ANWB Connected

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
hogie
3rd Gear member

Kreeg vandaag de ANWB kampioen gids binnen, met daarin een reclame voor de ANWB connector. Is dit echt zo handig en effectief als de ANWB ons wil doen geloven? Wie heeft er al een of heeft er ervaring mee of een opmerking over?

Zie ook
https://www.anwb.nl/auto/connected
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Jelmer de Jong
6th Gear member

Ik vind het briljant, voor zestig euro per jaar kan de ANWB zien wanneer je naar de supermarkt gaat.
tbrugman
2nd Gear member

Jelmer de Jong schreef:Ik vind het briljant, voor zestig euro per jaar kan de ANWB zien wanneer je naar de supermarkt gaat.
+1
Laatst gewijzigd door tbrugman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
V70/2.4D/2003
8th Gear member

tbrugman schreef:
Jelmer de Jong schreef:Ik vind het briljant, voor zestig euro per jaar kan de ANWB zien wanneer je naar de supermarkt gaat.
+1
En +2
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Daarom doet mijn vrouw de boodschappen ...

Ik las ergens dat die dongel niet echt een goed idee zou zijn: de hele dag dat ding in je OBD zou nogal een belasting van de boordcomputer zijn. Ik kan dat niet op waarheid beoordelen en stel mij voor dat de ANWB daar toch wel goed over nadenkt. Maar toch ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Jelmer de Jong
6th Gear member

Canbus is een gedeeld systeem, dus de verzonden data van het ene apparaat komt bij alle andere aftakking van het netwerk terecht. Alleen het apparaat waar de data voor bedoeld is doet er iets mee, de rest leest het en negeert de data vervolgens. Als die dongle alleen uitleest en niets terugroept is er behalve een stukje spanning geen extra belasting op de electronica van de auto.
Rinootje
4th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:
tbrugman schreef:
+1
En +2
En nog een. Ik vind Volvo-On-Call eigenlijk al genoeg, die weten ook alles (en nog veel meer) van me.
Msuidgeest schreef: Daarom doet mijn vrouw de boodschappen ...

Ik las ergens dat die dongel niet echt een goed idee zou zijn: de hele dag dat ding in je OBD zou nogal een belasting van de boordcomputer zijn. Ik kan dat niet op waarheid beoordelen en stel mij voor dat de ANWB daar toch wel goed over nadenkt. Maar toch ...
Ik heb een (goedkope) Bluetooth dongel in de ODB-II poort zitten, en ik kan je vertellen, dat zo'n ding alleen maar leest. Dus een "belasting"; is het niet echt.
Het wordt pas een "belasting" als je naar de boordcomputers geheugen schrijft, dus telkens settings verandert en die opslaat in de boordcomputer. Maar dat doet zo'n dongel niet. Die leest alleen maar continue de waardes uit en verstuurt die, via de ingebouwde (data)SIM naar de servers van de ANWB.
En voor zover ik weet, heeft die dongel van de ANWB geen GPS, dus weet de ANWB niet waar je bent (of geweest bent), in tegenstelling tot Volvo-On-Call...
Tenzij men een kruis-locatie op de SIM zelf doet, maar dat kan alleen de telefoon provider doen (Rinootje mompelt iets; Vodafone, die continue dat doet en die data aan TomTom verkoopt voor de file-informatie en God mag weten wat nog meer ermee doet).
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Nomad
5th Gear member

Die dongle vereist een BT verbinding met je smartphone, dus daar pikt ie de gps wel van. Ik heb voor een grote verzekeraar zo'n ding in alpha en beta test gehad en veel meer dan checken of de accu nog goed is, kan ie niet. Ik had een rotte verstuiver die voor nogal wat foutmeldingen zorgde in mijn auto, volgens de dongle was alles oke! De anwb zal op termijn misschien wel een koppeling willen maken met je rijgedrag en misschien een verzekering daarvoor willen aanbieden. Het ding heeft een accelerometer aan boord, dus snel optrekken, bochtengedrag en hard remmen kan worden vastgelegd. Gekoppeld met de gps, val je misschien wel snel in de categorie "doorrijder" waardoor je meer premie gaat betalen.

Ik zou 'm lekker laten liggen.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”