Wanneer ik de auto start met een koude motor maakt de ventilator altijd een vreemd geluid, wat ophoudt na zo'n 10 seconden. Ook heb ik zo nu en dan dat de ventilator onregelmatig blaast. Soms wat harder, dan ineens weer wat zachter. Het geluid van de ventilator is altijd 100% te reproduceren door met een koude motor te starten. Het dan weer harder en dan weer wat zachter blazen niet. Dat gebeurt zo nu en dan. Ik weet ook niet of dat variabel blazen normaal gedrag is, aangezien ik de auto pas een maand heb en het nooit anders is geweest. Zelfs als ik de ventilator handmatig op een bepaalde blaassnelheid zet (dus niet op auto) dan nog gebeurt het dat hij soms variabel blaast qua snelheid.
Het geluid komt overigens voor ongeacht of de airco uit of aan staat. Het is puur de ventilator zelf. Ook als ik hem dichtdraai is het direct weg en komt weer terug als ik de blaassnelheid opschroef. Totdat hij even heeft gelopen en dan is het geluid weg.
De vraag is dus, waar zit dit probleem hem precies in en zijn er mensen die exact hetzelfde hebben meegemaakt? Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, dus heb het even duidelijk opgenomen:
Ventilator maakt raar geluid bij starten auto
-
- 2nd Gear member
Dag Markus84,
volgens mij is jouw model, en dus dat van mij ook, gevoelig voor dit probleem.
Ik zag hier al topics passeren met hetzelfde probleem en het enige wat ik heb onthouden is dat het een hele klus is om bij de ventilator te komen.
De mijne maakt voorlopig nog geen irritante geluiden maar bij het starten hoor ik wel steeds een vreemd geluid vanuit de blaasmonden.
Precies of er een paar seconden lang een extra motortje start.
Zoek hier eens op dit forum verder, je zal er ongetwijfeld wel iets over vinden.
groetjes
koen
volgens mij is jouw model, en dus dat van mij ook, gevoelig voor dit probleem.
Ik zag hier al topics passeren met hetzelfde probleem en het enige wat ik heb onthouden is dat het een hele klus is om bij de ventilator te komen.
De mijne maakt voorlopig nog geen irritante geluiden maar bij het starten hoor ik wel steeds een vreemd geluid vanuit de blaasmonden.
Precies of er een paar seconden lang een extra motortje start.
Zoek hier eens op dit forum verder, je zal er ongetwijfeld wel iets over vinden.
groetjes
koen
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat klinkt toch als een rottig lagertje in de waaier? En na enkele seconden heeft hij een balans gevonden en is het geluid geminimaliseerd.
Althans, dat is wat bij mij opkomt op dit moment.
Althans, dat is wat bij mij opkomt op dit moment.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- JosW
- 5th Gear member
Of je accepteert het of het gaat je dermate irriteren dat je het verholpen wilt hebben. Is dat laatste het geval dan moet het hele dashboard gedemonteerd worden om de nieuwe te plaatsen. Het prijskaartje is evident.
Ik rij nu al een jaar met dit euvel. Zet gewoon de radio wat harder.
Ik rij nu al een jaar met dit euvel. Zet gewoon de radio wat harder.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- Starter
Ik heb de auto pas iets meer dan een maand geleden gekocht en er zit een half jaar bovag garantie op. In het begin maakte de ventilator een soort krekelachtig geluidje als ik hem op de helft van de blaasstand had draaien. Dit hebben ze toen verholpen door de boel te smeren. Volgens velen zal het probleem dan toch op den duur terugkomen.
Dit geluid is iets anders want dit hoorde ik al vanaf het begin. Al had ik het zelf niet gerelateerd aan de ventilator. Ook na het smeren ivm dat krekelgeluid is dit geluid er nog steeds.
De garage heeft al best wat moeten vervangen aan de auto bij aflevering zoals draagarmrubbers achter, remschijven en remblokken, distributieriem en interieurfilter. Kort daarna wilde de ruitensproeier niet werken, maar daarbij scheen er een verstopping te zitten die ze hebben verholpen.
De vraag voor mij is eigenlijk: hoort iets als dat ventilatorgeluid nog bij de garantie of telt het pas wanneer de ventilator er echt mee kapt? Ik vind dat ze tot nu toe prima service hebben geleverd en ik wil wel redelijk blijven.
Dit geluid is iets anders want dit hoorde ik al vanaf het begin. Al had ik het zelf niet gerelateerd aan de ventilator. Ook na het smeren ivm dat krekelgeluid is dit geluid er nog steeds.
De garage heeft al best wat moeten vervangen aan de auto bij aflevering zoals draagarmrubbers achter, remschijven en remblokken, distributieriem en interieurfilter. Kort daarna wilde de ruitensproeier niet werken, maar daarbij scheen er een verstopping te zitten die ze hebben verholpen.
De vraag voor mij is eigenlijk: hoort iets als dat ventilatorgeluid nog bij de garantie of telt het pas wanneer de ventilator er echt mee kapt? Ik vind dat ze tot nu toe prima service hebben geleverd en ik wil wel redelijk blijven.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat garantie betreft: maak er een melding van. Dan weet de verkoper dat er iets speelt. Ga desnoods langs en laat het geluid een keer horen. Niet voor het eerst dat iemand direct weet wat er aan de hand is.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht: