Ha
wat ervaringen.
Eindelijk tijd voor de distributieriem van v70III met 103K, maar 10 jaar oud.
Een paar opvallende dingen:
Wat in tegenstelling tot de D5244T5 (V70II) in 1 multiriem zit, wordt bij de T4 dit verdeeld over twee riemen.
Motorblok eerst ondersteunen en de bovenste en onderste motorsteun losmaken. Ook ruimte maken bij reservoir door koelvloeistof reservoir weg te halen.
Ook de motorsteun die op frame zit loshalen, geeft extra ruimte.
De bout van de krukaspulley losgemaakt door steeksleutel klem te zetten op de kleine boutjes en grote moer even kort te verwarmen (na eerst 15 minuten geprobeerd los te krijgen), na verwarmen was het in 10 sec gebeurd.
merktekens boven en onder opgezocht en riem eraf gehaald.
Ik heb alles preventief vervangen , de Idler (liep niet echt heel soepel), tensioners (leken me nog goed) waterpomp en riemen. Alleen de multiriem leek iets beschadigd, maar de distributieriem zag er nog heel goed uit.
de waterpomp kreeg ik er eerst met geen mogelijkheid uit. Na weer veel tijd kwijt te zijn met aanklooien bleek het ei van Columbus hier het motorblok iets op te tillen. Kon er toen zo tussen uit. zag er ook nog goed uit (merk: Aiwan)
Ik dacht eerst het zwarte plastic frame los te moeten maken om de waterpomp te vervangen, dus ook de camshaft tandwiel losmaken. Wel eerst merken waar die op de as zit!
Later bleek dat zwarte frame losmaken voldoende is (misschien zelfs overbodig) om makkelijk bij 1 van de bouten waterpomp te komen.
wat mij verbaast is dat het tandwiel de mogelijkheid heeft een paar millimeter naar rechts of links te verplaatsen. De gaten van de bouten zijn nl ovaal. Ik weet niet wat de functie daarvan is. Kun je misschien zo ook later een afstelling doen?
Terugbouwen is minder moeilijk.
Binnen 10 minuten rijden kreeg ik melding koelvloeistof. De lucht was toen uit systeem en dus zorgen dat je dat bij je hebt.
Vond overigens de onderste motorsteun heel erg slap, maar rubber was niet kapot. Misschien moet deze vervangen worden?
Een ander grote klus was de trailing arm bus. Deze was aan 1 kan volledig los van het horizontale verbindingsstuk (rubber was nog goed).
Dit veroorzaakte een heel irritant gepiep van de bus tegen het chassis omdat deze naar buiten kroop tijdens het rijden.
Arm los gemaakt en buiten de auto met een speciaal tool eruit en nieuwe erin geperst. Het zou ook onder de auto kunnen maar dan moet je brug hebben.
Links ook maar preventief gedaan.
Twee vragen houd ik over.
Is dat onderste motorrubber nieuw ook zo zacht (flexibel)?
Lijkt alsof ik motor iets meer voel in stuur (zou rubber kunnen zijn?) of is de camshaft tandwiel 1 mm verschoven bij vastzetten (ik had het uiteraard gemerkt)
distributieriem + trailing arm bus - ervaring
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mooi werk! Heb je die pers gekocht voor de bus in de reactie stang?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
Op Ebay.de
Stond voor Ford Mondeo IV, maar is zelfde platform.
Stond voor Ford Mondeo IV, maar is zelfde platform.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De mijne komt vandaag binnen, helaas opnieuw moeten bestellen voor de volle prijs.
Ik heb die van Draper/KS tools, welke heb jij?

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
Sealey, trailing arm bush
VSE4784
jammer, je had die van mij kunnen gebruiken, maar die van jou is wel stuk beter denk ik.
VSE4784
jammer, je had die van mij kunnen gebruiken, maar die van jou is wel stuk beter denk ik.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoe lang ben je met die bussen bezig geweest Hans?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik twijfelde of die werkt omdat de MY2015 V70 links een grotere plaat aan de bus heeft wat de Mondeo niet heeft. De 4786 was moeilijk leverbaar.hansijssel schreef: Sealey, trailing arm bush
VSE4784
jammer, je had die van mij kunnen gebruiken, maar die van jou is wel stuk beter denk ik.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
de bus erin en eruit persen is ca 15-20 min werk, gaat vrij soepel. Let op de merktekens en hoe ver de oude bus in de arm zit geperst is ook van belang.
arm losmaken ca 30-40 minuten (of je moet een brug hebben, maar dan nog moet je eea losmaken)
(remklauw los, schokdemper en nog twee grote bouten en steuntje
maar het uitzoeken de eerste keer kost ook altijd tijd. de ene helft duurde daarom langer
arm losmaken ca 30-40 minuten (of je moet een brug hebben, maar dan nog moet je eea losmaken)
(remklauw los, schokdemper en nog twee grote bouten en steuntje
maar het uitzoeken de eerste keer kost ook altijd tijd. de ene helft duurde daarom langer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
- Locatie: Leiden
de grote plaat van de bus op de tekening was inderdaad niet goed. Op mijn volvo zitten twee dezelfde (kleine plaat)
verder zijn ze hetzelfde.
ik heb de grote op dezelfde maat geslepen als de kleine.
de grote past wel onder de Volvo, maar voor mijn pers paste het niet. kleine moeite
verder zijn ze hetzelfde.
ik heb de grote op dezelfde maat geslepen als de kleine.
de grote past wel onder de Volvo, maar voor mijn pers paste het niet. kleine moeite
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Vergeet het heen en weer lopen omdat je gereedschap vergeten bent niet.hansijssel schreef: de bus erin en eruit persen is ca 15-20 min werk, gaat vrij soepel. Let op de merktekens en hoe ver de oude bus in de arm zit geperst is ook van belang.
arm losmaken ca 30-40 minuten (of je moet een brug hebben, maar dan nog moet je eea losmaken)
(remklauw los, schokdemper en nog twee grote bouten en steuntje
maar het uitzoeken de eerste keer kost ook altijd tijd. de ene helft duurde daarom langer

Ik heb het op straat gedaan en was er drie uurtjes mee bezig. Meeste werk was bus+tooltje+hulpringen vasthouden terwijl je met de andere hand de ratel aan wil draaien, al helpt het wel dat een groot gedeelte magnetisch is. Eenmaal op spanning blijft alles hangen en zit het ding er zo in. Bijkomende voordeeltje bij mij was dat de bus in de arm getrokken werd, daardoor zit het schroefdraad van de tool aan de buitenkant en kan je met een kleine verlenging op de dopsleutel van buiten de auto werken. Iedereen die wel eens een kast van de Ikea in elkaar heeft gezet kan dit ook.