Stuurslot

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Na al wel een vaker de melding te hebben gehad "Draai aan het stuur en start opnieuw" was het gisteren toch echt einde verhaal.

Met de melding op het display me eigen wezenloos gedraaid aan het stuur maar er gebeurde niets, auto wilde niet starten terwijl het stuurslot er wel af was.
Ergens gelezen dat je hem dan wel kunt aanslepen maar dan komt de melding "Stuurslot heeft service nodig" (of zo iets) en is de auto ook niet aan te slepen.

Auto naar huis gesleept (was gelukkig in de buurt) en daar het stuurslot gedemonteerd.
Voor degene die dit ooit ook overwegen, even goed de manual lezen over de volgorde van demonteren; de hele stuurcolom moet er namelijk "even" uit.
Is zeker goed te doen. Het stuurslot zelf zit met afbreekboutjes vast en kun je er dus niet zondermeer afhalen.
TIP: sleufje maken in de afbreekboutkopjes en er netjes uitdraaien. Wil dit niet dan voorzichtig uitboren en gaatjes opnieuw tappen.

Stuurslotpin even goed ingespoten met WD40 en hopla het systeem werkte weer.
Scheelt je toch gauw weer een paar honderd euro'tjes bij de dealer :D

Vraag voor de echte techneuten:
Waar is het kapje voor op de onderste foto.
Het pennetje kan in de stuurslotpen vallen als het stuurslot erop staat maar ik kan niet ontdekken hoe dat gaat en wanneer dat zou moeten gebeuren.
Bij de normale werking doet dit pinnetje volgens mij helemaal niets.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door VolvoV50Ryder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 1.6D DRIVe MY2010
Bella
2nd Gear member

WD 40 bevat geen smeermiddel. Ik zou er in ieder geval alsnog een teflonspray in spuiten om nieuwe ellende te voorkomen.

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Dank voor de tip maar ..... zit uiteindelijk weer in elkaar dus dat wordt later maar ga ik zeker doen.
Die ellende wil ik niet nog een keer.
Stuurslotmodule kan ik nu vrij eenvoudig verwijderen omdat de afbreekbouten zijn vervangen door inbusbouten
V50 1.6D DRIVe MY2010
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”