, dus niet meer aan toegekomen. Maten (uit mijn hoofd...): 1.4mm dik and 12mm buitendiameter.

Een paar foto's van de 'as'. Ik heb 'm eruit getimmerd met een hamer. Ik had er netjes een stukje hout tussen moeten leggen..... :oops:


Let op de golvende ring (beetje verend effect) op de pin die in het witte tandwiel valt.

De motor is magnetisch, dus als je 'm uit elkaar trekt, lijkt het alsof je bijvoorbeeld wat draden aan het lostrekken bent. Let ook op de omgebogen lipjes waarmee de motorbehuizing aan het plastic geklemd zit.
Als er geen reden is om de motor uit elkaar te halen, DOE DIT DAN OOK NIET.
Iedere keer dat je dit doet, zullen de lipjes brosser worden, het plastic worden beschadigd en slechter passen bij het weer in elkaar zetten...
Verderop staat nog een test met het stroomverbruik van de motor zonder dat hij uit elkaar gehaald hoeft te worden. Dit kan dan als beslissingsbasis gebruikt worden om al dan niet alsnog de motor te slopen...


Binnenkant van de motor:

Let ook op de 'sleutelring' en het grijze dingetje ernaast. Vergeet dit niet terug te plaatsen wanneer je de motor weer in elkaar zet (ja, ik was het wel vergeten.....dus moesten de lipjes nogmaals worden losgebogen...)
Wat dit ding doet is me niet geheel duidelijk. Het grijze dingetje beweegt een stukje uit de behuizing (en wordt tegengehouden door de 'sleutelring'-veerwerking) wanneer de richting van de ruitenwisserarm verandert.
Er is dus een steeds-dezelfde-kant-op-ronddraaiende motor wiens beweging via het witte tandwiel wordt omgezet in een heen en weer gaande beweging van de ruitenwisserarm. Logisch. Maar aan de onderzijde is er ook een heen en weer gaande beweging van dit grijze dingetje ??!?!!!? Misschien om de krachten van de richtingswissel van de ruitenwisser wat te dempen??? De hele motor-ingewanden bewegen dus een millimeter of twee heen en weer afhankelijk van of de motor aan het 'duwen' of 'trekken' is aan het witte tandwiel.
Na dit alles dacht ik alles goed genoeg gesmeerd te hebben (met name de as zag ik als de verdachte) en heb ik de motor teruggeplaatst.
Resultaat: hij deed zo mogelijk nog minder dan voorheen... :twisted:
Weer alles gedemonteerd. Ditmaal heb ik de motor aan een voeding/spanningsbron/power-supply aangesloten (zeg maar een uitgebreide acculader waar je het voltage in kunt stellen of zelfs de maximale stroom kunt beperken).
De motor verbruikte 3 ampere (de voeding kan maar 3 ampere maximaal leveren) en hierbij zakte de spanning naar 8-9 volt.
Ik heb wederom de electronica print eruitgehaald en de fabrikant van de thermische zekering gebeld. Er stonden geen typenummers o.i.d. op maar die staan volgens hen aan de onderzijde. Dus het ding losgesoldeerd en nogmaals gebeld waarna ze de specsheet van het onderdeel hebben gemaild. Helaas kreeg ik geen toestemming om deze wereldkundig te maken, maar ik zal de belangrijkste zaken vermelden.
De essentie van de thermische zekering is dat deze bij 7,2 ampere stroom binnen 4-10 seconden af moet schakelen. Dit is een grafiek met een kromme, dus grotere stroom, schakelt sneller af, kleinere stroom, schakelt pas na langere tijd of helemaal niet af.
Domweg testen (dus een stroom van 7 ampere erdoorheen jakkeren en kijken wanneer hij "KLIK" zegt) gaf aan dat dit inderdaad was wat de schakelaar deed. Conclusie: de schakelaar is gewoon in orde.
Nogmaals de motor getest, ZONDER de thermoschakelaar (dus oppassen: hiermee kun je de motor makkelijk door laten branden als je dit met een accu zou doen!!!). Ditmaal met twee voedingen parallel. Dus 3A + 3A = 6A door de motor, het voltage was hierbij 12V :shock:
Dus de kale motor verbruikt 6A bij 12V, geen wonder dat de thermoschakelaar continu ingrijpt!!!
Voor de derde keer de motor open gemaakt...
Nog geprobeerd om de motor te laten werken zonder de behuizing waar de tandwielen inzitten, om de weerstand van de motor handmatig te kunnen voelen, maar dit lukte niet omdat:
(1) het bovenste lager van de motoras zit in de tandwielbehuizing en vanwege de magnetische aantrekking kun je niet de motor met de hand 'recht' in de motorbehuizing houden.
(2) de as van de motor wilde niet meer door het onderste lager ??!?!!!?
Daarom ook de plastic onderzijde van de motor losgehaald van de metalen behuizing. De clipjes waarmee dit vastzit zijn nog fragieler dan de bovenste... (Zie helemaal links bij de volgende foto).
Wat goed werkt is een scherpe/kleine/nieuwe/nog-niet-afgesleten bankschroef om de V-vorm naar elkaar te duwen (veel meer controle dan met een tang).


