Cross Country voor avontuurlijke trip Rusland

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
RuudAtotZ
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.04.2018 - 10:40

Goedemiddag,

Mijn vrouw en ik hebben het nog niet concrete plan om door Rusland te trekken.
Getriggerd door verschillende beelden van de Transsiberie Express.
Maar zo'n trein is ook niet alles. En misschien willen we nog wel verder Azië in reizen, maar dat heeft nogal wat grens-haken en ogen.

Natuurlijk zou je dit met een Landrover of Landcruiser kunnen doen.
Maar we dachten dat het wellicht ook zou kunnen in een Volvo Stationwagon.
Lekker ruim, niet al te duur 2de hands en het is weer eens wat anders.

Na een beetje googlen kwam al snel de Volvo V70 Cross Country bovendrijven.
Een 4 X 4 en volgens ons lang genoeg om zo af en toe ook eens achter in te kunnen slapen op een te bouwen bedconstructie.
Ik ben 1.82 dus dat zou moeten lukken (toch?)
Je koopt ze ook voor niet al te veel geld, dus mocht hij helemaal in elkaar storten, is dit heeeeeel erg jammer, maar zijn we niet failliet.

Is dit voor de forumleden een goede keuze, of is dit het domste idee ever?

Ik zie benzinemodellen staan van rond het jaar 2001 voor rond de € 3.000.
Wel vaak met flink wat op de teller. 350.000 km is geen uitzondering.
Veelal ook automaat, al weet ik niet of dat een goede keuze zou zijn voor deze trip.

Graag zou ik wat reacties krijgen van Volvo-kenners die heel wat meer ervaring hebben met dit merk dan ik.
Hartelijk dank alvast voor het lezen van dit epistel.
Laatst gewijzigd door RuudAtotZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EricC70
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10

De oude XC's hebben de zwakkere AWD, dus als je verwacht die juist nodig te hebben, dan is dat misschien niet het handigste.

Maar, mooi plan!
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik zou eerder opteren voor iets met simpele techniek en een diesel(diesel is bijna overal leverbaar). Bijv een oude landcruiser of Landrover, Deze auto's staan ook wat hoger op de wielen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
RuudAtotZ
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.04.2018 - 10:40

sbv schreef: Ik zou eerder opteren voor iets met simpele techniek en een diesel(diesel is bijna overal leverbaar). Bijv een oude landcruiser of Landrover, Deze auto's staan ook wat hoger op de wielen
Ik heb een Landrover gehad.
Kost een godsvermogen. Relatief dan.
Niet alleen in aanschaf maar ook in reparatie.
Onderdelen zijn ontiegelijk duur.
Natuurlijk staat hij hoger op zijn wielen, maar de keuze voor een 'normalere' auto is mede gebaseerd op het reisverhaal van een Nederlands koppel die met hun Subaru Forester dwars door Rusland zijn gereden, naar Vladivostok en toen met de boot naar Japan. Is een klein autootje, en staat niet superhoog op de wielen.
Hij heeft tot Wladiwostok grotendeels zelfs op LPG gereden.
Maar zeker iets om rekening mee te houden, de brandstof. Ik zie overigens geen Volvo's op diesel te koop staan zo snel.
EricC70 schreef: De oude XC's hebben de zwakkere AWD, dus als je verwacht die juist nodig te hebben, dan is dat misschien niet het handigste.
Maar ik ben dus ook inderdaad benieuwd naar de technische bezwaren van een Cross Country van begin deze eeuw.
Is die AWD echt slecht, of een beetje minder als de latere edities?
Laatst gewijzigd door RuudAtotZ op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

awd werkt in 8/10 gevallen niet meer. Het systeem is redelijk gevoelig voor verschil in profieldiepte en daarbij zijn de auto's tussen de 15 en 20 jaar oud.
Persoonlijk zou ik lekker op diesel gaan rijden. De oude V70 xc zijn er niet in diesel uitvoering

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

In Belgie staat een XC70 D5 AWD uit 2004 dus met Haldex AWD voor 3500€
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
RuudAtotZ
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.04.2018 - 10:40

Heb net wat gegoogled over Haldex.
Beetje hocuspocus nog allemaal voor mij.
Maar ik begrijp dat dit een beter systeem is.

Diesel is overigens niet meer in alle landen in bijvoorbeeld Centraal Azie te verkrijgen.
Dus dat is niet per se een voordeel.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Deze lijkt mij prima geschikt! :D


Afbeelding
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
RuudAtotZ
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.04.2018 - 10:40

Mij ook, en ik waardeer dat u mij wilt sponsoren.
Of heb ik het verkeerd begrepen?
:D
RuudAtotZ
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.04.2018 - 10:40

De reden dat ik een beetje kijk naar een wat oudere Volvo is dat je veel auto en ook nog eens (zij het beperkte) slaapruimte krijgt voor niet al te veel geld.
Voordat je een Landrover of Landcruiser rijklaar hebt, ben je al snel € 10.000 verder.
Die laat je dus ook niet snel achter als hij in elkaar stort.
Bij een Volvo van € 3.500 / 4.500 zou ik wel 3 dagen huilen, maar dan is er geen man overboord.
Natuurlijk wil ik ook realistisch zijn en niet met een absoluut barrel de reis beginnen.
Ik denk zeker niet te licht over zo'n reis, maar het is ook weer niet Parijs Dakar of dwars door de Himalaya.
Maar wel veel slechte wegen met aardig wat opspattende stenen en kuilen.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
RuudAtotZ
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.04.2018 - 10:40

Het is in ieder geval een prachtig uitziend exemplaar.

Het is een automaat. Weet eigenlijk niet of dat een groot euvel zou kunnen zijn.
Mijn Landrover was schakel, dat ging altijd lekker.
Daarvoor heb ik 2 Jeeps gehad, een Cherokee en een Grand Cherokee.
Die waren wel automaat, en daar reed ik mee over hele slechte wegen met diepe kuilen, en bergpaadjes in Oost Europa.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De automaat is zeker wel geschikt voor wat je wil gaan doen. Belangrijk daarbij is dat je weet of er preventief onderhoud in de vorm van powerflushen is gedaan. En met deze km-stand zou ik dat zeker ook bij aanschaf overwegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3975
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja, awd is gevoelig of al kapot (en vaak meer dan alleen die koppeling) als bijvoorbeeld de vorige eigenaren niet de 2mm voor/ander banden in de gaten hielden.
Ja, Haldex kan meer: reageert flitsend snel op meer vermogen vragen (dieper je gaspedaal intrappen), een snelle bocht nemen of een slippend wiel.
Ja, Haldex heeft meer 'techniek' en vooral electronica.
Dus als je de boel heel wil houden:
neem een (net als wij) een Visco met amper techniek en al helemaal geen electronica, geleverd totdat de XC70 '03 kwam
en dus in de V70xc t/m '02 (model vanaf '00 uiterlijk nagenoeg dezelfde auto) met iets minder pk en (aanmerkelijk) minder koppel.

Zet 'em op de brug zoals ik elk jaar laat doen bij de beurt/apk,
alle wielen vrij: en zet 'em in z'n D of R:
dan draaien alle wielen direct in dezelfde richting.
Niet?
dan is die Visco (en meer) kapot.....

Slapen: ga eens in een showroom-auto liggen;
ik vrees dat je te lang bent.

Super avontuur!
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”