Nu kon ik eindelijk bij het onderste lager en dit zat wat scheef (vandaar dat ik de as er niet doorheen kreeg) en ging erg stroef (is een soort 'kogelgewricht').
Flink bewegen en insmeren van de onderste en bovenste lagers, motor weer in elkaar zetten (onderste lipjes met een hamer en een kraspen weer uit elkaar gedreven, LET OP dat je hierbij niet de behuizing in een bankschroef zet en deze zo verziekt!!!) en wederom de stroomtest uitgevoerd.
Ditmaal was het stroomverbruik bij 14 volt:......... 0,7 A. Ongeveer TIEN MAAL LAGER dan een half uur daarvoor.


Thermoschakelaar teruggesoldeerd, alles weer ingebouwd en voila: een werkende ruitenwisser!
Hier nog twee foto's van het bovenste lager: ik weet niet of de as in het busje moet draaien of het busje ook in het kogelgewricht.
Het onderste lager is gelijk, maar ik was zo bezig met de oplossing dat ik vergeten ben foto's te maken :oops:

Onder een hoek zodat je iets beter ziet dat het een soort kogelgewricht is:

De thermo schakelaar: de 24V3T tekst is niet een 24 volt, 3 ampere "traag" markering zoals ik dacht, maar waarschijnlijk een week 24, jaar 03 productiedatummarkering. De "T" staat voor de productielocatie als ik me het goed herinner.


Nog twee extra overzicht foto's:


- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Goeie beschrijving, heb er vanmorgen veel aan gehad. Motor heb ik niet open gehaald.
Thanks ! \:D/ hij gaat weer als een dolle.
Thanks ! \:D/ hij gaat weer als een dolle.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- PdJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 27.09.2008 - 13:48
Deze oefening vanmiddag ook maar eens gedaan. Ook mijn ruitewisser achter was vastgelopen (v70 uit 2004).
Was toch niet makkelijk. Maar een tweede keer wordt een peuleschil.
Je moet het allemaal een keer gezien hebben.
Wilde eerst al een poelietrekker op de wisser zetten omdat deze niet van zijn asje kwam. Tot ik erachter kwam dat het middelste puntje van de wisser niet van staal is (de sproeier). Gelukkig op tijd gestopt, niks stuk.
Met wrikken met de handen kwam die niet los.
Met een waterpomp tang een beetje wrikken en trekken (en veel kruipolie/wd40) kwam die uiteindelijk wel.
Het asje uit de lager was ook nog wel een hoop gedoe. Zat echt vast.
Moest hem uiteindelijk ook met de hamer eruit tikken. Maar dat heeft wel wat moeite gegeven om later weer de schroef erop te krijgen (toch te hard geslagen).
Verder was het allemaal behoorlijk eenvoudig. Wel inderdaad op de kleine ringetjes/o-ringetjes van sproeibuisje en asje passen.
Alles goed schoongemaakt, corrosie weggeschuurd, opnieuw ingespoten (veel, heel veel) met smeervet, PTF spray en wit spuitvet.
Uiteindelijk doet de wisser doet het weer als vanouds.
Ben er ca. 3-4 uurtjes mee bezig geweest (geen haast gemaakt, rustig werken).
Was toch niet makkelijk. Maar een tweede keer wordt een peuleschil.
Je moet het allemaal een keer gezien hebben.
Wilde eerst al een poelietrekker op de wisser zetten omdat deze niet van zijn asje kwam. Tot ik erachter kwam dat het middelste puntje van de wisser niet van staal is (de sproeier). Gelukkig op tijd gestopt, niks stuk.
Met wrikken met de handen kwam die niet los.
Met een waterpomp tang een beetje wrikken en trekken (en veel kruipolie/wd40) kwam die uiteindelijk wel.
Het asje uit de lager was ook nog wel een hoop gedoe. Zat echt vast.
Moest hem uiteindelijk ook met de hamer eruit tikken. Maar dat heeft wel wat moeite gegeven om later weer de schroef erop te krijgen (toch te hard geslagen).
Verder was het allemaal behoorlijk eenvoudig. Wel inderdaad op de kleine ringetjes/o-ringetjes van sproeibuisje en asje passen.
Alles goed schoongemaakt, corrosie weggeschuurd, opnieuw ingespoten (veel, heel veel) met smeervet, PTF spray en wit spuitvet.
Uiteindelijk doet de wisser doet het weer als vanouds.
Ben er ca. 3-4 uurtjes mee bezig geweest (geen haast gemaakt, rustig werken).
v40 black - sports - 1.9d - 2003 || v70 black sapphire - 2.4 - LPG (vanaf 100dkm) - 2004 || c30 silver+brown - 1.6d - 2007 || v70 savile grey met. - 2.5ft - LPG (vanaf 70dkm) - 2008 || subaru outback tugnsten metallic - 2.5i - LPG (vanaf 20dkm) - 2019 - c40 recharche extended range rwd - 2024
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01.03.2011 - 21:15
Hey hartstikke bedankt voor de uitgebreide beschrijving, ik ben nieuw op de site en heb gelijk mijn voordeel kunnen doen.
V70 '04 D5 prive, V50 '11 D3 alleen zakelijk
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30.04.2018 - 10:00
Top! Heeft me vandaag goed geholpen!